معرفی معروف‌ترین پل‌های استانبول

در شهر استانبول پل‌های متعددی وجود دارند؛ برخی از این پل‌ها از دوران عثمانی به یادگار مانده‌اند و برخی دیگر پل‌های جدید و مدرنی به‌حساب می‌آیند که طی سال‌های اخیر ساخته شده‌اند
سه‌شنبه، 30 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
معرفی معروف‌ترین پل‌های استانبول
شهر استانبول یکی از مقاصد پرطرف‌دار برای گردشگران بین‌المللی است. در این شهر انواعی از هتل‌های لوکس، فروشگاه‌های مدرن، آثار و ابنیه تاریخی، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد وجود دارد.

محل قرارگیری شهر استانبول و نحوه‌ی ساخت آن باعث شده تا اسکله‌ها و پل‌های در این شهر ساخته شوند که اکثر آن‌ها امروزه از دیدنی ترین جاذبه‌های شهر استانبول محسوب می‌شوند. در استانبول پل‌های متعددی وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود بیاورد.

تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با پل‌های معروف استانبول آشنا کنیم.
 

پل مترو گلدن هورن

یکی از معروف‌ترین پل‌های شهر استانبول پل «متروی گلدن هورن» است. این پل با نام پل «شاخ طلایی» نیز شناخته می‌شود. برای مشاهده آن باید به منطقه بی اوغلو یا منطقه فاتح بروید. این پل این دو منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند. پل متروی گلدن هورن برای حرکت قطار ساخته شده است.

اگر قصد تماشای غروب آفتاب را دارید حتماً به این پل مراجعه کنید. بعد از غروب نیز می‌توانید از تفریحات جذاب اطراف پل نهایت لذت را ببرید. اگر می‌خواهید دید کاملی به پل داشته باشید، باید سوار قطار شوید.
 

در اطراف پل مترو گلدن هورن جاذبه‌های زیر وجود دارد:

  • کاخ توپکاپی
  • میدان تکسیم
  • خیابان استقلال
  • برج گالاتا
 

پل آتاتورک

اگر پرواز تهران استانبول را خریداری کرده‌اید تا از آثار تاریخی شهر استانبول دیدن کنید، حتماً به پل آتاتورک بروید. این پل به دستور سلطان محمود دوم ساخته شده است.

طول آن به ۴۷۷ متر می‌رسد. برای عبور کشتی‌های بزرگ ساخته شد. نام آن از روی اولین رئیس‌جمهور کشور ترکیه یعنی «مصطفی کمال آتاتورک» گرفته شده است. این پل که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد، در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده و تاکنون ۲ بار تخریب و سپس بازسازی شده است.

اگر دوست دارید قهوه ترکی را امتحان کنید، حتماً به کافه‌های اطراف این پل نیز سری بزنید. هم‌چنین می‌توانید از جاذبه‌هایی نظیر مسجد سلیمانیه، آرامگاه سلطان سلیمان و مسجد رستم پاشا که در نزدیکی این پل قرار دارد، دیدن کنید.
 
 

پل سلطان مهمت فاتح

یکی از مکان‌های دیدنی شهر استانبول پل سلطان محمد فاتح است. این پل بر روی تنگه بسفر ساخته شده است. طول این پل به 1500 متر می‌رسد. عرض این پل نیز ۳۲ متر و ارتفاع آن به ۶۵ متر می‌رسد.

کافه‌های متعددی در اطراف این پل قرار دارد که برای صرف نوشیدنی و کیک می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.
 
در نزدیکی پل سلطان مهمت جاذبه‌های گردشگری مختلفی قرار دارد که در ادامه نام آن‌ها را مشاهده می‌کنید:
  • برج گالاتا
  • برج دختر
  • مسجد ایاصوفیه
  • قلعه روملی حصار
  • قلعه آناتولی حصار
  • موزه اتومبیل‌های کلاسیک
  • کاخ کوچوکسو
مناظر زیبای اطراف پل را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. اگر اهل عکاسی هستید، می‌توانید تا چند ساعت مشغول عکاسی بر روی این پل شوید.
 

پل بسفر

گردشگرانی که به قصد بازدید از آثار تاریخی، تور استانبول را خریداری می‌کنند، به‌طورمعمول پل بسفر را در برنامه‌ی سفرشان قرار می‌دهند. این پل یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین پل‌های شهر استانبول است و حدوداً ۵۰ سال از ساخته شدن آن می‌گذرد.

