بایدن، آتش‌بس در غزه و دفاع از طرح نتانیاهو!!

رئیس جمهور گیج امریکا که در طول 9 ماه گذشته شریک اصلی‌ جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بوه و با ارسال ده‌ها هزار تن سلاح و مهمات، ارسال گسترده منابع مالی و حمایت‌های بی‌دریغ سیاسی و دیپلماتیک از این رژیم برای حمله به منطقه بسیار کوچک غزه حمایت تمام قد کرد، حالا پس از نابودی کامل این منطقه توسط تروریست‌های چندملیتی صهیونیست مدعیِ حمایت از طرحی شده که نخست‌وزیر این رژیم برای پایان جنگ و آتش‌بس در غزه ارائه کرده است!
يکشنبه، 13 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : کریم جعفری
موارد بیشتر برای شما
بایدن، آتش‌بس در غزه و دفاع از طرح نتانیاهو!!
رئیس جمهور گیج امریکا که در طول 9 ماه گذشته شریک اصلی‌ جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بوه و با ارسال ده‌ها هزار تن سلاح و مهمات، ارسال گسترده منابع مالی و حمایت‌های بی‌دریغ سیاسی و دیپلماتیک از این رژیم برای حمله به منطقه بسیار کوچک غزه حمایت تمام قد کرد، حالا پس از نابودی کامل این منطقه توسط تروریست‌های چندملیتی صهیونیست مدعیِ حمایت از طرحی شده که نخست‌وزیر این رژیم برای پایان جنگ و آتش‌بس در غزه ارائه کرده است!
 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در طول ماه‌های گذشته تمام طرح‌های آتش‌بس در غزه را به شکست کشاند و حاضر به اجرای هیچ یک از این طرح‌ها نشد و میدان را برای اجرای بزرگ‌ترین و شنیع‌ترین جنایت قرن علیه مردم بی‌دفاع غزه باز گذاشت به این امید (البته در این امید امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در کنار برخی از کشورهای عربی هم شریک بودند) که فلسطینی‌ها خسته شده و پس از این همه کشتار و ویرانی تسلیم شوند، حالا که دیده تسلیم فلسطینی‌ها امکان ندارد طرح آتش‌بسی را اعلام کرده که نفس موافقت رئیس جمهور امریکا با آن یعنی آنکه این طرح غیرقابل اجرا است.
 
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد، گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.»
 
به گفته بایدن؛ ایالات متحده خواهد کوشید تا تضمین کند که رژیم صهیونیستی به تعهدات خود بر اساس این پیشنهاد سه‌مرحله‌ای جدید عمل خواهد کرد. «اگر حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد» اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند. آمریکا هم می‌کوشد تضمین کند که اسرائیل به تعهدات خود پایبند می‌ماند.
 
دقت کنید، بایدن گفته اگر «حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند!» اسرائیل حق دارد دوباره جنگ و کشتار را ادامه دهد!! یعنی هنوز طرح ارائه نشده، رهبران فلسطینی هم آن را ندیده‌اند، نظر و دیدگاه خود را هم نگفته‌اند و بعد این پیر خرفت می‌گوید اگر «حماس به تعهدات خود عمل نکند.... » از همین الان مشخص است، بایدن از حماس خواسته که بدون چون و چرا با این طرح موافقت کند! این موضوع نشان می‌دهند که کاخ سفید دنبال مقصر جلوه دادن مقاومت در برابر رژیم سفاکی صهیونیستی است.
 
رئیس‌جمهور آمریکا از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند، پیشنهادی که شامل آزادسازی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است. بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. بااین‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.
 
به گفته بایدن، در مرحله دوم این طرح پیشنهاد، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل کرده، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند. سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود. (آنچه اینجا گفته شده، کلیات طرح است و باید جزئیات آن را مشاهده کرد. پیش از این حماس با آتش‌بس موافقت کرده بود، اما رژیم صهیونیستی با حمله به رفح نشان داد که دنبال آتش‌بس نیست.)
 
بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»
 
اینکه بایدن پس از 9 ماه کشتار و ویرانی صهیونیست‌ها که با چراغ سبز کامل و موافقت و همراهی همه‌جانبه امریکاصورت گرفت اینگونه از ضرورت آتش‌بس و پایان جنگ در غزه می‌گوید، تابع شرایط متعددی است. آنچه در دانشگاه‌های امریکا گذشت، آنچه در داخل خود هیات حاکمه امریکا روی داد، آنچه مردم امریکا در مخالفت با این جنگ انجام دادند، اتفاقات دادگاه بین‌المللی کیفری و منزوی شدن کامل امریکا در کنار نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری از جمله عوامل موافقت بایدن با آتش بس است.
 
