انتخابات داخلی فلسطین و «قدس»؛ بهانه ای تکراری از سوی محمود عباس

محمود عباس باری دیگر از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین خبرداده است؛ اما تجربه نه چندان دور سال 2016 و تکرار رفتارهای سیاسی از سوی وی در روزهای اخیر مانند سال 2016 نشان دهنده این است که وی باز هم به دنبال بهانه گیری است نه راه حلی برای تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین.
چهارشنبه، 11 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخابات داخلی فلسطین و «قدس»؛ بهانه ای تکراری از سوی محمود عباس
در روزهای اخیر مسئله برگزار شدن انتخابات سراسری در فسلطین در رسانه های منطقه ای مورد بحث قرار گرفت.

«محمود عباس» از شهریور ماه بود که از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین خبر داده بود؛ وی یک ماه بعد اعلام کرد مذاکرات را برای انجام این کار با گروه های فلسطینی آغاز خواهد کرد. هرچند وی تاکنون مشخص نکرده است که دقیقا به دنبال چه انتخاباتی است؟ ریاست جمهوری فلسطین، مجلس یا دولت وحدت ملی؟

اما پس از آن بود که حماس موافقت خود را اعلام کرد. در اکتبر «حنا ناصر» رئیس کمیته مرکزی انتخابات در فلسطین، با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «یحیی سنوار» رئیس دفتر این جنبش در غزه و شماری از رهبران دیگر گروه‌های فلسطینی دیدار کرد. در این دیدار، یحیی سنوار بر آمادگی جنبش متبوعش برای شرکت در انتخابات سراسری تاکید کرد. سنوار اظهار داشت که ما همیشه حامی خواسته‌های ملت فلسطین بوده و خواهیم بود و رای و نظر ملت را قبول داریم و هرگز مخالف آن نبوده‌ایم. وی تصریح کرد که کمیته انتخابات و گروه‌های فلسطینی را در جریان آمادگی خود برای شرکت در انتخابات قرار داده‌ایم.
 

تجربه انتخابات 2016؛ راهی که تکرار خواهد شد!

در سال 2016 هم محمود عباس از تصمیم خود برای برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در کل فلسطین خبر داده بود و حماس هم از برنامه‌ریزی خود برای شرکت در انتخابات محلی و شهرداری‌های فلسطین گفت. این انتخابات قرار بود در سراسر کرانه باختری و غزه در اکتبر(مهر) سال2016 برگزار شود. انتشار خبر اعلام آمادگی حماس برای شرکت در این انتخابات، واکنش‌ها و تحلیل‌های گوناگونی با خود به همراه داشت. بسیاری از تحلیل گران فلسطینی این تصمیم را تلاش حماس برای مبرا نمودن خود از اتهام عدم همراهی در ایجاد وحدت ملی فلسطین دانستندا .ما کمی بعدتر روند انتخابات از سوی تشکیلات خودگردان تغییر کرد. اعلام تصمیم حماس برای ورود به انتخابات بدون لیست مستقل و خنثی شدن نقشه تشکیلات خودگردان، برگزاری انتخابات را به یک فرصت عالی برای حماس تبدیل نمود.

ترس صهیونیست‌ها و فشار دیگر بازیگران منطقه‌ای موجب شد در اقدامی بسیار تنش برانگیز برگزاری انتخابات از سوی دادگاه عالی فلسطین لغو شود. دادگاه عالی فلسطین علت لغو این انتخابات را طی بیانیه‌ای این‌گونه اعلام نمود: «در تصمیمات سیاسی باید به فلسطین به‌عنوان یک کشور واحد نگریسته شود اما با عدم امکان برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس و مشکلات اجرایی برگزاری آن در غزه، تصمیم به تعویق انتخابات گرفته شد!

