سپاه قدس، کابوس رژیم منحوس اسرائیل

صبح شنبه بود که منابع محلی سوریه با انتشار تصاویری، از حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به منطقه مسکونی «المزه» در غرب دمشق خبر دادند؛ حمله‌ای که به‌شهادت جمعی از نیروهای جبهه مقاومت در سوریه انجامید و نشان داد تل‌آویو ناتوان‌تر از گذشته، می‌کوشد با تداوم ترورهایی از این دست، بر شکست‌های بیش از 3ماهه اخیر خود در سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه در غزه سرپوش بگذارد.
يکشنبه، 1 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سپاه قدس، کابوس رژیم منحوس اسرائیل

مغز متفکر طراحی علیه نیروهای آمریکایی

ترور مستشاران ایرانی در سوریه در شرایطی است که آمریکایی‌ها «حاج صادق» را به‌خوبی می‌شناسند؛ چراکه او عرصه را برای فعالیت‌های نظامی - امنیتی آنها در سوریه به‌شدت تنگ کرده و برای مدت‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف محور آمریکایی - صهیونیستی در دمشق مطرح بود. برهمین اساس هم بود که رسانه‌های آمریکایی در مقاطع مختلف، گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی از نقش شهید امیدوار در سوریه منتشر کرده بودند. 11خرداد1402 (1ژوئن2023) بود که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به نقش محوری حاج صادق در سوریه و دردسرهایی که او برای نیروهای آمریکایی به‌وجود آورده بود، اشاره کرد. در این گزارش از حاج صادق به‌عنوان «مغز متفکر طراحی علیه نیروهای آمریکایی» نام برده شده بود. واشنگتن‌پست همچنین در گزارش خود به این نکته اشاره کرده بود که «حجت‌الله امیدوار» و نیروهای او، خودروهای زرهی آمریکایی حاضر در سوریه را به‌عنوان اهداف موردنظر، شناسایی می‌کنند و اطلاعات دقیقی دراین زمینه جمع‌آوری کرده‌اند؛ موضوعی که هراس مقام‌های نظامی آمریکا را به‌دنبال داشت.


چرا ترور فرماندهان سپاه قدس؟
حسن هانی‌زاده،  کارشناس ارشد مسائل غرب‌آسیا؛ حمله ارتش رژیم‌صهیونیستی به منطقه مسکونی «المزه» در غرب دمشق را که منطقه‌ای پرجمعیت و غیرنظامی به‌حساب می‌آید و با شهادت 5 نفر از مستشاران نظامی سپاه‌پاسداران همراه بود، باید ازجمله نشانه‌های عجز و شکست تل‌آویو به‌حساب آورد. حملاتی از این دست، علاوه‌بر اینکه نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه به‌حساب می‌آید، نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی که در بیش‌از 107روز گذشته از ‌طوفان‌الاقصی نتوانسته از سایه سنگین خفت ناشی از این عملیات رهایی یابد، اکنون به‌دنبال گسترش‌ دامنه جنگ در منطقه‌است.

تل‌آویو با وجود همه لفاظی‌های روزهای نخست جنگ، تاکنون هیچ دستاورد نظامی ملموسی نداشته و اکنون نتانیاهو برای بن‌بست‌شکنی از بحرانی که در آن گرفتار آمده، درپی به‌دست‌آوردن پیروزی سریع است. تجربه نشان داده رژیم‌صهیونیستی زمانی که با بن‌بست داخلی در حوزه‌های مختلف مواجه می‌شود، به سمت گسترش دامنه بحران به مناطق اطراف حرکت می‌کند. برهمین اساس هم بود که شاهد حملات گسترده صهیونیست‌ها به لبنان و سوریه طی ماه‌های اخیر بوده‌ایم؛ راهبردی که البته همراهی و حمایت آمریکا را نیز به‌دنبال داشته‌است و درجریان حمله به فرماندهان حشدالشعبی عراق شاهد وجوهی از آن بوده‌ایم. دراین‌میان اما، برای فهم دلایل تمرکز ویژه محور آمریکایی – صهیونیستی بر ترور فرماندهان سپاه قدس ایران باید به این نکته توجه داشت که آنها ایران را فرمانده عملیات طوفان‌الاقصی به‌صورت غیرمستقیم می‌دانند و معتقدند محور مقاومت در چارچوب راهبردهای ترسیم‌شده ازسوی ایران عمل می‌کند.

