موشک هایپر سونیک فتاح و ابعاد سیاسی آن

در مراسم رونمایی از این موشک، صحبت‌های متعددی شد و هر یک از مسئولان امر، به ویژه فرمانده نیروی هوافضا، فرمانده کل سپاه و در نهایت هم رئیس دولت نکات و مطالبی را گفتند. پیش از این سردار حاجی‌زاده در مورد مختصات و مشخصات این دستاورد نکاتی را مطرح کرده بود، به همین دلیل دستکم کسی در روز رونمایی در کشور غافلگیر نشد. البته آن بخشی که همواره رو به غرب نماز می‌خوانند همچنان در شوک به سر می‌برند و بعید است که به خود بیایند و مانند ارباب امریکایی در شوک ناشی از رونمایی از «فتّاح» به سر می‌برند.
چهارشنبه، 17 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موشک هایپر سونیک فتاح و ابعاد سیاسی آن
دیروز، وسط درگیری‌های روزمره، خبرهای مربوط به موشک هایپرسونیک و بسیار راهبردی «فتّاح» را کار کردم. نشد که به صورت مفصل و مشروح در مورد این موشک (بیشتر به لحاظ اثرات سیاسی و مسائل بازدارندگی و دانش فنی) بنویسم. این موشک با این اندازه و قیافه، یک دستاورد خاص ایرانی به تمام معنا است. این رسانه‌های زرد و خودتحقیری که از صبح تا شب آیه یاس خوانده و رو به لندن و واشنگتن راز و نیاز می‌کنند، هر چه دوست دارند، بنویسند و ناله کنند؛ مهم این است که این موشک امروز در ایران پس از پنج سال از زمان ساخت، رونمایی شد.

در مورد اینکه چرا در این بازه زمانی رونمایی شد، حتما در ادامه خواهم نوشت اما مساله مهم آن است که ایران تنها کشور جهان است که موشکی در ای مقیاس و با این برد ساخته که از همه لحاظ تاکتیکی است، موشکی ساخته که با دستکاری در مختصات فیزیکی و فنی به راحتی می‌تواند آن را بیش از پیش توسعه دهد، موشکی ساخته که مانند بسیاری از تسلیحات ایرانی، علامت سوال‌های متعددی را برای دشمنان ایران در پی خواهد داشت.

در مراسم رونمایی از این موشک، صحبت‌های متعددی شد و هر یک از مسئولان امر، به ویژه فرمانده نیروی هوافضا، فرمانده کل سپاه و در نهایت هم رئیس دولت نکات و مطالبی را گفتند. پیش از این سردار حاجی‌زاده در مورد مختصات و مشخصات این دستاورد نکاتی را مطرح کرده بود، به همین دلیل دستکم کسی در روز رونمایی در کشور غافلگیر نشد. البته آن بخشی که همواره رو به غرب نماز می‌خوانند همچنان در شوک به سر می‌برند و بعید است که به خود بیایند و مانند ارباب امریکایی در شوک ناشی از رونمایی از «فتّاح» به سر می‌برند.

سردار حاجی‌زاده در مورد برد این موشک نکته مهمی را گفت که دستکم من در فضای مجازی چیزی از آن ندیدم؛ فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به  انتخاب برد 1400کیلومتری برای این موشک گفت: این‌ها همه بر اساس اهداف مورد علاقه است. اینکه موشک فتاح را با این برد ساختیم، مفهومش این نیست که موشک با برد دو هزار کیلومتر با این مشخصه را در آینده نخواهیم داشت؛ بلکه فعلاً بردش در همین حد است و در آینده، برد آن را اضافه‌تر هم خواهیم کرد.

