مراحل طلاق توافقی در صورت داشتن یک رابطه ناموفق چگونه است؟

از ویژگی های عمومی که یک وکیل باید داشته باشد ارائه مشاوره های دقیق و لازم در رابطه با حقوق مالی زن، مهریه نفقه و چگونگی پرداخت و مطالبه آنهاست
يکشنبه، 7 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
مراحل طلاق توافقی در صورت داشتن یک رابطه ناموفق چگونه است؟
داشتن یک رابطه موفق نیازمند تلاش دو طرف است. به دست آوردن یک رابطه سالم و موفق کار بسیار ساده‌ای است؛ اما تا وقتی که برای آن هیچ تلاشی نشود، هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. برای زوجینی که مدت طولانی‌ است که زندگی مشترک خود را شروع کرده اند ممکن است نگرانی‌هایی و گاها اختلافاتی حاصل شده باشد.

زندگی مشترک برای هر شخص می‌تواند معانی و تعاریف متفاوتی داشته باشد اما به‌ طور کلی می‌توان گفت زندگی مشترک در اصل مرحله‌ای از زندگی است که در آن یک فرد برای خود همراهی را انتخاب می‌کند و تلاش می‌کند تا آخر عمر برای آن شخص همسری صبور، مهربان، با گذشت، محترم، همدل و همدرد باشد. پایه و اساس این زندگی مشترک هم بر پایه اعتماد طرفین و در واقع یک اعتماد دوجانبه است.

اما گاهی رفتارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند موجب به هم خوردن ازدواج و یا به وجود آمدن جدال بین زن و شوهر شوند و بر این اساس مهم ترین اشتباه در زندگی مشترک می تواند دروغ گویی ، عدم احترام به یکدیگر، عدم وفاداری و تعهد و بسیاری دیگر از موارد باشد.

زمانی که اساس یک زندگی دچار خطر می شود ممکن است زوجین ناسازگاری با یکدیگر پیدا کنند و در پی آن دیگر نتوانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند و به ناچار و در بعضی از موارد و در بعضی از زوجین برای رهایی از گذشته تلخ و سخت و ورود به یک زندگی جدید تصمیم برجدایی بگیرند. اما این یک تصمیمی ست  که باید جوانب آن با مشاوره یک شخص آگاه تعیین شود.

هنگامی که زوجین به تصمیم قطعی برای جدایی برسند می بایستی بعد از مشاوره با یک شخص آگاه به عنوان وکیل مراحل زیر را تحت عنوان مراحل طلاق توافقی طی کند.

اینکه صرفاً زوجین قصد جدایی تفاوت توافقی داشته باشد برای طلاق کافی نیست و باید این مراحل طی شود.

طرفین با ثبت نام در سامانه تصمیم ابتدا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند مراکز مشاوره سعی در سازش زوجین می نمایند و اگر زوجین از تقاضای طلاق منصرف نشوند با مشخص کردن موارد توافق برای تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم برگه عدم سازش صادر می‌شود.

زوجه و زوج با برگه ای‌ که از مشاوره بهزیستی دریافت کردن همراه با کارت ملی، شناسنامه، عقد نامه و مکتوب توافقات خود به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و طلاق توافقی را ثبت می‌کند.

در این جلسه رسیدگی، قاضی دادگاه با توجه به‌ توافقات طرفین درباره مهریه، حضانت، نفقه‌ و سایر مطالبات و حقوق بین زوجین رای را صادر می کند.

پس از صدور رای طلاق باید گواهی عدم امکان سازش پس از قطعی شدن به وسیله دادگاه صادرکننده رای نخستین به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق برده شود.

پس به طور کلی

۱: ثبت نام در سامانه تصمیم یا ثنا، در این سامانه تاریخ دقیق و مرکز مشاوره انتخاب میشود.

۲: کارشناس مشاوره نظر خود را اعلام کرده و برگه گواهی عدم انصراف از طلاق صادر میکند.