درچنین شرایطی و با توجه به تأثیرگذاری سپاه قدس در معادلات منطقه، صهیونیست‌ها می‌کوشند از فرماندهان این نیرو انتقام بگیرند؛ چراکه آنان را دلیل اصلی شکست‌های حقارت‌بارشان در غزه و دیگر مناطق محور مقاومت می‌دانند. محور آمریکایی – صهیونیستی بر این گمان است که با ترور فرماندهان سپاه قدس ایران و مستشاران نظامی جمهوری‌اسلامی، می‌تواند انسجام موجود در محور مقاومت را از بین ببرد؛ گمانه‌ای که اکنون باطل‌بودن آن بیش‌ از هر زمان دیگری عیان شده است.

ترور سردار حجت‌الله امیدوار و 4 همراهش برای فرار از شکست در غزه
علیرضا احمدی: شهادت 5نفر از مستشاران نظامی سپاه‌ پاسداران در سوریه در جریان حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی بار دیگر نشان داد تل‌آویو به‌دنبال شکست محسوس در دستیابی به اهداف راهبردی خود در غزه، در ادامه رویکرد «دستاوردسازی» طی ماه‌های گذشته، بار دیگر دست به دامان ماشین ترور خود شده ‌است. صبح شنبه بود که منابع محلی سوریه با انتشار تصاویری، از حمله جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به منطقه مسکونی «المزه» در غرب دمشق خبر دادند؛ حمله‌ای که به‌شهادت جمعی از نیروهای جبهه مقاومت در سوریه انجامید و نشان داد تل‌آویو ناتوان‌تر از گذشته، می‌کوشد با تداوم ترورهایی از این دست، بر شکست‌های بیش از 3ماهه اخیر خود در سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه در غزه سرپوش بگذارد. به‌دنبال این حمله، روابط‌عمومی کل سپاه‌پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای، از حمله هوایی جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به دمشق و شهادت 5نفر از مستشاران نظامی سپاه پاسداران خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده‌است: «در پی اقدام متجاوزانه رژیم ددمنش و جنایتکار صهیونیستی در حمله هوایی به دمشق، 5نفر از مستشاران نظامی سپاه و مدافعان حرم و تعدادی از نیروهای سوریه به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.» در این اطلاعیه همچنین از حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی به‌عنوان 4مستشار ایرانی شهید در سوریه نام برده شده ‌است. محمد امین صمدی نیز به علت شدت جراحات ساعتی پس از این حمله به فیض شهادت نائل شد و تعداد شهدا به 5 نفر افزایش یافت.

راهبرد تروریستی رژیم‌صهیونیستی
اقدام تروریستی رژیم‌صهیونیستی در به‌شهادت رساندن مستشاران ایرانی حاضر در سوریه، نشان‌دهنده رویکردی است که تل‌آویو در مواجهه با تحولات اخیر در غزه درپیش گرفته‌است. براین اساس کارشناسان معتقدند صهیونیست‌ها می‌کوشند با ضربه‌زدن به فرماندهان مقاومت فلسطین و فرماندهان محور مقاومت، آن‌هم به‌صورت همزمان، نبرد را به سراسر منطقه گسترش داده و دولت‌های خارجی و به‌ویژه آمریکا را برای نقش‌آفرینی فعالانه‌تر در جنگ غزه ترغیب کنند. رژیم‌صهیونیستی طی هفته‌های اخیر با ترور چهره‌هایی ازجمله صالح العاروری، سید رضی موسوی، وسام الطویل و... تلاش کرده با هدف قرار دادن مغزهای متفکر مقاومت، از سایه سنگین شکست‌ها در منطقه رهایی یابد؛ راهبردی که البته تاکنون نتیجه روشنی برای تل‌آویو به‌همراه نداشته و گسترده‌ شدن روزافزون دامنه تنش‌ها در منطقه، نشان می‌دهد اهداف جوخه‌های ترور این رژیم‌ محقق نشده ‌است.

