عضو ارشد حماس:

شهرک سازی های آمریکا در کرانه باختری کودتای علیه مشروعیت است

عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس معتقد است که اقدام ایالات متحده آمریکا در قانونی شمردن شهرک سازی ها در کرانه باختری، کودتا علیه مشروعیت و قوانین بین المللی است.
دوشنبه، 4 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شهرک سازی های آمریکا در کرانه باختری کودتای علیه مشروعیت است
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریکا به تازگی در اقدامی خصمانه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را قانونی شمرد تا بار دیگر نشان دهد از هیچ اقدامی در حمایت از منافع و مصالح رژیم صهیونیستی دریغ نمی کند.

از سال ۱۹۷۹ که «جیمی کارتر» رییس جمهور دموکرات آمریکا شهرک‌سازی در کرانه باختری را غیرقانونی نامیده بود تا همین چند روز پیش که وزیر خارجه «مایک پمپئو» تغییر موضع آمریکا را اعلام کرد تمام رؤسای جمهور آمریکا با تفاوت‌هایی مخالف شهرک سازی‌ها بودند. ولی ترامپ این رویه چهل ساله را تغییر داد. و البته این اولین ضربه ترامپ به فلسطینی ها و اولین خدمت او به نتانیاهو نبود.

در سال ۲۰۱۶ و آخرین روزهای ریاست جمهوری «باراک اوباما» در آمریکا قطعنامه‌ای بر علیه اسرائیل و در محکومیت شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری در سازمان ملل تصویب شد. این سیاست شهرک سازی‌ انچنان برخلاف قوانین بین‌المللی و بر ضد صلح با فلسطینیان بود که حتی آمریکا حامی اصلی اسرائیل در سازمان ملل نیز بر خلاف همیشه از وتوی آن خودداری کرد. با این حال، در خدمتی دیگر ترامپ مالکیت اسرائیل بر سرزمین جولان اشغالی را به رسمیت شناخت. این اقدام نیز در راستای تقویت جایگاه بنیامین نتانیاهو در انتخابات صورت گرفت.

در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «اسماعیل رضوان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی «حماس» ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

آمریکا در جدیدترین تصمیم خود علیه فلسطین، به صورت رسمی و علنی شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را به رسمیت شمارده و آن را قانونی اعلام کردند. به نظر شما هدف اصلی ایالات متحده از اتخاذ چنین تصمیمی چه بوده است؟
اقدام ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شمردن و قانون دانستن شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در واقع کودتا علیه قوانین و قطعنامه های بین المللی محسوب می شود و هیچ شکی در این مسأله نیست. آمریکایی ها نمی توانند نسبت به این مسأله فرافکنی کرده و آن را به افکار عمومی قانونی جلوه دهند.

به نظر من تصمیم جدید ایالات متحده آمریکا در خصوص شهرک سازی ها در کرانه باختری با هدف نجات دادن «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از باتلاقی که در آن گرفتار شده، اتخاذ شده است. درحال حاضر رژیم صهیونیستی و به ویژه نتانیاهو با بحران داخلی خفه کننده ای مواجه است و ترامپ با تصمیم اخیرش تلاش کرد نخست وزیر این رژیم را از باتلاق نجات دهد.

ما تصمیم اخیر آمریکایی ها در حمایت از رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تصمیمی ظالمانه می دانیم که همانطور که گفته شد، این تصمیم در تعارض با قطعنامه‌های بین‌المللی نیز هست. لذا آمریکایی ها هرچقدر هم که تلاش کنند نمی توانند به تصمیم خود درخصوص شهرک سازی ها در کرانه باختری مشروعیت بخشند. این اقدام در واقع کودتا علیه مشروعیت محسوب می شود که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.


همانطور که می دانید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پیشتر نیز چندین مرتبه سابقه اتخاذ تصمیمات خصمانه علیه فلسطین را داشته است. هدف از سلسله اقدامات ضد فلسطینی توسط واشنگتن را چه می دانید؟
واقعیت این است که این اولین اقدام دونالد ترامپ علیه مسأله فلسطین محسوب نمی شود، چراکه وی پیشتر نیز اقداماتی را از جمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، صورت داده است. هدف اصلی و اساسی از این اقدام در واقع نابودی مسأله فلسطین است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پیشتر هم اقدامات خصمانه ای نظیر به رسمیت شناختن جولان به عنوان اراضی تحت سیطره رژیم صهیونیستی را انجام داده بود. تمامی این تلاش های مذبوحانه از سوی ایالات متحده آمریکا با هدف فراهم کردن زمینه جهت اجراء و عملیاتی ساختن معامله قرن صورت می پذیرد و کمتر کسی در این مسأله تشکیک می کند.


