اثربخشی تجربه تدریس معلمان در مراحل عملیاتی

پیچیدگی رفتار انسان درکلاس ونقش آن درتحقق اهداف آموزشی از سال ها پیش توجه صاحب نظران عرصه تعلیم وتربیت رابه خود جلب کرده است، برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
اثربخشی تجربه تدریس معلمان در مراحل عملیاتی
با توجه به تجارب برتر تربیتی معلمان که به صورت مستند در اختیار اکثر اقشار فرهنگی قرار می گیرد ، این سوال پیش می آید که آیا معلمان با کسب تجربه در حرفه معلمی به بهبود اثربخشی خود ادامه می دهند؟ آیا تجربه تدریس باعث افزایش اثربخشی معلم می شود؟

مروری بر پژوهش های مطالعه شده پیرامون بررسی انتقادی مسائل آموزشی اخیر که تأثیر تجارب برتر تربیتی را بر نتایج دانش‌آموزان را تحلیل می‌کند، به این سؤال پاسخ می‌دهد.

نگاهی دوباره به این تحقیقات به دلیل پیشرفت در روش‌های تحقیق و سیستم‌های داده‌ای که به محققین امکان پاسخ دقیق‌تر به این سؤال را داده است، ضروری است.


به طور خاص، با گنجاندن اثرات ثابت معلم در تجزیه و تحلیل های خود، محققان توانسته اند معلمی را با چندین سال کسب تجارب برتر تربیتی با همان معلم مقایسه کنند، در حالی که او سال های کمتری تجربه داشته است. در مقابل، مطالعات قدیمی‌تر اغلب از روش‌های کمتر دقیق‌تری مانند مقایسه گروه‌های متمایز معلمان با سطوح تجربه متفاوت در طول یک سال تحصیلی استفاده می‌کردند.
 

اثر مثبت تجارب برتر تربیتی بر دستاورد های دانش آموزان

تجربه تدریس به طور مثبت با دستاوردهای دانش آموز در طول حرفه معلم مرتبط است. دستاوردهای اثربخشی معلم مرتبط با تجربه در سال‌های ابتدایی معلمان شدیدترین است، اما همچنان که معلمان به دهه دوم و اغلب سومین دهه شغلی خود می‌رسند، همچنان قابل توجه است.

همانطور که معلمان تجربه کسب می کنند، دانش آموزان آنها نه تنها بیشتر یاد می گیرند، همانطور که با آزمون های استاندارد اندازه گیری می شود، بلکه احتمال بیشتری دارد که در سایر معیارهای موفقیت، مانند حضور در مدرسه، بهتر عمل کنند.
 

اثر بخشی معلمان در محیط کاری

اثربخشی معلمان زمانی که آنها در یک محیط کاری تدریس می کنند و زمانی که در همان سطح پایه، موضوع یا ناحیه یکسان تجربه جمع می کنند، به میزان بیشتری افزایش می یابد.
معلمان با تجربه تر از یادگیری بیشتر دانش آموزان برای همکاران و مدرسه خود و همچنین برای دانش آموزان خود حمایت می کنند.

البته، در هر مرحله از حرفه تدریس، اثربخشی معلمان متفاوت است، بنابراین هر معلم بی‌تجربه‌ای کمتر مؤثر نیست و هر معلم با تجربه‌ای مؤثرتر نیست.
 

مشی های سیاستمداران در مور آموزشی و اخلاقی

با این وجود، سیاستگذاران عموماً خط مشی هایی را برای هنجار تدوین می کنند، و بنابراین، مهم است که بدانیم، به طور متوسط، مؤثرترین معلمان پیشکسوت به طور قابل توجهی مؤثرتر از مؤثرترین نو معلمان  هستند - و این تأثیرات مثبت فراتر از کلاس درس فردی معلم با تجربه به نفع مدرسه به عنوان یک کل.

تحقیقات ما نشان نمی‌دهد که گذشت زمان همه معلمان را بهتر می‌کند یا همه معلمان کم‌صلاحیت را مؤثر می‌سازد. با این حال، نشان می دهد که برای اکثر معلمان، تجربه اثربخشی را افزایش می دهد.

مزایای تجارب برتر تربیتی زمانی به بهترین وجه قابل درک خواهد بود که معلمان در نقطه ورود به نیروی کار تدریس به دقت انتخاب شده و به خوبی آماده شوند، و همچنین قبل از دریافت تصدی به طور فشرده تحت نظارت و ارزیابی دقیق قرار گیرند.
 

تجارب تربیتی و طرح کرامت

یکی از طرح هایی که به طور مستقیم با برنامه های تربیتی معلمان ارتباط دارد طرح کرامت است . اولین وظیفه سیاست گذاران تدوین سیاست هایی برای جذب افراد با کیفیت بالا به اجرای طرح کرامت است. از آنجا، با توجه به آنچه که تحقیق در مورد مزایای تجارب برتر تربیتی می گوید، باید سیاست هایی با هدف کاهش جابجایی معلمان و تسریع در یادگیری حرفه ای معلمان دنبال شود.
 
