رهبران فلسطینی پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفتند؟

امروز یک گفت‌وگوی نیم ساعته میان باید و نتانیاهو انجام شد. محتوای این گفت‌وگو اعلام نشده اما به صورت کلی در مورد مصوبه کابینه رژیم اشغالگر برای حمله به شهر مرزی رفح در جنوب غزه است که بیش از یک و نیم میلیون نفر فلسطینی آواره در آنجا به بدترین شکل ممکن زندگی می‌کنند.
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : کریم جعفری
موارد بیشتر برای شما
رهبران فلسطینی پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفتند؟
بعد از ظهر امروز هفده اردیبشهت سال1403 ؛ یک گفت‌وگوی نیم ساعته میان باید و نتانیاهو انجام شد. محتوای این گفت‌وگو اعلام نشده اما به صورت کلی در مورد مصوبه کابینه رژیم اشغالگر برای حمله به شهر مرزی رفح در جنوب غزه است که بیش از یک و نیم میلیون نفر فلسطینی آواره در آنجا به بدترین شکل ممکن زندگی می‌کنند.
 
همزمان با پایان مذاکرات در قاهره، رئیس سازمان سیا به دوحه سفر کرد تا در قطر بماند تا شاید بتواند از ادامه رایزنی‌ها نتیجه بگیرد. مقاومت فلسطین در مورد ابعاد خواسته‌هایش کوتاه نیامده و همچنان بر اصول سه گانه خود اصرار دارد. امریکا بدون اینکه فشاری به رژیم صهیونیستی بیاورد تا خواسته‌های حقیقی فلسطینی‌ها را بپذیرد، می‌خواهد به رهبران مقاومت فلسطین فشار وارد کند تا آن‌ها کوتاه بیایند.
 
با این حال، رهبران مقاومت به شدت نگران جان یک و نیم میلیون‌ نفری هستند که با آغاز فصل گرما در بدترین شرایط بی‌آبی و بی‌غذایی و نبود دارو در بیابان‌های رفح سرگردان هستند و ارتش جنایت پیشه رژیم اشغالگر با هر بمب امریکایی می‌تواند هزاران نفر را چشم‌بسته کشته و زخمی کند. این فشاری است که از روز اول هم بر رهبران فلسطینی قرار داشت و صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند تا بیشترین بهره را از آن بگیرند.
 
مقاومت هزینه سنگینی را بابت این پیروزی داده بود و رژیم صهیونیستی نیز بابت جنایت‌هایش توسط امریکا و اروپا و حتی کشورهای عربی تشویق هم شده است. با این حال در طول ساعت‌های گذشته آخرین رایزنی‌های فشرده و همه جانبه برای رسیدن به آتش‌بسی که مورد توافق طرفین باشد ادامه داشته است. نتانیاهو می‌داند ورود به رفح یعنی پا گذاشتن در باتلاقی که نه تنها خودش، که رژیم صهیونیستی را هم می‌بلعد.
 
رزمندگان فلسطینی آماده خلق یک حماسه جاویدان دیگر هستند و از طرف دیگر مردم نیز هیچ سرپناهی ندارند. جنگنده‌های امریکایی رژیم اشغالگر هم با آگاهی از اینکه آن‌ها جایی برای رفتن ندارند، اعلانیه‌هایی را روی این مناطق ریخته و از مردم می‌خواهند جابجا شوند. در طول روز دوشنبه چندین بار خط مرزی مصر با غزه توسط این جنگنده‌ها بمباران شدید شد که حتی کامیون‌های حامل کمک در سمت مصر هم آسیب دید، هر چند نظامیان مصری پیش از آن منطقه را ترک کرده بودند.
 
از طرف دیگر، تهدید روز دوشنبه رهبر ایران مبنی بر مداخله بیشتر برای کمک به مقاومت فلسطین و مردم غزه و شلیک‌های بی‌امان رزمندگان لبنانی و عراقی و همچنین فعالیت گسترده رزمندگان فلسطینی در غزه که تلفات سنگینی را از دشمن در طول دو روز گذشته گرفته‌اند به سرکرده‌های باند صهیونیستی حاکم بر تل‌آویو روشن کرد که بازی بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر از تاب و توان آن‌ها است و ممکن است همه چیز به مرحله غیرقابل بازگشتی برسد.
 
به همین دلیل همه طرف‌ها در طول روز دوشنبه رایزنی‌های گسترده و فشرده‌ای برای رسیدن به یک توافق داشته‌اند. ابعاد این توافق هنوز مشخص نیست، اما به نظر چیزی بوده که رهبران مقاومت فلسطین را راضی کرده که بگویند «با پیشنهاد آتش بس مصر و قطر موافقت می‌کنند» البته آنگونه که شبکه خبری الجزیره قطر خبر داده است. در هر صورت باید گفت حاصل مقاومت هشت ماهه فلسطینی‌ها تا این لحظه رسیدن به حداقل یک آتش‌بس است که خروجی‌اش می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.
 
