روزهای زیارتی امام رضا در طول سال

از مهم ترین روزهای زیارتی امام رضا (ع) در طول سال می توان به دحوالارض (گسترش زمین)اشاره کرد.
پنجشنبه، 25 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
روزهای زیارتی امام رضا در طول سال
زیارت امام رضا (ع) در هر زمانی سرشار از خیر و برکت است و ثواب بسیاری دارد. اما در برخی از روزها، ثواب زیارت امام رضا (ع) دوچندان شده حتی به گونه ای که بعضی اوقات از این ایام، روزهای مستجابه الدعوه نامگذاری شده است.

از این رو بهترین زمان سفر به مشهد همین روزهای زیارتی است. شوق زیارت امام رضا علیه السلام باعث شده تا بیشتر اقامتگاه ها و هتل ها در مشهد مملو از زائر شوند. آیا شما می دانید روزهای زیارتی امام رضا (ع) در طول سال چه ایامی است؟

اگر شما هم مشتاق زیارت و ثواب بیشتر هستید، این مطلب برای شماست.

23 ذی القعده، روز مخصوص زیارتی امام رضا (ع)

از دیگر روزهای زیارتی امام رضا (ع) در طول سال، 23 ذی القعده است که مخصوص زیارت امام رضا علیه السلام می باشد. در این روز ثواب زیارت امام رضا (ع) چندین برابر بوده و دعاهای این روز، برآورده می شود. حتی این روز به قدری عظیم الشان است که از راه دور نیز زیارت قبول می شود.

شیخ عباس قمی نیز چنین نقل می کند که زیارت امام رضا (ع) در چنین روزی سنت است.

 
روزهای زیارتی امام رضا در طول سال
23 ذی القعده روز زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام


25 ذی القعده روز دحوالارض

از مهم ترین روزهای زیارتی امام رضا (ع) در طول سال می توان به دحوالارض (گسترش زمین)اشاره کرد. در این روز علاوه بر زیارت امام رضا علیه السلام که ثواب بسیاری دارد، روزه گرفتن ثوابی برابر با 70 سال داشته که ذکر و دعا در این روز، مورد اجابت قرار می گیرد. انجام غسل و خواندن نماز هم از دیگر آداب روز 25 ذی القعده یا همان دحوالارض است.

از اول تا آخر رجب، روز های مخصوص زیارت امام رضا (ع)

روایت های بسیاری برای روزهای زیارتی امام رضا (ع) در طول سال آورده شده که یکی از آن ها ماه رجب است. طبق فرموده امام جواد علیه السلام زیارت پدرشان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام ارجحیت به حج عمره دارد.

علاوه بر اینکه ماه رجب، از روزهای زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام محسوب می شود؛ ولادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام نیز دلیل دیگری برای انتخاب هتل در مشهد و زیارت پسرشان است.

طبق برخی از روایات شیخ کفعمی به خصوص علامه مجلسی چنین آمده که زیارت امام رضا علیه السلام در 1 رجب، 23 رجب و 27 ماه رجب مستحب موکد (مستحب واجب)  است. علی الخصوص اگر اول رجب مشرف به زیارت حضرت رضا علیه السلام شوید، ثواب بسیاری برای خود جمع آوری کرده اید.

 
روزهای زیارتی امام رضا در طول سال
نمایی از حرم مطهر امام رضا (ع)


روز ولادت، شهادت و ولیعهدی امام رضا (ع)

از دیگر روزهای زیارتی امام رضا (ع) که ثواب بسیاری دارد، 11 ذی القعده روز ولادت امام رضا (ع)، 30 صفر روز شهادت امام رضا (ع) و 7 رمضان روز ولایتعهدی امام رضا (ع) است. در چنین بازه های زمانی شهر مشهد بسیار شلوغ می شود و از قبل شما باید اقدامات لازم جهت سفر به مشهد را انجام دهید.

تعدادی از ایام هفته

هرکدام از روزهای هفته؛ مخصوص زیارت یک امام معصوم است. روز چهارشنبه روز زیارتی چهار امام به شمار می رود که منتصب به زیارت امام موسی کاظم (ع)؛ زیارت علی بن موسی الرضا (ع)، زیارت محمد بن علی (ع) و علی بن محمد (ع) است. حتی یک زیارتنامه مختصر برای زیارت این 4 ائمه نقل شده است. البته زیارت امام رضا علیه السلام در روز جمعه نیز ثواب بسیاری دارد.

اعمال روزهای زیارتی امام رضا علیه السلام

حالا که می دانید روزهای زیارتی امام رضا علیه السلام در چه ایامی است، وقت آن رسیده تا با اعمال و آدب این روزها نیز آشنا گردید. انجام دادن اعمال و زیارت امام رضا (ع) ثواب چندبرابری داشته که طبق برخی روایات، گرفتن روزه در یکی از روزهای زیارتی امام رضا (ع) برابر با 70 سال روزه قرضی است.


 
روزهای زیارتی امام رضا در طول سال
روز مخصوص زیارت امام رضا علیه السلام



شب زنده داری همراه با انجام دادن اعمال مخصوص برای فرد عبادت کننده چنین است که هرآنچه خداوند در زمین و آسمان آفریده، برای او استغفار می کنند. البته غسل هایی نیز برای بهره بردن ثواب بیشتر وجود دارد که جهت نگاه دقیق تر می توانید به کتاب مفاتیح الجنان نوشته حاج شیخ عباس قمی مراجعه فرمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.