تقسیم کار تروریستی واشنگتن - تل‌آویو
حجت‌الله امیدوار با نام عملیاتی «حاج‌ صادق» ازجمله مستشاران شناخته شده سپاه‌پاسداران در سوریه به‌شمار می‌رود که به‌دلیل نقش و تأثیرگذاری ویژه بر تحولات منطقه، مدت‌ها بود که در فهرست ترور محور آمریکایی - صهیونیستی قرار داشت. سلسله‌ترورهای اخیر در منطقه از سوریه گرفته تا لبنان و عراق، نشان‌دهنده تقسیم‌کار واشنگتن و تل‌آویو به‌منظور ترور فرماندهان محور مقاومت در مناطق مختلف است. تحولات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد ترورهای هدفمند رژیم‌صهیونیستی با مشارکت نیروهای آمریکایی انجام می‌شود و دوطرف اهداف چندگانه‌ای را در این حوزه پیگیری می‌کنند. گرفتاری واشنگتن در دریای‌سرخ و حملات محورمقاومت در عراق به اهداف آمریکایی از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که نشان می‌دهد واشنگتن نیز مانند تل‌آویو، راهبرد ترور را التیامی برای زخم‌های اخیر در منطقه می‌داند.

تلاش برای بازیابی حیثیت از دست‌رفته
ناظران تحولات منطقه معتقدند ترورهای رژیم‌صهیونیستی بیش‌از هر چیز، درپی بازیابی حیثیت از دست‌رفته تل‌آویو به‌دنبال شکست‌های پی‌درپی از محورمقاومت پس‌از عملیات طوفان‌الاقصی است. برهمین اساس هم بود که طی هفته‌های اخیر شاهد بودیم برخی مقام‌های امنیتی این رژیم به‌صراحت از انجام اقدام‌های تروریستی علیه فرماندهان مقاومت سخن به‌میان آوردند. پیش از این رونن بار، رئیس شین‌بت و دیوید بارنیا، رئیس موساد تأکید کرده بودند که جوخه‌های ترور تل‌آویو فرماندهان مقاومت و همچنین سران حماس را در نقاط مختلف هدف خواهند گرفت. علاوه‌بر این، طی هفته‌های اخیر برخی منابع عبری سندی منتشر کردند که نشان می‌داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از دستگاه‌های امنیتی این رژیم خواسته طرحی جامع برای حذف رهبران مقاومت آماده کنند.

چرا تل‌آویو از سپاه قدس می‌ترسد؟
ترور مستشاران نظامی ایران و فرماندهان سپاه قدس ایران درحالی به‌عنوان دستور کار اصلی رژیم ‌صهیونیستی مطرح است که بررسی‌ها نشان می‌دهد هراس فزاینده تل‌آویو فعالیت‌های ضدصهیونیستی ایران در سراسر منطقه و به‌ویژه سرزمین‌های اشغالی، به کابوسی برای این رژیم تبدیل شده و آنان را به دست‌یازیدن به ابزار ناجوانمردانه ترور وادار کرده ‌است. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند سپاه قدس، نیرویی مؤثر بر تحولات منطقه به‌حساب می‌آید که طی سال‌های اخیر گام‌های مؤثری درمسیر هرچه تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در اطراف رژیم ‌صهیونیستی برداشته ‌است. برهمین اساس هم هست که امروز محور آمریکایی – صهیونیستی، سپاه ‌قدس را اصلی‌ترین دشمن خود در منطقه و غرب‌آسیا می‌داند و می‌کوشد از همه ابزارهای خود برای مهار این نیروی تأثیرگذار بر تحولات منطقه استفاده کند.

کینه‌ای که محور واشنگتن – تل‌آویو از سپاه قدس دارد
عملیات غافلگیرانه «طوفان‌الاقصی» مقام‌های رژیم‌صهیونیستی و حامیان آمریکایی‌اش را به این نتیجه روشن رساند که در شرایط کنونی این محورمقاومت است که درحال شکل‌دهی به معادلات منطقه‌ای است؛ مناسباتی که روند حرکتی آن به زیان محور واشنگتن – تل‌آویو ارزیابی می‌شود. تحولات جاری در منطقه از دریای سرخ گرفته تا غزه، از ضربات سنگینی حکایت دارد که محور مقاومت با پیشگامی و هدایت سپاه ‌قدس بر پیکره رژیم ‌صهیونیستی وارد کرده ‌است. در واقع تصمیم‌سازان آمریکایی – صهیونیستی به این نکته واقفند که توانمندی امروز محور مقاومت، از فعالیت‌ها و اقدام‌های سپاه‌ قدس نشات گرفته است. با توجه به چنین دیدگاهی هم هست که شاهدیم طی ماه‌های اخیر جوخه‌های ترور رژیم‌ صهیونیستی بر فرماندهان سپاه‌ قدس و محورمقاومت متمرکز شده‌اند.
 

تظاهرات در تل‌آویو، ترور در دمشق

نتانیاهو برای عبور از بحران غزه می‌خواهد جنگ را گسترش دهد
سیدمهدی طالبی: صهیونیست‌ها برای صدور بحران به محیطی خارج از فلسطین اشغالی بار دیگر به سوریه حمله کردند. درپی حملات دیروز (شنبه) پنج نفر از مستشاران نظامی ایران در دمشق به شهادت رسیدند. این حمله در شرایطی صورت گرفته که وضعیت صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی بغرنج‌تر شده و آنها در حال بازگشت به دوره اختلافات داخلی پیش از جنگ هستند. اگر پیش از جنگ مخالفان طرح اصلاحات قضائی خیابان را در دست داشتند، امروز خانواده اسرای صهیونیست در غزه میدان‌دار هستند. با وجود آزادی و یا کشته شدن ده‌ها اسیر، همچنان ده‌ها نفر از صهیونیست‌ها زنده در زندان‌های مقاومت غزه باقی مانده‌اند.

همزمان ‌صدها نفر از اعضای خانواده آنها خیابان‌های تل‌آویو را اشغال کرده‌اند. این جمع محدود به یک طرف موثر در مناسبات داخلی رژیم تبدیل شده‌اند. نتانیاهو به دلیل نگرانی از برکناری پس از پایان جنگ خواهان تداوم آن است و از سوی دیگر خانواده اسرا برای زنده بازگشتن بستگان‌شان خواهان توافق برای پایان جنگ هستند. یارگیری از سوی هردو طرف ادامه دارد، از یک سو نتانیاهو در ساختمان نخست‌وزیری تقلا می‌کند و از سوی دیگر معترضان در خیابان‌های منتهی به اماکن دولتی فشارهای خود را سنگین‌تر می‌کنند. 

در جریان این وزن‌کشی‌ها، گادی آیزنکوت، یکی از سران اپوزیسیون که با شروع جنگ برای ارتقای وحدت سیاسی در رژیم به کابینه پیوسته و یکی از پنج عضو کابینه کوچک یا همان کابینه امنیتی تل‌آویو برای اداره جنگ است، در روزهای اخیر تاکید کرده بازگرداندن زنده اسرای اسرائیلی از غزه بدون دستیابی به توافق مبادله اسرا غیرممکن است. او برای نشان دادن اصرار خود بر این موضوع گفته است: «هر کس غیر از این را بگوید، دروغ گفته‌ است.» او با این اقدام به جریان خانواده اسرا پیوسته است. 

بنیامین نتانیاهو می‌داند اگر کل بحران نظامی کنونی در غزه محدود بماند، بستگان اسرا با توجه به وزنی که در این تحولات دارد، می‌تواند بخش قابل توجهی از ماجرا را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این میان اما اگر ماجرا فراتر از غزه برود و به سوریه، لبنان و حتی زد و خورد با ایران منجر شود، دیگر بستگان اسرای زندانی در غزه اتصالی به این درگیری‌ها نخواهند داشت و از وزن آنها در یک نسبت کلی به درگیری‌ها کاسته می‌شود. 