صهیونیست‌ها که برای حل مشکل در شمال با سختی‌های گسترده‌ای روبه‌رو بوده‌اند، با رسیدن به آتش‌بس می‌توانند شهرک‌نشینان چند ملیتی را برگردانند که البته این از هزار فحش برای آن‌ها بدتر است، چرا که ارتش مدعی آن‌ها نتوانست در سایه جنگ امنیت این شهرک‌نشینان چندملیتی را تامین کند و آن‌ها بناچار از منطقه فرار کرده و بسیاری از آن‌ها می‌گویند دیگر هیچ وقت به مرز با لبنان باز نمی‌گردند، کما اینکه گفته می‌شود بسیاری از شهرک‌نشینان اطراف غزه هم گفته‌اند حاضر به بازگشت نیستند.
 
همانگونه که گفته شد، هنوز مفاد این آتش‌بس منتشر نشده و رسانه‌های صهیونیستی هم گزارش داده‌اند طرحی که حماس آن را پذیرفته، مورد توافق رژیم اشغالگر قرار نگرفته است. با این حال می‌توان اینگونه در نظر گرفت که تماس بایدن با نتانیاهو ناظر به فعالیت‌های رئیس سیا در دوحه است که در تلاش بوده تا به هر شکل ممکن پیش از آغاز عملیات بزرگ روس‌ها در اوکراین، در فلسطین به یک آتش‌بس موقت برسند. باید دید خروجی نهایی این موضوع در ساعت‌های آینده چه خواهد شد.
 
بر اساس پیشنهاد مصر، در مرحله اول که ۴۰روز به طول می‌انجامدو در این قالب، ۳۳ اسیر صهیونیست از گروه‌های زنان و جوانان تا ۱۹ سال و بزرگسالان بالای ۵۰ سال بیمار و زخمی آزاد خواهند شد. در مقابل، اسرائیل به ازای هر اسیر صهیونیست آزاد شده ۲۰ اسیر فلسطینی را آزاد می کند. همچنین به حماس پیشنهاد شد که به ازای هر سرباز زن آزاد شده،۲۰ اسیرفلسطینی محکوم به حبس ابد و۲۰ تن دیگر که مدت حبس باقی مانده آنها کمتر از 10 سال است، آزاد شوند.
 
برخی منابع تاکید دارند که امریکایی‌ها به رهبران حماس به عنوان مذاکره‌کنندگان فلسطینی قول داده‌اند که این آتش‌بس موقت، به آتش‌بس دائمی تبدیل شود. این مساله را پیش از این هم برخی میانجی‌گران گفته بودند اما از آنجایی که طرف امریکایی شریک جرم رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، کسی چندان اعتمادی به این تعداد نداشته است.
آن منطقه‌ای که دایره قرمز است، معروف است به محور نتساریم (قدیم یک شهرک صهیونیست نشین به همین نام اینجا بود که صهیونیست‌ها پس از تخلیه غزه آنجا را نابود کردند) با این حال فلسطینی‌ها به آن المغرافه هم می‌گویند. این منطقه‌ای است که صهیونیست‌ها با ایجاد یک خط حائل، تلاش کرده‌اند تا شمال و جنوب غزه را از هم جدا کنند ولی داستان این است که روزانه در این محور هدف حملات شدید خمپاره‌ای و راکتی قرار می‌گیرند و سخت هم تلفات می‌دهند. تمام آتش خمپاره‌ای مقاومت روی این محور 5 کیلومتری متمرکز شده است. همین امروز هم مقاومت تحت اشراف اتاق عملیات مشترک در چند نوبت با 107 مم، رجوم و خمپاره محل استقرار نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند. اینکه صهیونیست‌ها فکر کنند می‌توانند اینجا بمانند اشتباه می‌کنند. هیچ قدرتی نمی‌تواند در اینجا برای طولانی مدت بماند و تا زمانی که آنها اینجا بمانند، آتش‌بسی هم برقرار نخواهد شد.
 

حمله پس از موافقت با طرح آتش بس

صهیونیست‌ها از منطقه‌ای که به رنگ قهوه‌ای است، وارد شهر رفح خواهند شد. گذرگاه کرم ابوسالم، نقطه‌ای است که زره‌پوش‌های صهیونیست‌ها با حمایت بالگردهای آپاچی همزمان با بمباران گسترده مناطق مسکونی این شهر یک حمله محدود را به احتمال زیاد انجام می‌دهند. اینکه مقاومت پیش از این حمله با طرح آتش‌بس موافقت کرد اما صهیونیست‌ها حمله خودشان را شروع کردند نشان داد که وضعیت در رژیم صهیونیستی اصلا مطلوب نیست و آن‌ها دچار بحران در تصمیم‌گیری هستند.
 
این حمله باعث خواهد شد تا عملاً مذاکرات به بن‌بست رسیده و بعد از این هیچ طرفی نمی‌تواند مقاومت را مسوول به نتیجه نرسیدن آتش‌بس بداند.  توپ در زمین صهیونیست‌ها بود و آن‌ها حالا متهم ردیف اول در تداوم جنایت‌ها هستند اما به زودی با شکل جدیدی از نبرد مواجه خواهند شد، نبردی که تمام نبردهای 7 ماه گذشته پیش آن فقط دستگرمی باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.