نکات بهداشتی درباره سفر با کودکان در سفرهای زمینی و هوایی

همگی می‌دانیم سفر باعث تقویت حس کنجکاوی، استقلال و روحیه دهی عالی می‌شود که در هنگام سفر با کودکان این موارد را می‌توانید به چشم ببینید.
دوشنبه، 4 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
نکات بهداشتی درباره سفر با کودکان در سفرهای زمینی و هوایی
سفر کردن همواره تجربه‌ای خاص و متفاوت در طول زندگی هر فردی به شمار می‌رود، از سفر مجردی گرفته تا سفر همراه با دوستان و خانواده که هرکدامشان در جای خود لذت‌بخش است. حال در این میان اگر سفر همراه با فرزندتان باشد، بی‌شک سفری به‌یادماندنی برایتان خواهد بود.

در این شرایط، خیلی از پدر و مادرها برای خود تصویری ترسناک از این سفر ساخته‌اند، اما لازمه این سفر رعایت برخی نکات ساده است تا هم کودکان و هم بزرگ‌سالان از سفرشان لذت ببرند.

برخی با بچه‌دار شدن خودشان را از سفر محروم می‌کنند، اما اصلاً نباید این‌چنین باشد و تنها کاری که باید انجام دهید، کمی مسئولیتتان بالا ببرید و بیشتر از قبل دقیق‌تر و حواس‌جمع تر باشید. اگر شما نیز جدیداً پدر و مادر شده‌اید یا اینکه دوست دارید به همراه فرزند کوچک خود سفری آرام و خوش را تجربه کنید، با ما تا آخر این متن همراه باشید و سفری بدون استرس برای خود خلق کنید.

سفر همراه با کودکان

همگی می‌دانیم سفر باعث تقویت حس کنجکاوی، استقلال و روحیه دهی عالی می‌شود که در هنگام سفر با کودکان این موارد را می‌توانید به چشم ببینید. البته لازم است بدانید که سفر با کودک مانند سفرهای قبلی‌تان نیست و مطمئناً محدودیت‌هایی دارد، اما باور کنید چنین سفری می‌تواند تجربه‌ای خاص برایتان باشد، پس به امتحانش می‌ارزد.

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، قبل از سفر با مدت‌زمان طولانی بهتر است آخر هفته چندین بار به سفرهای کوتاه‌مدت و نزدیک شهر خود بروید تا هم کودکتان آمادگی پیدا کند و هم شما با شرایط چنین سفری آشنا شوید.

در همین ابتدا می‌توان گفت کودکان تا دو سالگی سفر راحتی را دارند، زیرا هم قابل‌حمل هستند و هم اینکه با برنامه غذایی و خواب درست به کل خانواده خوش می‌گذرد. کم‌کم با بزرگ‌تر شدن کودکتان نیازهای وی و وسایل حمل و علایقشان فرق خواهد کرد.

مخصوصاً کودکان نوپا دوست دارند همه‌جا را کشف کنند و در حال جستجو هستند. بنابراین سعی کنید زیاد کودک را محدود نکنید و اجازه دهید از سفر لذت ببرد. درنهایت، کودک در سن مدرسه بسیار متفاوت‌تر عمل می‌کند و دوست دارد در برنامه‌ریزی‌ها نقش داشته باشد، بنابراین بهتر است به علایق کودک خود اهمیت دهید و در سفر اجازه دهید تا تجربه بی‌نظیری را کسب کند. در ادامه نیز برخی از نکات بهداشتی لازم در هنگام سفر را بیان می‌کنیم تا کمکی در هنگام سفر باشند:

سفر بعد از واکسینه شدن

خیلی از متخصصین اطفال معتقدند که بهتر است نوزادان و کودکان واکسینه شده و سپس راهی سفر شوید. اگر همراه خود فرزند شیرخوار دارید، بهتر است قبل از شروع پرواز داخلی یا خارجی در رابطه با موارد پزشکی و سلامت اطلاعات کسب کنید.

همان‌طور که می‌دانید بیشتر کودکان تا دوسالگی بیشتر مریض می‌شوند، بنابراین بهتر است اول توسط پزشک اطفال معاینه شوند و در رابطه با نوع واکس موردنیاز سؤال کنید تا حد ممکن بدن در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها ایمن‌سازی شود. همچنین ممکن است به دلیل تغییرات آب‌وهوا انواع مریضی‌ها و ویروس‌ها فرزندتان را درگیر کند که با واکسینه کردن تا حد امکان از این مریضی‌ها می‌توان جلوگیری کرد.
 

چمدان جداگانه برای کودکان

یکی از کارهای ضروری و حساس در هنگام سفر بستن چمدان است، در این میان پیشنهاد می‌شود تا برای نوزادان چمدان جداگانه بردارید و این مورد کمک می‌کند تا احتمال انتقال آلودگی از لباس‌های بزرگ‌سالان کاهش یابد. همچنین در صورت نیاز به یکی از وسایل به راحتی می‌توانید از همان چمدان پیدا کنید.

