اگر زن تقاضای طلاق کند حکم چیست؟

در صورت تقاضای طلاق از سوی زوجه ( زن ) مهریه به او تعلق می‌گیرد یا خیر؟
چهارشنبه، 29 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
اگر زن تقاضای طلاق کند حکم چیست؟
با توجه به این که در قوانین طلاق حق طلاق با مرد است این سوال به وجود می‌آید که در صورتی که زن تقاضای طلاق کند و حق طلاق داشته باشد حکم دادگاه چه خواهد بود؟

یا اصلا در صورتی که زن تقاضای جدایی داشته باشد آیا مهریه‌ای به او تعلق خواهد گرفت یا خیر؟ در این مطلب با بررسی تقاضای طلاق زن و پیامدهای آن با شما عزیزان همراه خواهیم بود. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
 

تقاضای طلاق زن چه شرایطی می‌خواهد؟

یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل خانوادگی طلاق است. به این دلیل که دادگاه برای استحکام و حفظ خانواده شرایط سخت و پیچیده‌ای را برای طلاق و جدایی در نظر گرفته است که یکی از این شرایط دریافت حکم عدم سازش از سوی زوجین است.

بنابراین در صورت تقاضای طلاق زن باید زن تحت هر شرایطی موفق به اخذ حکم عدم سازش دادگاه شود.

مطابق قوانین جدید حمایت از خانواده پیش از طلاق و جدایی باید تکلیف مسائل مالی مشخص شود. یکی از مسائل مالی که پیش از جدایی باید در دادگاه به آن پرداخته شود مهریه است‌. از این رو ممکن است این سوال برای افراد به وجود آید که در صورت تقاضای طلاق زن مهریه به او تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در ادامه مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.
 

آیا در صورت تقاضای طلاق زن مهریه به او تعلق می‌گیرد؟

می‌دانید در صورتی زن و مرد برای جدایی از هم به توافق برسند زوجه می‌تواند با توافق از همسر خود مهریه را دریافت کند یا این که مهریه را به همسر خود ببخشد. در صورت تقاضای طلاق زن و مخالفت مرد اگر حق طلاق با مرد باشد و زن دلیل محکمه پسندی برای طلاق نداشته باشد طبیعتا زن موفق به جدایی نخواهد شد.

اما در صورتی که زن به واسطه مواردی چون داشتن حق طلاق، عدم پرداخت نفقه توسط مرد، شروط ضمن عقد و .... درخواست خود را به دادگاه مطرح کند، علاوه بر صدور حکم طلاق توسط دادگاه مرد موظف به پرداخت مهریه نیز خواهد شد.
 
اگر زن تقاضای طلاق کند حکم چیست؟
 

راه‌های اجرای طلاق از طرف زوجه چیست؟

قانون حمایت از خانواده حق طلاق را به مرد واگذار کرده است. مگر این که در شروط‌ ضمن عقد مرد حق طلاق را به همسرش واگذار کند. بنابراین صدور حکم طلاق در صورت تقاضای طلاق زن اندکی مشکل است اما راه‌هایی دارد.
 

از جمله راه‌هایی که که زن به واسطه آن می‌تواند از همسرش جدا شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن وکالت بلاعزل زن

همان‌گونه که توضیح داده شد قانون حمایت از خانواده وکالت بلاعزل طلاق را به مرد واگذار کرده است. مگر در شرایطی که در شروط ضمن عقد یا بر اساس شروط دیگر بیان شده، این وکالت به زن داده شود.
 

عسر و حرج زن

یکی از مهم‌ترین موارد برای صدور حکم طلاق از طرف زن مطابق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی شرایطی است که در آن ادامه زندگی برای زن سخت و مشقت‌بار باشد که به آن عسر و حرج گفته می‌شود. عسر و حرج موارد زیر را شامل می‌شود؛
 
  • در صورتی که مرد به یکی از مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد به گونه‌ای که این اعتیاد به زندگی مشترک آسیب وارد کند. در این صورت دادگاه حکم ترک اعتیاد زوج زیر نظر پزشک را صادر می‌کند. در صورتی که مرد نتواند ترک کند یا پس از مدتی مجددا به مواد مخدر روی آورد دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.
  • در صورتی که مرد بدون هیچ گونه عذر و دلیل موجهی به مدت ۶ ماه پشت سرهم یا ۹ ماه متناوب زندگی مشترک را ترک کند تقاضای طلاق زن منجر به جدایی خواهد شد.
  • ضرب و شتم یا رفتار نامتعارف مرد که به هیچ عنوان برای زن قابل تحمل نباشد می‌تواند منجر به جدایی و طلاق از طرف زن شود‌.
  • در صورتی که مرد به مدت ۵ سال یا بیش از آن محکوم به حبس شود زن می‌تواند غیابا از او جدا شود.
  • همچنین در صورتی که مرد به بیماری صعب‌العلاج یا لاعلاج مبتلا شود به گونه ای که شرایط زندگی را برای همسرش سخت کند یا توانایی پرداخت نفقه او را نداشته باشد زن می‌تواند از او جدا شود.
  • در صورتی که شروط دوازده گانه ضمن عقد برای زن تحقق پیدا نکند زن می‌تواند به این وسیله از همسر خود جدا شود.
  • طبق قانون ۱۱۲۹ قانون مدنی در صورتی که مرد حق نفقه زن را پرداخت نکند و زن بتواند این موضوع را به دادگاه ثابت کند، دادگاه مرد را مجبور به طلاق زن می‌کند و در صورتی که مرد با تقاضای طلاق زن مخالفت کند خود دادگاه یا نماینده‌اش صیغه طلاق را جاری خواهد کرد.

اگر زن تقاضای طلاق کند حکم چیست؟
 

سایت گروه وکلای پارسای

سایت گروه وکلای پارسای مجموعه‌ای تخصصی است که با بیش از ۱۵ سال سابقه و به کارگیری وکلای پایه یک دادگستری توانسته است رضایت بسیاری از مراجعه کنندگان را جلب کند. این مجموعه دارای وکلای خانم و آقا است که می‌توانند شما را در مسائل حقوقی خانواده یاری کنند.

در صورت تقاضای طلاق زن اگر کار خود را به یک وکیل یا گروه حقوقی مجرب بسپارید حتی در صورت نداشتن شرایط نیز می‌تواند شما را در رسیدن با هدفتان یاری کند. بنابراین گروه وکلای پارسای می‌تواند در این زمینه بهترین انتخاب شما باشد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین و پیچیده ترین مسائل مربوط به خانواده طلاق است. گاهی اوقات پیش می‌آید که زن در اثر مشقت زیاد و تنگنا زندگی خود را پایان یافته می‌بیند اما مرد با این موضوع مخالف است. در صورت تقاضای طلاق زن و مخالفت مرد اگر زن با مواردی چون عسر و حرج، عدم پرداخت نفقه توسط مرد، غیبت طولانی مدت و داشتن وکالت بلاعزل رو به رو باشد می‌تواند حکم عدم سازش را اخذ کرده و در نهایت طلاق خود را بگیرد.

در صورتی که زن به واسطه یکی از موارد ذکر شده طلاق خود را بگیرد مرد موظف است که مهریه او را بپردازد. اما اگر زن هیچ یک از شرایط گفته شده را نداشته باشد موفق به جدایی نخواهد شد.

لازم به ذکر است که شرایط عسر و حرج علاوه بر موارد گفته شده در این مطلب شامل موارد بسیار دیگری نیز است که بنا بر تشخیص قاضی تایید خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.