کسی که اخلاق و سیاست ایرانی‌ها، به ویژه فرماندهان نظامی ما رابشناسد، به خوبی معنی این حرف را می‌داند. وقتی گفته می‌شود که در آینده اضافه‌تر خواهیم کرد یعنی همین الان اضافه‌تر کرده‌اند. در بالا نوشتم که این موشک پنج سال پیش (اگر اشتباه نکنم اواخر سال 1396) ساخته و به صورت انبوه نیز در زرادخانه نیروی هوافضای سپاه در گستره کشور تحویل یگان‌های عمل‌کننده داده شده است. اما در پاسخ به این سوال مطرح شده توسط یکی از دوستان که «چرا سوزن سردار حاجی‌زاده روی 2هزار کیلومتر گیر کرده و بیشتر نمی‌شود» فکر کنم نیاز به توضیح ندارد.

موشک هایپر سونیک فتاح و ابعاد سیاسی آن

وقتی دانش فنی ساخت دو هزار کیلومتری هست، یعنی دانش فنی بالاتر از آن هم در کشور وجود دارد. پس از گذشت دو دهه از آزمایش موشک فاتح 110 ویرایش نخست، امروز دانش فنی دانشمندان و مهندسان ایرانی در همه حوزه‌های مرتبط با موشک به شکلی شگرف و بی‌سابقه پیشرفت کرده و به نقطه امروز رسیده است. نقطه‌ای که از ایستگاه بازدارندگی فراتر رفته و به عنوان بخشی از سیاست دفاعی – تهاجمی کشور تعریف می‌شود. اینکه بهترین سیاست در دفاع، حمله به نقاط مرکزی حمله دشمن است؛ فاتح و خرمشهر در این سیاست نقش مهمی دارند.

در طول چند دهه گذشته ایران تلاش بسیاری داشته تا سطح بازدارندگی خود را بالا ببرد و امروز می‌تواند با تاکید بگوید که هیچ متخاصمی حتی اگر فکر حمله به ایران را داشته باشد، جرأت انجامش را پیدا نخواهد کرد. ایران به عنوان کشوری که با وقوع جنگ مشاهده کرد که وسایل کافی برای دفاع از خود را ندارد و به دلیل نداشتن این وسایل مورد تهاجم شبانه‌روزی قرار گرفته و حتی بعد از جنگ نیز توسط دشمنان فرامنطقه‌ای و حتی برخی کشورهای منطقه نیز تهدید می‌گردد، بهترین چاره را افزایش قدرت دید.

رهبر ایران، البته قدرت را در تجهیزات نظامی نمی‌دید بلکه در جایی بود که این تجهیزات طراحی می‌شد و آن نیز ذهن جوانان ایرانی بود. بنابراین با همه کم و کاستی‌ها، تلاش برای بومی‌سازی دانش و گسترش آن در کشور گرفته شد و امروز آنچه مشاهده می‌کنید حاصل همین دانش‌افزایی ایرانیان است. یکی از اصلی‌ترین وجوه تحریم کشور، تحریم علمی بود تا مبادا دانشمندان ایرانی از طریق تبادل دانش با جهانیان به علم کافی برای قدرتمندتر کردن کشور دست پیدا کنند، موضوعی که خود غربی‌ها همواره به آن اعتراف می‌کنند.

بنابراین، بومی‌شدن علم در کشور و نهادینه شدن اصل پژوهش (البته دولت‌ها در طول زمان با مساله پژوهش کج‌دار و مریز رفتار کرده و هر یک سیاست خاص خودشان را دنبال می‌کردند، با این حال گسترش دانشگاه‌ها و افزایش آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌های مختلف خود به خود باعث افزایش دستاوردها شد) در کشور برکات بسیاری داشت. هر چند تحت تبلیغ رسانه‌های بیگانه و خودتحقیری موجود در ذات فقیر برخی‌ها، این توسعه و پیشرفت و علم‌آموزی دیده نمی‌شود اما پرواضح است که خود دشمنان بیش از این افراد به این مهم پی برده‌اند.

