نتانیاهو به دنبال حل چالش اسرا با چاشنی کرونا

در هفته‌های اخیر نگرانی‌های زیادی در خصوص وضعیت بهداشتی بیش از 5 هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی که بخش زیادی از آنان به دلیل مجروحیت، بیماری یا سن بالا مستعد ابتلا به کرونا هستند، رسانه‌ای شده است. در میانه این نگرانی‌ها نتانیاهو با اعلام آنکه دنبال تبادل 4 اسیر اسرائیلی با اسیران فلسطینی است، به دنبال حل چالشی است که سال به اهرم انتقاد مخالفانش تبدیل‌شده است.
پنجشنبه، 21 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نتانیاهو به دنبال حل چالش اسرا با چاشنی کرونا
پس از شیوع کرونا، نگرانی‌های وسیعی در مورد اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به وجود آمد. این نگرانی زمانی بیشتر شده است که بر اساس اخباری که از زندان‌ها می‌رسد گواهی می‌دهد که تل‌آویو برای مراقبت‌های بهداشتی زندانیان هیچ اقدامی نکرده است.
 
پس از انتشار این اخبار، اوضاع در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی ملتهب شد و نهادهای حقوقی داخلی و بین‌المللی مسئولیت جان اسرا را متوجه رژیم صهیونیستی دانسته و به‌ شدت نسبت به ابتلای شمار بیشتری از اسرا در داخل زندان‌ها به این ویروس خطرناک هشدار دادند.
 

ادعای نتانیاهو: مذاکره برای تبادل اسرا

در روزهای گذشته نتانیاهو در خبری از انجام مذاکره با حماس به‌منظور تبادل اسرا میان فلسطینیان و اسرائیل در سایه وضعیت کرونا خبر داد. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیانیه مهمی در رابطه با پرونده نظامیان اسیر اسرائیلی نزد مقاومت در غزه صادر کرد.
 
در این بیانیه آمده است که نتانیاهو به «یارون بلوم» هماهنگ کننده امور نظامیان اسیر و مفقود اسرائیلی و تیم وی و نهادهای امنیتی اسرائیلی دستور داده با جدیت مساله نظامیان اسیر اسرائیلی را پیگیری کنند تا هرچه زودتر این پرونده بسته شود. دفتر نتانیاهو همچنین خواستار آغاز فوری مذاکرات غیرمستقیم با مقاومت از طریق طرف‌های میانجی شده است. این خبر در رسانه‌های اسرائیلی با چاشنی کرونا و در حاشیه انتقاداتی که حول وضعیت 5 هزار اسیر فلسطینی در جهان وجود دارد بازتاب یافت.
 

واکنش حماس: رفتار نتانیاهو تبلیغی است

البته ادعای نتانیاهو بسیار زود با واکنش حماس همراه شد. مسئول پرونده اسرا در حماس تأکید کرد که نتانیاهو پروپاگاندای رسانه‌ای را به راه انداخته و تنها چیزی که برایش اهمیتی ندارد، بازگرداندن نظامیان اسیر اسرائیلی نزد مقاومت است و او برای نظامیان اسیر اسرائیلی کاری نخواهد کرد.
 
«موسی دودین» در واکنش به ادعای نتانیاهو مبنی بر آمادگی برای مذاکره در مورد اسرا به رژیم صهیونیستی هشدار داد که فرصت به وجود آمده برای همیشه نخواهد بود و اگر این رژیم از فرصت دست داده استفاده نکند، در نهایت مجبور خواهد شد در شرایطی به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر وارد مذاکره شود.
 
موسی دودین گفت: «فرصت‌ها همیشه تکرار نمی‌شوند و چه‌ بسا نتانیاهو در شرایط بسیار دشوارتر از حال حاضر مجبور به مذاکره شود. رژیم اشغالگر می‌داند چه از آن خواسته می‌شود اما آن را در رسانه‌ها مطرح نمی‌کند...انعطاف مقاومت در موضوع اسرای صهیونیست به میزان برخورد درست رژیم صهیونیستی با این قضیه بستگی دارد.»
 
همچنین یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس که خود سال‌ها در زندان صهیونیست‌ها بوده و مسئول تبادل اسرا هم بوده، گفته بود تا پیش از آزادی اسرای فلسطینی که پس از قرارداد مبادله شالیت مجدداً بازداشت شدند حاضر نیستند در خصوص موضوع مبادله اسرا  با تل‌آویو مذاکره کنند.
 

پیشنهاد حماس چیست؟

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، پیشنهاد کنونی السنوار آزادی 800 اسیر بیمار، سالخورده، زن و کودک فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی و کاهش محاصره غزه است و در مقابل  اسرای صهیونیست یا اجساد نظامیان صهیونیست کشته شده در جریان جنگ 2014 به رژیم صهیونیستی بازگردانده شود.
 
«جاکی حوجی» تحلیلگر صهیونیست هم در این باره معتقد است: بیانیه دفتر نتانیاهو بیانیه مبهمی بود. کابینه از آمادگی برای ورود به تبادل اسرا سخن می‌گوید اما صحبت فعلاً بر روی اسرائیلی‌های اسیر (غیرنظامیان اسیر) در نوار غزه یعنی هشام السید و آبراهام منگستو است و صحبتی از نظامیان اسیر در دست حماس (شاوول آرون و هدار گولدن) نیست.
 