البته یک عوامل بسیار بسیار مهمی وجود دارد که نه بایدن به آن اشاره کرده و نه رژیم صهیونیستی حاضر به اعتراف به آن شده است. شاید رئیس جمهور خرفت امریکا مدعی شده که برخی‌ها در تل‌آویو دنبال جنگ ابدی هستند اما هیچ جنگی ابدی نخواهد بود الان جنگ شیطان با انسان. با این حال، در طول هفته‌های گذشته و پس از حمله مجدد رژیم صهیونیتستی به شمال غزه و ورود به منطقه جنوبی این باریکه سطح تلفات صهیونیست‌ها به شکل عجیبی بالا رفت تا جایی که گفته می‌شود در سه هفته اخیر میزان تلفات این رژیم در غزه به اندازه دو ماه نخست جنگ بوده است.
 
از طرف دیگر، وضعیت در داخل رژیم اشغالگر به هیچ عنوان حتی خراب هم نیست، بلکه ویران و نابود است. حزب‌الله دامنه حملات را گسترش داده، ارتش یمن حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده و آن را به بنادر فلسطین اشغالی تا دریای مدیترانه آورده، تا جایی که وضعیت کالاها در این رژیم به شدت بحرانی است، مقاومت عراق بر سطح حملات و کیفیت این حملات افزوده است، صدها هزار نفر از شهرک‌نشینان چند ملیتی همچنان آواره و رژیم هیچ توان اقتصادی برای مدیریت بحران را ندارد، موضوع سازش عربی - عبری به حاشیه رفته و سعودی‌ها حاضر به هیچ مذاکره‌ای بدون رسیدن به خواسته‌اشان نیستند و....
 
در این میان، محور مقاومت پیام بسیار مهم و تندی را از طریق واسطه عمانی به امریکایی‌ها در مورد آینده جنگ در غزه ارسال کرده که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به سیاست فعلی ادامه دهد داستان تا چند هفته آینده متفاوت خواهد بود و اتفاقات جدیدی روی خواهد داد که امریکا توان مدیریت آن را با توجه به تشدید جنگ در شرق اروپا ندارد. رهبران امریکا با علم به این مسائل و مشکلات و مسائل مطرح شده در بالا سرانجام تصمیم به فشار مضاعف بر نتانیاهو گرفتند تا به هر شکل ممکن همه را از مخمصه نجات دهند چرا که امریکا انتخابات مهمی را پیش‌رو دارد.
 
در هر صورت، وضعیت برای صهیونیست‌ها به هیچ عنوان مناسب نیست. همانگونه که در بالا هم گفتم رژیم صهیونیستی، امریکا، اروپا و برخی از کشورهای عربی بر آن بودند جنگ و جنایت‌های وحشیانه را تا جایی ادامه دهند که مقاومت تسلیم شود، طرفی که تسلیم شود نمی‌تواند شرط بگذارد، نمی‌تواند یک طرف اصلی مذاکره باشد و این تسلیم شدن به معنای پیروزی رژیم صهیونیستی بود. 8 ماه کامل، برابر با 240 روز امریکا به رژیم صهیونیستی فرصت داد، کمک بدون محدویت کرد، حمایت بی‌قید و شرط کرد تا فلسطینی‌ها را به تسلیم وادار کند اما نتوانست.
 
در واقع، ورود به رفح، حمله مجدد به جبالیا و بیت‌لاهیا تلاشی برای تثبیت طرح «تسلیم» مقاومت بود. مقاومت نه تنها تسلیم نشد، بلکه دشمن را وادار به تسلیم شدن کرد. پس از آنکه روز سه‌شنبه رهبران حماس اعلام کردند که از طرح مذاکره بیرون رفته و زیر آتش جنگ و کشتار مردم مذاکره نخواهند کرد و عملا هیچ تلفنی را به مدت 72ساعت جواب ندادند و محور مقاومت هم پیام‌های سنگین خود را فرستاد، امریکا و رژیم اشغالگر متوجه وخیم بودن وضعیت شدند و به همین دلیل آمدند تا با پیشنهاد طرح آتش‌بس خود را به نوعی حامی پایان جنگ معرفی کنند و بایدن هم برای این طرح صهیونیست‌ها تبلیغ کرد.
 
ولی رئیس دفتر سیاسی حماس در همایشی در بیروت تاکید کرد که مقاومت بر خواسته‌های خود در هر طرحی برای پایان جنگ تاکید دارد؛ این خواسته‌ها خروج کامل نظامیان اشغالگر از همه باریکه غزه، آزادی اسرا بر اساس اصل برابری، پایان محاصره کامل غزه و بازسازی بدون قید و شرط ست. هر طرحی، هر پیشنهادی و هر ایده‌ای که این موارد در آن نباشد از همان ابتدا شکست‌خورده است. مقاومت در مذاکره بسیار هوشیار است و می‌داند که برای تک تک حروف باید بجنگد و حواسش باشد. این موضوع را بایدن بیش از همه می‌داند و به همین دلیل آن و جنجال رسانه‌ای به پا کرد تا به رژیم صهیونیستی کمک کرده باشد.
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.