۳: زوجین با در دست داشتن برگه گواهی عدم انصراف از طلاق در دفاتر قضایی ثبت نام میکنند تا زمان و شعبه دادگاه مشخص شود.

۴: دادگاه پس از بررسی نظر کارشناسان و فرستادن زوجین به مشاوره یک جلسه ای گواهی عدم امکان سازش و رای خود را صادر میکند.

۵: پس از آن طرفین تا سه ماه فرصت دارند که این گواهی و تقاضای اجرای صیغه طلاق را بدهند.

۶: با حضور زوج و زوجه و یا وکیلشان اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه با حضور سردفتر انجام می گیرد.

نکته ای که باید توجه شود اینکه طرفین باید برای اجرای صیغه طلاق حتما به دفتر ثبت مراجعه کنند و اگر یکی از آنها حضور نداشته باشد طلاق جاری نمی شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که این مراحل به طور کلی گفته شده و هر یک از این مراحل مدت زمان زیادی دارد اگر پروسه طلاق توسط طرفین انجام شود.

اما مهمتر از آن انتخاب یک وکیل طلاق توافقی با تجربه و دانا است و این از موضوعات مهم و دغدغه بسیاری از افرادی است که اندیشه طلاق را در سر دارند. چون انتخاب شخصی به عنوان وکیل خانواده که تجربه بالایی داشته باشد و کاری را که اکثر افراد در آن زمان با انرژی زیادی به واسطه عدم داشتن آگاهی صرف می کند در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد کمی پیچیده است.

انتخاب بین وکلای زیادی که امروزه در سطح شهر مطرح و مشغول فعالیت هستند این تصمیم و انتخاب را تحت تاثیر قرار داده ولی شخص می تواند با یک جلسه مشاوره برای سپردن پرونده خود به وکیل راحت تر تصمیم گیری کند.

اما به طور کلی بهترین کسی که می تواند به عنوان وکیل پایه یک دادگستری تهران لحاظ شود دارای یکسری ویژگی های عمومی است که اکثرا وکلا دارند و یک سری ویژگی های خاص که صرفاً با صحبت و برگزاری جلسه مشاوره برای شخص مشخص خواهد شد.

از ویژگی های عمومی که یک وکیل باید داشته باشد ارائه مشاوره های دقیق و لازم در رابطه با حقوق مالی زن، مهریه نفقه و چگونگی پرداخت و مطالبه آنها، بحث حضانت فرزندان، نفقه، اجرت المثل و سایر مطالبات حقوقی زن، داشتن تحصیلات و شماره پروانه وکالت دادگستری، تجربه و تعدد پرونده در دادگاه ها، ارائه مشاوره دقیق و به جا و درست برای تصمیم گیری هر چه سریعتر و بهتر موکل ، داشتن روانشناسی متناسب جهت شناخت زوجین در جلسه مشاوره ، پیگیری منظم و دقیق پرونده و شرکت در جلسات دادگاه به جهت احقاق حق موکل از ویژگی های کلی است که یک شخص وکیل بایستی داشته باشد .

اما به این نکته توجه داشته باشید که وکالت تضمینی در رویه وکلایی که قانونا و درست به این حرفه مشغول هستند کارایی نداشته و این ترفندی است که صرفاً کار چاق کن ها برای گرفتن مبالغی هنگفت از اشخاص به کار می برند.

در نهایت گرچه حیطه طلاق پیچیدگی‌های خاصی نداشته و زوجین در صورت تمایل به اعطای وکالت خودشان به وکیل دادگستری می‌توانند برای پیگیری کارهایشان این مسیر را به راحتی و سریع تر و با آگاهی تمام طی نمایند، اما واژه وکالت تضمینی توسط کارچاق کن ها به کار برده می شود و افراد بایستی به این موضوع دقت لازم را داشته باشند چرا که انتخاب درست یک وکیل است که می‌تواند راه را برای افراد آسان تر کند در غیر این صورت تجربه ثابت کرده در صورت اعتماد به اینگونه امیدهای واهی، بسیاری از اشخاص متمحل ضرر های مادی و معنوی بسیاری شده اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.