حمله شنبه
ساعت 10:15 روز گذشته به وقت دمشق، جنگنده‌های رژیم با موشک به یک ساختمان متعلق به ایران در محله امنیتی و دیپلماتیک «المزه» دمشق حمله کردند. طی این حمله ساختمان به طور کامل ویران شد. به دنبال حمله پنج نفر از مستشاران نظامی ایران به شهادت رسیده‌اند. از حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی، سعید کریمی و محمد‌امین صمدی به عنوان شهدای ایرانی حمله نام برده شده‌ شده است. 

گفته می‌شود حجت‌الله امیدوار، فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه بوده و علی آقازاده جانشین وی به شمار می‌آمده است. حمله 30 دی 1402، هفتمین حمله نظامی ارتش رژیم به نیروهای ایرانی در سوریه طی 10 سال اخیر به حساب می‌آید. به لحاظ تلفات این حمله رتبه دوم را دارد. پیش از این پرتلفات‌ترین حمله در 20 فروردین 1397 صورت گرفته بود که در آن 7 نفر به شهادت رسیدند. حمله روز شنبه از نظر زمانی تنها 26 روز با آخرین حمله به مستشاران نظامی ایران در سوریه فاصله دارد. در حمله قبلی سیدرضی موسوی، مسئول پشتیبانی محور مقاومت در سوریه در 4 دی ماه در محله زینبیه دمشق به شهادت رسیده بود. 