بارها در سخنرانی‌های مختلف شاهد اعتراف سیاسیون و رسانه‌های غربی به بالا بودن سطح آموزش در ایران هستیم، دانشی که باعث شده تا به فاصله چند روز، دو موشک راهبردی که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، رونمایی شوند. فقط دقت به این مساله که جوانان ایرانی به چه دانشی در حوزه متالوژی دست پیدا کرده که سر جنگی بسازند که در سرعت 13 ماخ آب نشود، عمیق بودن این دانش را نشان می‌دهد؛ متخصصان امر می‌دانند که بسیاری از کشورها حتی فکر داشتن این مواد را هم نمی‌توانند کنند.

مهم این است که بالاخره دانشمندان ایرانی موفق به دستیابی به فنآوری ساخت چنین موشکی شده‌اند، موشکی که توانمندی دفاعی کشورمان را چندین پله بالا برده، جایگاه ایران را در سطح جهانی تثبیت کرده و مهمتر از همه، به دشمن یادآور می‌شود که نباید با زبان زور، با زبان تهدید و ارعاب با ایران صحبت کرد. این روزها شاهد شنیده شدن برخی ادعاهای مضحک تاریخی هستیم و آن هم اینکه اگر ما قرارداد ترکمانچای را امضا نمی‌کردیم، کشور را هم از دست می‌دادیم!

موشک هایپر سونیک فتاح و ابعاد سیاسی آن

کسانی که در این بازه زمانی می‌آیند و چنین موهوماتی می‌بافند و در کلاب‌هاوس هر شب پلاس هستند تا شاید این دستاوردهای بدیع و قدرتمند کشور را زیر سوال برده و توفیقات به دست آمده در عرصه بین‌المللی را کوچک نشان دهند، از همان جنس افرادی هستند که رو به لندن و واشنگتن راز و نیاز می‌کنند. به خوبی برای من آشکار است، آن‌ها از گشایش‌های سیاسی و اقتصادی فعلی در حوزه خارجی ترسیده و تلاش می‌کنند تا دستاوردهای ملی را زیر سوال ببرند. واضح است کسی که روزی می‌گفت امریکا با یک موشک می‌تواند همه ایران را ویران کند، همچنان بر همان فکر ویران استوار باشد.

چند روز پیش به صورت کوتاه نوشتم که گشایش‌های فعلی نه تنها حاصل مقاومت تاریخی ایرانیان است که نتیجه دستاوردهای بزرگی مانند رونمایی از خرمشهر 4 (خیبر) است. موشک خیبر، غربی‌ها را دچار وادادگی کرد و نشان داد که تحریم ایران برای تضعیف آن، نتیجه معکوس می‌دهد و نه تنها ایران قوی‌تر شده، بلکه با توجه تحولات فعلی در عرصه بین‌المللی دستش هم پُرتر شده و در موضع قوی‌تری برای چانه‌زنی ایستاده است. غربی‌ها ایران را راندند و فریاد انزوای کشورمان را سر دادند، اما امروز ایران روابط گسترده‌ای با کشورهای پیرامونی دارد، به روسیه کمک می‌کند و به چین جایگاه میانجی‌گری می‌دهد، ائتلاف دریایی تشکیل داده و به صورت علنی می‌گوید امریکا را از منطقه اخراج خواهد کرد و برای آنکه توانمندی خود در این مهم را نشان دهد، از تسلیحاتی رونمایی می‌کند که غربی‌ها را به درستی این ادعا می‌رساند. به همین دلیل آن‌ها سراسیمه و وحشت‌زده از عمیق‌تر شدن تاسیسات هسته‌ای ایران و بالا رفتن غنای اورانیوم (که هیچ وقت برای ساخت سلاح به صورت مستقیم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت) برای مذاکره و رسیدن به یک توافق، هر چند به صورت موقت واسطه می‌فرستند.