پس از اعلام تصمیم قانونی شمردن شهرک سازی ها در کرانه باختری، شما در جنبش مقاومت اسلامی حماس بهترین واکنش به این تصمیم خصمانه را چه می دانید؟
این اطمینان را به شما می دهم که هیچیک از اقدامات ضد فلسطینی ایالات متحده آمریکا با موفقیت همراه نخواهد بود. ملت فلسطین همچنان به گزینه مقاومت به عنوان بهترین گزینه برای مواجهه با صهیونیست ها و آمریکایی ها ادامه می‌دهد. ما از تمام توان خود برای مواجهه و مقابله با تصمیم قانونی شمردن شهرک سازی ها در کرانه باختری استفاده می‌کنیم.

ما از طریق تمسک جستن به دو گزینه «مقاومت مردمی» و «مقاومت مسلحانه» در کرانه باختری با تصمیمات ضد فلسطینی ایالات متحده و اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی مقابله می کنیم. در هر زمان و مکانی که لازم باشد ما از مقاومت مسلحانه برای دفاع از حقوق حقه ملت فلسطین بهره برداری خواهیم کرد. ما پروژه مقاومت و آزادسازی را با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد.


به نظر شما پاسخگویی به اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی و تصمیمات ظالمانه آن ها علیه ملت فلسطین مستلزم تحقق چه شروطی است؟ 
علاوه بر این، در چنین شرایطی ما به منظور دادن پاسخ مناسب به رژیم صهیونیستی نیاز به وحدت کلمه و تسریع پروژه آشتی ملی هستیم تا بدین ترتیب یک استراتژی ملی فلسطینی برای رویارویی با رژیم صهیونیستی شکل گیرد. افزون بر این، انتظار از کشورهای عربی و اسلامی نیز است که در سطوح مختلف تصمیمات ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه فلسطین را مردود شمارند.

ما از نهادهای مختلف عربی و اسلامی ازجمله اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی انتظار داریم که با اتخاذ مواضع قاطعانه از حقوق مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و اقدامات آمریکا حمایت به عمل آورند. سازمان ملل متحد نیز می بایست به مسئولیت قانونی خود در قبال مسأله فلسطین و اقدامات خصمانه بیگانگان علیه آن عمل کند. در هر صورت، ما چه در صورت حمایت دیگران از مسأله فلسطین و چه در صورت عدم حمایت آن ها، ما به مقاومت خود ادامه می دهیم.


افزون بر مطالبی که گفته شد، اقدام ایالات متحده آمریکا در قانونی شمردن شهرک سازی‌ها در کرانه باختری با قطعنامه های بین المللی نیز در تعارض است. ارزیابی شما از این مسأله چیست؟
شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشتر دیدگاه خود در خصوص شهرک سازی ها در کرانه باختری را اعلام کرده است. این شورا پیشتر اعلام کرده که مخالف تداوم این سیاست خصمانه در اراضی اشغالی است. با این حال، ایالات متحده آمریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی به حمایت از شهرک سازی ها ادامه می دهد.

این بدان معناست که آمریکایی ها می خواهند نشان دهند که حتی با اراده بین المللی نیز می‌توانند مخالفت کنند و هیچ ابایی از نقض قوانین بین المللی ندارند. آن ها امروز به نمادی از تجاوزگری و ظلم تبدیل شده اند. آن ها حقوق ملت ها را زیر پای می گذارند و قوانین بین‌المللی را رعایت نمی کنند. این نشان می دهد که آمریکایی ها تنها قانون جنگل را می شناسند و به چیزی جز استعمار و تجاوزگری پایبند نیستند.
 
رؤسای جمهور سابق ایالات متحده آمریکا هیچگاه اقداماتی را که امروز ترامپ علیه فلسطین انجام می دهد، صورت ندادند. به نظر شما علت این تفاوت رویکرد ترامپ با دیگر رؤسای جمهور آمریکا چیست؟
همانطور که گفتید، ترامپ تاکنون تصمیمات خصمانه و بی سابقه ای را علیه مسأله فلسطین اتخاذ کرده است. هدف اصلی و اساسی از این اقدامات، نابودی مسأله فلسطین است.

این اقدامات نشأت گرفته از طرز تفکر منحرف دونالد ترامپ است. ترامپ تمامی سیاست های خود را مبتنی بر حمایت از صهیونیسم جهانی اتخاذ می کند. این سیاست درست در نقطه مقابله خواسته ها و مطالبات ملت ها در رسیدن به آزادی است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.