اهداف رژیم 
1. انتقام و عصبانیت از حمله به اربیل
ایران در جریان انتقام از حملات اخیر محور ‌صهیونیستی و تکفیری به مردم و منافع ایران، روز 26 دی ماه یک مرکز وابسته به موساد در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق را درهم کوبید. در این حمله تعدادی از مهره‌های ارزشمند رژیم در خانه پیشرو دیزه‌ای حین برگزاری یک جلسه کشته شدند. حمله 30 دی نیز به یک ساختمان که محل برگزاری جلسات مستشاران ایرانی بوده، صورت گرفته است. 
2. تحریک آمریکا علیه ایران
صهیونیست‌ها ادعا کرده‌اند افراد ترور‌شده در برنامه‌ریزی حملات به نیروهای آمریکایی در سوریه نقش داشته‌اند و در تلاش برای تشدید آن بوده‌اند. تل‌آویو به دلیل نگرانی از شرایط منطقه به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران است تا بتواند خیال خود را از جنگ کنونی و همچنین حضور طولانی مدت و پرحجم این کشور در منطقه راحت کند. 
3. نمایش فواید خود برای منافع آمریکا
رژیم در جریان جنگ طوفان الاقصی، احساس می‌کند احتمال دارد نگاه واشنگتن به تل‌آویو دچار تحول شود. درحالی‌که قرار بوده رژیم نگهبان منافع آمریکا در منطقه باشد، در جریان جنگ این واشنگتن است که مجبور شده علی‌رغم تبعات گسترده برای دفاع از تل آویو خود را در معرض خطر قرار دهد. تل‌آویو با ادعای هدف قرار دادن مستشاران ایرانی که در تلاش برای حمله به منافع آمریکا در سوریه بوده‌اند، تلاش دارد مقاومت را در ضدیت با غرب و رژیم یکپارچه نشان داده و به آمریکا مزیت‌های خود را با خنثی‌سازی تهدیدات علیه منافع این کشور نشان دهد. 
4. بازی در ریل درگیری شیعه-سنی
حمله به نظامیان ایرانی در سوریه، همواره یک هدف عمده داشته و آن هم برجسته‌سازی حضور ایران در یک کشور عرب و دمیدن بر منازعه شیعه-سنی بوده است. حضور ایران در سوریه به عنوان ضدیت با اهل‌سنت تصویرسازی شده است، آن هم در شرایطی که تروریست‌ها بیشتر از شیعیان، اهل‌سنت را به قتل رسانده‌اند. 
در شرایط فعلی که ایران به دلیل حمایت از آرمان فلسطین محبوب‌تر شده است، رژیم درحال ارسال این پیام به جوامع عربی و اهل‌سنت است که نظامیان ایرانی کنترل سوریه را در دست دارند. به عبارتی دیگر رژیم درحال بازی بر ریل درگیری‌های شیعه-سنی است و نمی‌خواهد تنش‌ها در ریل رژیم-اسلام دیده شود. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی که جزئی از اهل‌سنت هستند، باعث شده نگرش‌های مبتنی بر ضدیت شیعه با اهل‌سنت، تضعیف شود. 
دکتر ‌شاهر الشاهر‌، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه سون یات سن‌ چین اخیرا در مقاله‌ای که در سایت شبکه المیادین منتشر شده نوشته است: «حمایت تهران از جنبش حماس به نوعی مناقشه عقیم و مضحک بر سر ایده «درگیری سنی و شیعه» و اتهامات علیه تهران به حمایت از جنبش‌های مقاومت شیعی پایان داد و بسیاری را وادار کرد که مواضع ایران «‌شیعه‌» را با ترکیه «سنی» در مورد مساله فلسطین و میزان پیشرفت و توسعه نقش ایران در این زمینه مقایسه کنند.»
5. هشدار به مقامات سوری
رژیم با نشانه‌گیری مستشاران ایرانی در سوریه به دنبال فشار بر دمشق برای مهار تحرکات مقاومتی از خاک این کشور علیه رژیم در جریان جنگ است. 
6. تهدید ایران از جیب آمریکا
صهیونیست‌ها با ایجاد فضای برخورد با خود، تلاش دارند این مساله را به اذهان مقامات ایرانی القا کنند که آمریکا حریف اصلی آنها خواهد بود. به عبارتی دیگر مقامات ایران در هربار نیاز به پاسخگویی علیه رژیم این موضوع را به ذهن می‌آورند که حتی در صورت مهار صهیونیست‌ها، آمریکا وارد درگیری‌ها می‌شود. 
مقامات صهیونیست امیدوارند با افزایش دفعات و زمان تکرار بررسی درگیری با آمریکا در میان طراحان ایرانی، بتوانند رژیم را با آمریکا یکسان‌سازی کرده و اینگونه از مزیت بازدارندگی برخوردار شوند. 
7. فشار به ایران برای کنترل گروه‌های مقاومت
رژیم قصد دارد ایران به قول خود سراغ مغز متفکر برود نه اینکه با بازوهای آن یعنی گروه‌های مقاومتی روبه‌رو شده و وقت خود را تلف کند. تل‌آویو با شریک ساختن ایران در انتقام‌گیری از جنگ طوفان الاقصی و تحرکات منطقه‌ای علیه خود، تلاش می‌کند تهران را به کاهش تنش‌های محور مقاومت با خود وادار کند. 
8. القای پیروزی در غزه
رژیم درحال القای این موضوع است که کار مقاومت در غزه را تمام کرده و حالا به دنبال سرکوب ادامه آن در سوریه و لبنان است. 

ویژگی هدف‌گیری؛ آسیب به میهمان نه میزبان
صهیونیست‌ها روز گذشته علاوه‌بر ترور دمشق، در لبنان نیز دو نفر از اعضای فلسطینی گروه‌های مقاومت را که گفته می‌شود اعضای حماس بوده‌اند، به شهادت رساندند. آنها پیش از این نیز در 12 دی ماه، صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس را به همراه تعدادی از فرماندهان گردان‌های قسام در لبنان ترور کرده بودند. این ترورها با جنگ طوفان الاقصی مرتبط است اما ترور فرماندهان مقاومت لبنان صرفا در ارتباط با حملات بزرگ به رژیم صورت گرفته است. در سوریه نیز صهیونیست‌ها فرماندهان ایرانی را به دلیل مشارکت در جنگ طوفان الاقصی هدف قرار می‌دهند. آنچه در این حملات مشخص است، صهیونیست‌ها تنها میهمان را به شهادت می‌رسانند بدون اینکه آسیبی به میزبان وارد سازند. این مساله می‌تواند نشان‌دهنده احتراز صهیونیست‌ها از گسترش جنگ در منطقه باشد هرچند آنها مزورانه تلاش دارند با گسترده کردن سایه چنین جنگی، بدون وقوع آن از مزایای هراس ناشی از آن استفاده کنند. 