باتوجه به اینکه این موشک، هیچ ضدموشکی ندارد و با سرعت خیره‌کننده و سرسام‌آور خود به سمت هدف روانه می‌شود، طرف مقابل می‌داند که با چه سلاحی روبه‌رو است. یک لحظه فکر کنید که این موشک بر روی شناورهای سنگین نیروی دریایی سپاه یا ارتش به فاصله 400 کیلومتری مرزهای امریکا در ساحل شرقی و غربی روانه شود؛ باتوجه به ناتوانی در انهدام آن می‌تواند هر هدفق را در عمق یک هزار کیلومتری و شاید هم چند هزار کیلومتری خاک امریکا منهدم کند. البته شناورهای سنگین سپاه به کروزهایی با برد بالای دو هزار کیلومتر مجهز هستند، اما «فتاح» بدون شک سلاح دیگری است.

امریکا اگر به سمت توافق نرود و فکر کند که گزینه‌هایش روی میز است، گزینه‌های ایران هم به سمت اقیانوس آرام و اطلس روانه خواهد شد. بنابراین این ایران نیست که دارد ترکمانچای را امضا می‌کند، بلکه می‌خواهد اجازه ندهد گلستانی که دیگران امضا کردند به ترکمانچای تبدیل نشود. موشک هایپرسونیک «فتّاح» اوج قدرت تکنولوژیک ایران در سطح جهان است، آن‌هایی که تصاویر شلیک این موشک و ویژگی‌های آن را دیده‌اند با اشتیاق بیشتری به سمت ایران خواهند آمد چرا که ایران کشور قدرتمندی است.

صحبت‌های سردار حاجی‌زاده در مورد موشک «فتاح» بیانگر آن است که بالاتر و بهتر از این هم در اختیار داریم. عرض کردم که این دستاورد امروز و دیروز نیست. اواخر سال 1396 اولین نمونه ساخته شد. حالا عده‌ای راه افتاده و می‌گویند تکنولوژی آن روسی است!! روسیه اگر این تکنولوژی را داشت خودش می‌رفت و اسکندرها را به این سرعت می‌رساند. نهایت سرعت موشک کینژال روس‌ها در لحظه اصابت 8 ماخ است، در حالی که آن هواپرتاب است و فتاح ایرانی با 13 ماخ سرعت در لحظه اصابت، زمین پایه است.
اگر روس‌ها قدرت رسیدن به این سرعت را داشتند بارها از آن در اوکراین علیه ناتو استفاده می‌کردند. عرض کردم، سیاست خودتحقیری در برخی‌ها پایانی ندارد. البته بر این باور هستم که موشک خرمشهر به واسطه دلایل متعدد هنوز راهبردی‌تر از فتاح است، چرا که با سر جنگی یک و نیم تنی و سرعت سرسام‌آور که آن هم فراتر از صوت است، یک دشمن‌کوب تمام عیار است. به امید خدا در سال‌های بعد از تکنولوژی‌ها و دستاوردهایی رونمایی خواهد شد که به مخیله کسی خطور نکرده و نخواهد کرد. برخی از این دستاوردها برای همه دنیا قفل است.

موشک‌ها، اروپا را به برجام متعهد کرد

موشک هایپر سونیک فتاح و ابعاد سیاسی آن

در فاصله دوهفته‌ای از آزمایش موشک‌های راهبردی ایران، هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسید که در مریوان و آباده مساله خاصی مشاهده نشده، هم امریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که باید با ایران مذاکره کنند و هم کشورهای فرسوده اروپایی می‌گویند که به برجام پایبند هستند!! البته اروپایی‌ها اختیاری از خود نداشته و ندارند و پایبندی آن‌ها هم چیزی را عوض نمی‌کند و فقط نشان می‌دهد وقتی زور بازو و قدرت باشد، میزان اطاعت‌پذیری آن‌ها چند برابر می‌شود. 

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس که در وبگاه هیات اتحادیه اروپا در وین منتشر شده است، بدون اشاره به این که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن تنها زرادخانه اتمی در خاورمیانه، امنیت و ثبات این منطقه را تهدید می‌کند، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت مهم امنیتی از نظر دیپلماتیک و سیاسی روی ازسرگیری اجرای محدودیت‌های ضروری برنامه هسته‌ای ایران سرمایه‌گذاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ایران به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی‌یابد. خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه در نتیجه پیشرفت هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه درباره اجرای توافق هسته‌ای(برجام) گفت: اتحادیه اروپا نسبت به برجام متعهد است. ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. در عوض، به توسعه چشم‌گیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. این با حمایت سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تلاش‌های متمرکز غرب برای ازسرگیری اجرای کامل برجام مغایرت دارد. اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند.