سفر با کودک بدین معنی است که هرلحظه ممکن است به وسیله‌ای نیاز داشته باشد، البته که سن کودک نیز در این مورد نقش زیادی دارد: برای رده سنی صفر تا سه سال بهتر است لباس و پوشک اضافی، پتو، دستمال مرطوب، شیر خشک، آب جوشیده و داروهای موردنیاز را بردارید. حتی برایشان کالسکه یا کریر نیز به همراه داشته باشید.

گروه بعدی ۳ سال تا سن مدرسه‌ است. این کودکان گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند و می‌توانید با خوراکی یا بازی‌های موبایل سرگرمشان کنید. در این رده سنی ممکن است مسئله رفتن به سرویس بهداشتی بیشتر از هر چیز دیگری تجربه کنید که در جاده بهتر است به دنبال جایی تمیز و مطمئن مانند مجتمع‌های خدماتی و رفاهی باشید. گروه آخر نیز رده‌های سنی ۷ تا ۱۲ سال است که این کودکان به اندازه پدر و مادرشان از سفر لذت می‌برند و تجربیات جدیدی کسب می‌کنند.
 

پیشگیری از نیش‌زدن پشه

همواره به عنوان والدین باید آماده‌باشید که ممکن است در سفر پشه یا حشرات دیگر فرزندتان را نیش بزند. برای جلوگیری از این اتفاقات پیشنهاد می‌کنیم از توری یا لباس مناسب استفاده کنید یا اینکه پماد مخصوص نیش حشرات و ضد حساسیت به همراه داشته باشید تا در صورت بروز دستپاچه نشوید و اقدامات لازم را انجام دهید. در این شرایط نیز در صورت بروز مشکلات آلرژی بهتر است به مراکز درمانی نزدیکتان بروید.


 
نکات بهداشتی درباره سفر با کودکان در سفرهای زمینی و هوایی

 

رعایت بهداشت در مواد غذایی و آب نوشیدنی

در هنگام سفر با فرزندتان بهتر است به دنبال غذای سالم باشید. انتخاب غذا در جلوگیری از بیماری‌ها نقش اساسی دارد. ممکن است در شهر مقصد رستوران مناسب پیدا نکنید که در این صورت پیشنهاد می‌شود از خرید گوشت خودداری کنید و به فکر خرید مرغ باشید تا احتمال آلودگی و پخت ناقص نباشد. از خرید لبنیات غیرپاستوریزه نیز خودداری کنید و حتماً سعی کنید از هایپرمارکت معتبر لبنیات پاستوریزه تهیه کنید.

آب‌معدنی نیز به مقدار کافی به همراه داشته باشید یا از شهرهای دیگر تهیه کنید، از نوشیدن آب شیر در پارک‌ها و خیابان‌ها خودداری کنید. همچنین کودکان و نوزادان همواره دست‌هایشان را به چشم‌ها و دهانشان می‌زنند.

برای کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشنهاد می‌شود دست‌های خود و کودکتان را بشورید یا از مواد ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کنید. بنابراین بعد از خرید اینترنتی بلیط قطار یا هواپیما تغذیه کودک خود را تامین کنید.
 

پرهیز از رفتن به جاهای شلوغ

با بچه‌دار شدن باید در محل‌های رفت‌وآمدتان دقت داشته باشید. سفر با کودک به جاهای پرتردد خطرناک است و به دلیل جمعیت زیاد غیربهداشتی می‌شود و همین امر سبب می‌شود تا بیماری به راحتی به بچه‌ها انتقال ‌یابد. بنابراین بهتر است از رفتن به این جاها خودداری کنید یا اینکه جلوی دهان و بینی کودک خود ماسک بزنید.
 

تمیز کردن فضای وسیله نقلیه عمومی

در هنگام سفر با هواپیما، قطار یا اتوبوس بهتر است قبل از نشاندن فرزندتان، صندلی و دسته‌ها و جایی که ممکن است کودکتان دستش را بزند ضدعفونی کنید. درصورتی‌که هوا گرم باشد، بهتر است برای خنک کردن فرزندتان از دستمال مرطوب استفاده کنید یا در صورت سرد بودن هوا پتوی اضافی بکشید.
 
 
نکات بهداشتی درباره سفر با کودکان در سفرهای زمینی و هوایی

سخن آخر

در حالت کلی، سفر همراه با کودکان بسیار شیرین است، پس به خودتان استرس ندهید و از این سفر لذت ببرید. با توجه به اینکه این سفر سختی‌های خود را دارد، اما با رعایت نکات ذکرشده و با همکاری همسرتان می‌توانید خاطره‌انگیزترین سفر را تجربه کنید و با گرفتن عکس‌های یادگاری نیز می‌توانید در سال‌های آینده برای فرزندان خود خاطرات خوشی خلق کنید.

اگر کودک شما در سن پایین باشد، سال‌ها بعد برایش جذاب خواهد بود و اگر در سنی است که جاهای مختلف را می‌شناسد، بهتر است در مورد برنامه‌های سفرتان صحبت کنید تا کودکتان نیز به این سفر مشتاق باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.