محور مقاومت باید چه کند؟
در فضای شکل گرفته که جنایات صهیونیست‌ها باعث اعتراضات بین‌المللی در سطح مردمی و دولتی علیه رژیم شده است، امکان اقدام در محدوده‌هایی خاص برای محور مقاومت ایجاد شده است. امروز دولت‌های متحد رژیم نیز از دودولتی و لزوم تشکیل فلسطین در سرزمین‌های 1967 شامل دو تکه کرانه باختری و نوار غزه صحبت می‌کنند. این تاکید باعث شده در روزهای اخیر نتانیاهو علیه آمریکا موضع‌گیری کرده و رابطه تل‌آویو و واشنگتن را بار دیگر با چالش‌های بیشتری مواجه سازد. از این رو، منطقه جغرافیایی کرانه باختری یک محدوده بسیار مناسب برای تبدیل شدن به محل حملات محور مقاومت است. به لحاظ بین‌المللی این منطقه اشغالی به حساب آمده و تمام شهرک‌های صهیونیستی در ‌این منطقه غیرقانونی هستند. جالب آنکه از نگاه دولت رژیم نیز تعدادی از این شهرک‌ها غیرقانونی ایجاد شده‌اند. از نظر بافت جمعیتی صهیونیست‌های تندرو و مسلح در شهرک‌های کرانه باختری حضور دارند و حملات آنها به فلسطینی‌های ساکن این منطقه بازتاب‌های جهانی داشته است. محور مقاومت باید حملات خود را بر این منطقه متمرکز سازد. پرتاب پهپادهای انتحاری و موشک‌های کروز به این منطقه می‌تواند یک تحول مثبت در روند کنونی جنگ باشد. پیش از این «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «وقت حمله به پاشنه آشیل صهیونیست‌ها»، به بررسی مزیت‌های حمله محور مقاومت به کرانه باختری پرداخته بود؛ هرچند حملات در آن برهه نسبت به وضعیت کنونی باید شکل متفاوت‌تری می‌داشت.

تبدیل کرانه باختری به جغرافیای حمله به صهیونیست‌ها دارای مزایایی است:
1. حمله مستقیم به سرزمین 1948 که مرزهای رسمی رژیم به حساب می‌آید درگیری تهران و تل‌آویو تلقی می‌شود اما حمله به کرانه باختری می‌تواند به‌عنوان حمایت ایران از آرمان فلسطین تلقی شود. 
2. هرچند کرانه باختری بخشی از خاک رسمی رژیم به حساب نمی‌آید اما ادراک صهیونیست‌ها از این منطقه، منطبق با وضعیت رسمی و بین‌المللی آن نیست. صهیونیست‌ها کرانه باختری را بخشی از سرزمین‌های خود می‌دانند. به همین دلیل مواجهه با تهدیدات نظامی در آن باعث ارائه تصویری ضعیف از دولت رژیم نه در یک مداخله خارجی بلکه در سطح یک معضل داخلی و سرزمینی می‌گردد. 
3. هدف قرار گرفتن مواضع نظامی رژیم، با توجه به لزوم محافظت از نیروها، سرعت آنان را در انجام عملیات‌ها می‌کاهد. اگر نظامیان صهیونیست همزمان با استراحت در پایگاه‌هایشان یا حتی در عملیات‌ها، هنگامی که نگران حمله و شلیک مبارزان فلسطینی هستند، از بالای سر خود نیز نگرانی داشته باشند، فعالیت برای آنان دشوار می‌گردد. 
4. صهیونیست‌ها که در گسترش نظامی‌شان تنها از نیروی زمینی بهره گرفته‌اند ناچارند پدافند هوایی و نیروی هوایی خود را نیز در این منطقه درگیر سازند. در این صورت، صهیونیست‌ها مجبور به اختصاص منابع ارزشمندتری برای گسترش نظامی خود می‌شوند. 
5. اگر حملات به صهیونیست‌ها در کرانه آغاز شوند، بیشتر پایگاه‌های ثابت هدف قرار خواهند گرفت زیرا حمله به اهداف متحرک با دشواری روبه‌روست. یکی از راهکارهای حل فوری آن، پراکنده ساختن نیروها در داخل یا بیرون پایگاه است. اقدامی که آنها را طعمه‌هایی قابل شکار برای مبارزان فلسطینی می‌سازد.
6. حمله به کرانه باختری حمله‌ای دارای دنباله است و به رژیم تاکید می‌کند در صورت ادامه، دامنه درگیری به سرزمین 1948 کشیده می‌شود. 

نقش روسیه
پدافند هوایی روسیه در سوریه بیشتر بر پایگاه‌های اصلی این کشور در شمال غرب و مرکز سوریه متمرکز است. در جنوب، صرف وجود سامانه پدافند هوایی مورد اعتراض رژیم است، از این رو سامانه‌های مستقر شده در این منطقه از نمونه‌های قدیمی‌تر بوده و حتی در همان رده نیز از موشک‌های با برد کمتر استفاده می‌شود. با اینحال این آشکار است که روس‌ها تعهدی برای خود در حفاظت از تمام منافع ایران قائل نیستند هرچند اگر این حضور در پایگاه‌های روسی باشد، این تعهد به صورت کامل از سوی مسکو اجرا می‌شود. منافع و نگاه ایران و روسیه در سوریه بر مبنای راهبرد سرکوب گروه‌های تروریستی و جلوگیری از اشغالگری غرب دارای اشتراک است اما به لحاظ تاکتیکی تفاوت‌هایی وجود دارد. روسیه برخی زد و خوردهای ایران و رژیم در سوریه را به دلیل مسائلی خارج از سوریه می‌داند و به همین دلیل در آنها دخالت نمی‌کند. این مساله آشکار است که روسیه درخصوص قضایای فلسطین و اساسا نابودی رژیم با محور مقاومت یکراستا نیست. لاوروف، وزیر خارجه سوریه در برهه‌ای حمله کشورش به اوکراین را همانند حمله رژیم به غزه برای سرکوب گروه‌های راستگرا توصیف کرده بود. پررنگ کردن قضیه روسیه در سوریه، ناشی از دخالت دادن احساسات در واقعیت‌های سیاسی است و همچنین ریشه در تلاش‌ها برای ضربه به همکاری‌های دو کشور دارد. این مساله درخصوص ایران و سوریه نیز وجود دارد. مگر روابط ایران و سوریه نیز همسان است؟ یا آنکه روابط آمریکا و انگیس و آمریکا و رژیم در تمامی جهت‌ها هماهنگ است که چنین توقعی از روابط ایران و روسیه برود؟ 

جنگ 
به نظر می‌رسد آمریکا تلاش دارد وارد زد و خورد و حتی در سطحی بالاتر جنگ در منطقه شود. یک شاخه از تهدیدات آمریکا، هدف‌گیری منافع دریایی ایران در خارج از کشور است اما شاخه دیگر با حمله به پایگاه‌ها یا تاسیسات اقتصادی در داخل ایران مرتبط است. حمله به منافع دریایی ایران با پاسخ به سیادت دریایی آمریکا مواجه شده و حمله به تاسیسات اقتصادی نیز می‌تواند منجر به تصرف و بهره‌گیری از تاسیسات اقتصادی موجود در محیط پیرامونی شود. ایران از جنگ بر مبنای عقلانی احتراز دارد اما این اجتناب فاقد قید مطلق است. واشنگتن اگر از خطوط قرمز عبور کند، دست در لانه زنبور برده زیرا صدور احکام جهاد می‌تواند میلیون‌ها نفر فرد مسلح را در سراسر منطقه به جست‌وجوی آمریکایی‌ها وادار کند. محور مقاومت در فضای غیرجنگی نیز این گسترش عملیاتی خود را نشان داده است. /فرهیختگان

سپاه قدس، کابوس رژیم منحوس اسرائیل

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.