در واکنش به این تصمیم از سوی دادگاه عالی سیاسی فلسطین، سخنگوی حماس اعلام نمود: «انتظار این دستور را داشتیم. فشارها در کرانه باختری متوقف نشده است. این دستور نشانگر پذیرش درخواست اسرائیل و هراس از پیروزی حماس است. این دستور سیاسی است. حماس همانند تمامی گروه‌های فلسطینی بر برگزاری انتخابات در موعد خودش اصرار دارد. این حق نباید لغو شود و هیچ‌کس اجازه مداخله در امور فلسطین را ندارد». پیش از این رژیم صهیونیستی دخالت مستقیم خود را با دستگیری حسین ابوکویک نماینده حماس در کمیته مرکزی انتخابات شهرداری‌های فلسطین در کرانه باختری آغاز نموده بود.

گفتنی است این انتخابات در می سال 2017 در نهایت برگزارشد! جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس به دنبال مستثی شدن نوار غزه از این انتخابات به دستور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، آن را تحریم کرده بودند.
 

آیا انتخابات برگزار می‌شود؟

حال پس از چند ماه از مطرح شدن برگزارشدن انتخابات در فلسطین محمود عباس بهانه تکراری سال 2016 را تکرار کرده است. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مجددا بر ضرورت برگزاری انتخابات ریاست این تشکیلات و شورای قانون گذاری فلسطین در کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه تاکید کرده است و گفته است: «بدون قدس این انتخابات را برگزار نخواهیم کرد... تحقق هدفمان دست از مبارزه بر نمی‌داریم. هدف ما تشکیل کشور فلسطین به مرکزیت قدس شرقی است».

این در حالی است که روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که تل آویو با درخواست تشکیلات خود گردان فلسطین مبنی بر برگزاری انتخابات شورای قانون گذاری در قدس اشغالی مخالفت کرده است. این روزنامه اشاره کرد که پس از گفتگو و مشورت‌های مقامات رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته، در نهایت تصمیم گرفته شد که درخواست تشکیلات خودگردان برای مشارکت ساکنان قدس شرقی در انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین رد شود. این روزنامه صهیونیستی فاش کرد در حالی محمود عباس بر برگزار شدن انتخابات در قدس تاکید دارد که رژیم صهیونیستی درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات در قدس اشغالی را نپذیرفته است.
 

محمود عباس تنها دنبال بهانه است

بسیاری معتقدند این اقدامات محمود عباس تنها برای رهایی از چالش‌های پیش‌روی خود است. تحلیل‌گر سیاسی فلسطینی ماهر شامیه در این زمینه به خبرگزاری صفا می گوید: «اینکه محمود عباس چند ماه پیش در سازمان ملل از قصد خود برای برگزاری انتخابات گفت اقدامی برای تجدید مشروعیت‌ها بود اما  حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی با اعلام موافقت خود با انتخابات، عباس را غافل‌گیر کردند. از آن زمان تا کنون جنبش فتح و شخص عباس در پرونده انتخابات و فرمان ریاستی تعلل می‌کنند. شامیه مشروط کردن فرمان ریاستی به موافقت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات در قدس را شوکه‌کننده خواند و گفت، گویا عباس بهانه‌ای برای عدم صدور فرمان ریاستی پیدا کرده و تحلیل واضح این موضوع آن است که به دلایل متعلق به جنبش فتح از برگزاری انتخابات فرار می‌کند.»
 

جمع بندی

محمود عباس باری دیگر از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین خبرداده است؛ اما تجربه نه چندان دور سال 2016 و تکرار رفتارهای سیاسی از سوی وی در روزهای اخیر مانند سال 2016 نشان دهنده این است که وی باز هم به دنبال بهانه گیری است نه راه حلی برای تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین.

اما حماس و دیگر جریان‌های فلسطینی با هوشیاری از رفتارهای پیشین محمود عباس بدون هیچ پیش شرطی برگزاری انتخابات و مشارکت در آن و پذیرش نتایجش را علنا رسانه‌ای کرده‌اند تا بهانه سازی‌های محمود عباس و فتح عیان‌تر شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما