اصول طراحی و نصب آسانسور برای معلولین

اگر نیاز دارید تا در پروژه های ساخت و ساز خود از انواع آسانسور معلول بر استفاده کنید، مطالعه این مقاله میتواند کمک زیادی به شما بکند.
چهارشنبه، 15 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
اصول طراحی و نصب آسانسور برای معلولین
نصب آسانسور برای معلولین یکی از موارد ضروری در ساختمان ها است. این موضوع شاید در دو دهه گذشته چندان مورد توجه قرار نداشت اما نزدیک به یک دهه است که طراحان ساختمان و پیمانکاران و انبوه سازان به تعبیه آسانسورهای معلول بر و ویلچربر اهمیت زیادی می دهند.

این آسانسورها نه تنها باعث افزایش ایمنی و کارایی  ساختمان می شود، بلکه می تواند به نوعی به ایجاد یک پرستیژ در ساخت و ساز بنا نیز کمک کند.

شاید به این فکر کنید که وقتی افراد معلول روی ویلچر نشسته اند می توانند از آسانسورهای معمولی، همراه با سایر افراد عادی استفاده کنند! البته موضوع کمی پیچیده است.

اول آنکه وقتی یک معلول با ویلچر وارد می شود، یک وزن نسبی را به داخل کابین تحمیل می کند؛ این وزن، به علاوه وزن افراد عادی، باعث وارد شدن وزن بیشتری به کابین می شوند. پس وقتی قرار است یک آسانسور 4 نفره در ساختمان نصب شود و فرد معلول نیز از آن استفاده کند، جایی برای ورود سایر افراد به داخل کابین آسانسور باقی نمی ماند!

دومین نکته این است که وقتی ویلچر یک معلول وارد کابین می شود، اگر آسانسور6 نفره را در ساختمان نصب کرده باشید، شاید فقط 2  نفره دیگر بتوانند وارد کابین شوند؛ این یعنی کارآیی آسانسور کاهش پیدا می کند!

برای برطرف کردن این قبیل مشکلات که در نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان ها وجود دارد، تجهیزات پیشرفته ای با نام آسانسور معلول بر یا آسانسور ویلچربر، طراحی و معرفی شده است.

در این مطلب می خواهیم به اهمیت این نوع آسانسورها، اصول نصب و راه اندازی و نحوه طراحی آنها با هم صحبت کنیم. امیدواریم این راهنمای آسانسور معلول بر برایتان مفید واقع شود.

 
اصول طراحی و نصب آسانسور برای معلولین

آسانسور معلول بر چه ویژگی هایی دارد و نحوه طراحی آن چگونه است؟

بهترین شرکت آسانسور، با استفاده از مهارت و تجربه مهندسین و کارشناسان خود، انواع آسانسورها را برای نصب در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری طراحی کرده و ارائه می دهد.

کیفیت تمامی قطعات آسانسور تضمین شده است. همچنین می توان قیمت آسانسور را بر اساس آخرین تغییرات از این شرکت ها استعلام گرفت. آسانسور معلول بر نیز یکی از تجهیزاتی است که در شرکت های سازنده آسانسور ارائه می شود.

آسانسورهای ویلچربر، بر اساس جدیدترین فناوری های روز، طراحی و تولید می شوند. از نظر اصول طراحی و ساخت آسانسور برای افراد معلول، یک سری نکات وجود دارد که