این پل بخش اروپایی شهر استانبول را به بخش آسیایی آن متصل می‌کند. به‌احتمال‌زیاد عکس‌هایی از این پل را در صفحات مجازی مشاهده کرده‌اید. نورپردازی این پل در شب نمای چشم انگیزی را ایجاد می‌کند.

 
معرفی معروف‌ترین پل‌های استانبول


اگر به استانبول سفر کنید، برای بازدید از جاذبه‌های این شهر به‌طور حتم یک‌بار را از روی این پل عبور خواهید کرد. طول پل بسفر به 1200 متر و عرض آن به ۴۰۰ متر می‌رسد.

اگر عاشق غذاهای ترکی هستید، در اطراف این پل می‌توانید رستوران‌های متعددی را پیدا کنید که غذاهای خوش‌مزه این کشور را سرو می‌کنند.

بعد از صرف غذا می‌توانید به سراغ مکان‌های دیدنی اطراف این پل نظیر برج دختر، کاخ توپکاپی، کاخ دلمه باغچه، مسجد اورتاکوی یا کاخ بیلربی بروید.

 

پل سلطان سلیم یاووز

یکی از جذاب‌ترین پل‌های استانبول که دومین پل معلق و طولانی در جهان نیز به‌حساب می‌آید، پل «سلطان سلیم یاووز» است. این پل که برای کاهش ترافیک شهر استانبول بر روی تنگه بسفر ساخته شده است، هشت لایه‌ی ماشین‌رو دارد. عرض این پل به ۶۰ متر و دکل‌های آن ارتفاعی بالغ‌بر ۳۰۰ متر دارند.

طول این پل نیز به ۲۱۶۴ متر (بیش از ۲ کیلومتر) می‌رسد. توصیه می‌کنیم حتماً پیش از بازگشت از استانبول و خرید بلیط استانبول به تهران، از یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق جهان، یعنی پل سلطان سلیم یاووز دیدن کنید. قول می‌دهیم خاطره‌ی بازدید از این پل هرگز از یادتان نرود!

همچنین اگر دوست دارید لحظات لذت‌بخشی را در هنگام غروب آفتاب در شهر استانبول تجربه کنید، حتماً به محل قرارگیری این پل بروید. پل سلطان سلیم دو منطقه را به‌هم متصل می‌کند. در اطراف این پل جاذبه‌های دیدنی دیگری نظیر کاخ توپکاپی، کاخ دلمه باغچه، منطقه تاریخی بشیکتاش، مسجد ارتاکوی و کاخ و پارک ییلدیز قرار دارد.

 

پل گالاتا

یکی از پل‌های معروف شهر استانبول برای گشت‌وگذار، پل «گالاتا» است. این پل در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده و تاکنون دو بار مورد بازسازی قرار گرفته است. اگر به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید به طبقه‌ی اول پل گالاتا بروید.

اگر هم عاشق شکم گردی هستید و دوست دارید مزه غذاهای مختلف ترکی را امتحان کنید، در طبقه‌ی پایین پل گالاتا چندین رستوران مختلف وجود دارند.

 
معرفی معروف‌ترین پل‌های استانبول



گردشگرانی که به قصد تجربه کردن زندگی شبانه شهر استانبول راهی این شهر می‌شوند، می‌تواند در پل گالاتا لحظات لذت‌بخشی را سپری کنند. شب‌های این پل معمولاً با شور و نشاط سپری می‌شود و می‌توانید صدای موسیقی و پایکوبی را در جای‌جای آن بشنوید.
 
در اطراف پل گالاتا جاذبه‌های گردشگری مختلفی نظیر آنچه نام آن را در ادامه مشاهده می‌کنید، وجود دارد:
  • موزه یهودیان ترکیه
  • بازار ادویه استانبول
  • برج گالاتا
  • خیابان استقلال
  • موزه‌ی هنرهای مدرن
 
 

کلام آخر

در شهر استانبول پل‌های متعددی وجود دارند؛ برخی از این پل‌ها از دوران عثمانی به یادگار مانده‌اند و برخی دیگر پل‌های جدید و مدرنی به‌حساب می‌آیند که طی سال‌های اخیر ساخته شده‌اند. بااین‌حال اکثر پل‌های استانبول دیدنی هستند و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند.

اگر دوست دارید لحظات لذت‌بخشی را در پل‌های شهر استانبول سپری کنید، می‌توانید به پل‌هایی که نام آن‌ها را در این مقاله مشاهده کردید، سر بزنید. در اکثر این پل‌ها رستوران‌ها و کافه‌های متعددی برای صرف قهوه یا غذاهای ترکی وجود دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.