اثربخشی تجربه تدریس معلمان در مراحل عملیاتی
 

این تحقیق نشان می دهد که مدیران و سیاست گذاران ممکن است به دنبال موارد زیر باشند:

افزایش ثبات در مسائل تربیتی معلمان به طوری که معلمان بتوانند آموزش طرح کرامت را در سطح و موضوع معینی اصلاح کنند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد معلمانی که تجربه مکرر تربیتی در همان سطح پایه یا حوزه موضوعی مشابه را دارند، سریع‌تر از معلمانی که تجربه در سطوح چند پایه دارند، بهبود می‌یابند.
 

اجرای عادلانه طرح کرامت توسط معلمان

معلمی می تواند یک حرفه سخت باشد. مواقعی وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند به یادگیری علاقه نداشته باشند و محیط کلاس را مختل کنند. مطالعات و راهبردهای آموزشی زیادی برای  بهبود رفتار دانش آموزان وجود دارد .

امّا تجربه شخصی ممکن است بهترین راه برای نشان دادن چگونگی تبدیل یک دانش آموز دشوار به یک دانش آموز اختصاصی باشد. تقویت سیاست‌ها برای ترویج اجرای عادلانه طرح کرامت توسط معلمان با تجربه‌تر و جلوگیری از تمرکز معلمان مبتدی در مدارس نیازمند، به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان در فراگیری طرح کرامت  در معرض دریچه گردان معلمان مبتدی قرار نگیرند، معلمانی که به‌طور متوسط ​​کارآمدتر از معلمان با تجربه‌تر هستند.  
 

 خود درک حرفه ای معلمان در کارنمای معلمی

معلمان در تدوین مستندات خود نظیر کارنمای معلمی به روابط در کلاس خود معنا می بخشند، که تا حد زیادی تعیین می کند که آنها در تعاملات بعدی چگونه عمل می کنند و چقدر انرژی می خواهند در شغل خود سرمایه گذاری کنند. بنابراین، ما دیدگاه‌های روان‌شناختی در مورد روابط کلاسی را با تحقیقات آموزشی در مورد رشد حرفه‌ای معلمان و به‌ویژه درک آن‌ها و رابطه آن با اقداماتشان در تدوین کارنمای معلمی تکمیل کردیم.

 
اثربخشی تجربه تدریس معلمان در مراحل عملیاتی


بر اساس نظریه سیستم های توسعه ای، سیستم های معلم و دانش آموز و سیستم های گروه همتا متقابلا در تدوین کارنمای معلمی بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بنابراین، بررسی تجربیات معلمان از روابط معلم و دانش آموز و روابط گروه همسالان، ممکن است روابط متقابل بین این دو سیستم را آشکار کند.
 

نتیجه گیری

بدون شک معلمان مهم‌ترین سرمایۀ هر سازمان آموزشی و عامل اصلی اثرگذار و واسطه بین تدریس و هستند معلمان می توانند تفاوت واقعی در نتایج دانش آموزان ایجاد کنند. با این حال، کیفیت معلم بسیار متفاوت است.

معلمان جدید، که اغلب حرفه خود را در مدارسی که دانش‌آموزان به آموزش مؤثر نیاز دارند، شروع می‌کنند، نسبت به معلمان باتجربه‌تر کارآیی کمتری دارند. وزارت آموزش و پرورش این مطالعات را برای بررسی انواع تجارب آماده سازی که معلمان دریافت کرده اند و اینکه آیا این تجربیات با اثربخشی آنها به عنوان معلمان تازه کار مرتبط است طراحی کرده است.

پیچیدگی رفتار انسان درکلاس ونقش آن درتحقق اهداف آموزشی از سال ها پیش توجه صاحب نظران عرصه تعلیم وتربیت رابه خود جلب کرده است باگذشت سال ها مطالعه و تجربه به این نتیجه رسیده اند که دستیابی به اهداف آموزشی ،زمانی امکان پذیر است .


که منابع انسانی دانا،متخصص وبا انگیزش کافی، بادر اختیار داشتن منابع لازم، هدایت ورهبری کلاس را به عهده بگیرد .معلمان درکلاس باید از فن رهبری دربه کارگیری روش های صحیح درتحقیق اهداف آموزشی آگاه باشند تا استفاده ازروش ها وفنون صحیح ومناسب نتایجی مطلوبی را عاید کنند.

اکنون بسیاری از کشورهای جهان مفاهیم فناوری دیجیتال و شیوه‌های آموزشی را به برنامه‌های درسی مدارس ابتدایی خود معرفی کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان درک، شایستگی‌ها و ارزش‌هایی را توسعه می‌دهند که آنها را قادر می‌سازد در بازار کار و جامعه آینده خود مشارکت کرده و از آن بهره ببرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.