وی مدعی شد، مذاکرات از حدود دو هفته قبل از طریق میانجی‌ها آغاز شده و قرارداد درباره آزادی اسرای سالخورده و مریض و زنان فلسطینی از زندان است تا حماس در مقابل آن اطلاعاتی درباره «هشام السید» و «منگستو» بدهد یا اینکه یکی از آن‌ها یا هر دو را آزاد کند. یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه دوم آوریل در گفت‌وگو با شبکه «الاقصی» اعلام کرد که با توجه به شیوع کرونا، این جنبش آماده «امتیازدهی جزئی» در پرونده اسرای صهیونیست در مقابل آزادی اسرای سالخورده و بیمار و زنان و کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

نتانیاهو به دنبال حل چالش اسرا با چاشنی کرونا
 

ماجراجویی ناکام نتانیاهو برای حل تبادل اسرا

آبان ماه سال 97 شرق خان یونس شاهد یک ماجراجویی کم‌سابقه و عجیب از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بود. در حالی که تیمی از ارتش اسرائیل به دنبال نفوذ به داخل نوار غزه بودند؛ با مقاومت و هوشیاری گروه‌های مقاومت همراه می‌شوند و پس از برجا گذاشتن تلفاتی با کمک نیروی هوایی با برجاگذاشتن تجهیزات از منطقه گریختند؛ اما اعتراف شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که عملیات صهیونیست‌ها یک ربایش بزرگ برای تغییر وضعیت تبادل اسرا بوده است.
 

چرا نتانیاهو به دنبال حل مسئله تبادل اسراست؟

داستان تبادل اسرا همواره یکی از چالش‌های اصلی دولت نتانیاهو در سال‌های‌ اخیر بوده است. به دلیل حساسیت بالای جامعه صهیونیستی در خصوص اسرای خویش، انتقادات شدیدی به رژیم به دلیل عدم مذاکره یا تبادل با حماس وارد شده است. نتانیاهو بارها از پیشرفت مذاکرات برای آزادی اسرای صهیونیستی خبر داده بود تا از حجم فشار انتقادات به او کاسته شود.
 
حماس در جنگ ۵۱ روزه موفق شد چند اسیر را به اسارت بگیرد. صهیونیست‌ها معتقدند حماس دو اسیر را از آنان در اختیار دارد، در حالی که حماس بارها اعلام کرده چهار نفر هستند و در مردادماه تصاویری از هر چهار نفر را منتشر نموده است.
 
رسانه‌ها در شهریورماه ۹۶ مطرح کرده‌اند که مسئول تبادل اسرا در اسرائیل در اعتراض به عدم پیشرفت پرونده نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی و همکاری نکردن دولت نتانیاهو با او در این زمینه، از سمت خود استعفا داده است. این استعفا واکنش‌های گوناگونی را هم با خود به همراه داشت.
 
به‌طور مثال «موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به این اتفاق گفت: «استعفای لوتان نگران‌کننده است، دولت پایبندی اخلاقی در قبال بازگرداندن نظامیان مفقود و کشته‌شدگان ارتش و دفن آن‌ها در محل سکونت خود دارد.»
 
 با آنکه آزادی اسرای صهیونیستی برای این رژیم و افکار عمومی یهودیان بسیار حیاتی است. اما برخی از تکرار توافق شالیت که منجر به آزادی ۴۷۷ فلسطینی از جمله یحیی سنوار با شالیت سرباز ارتش رژیم صهیونیستی شد، بسیار ابزار نگرانی می‌نمایند.
 
می‌توان به مخالفت لیبرمن وزیر جنگ پیشین نتانیاهو هم اشاره کرد. وی در مصاحبه با شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی پس از استعفای «لوتون» گفته بود: «نباید اشتباهات انجام گرفته در تبادل گیلعاد شالیت تکرار بشود. از آن زمان تاکنون ۲۰۲ تن از افرادی که در جریان این تبادل آزاد شدند، از سوی سیستم امنیتی به علت دخالت در فعالیت‌های تروریستی بازداشت شدند و ۱۱۱ نفر از آن‌ها هنوز در اسرائیل در زندان به سر می‌برند. هفت اسرائیلی با مداخله مستقیم یا غیرمستقیم افراد آزاد شده در همین معاوضه به قتل رسیدند.»
 
این مخالفت‌ها و استدلال بسیاری از سیاست‌مداران صهیونیستی در ندادن یک پیروزی دیگر به حماس در کنار فشارها برای آزادی سربازان از سوی افکار عمومی، تبادل اسرا و شیوه انجام آن را برای دولت نتانیاهو بسیار سخت‌تر کرده است.
 
حال گویا نتانیاهو سعی دارد با استفاده از اهرم کرونا، بخشی از 5 هزار اسیر فلسطینی را در سایه خطر بیماری کرونا با 4 اسیر اسرائیلی در بند حماس معامله کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.