اینکه اروپایی‌ها تا این اندازه خود را پایبند به برجام می‌دانند عجیب است و عجیب‌تر، تکرار اتهامات همیشگی به ایران و ابراز تاسف مسخره آن‌ها است که چرا ایران «تصمیمات لازم» را نگرفته و به قول آن‌ها «اقدامات لازم» را انجام نداه است!! مثلا ایران باید چه می‌کرد که نکرد؟ بارها در مورد وقاحت اروپایی‌ها نوشته‌ام و اینکه آن‌ها با پررویی تمام انتظار دارند که کشورهای مختلف منافع ملی خود را رها کرده و هر غلطی که آن‌ها گفتند، را انجام دهد. البته نماینده اتحادیه اروپا هیچ توضیحی نداده که کشورهای غربی چه تلاش متمرکزی برای از سرگیری اجرای کامل برجام انجام داده‌اند؟ دقیقا حالا که به زمان غروب بسیاری از بندهای این توافق می‌رسیم این همه پایبند شده‌اید؟ 

در ادامه این بیانیه آمده است: مایلیم تاکید کنیم که برجام موضوعی از تعهدات قانونی الزام‌آور ایران ذیل ان‌پی‌تی است که برای اجرای مقررات جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای اهمیت دارند. اتحادیه اروپا عمیقا نگران گزارش‌های متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که مستندات توسعه نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران را ارائه می‌کند. ایران تا اندازه زیادی از تعهدات برجامی خود فاصله گرفته است، به ویژه در زمینه توسعه ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای و تولید اورانیوم با خلوص بالا. اقدامات ایران که هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری در (چارچوب) برنامه هسته‌ای اعلام شده آن ندارد، در بردارنده خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی است.

بله، به صورت مشخص ایران از تعهدات برجامی خود عقب‌نشینی کرد، شما به کدام یک از مفاد آن عمل کردید؟ مگر رابطه یک جاده یک طرفه است یا دو طرفه؟ از قرار معلوم ایران باید مثل دوره قاجار و پهلوی قربان‌گو باشد و شما هم ارباب؛ اما به صورت مطلق آن دوران گذشته است. رفتارهای ضدایرانی پاییز گذشته سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیدار برخی از آن‌ها با اراذل و اوباش خارج‌نشین که دنبال تجزیه ایران بودند را کسی فراموش نکرده است، اینکه بیش از 40 جاسوس و جاسوسه اروپایی در مناطق مختلف ایران با دستورالعمل‌های خرابکارانه به همراه میلیون‌ها یورو و دلار برای بر هم زدن امنیت و استقلال ایران بازداشت شدند و اروپایی‌ها حالا برای آزادی آن‌ها التماس می‌کنند را ما به چشم ندیده‌ایم... 

این میزان از وقاحت کشورهای اروپایی واقعا نوبر است. وابسته مطبوعاتی و افسران امنیتی حاضر در سفارتخانه‌های اروپایی در کانال هستند و این مطالب را می‌خوانند و به صورت بولتن به مقامات مافوق خود گزارش می‌دهند. پس بهتر است با دقت هر چه بیشتر در گزارش خود قید کنند که ایران از اروپا و غرب رها شده و دیگر هیچ وقت سراغ آن‌ها نخواهد رفت، دوران اروپا به پایان رسیده و دیگر کشورهای این قاره هیچ جایگاهی نه در نزد ملت ایران و نه در میان کشورهای جهان ندارند. این را برای همیشه باید به یاد داشته باشند. دوران ابرقدرتی ایران شروع شده است. /جعفری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.