در این قسمت به آنها اشاره ای خواهیم داشت:
  • آسانسورهای معلول بر، شرایط آسایش و راحتی را برای حمل و نقل و جابه جایی افراد معلول و ویلچری فرآهم می کنند.
  • آسانسورهای ویلچربر در تمامی ساختمان های تجاری، بیمارستان ها، ادارات، مراکز خدماتی و ... قابل نصب هستند.
  • بیشترین استفاده از این مدل آسانسورها در مکان هایی نظیر مراکز نگهداری معلولین، ادارات خدمات به افراد معلول، آسایشگاه ها و خانه سالمندان است.
  • طراحی و ساخت آسانسور برای افراد معلول با استفاده از تجهیزات و قطعات ایمن انجام می گیرد. تمامی انواع آسانسورهای معلول بر همچون بقیه آسانسورها ، دارای ترمز اضطراری و نهایت ایمنی هستند.
  • کابین آسانسور افراد معلول دارای ابعاد و فضای کافی است تا این افراد بتوانند به راحتی ویلچر خود را داخل یا خارج ببرند و از دکمه های آسانسور استفاده کنند.
  • دستگیره های داخل این مدل آسانسورها در فاصله کمتری از کف کابین قرار دارد، تا این افراد بتوانند به آسانی آن را بگیرند و هنگام حرکت آسانسور، تکان نخورند.
  • این آسانسورها به آرامی و بدون تولید سروصدا کار می کنند.
  • دقت هم سطح سازی کابین با سطح طبقه بسیار در این مدل آسانسور اهمیت دارد و نباید حالت پله ای باشد چون برای حرکت ویلچیر مانع ایجاد میکند.
  • تمامی ابعاد و اندازه های کابین آسانسور معلول بر دارای یک حداقل مقدار است؛ چرا که باید ویلچر به راحتی در آنجا جای بگیرد. این اندازه ها حداقل 110 سانتی متر در عرض و 140 سانتی متر برای عمق عنوان شده است.
  • درب آسانسورهای افراد معلول باید به راحتی و در فاصله استاندارد، باز و بسته شود. سرعت باز و بسته شدن درب نیز باید کندتر باشد تا ویلچر، فرصت کافی را برای حرکت داشته باشد.
  • آسانسورهای معلول بر مجهز به سیستم های هشدار مختلف هستند تا در صورت بروز حادثه، سایر افراد ساختمان را مطلع سازند.
 
اصول طراحی و نصب آسانسور برای معلولین

برنامه بازرسی و سرویس آسانسور افراد معلول

آسانسور افراد معلول نیز مانند سایر آسانسورهای معمولی نیاز به برنامه ریزی برای تعمیرات – نگهداری، بازرسی و سرویس دوره ای دارد. چه بسا که اهمیت بازرسی و سرویس آسانسور معلول بر بسیار بیشتر است. بهتر است فاصله های میان هر بازدید از قطعات آسانسور، کمتر باشد تا عیب ها یا اشکالات، هرچه زودتر تشخیص داده شوند.

خدمات بازرسی و نظارت بر عملکرد آسانسورهای معلول بر جزو برنامه های شرکت های فروشنده و سازنده آسانسور است. طبق یک روال متداول، هنگام خرید آسانسور برای افراد معلول، قرارداد نصب و راه اندازی و سرویس دوره ای به مدت یک سال با مشتری امضا می شود. هزینه های سرویس آسانسور، مجزا از هزینه های نصب و راه اندازی است.

دقت کنید اگر یکی از انواع آسانسور معلول بر را در ساختمان خود دارید و کوچک ترین عیب یا مشکل در عملکرد یا حرکت آن مشاهده می کنید، در اولین فرصت باید برای عیب یابی آن اقدام نمایید. این کار را به تکنسین های ماهر و کارآزموده در شرکت های آسانسور واگذار کنید تا به بهترین شیوه به آن رسیدگی کنند.

 
اصول طراحی و نصب آسانسور برای معلولین
 

خرید آسانسور برای معلولین

قیمت آسانسور ولیچربر بر اساس نحوه عملکرد آن، یعنی آسانسور هیدرولیک یا آسانسور کششی، متفاوت است. نوع طراحی کابین آسانسور و فناوری های به کار رفته در آن، به همراه کیفیت قطعات آسانسور، در قیمت نهایی این محصولات بالابری نقش دارند.

اگر نیاز دارید تا در پروژه های ساخت و ساز خود از انواع آسانسور معلول بر استفاده کنید، برای ثبت سفارش خرید می توانید با کارشناسان ما در شرکت آسانسور فعال تماس بگیرید. خدمات مشاوره خرید آسانسور و استعلام قیمت های روز، به علاوه قرارداد سرویس دوره ای آسانسور، با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.