حذف برنامه از گوشی | آموزش حذف فایل‌های غیرقابل حذف اندروید

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه حذف برنامه از گوشی‌های مختلف (عادی و سیستمی) و نحوه حذف فایل‌های غیرقابل حذف اندروید آشنا کنیم.
شنبه، 12 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
حذف برنامه از گوشی | آموزش حذف فایل‌های غیرقابل حذف اندروید
چند سالی می‌شود که گوشی‌های اندرویدی با حافظه‌های داخلی بالا عرضه می‌شوند؛ اما این حافظه‌های داخلی بالا هم بعد از مدتی پر می‌شوند. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که گوشی‌های هوشمند کار چند وسیله را برای ما انجام می‌دهند و ما برای سرگرمی یا کارهای خود، فایل‌ها، عکس‌ها و برنامه‌های متعددی روی آن‌ها ذخیره می‌کنیم؛ تا جایی که گاهی اوقات برای خالی کردن حافظه یا افزایش سرعت گوشی چاره‌ای جز حذف برنامه از گوشی باقی نمی‌ماند.

نحوه حذف برنامه از گوشی های شیائومی و سامسونگ

در این بخش نحوه حذف برنامه‌های عادی از گوشی‌های برندهای پرفروش را شرح می‌دهیم:

آموزش حذف برنامه از گوشی سامسونگ و شیائومی در app drawer
ساده‌ترین روش حذف برنامه از گوشی‌های اندرویدی این است که در صفحه Home یا App Drawer (منوی برنامه‌ها) انگشت خود را روی آیکون برنامه موردنظر نگه دارید. بعد از چند ثانیه، سایر برنامه‌ها تار می‌شوند و منویی ظاهر می‌شود که با استفاده از گزینه uninstall می‌توانید برنامه موردنظر را حذف کنید. همچنین می‌توانید آیکون برنامه را به سمت سطل زباله بالا یا پایین صفحه بکشید یا روی آیکون علامت تعجب بزنید و از طریق تنظیمات برنامه را حذف کنید.

 
حذف برنامه از گوشی | آموزش حذف فایل‌های غیرقابل حذف اندروید

آموزش حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ در Settings

برای حذف برنامه از گوشی سامسونگ، شیائومی و ... می‌توانید از طریق Settings یا تنظیمات گوشی هم اقدام کنید. بعد از وارد شدن به تنظیمات، مراحل زیر را برای پاک کردن برنامه یا برنامه‌های موردنظر دنبال کنید:

بخش apps یا apps& notifications را پیدا کنید و وارد آن شوید.

در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید، باید روی See all apps ضربه بزنید. در نسخه‌های جدیدتر، به‌محض ورود به apps لیست برنامه‌ها را می‌بینید. با اسکرول کردن در فهرست برنامه‌ها، می‌توانید برنامه موردنظر را پیدا کنید. اگر هم نام آن را می‌دانید، با استفاده از فیلد جستجوی بالای صفحه، آن را پیدا کنید.

بعد از پیدا شدن برنامه، روی آن ضربه بزنید و وارد منوی اختصاصی آن شوید.

در بالای منوی برنامه، گزینه Unnistall، Disable یا Force Stop را پیدا کنید. برای برنامه‌های عادی باید روی Unnistall بزنید و برای حذف برنامه‌های سیستمی شیائومی، سامسونگ و ... باید از Disable یا Force Stop استفاده کنید.
 

حذف برنامه‌های اندرویدی با استفاده از Google Play

برای حذف برنامه‌ها به این روش، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:
در نوار بالای برنامه Google play، روی عکس خودتان (آیکون دایره‌ای بالا سمت راست) بزنید.
در منوی باز شده، روی manage apps & device بزنید.
وارد تب manage شوید.
برنامه موردنظر را انتخاب کنید و روی آیکون سطل زباله در بالای صفحه بزنید.

 

روش حذف برنامه‌های آیفون

حذف برنامه در گوشی‌های اپل، کمابیش شبیه گوشی‌های اندرویدی است. در این گوشی‌ها هم می‌توانید با نگه داشتن انگشت خود روی آیکون برنامه در app drawer و زدن گزینه remove app یا delete app برنامه موردنظر را حذف کنید.

همچنین می‌توانید به تنظیمات گوشی بروید و در بخش General، وارد iPhone Storage شوید. در منوی باز شده، اپ موردنظر را پیدا کنید، وارد منوی اختصاصی آن شوید و روی Delete app ضربه بزنید.

اگر گوشی آیفون شما ویروسی شده و نمی‌توانید برنامه‌های آن را حذف کنید، پیشنهاد می‌کنیم گوشی خود را به مرکز تعمیرات تخصصی گوشی ایفون غرب تهران نشان بدهید.
 

آموزش حذف برنامه‌های سیستمی در اندروید و iOS

در حالت عادی، حذف برنامه‌های سیستمی در بیشتر گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها امکان‌پذیر نیست. این محدودیت دلیل دارد و به تأثیر این برنامه‌ها روی عملکرد گوشی، دریافت آپدیت سیستم‌عامل و ... برمی‌گردد. البته راهکارهایی برای غیرفعال کردن و حذف این برنامه‌ها وجود دارد که در ادامه به تمامی آن‌ها اشاره می‌کنیم:
 

غیرفعال کردن برنامه‌های سیستمی در گوشی‌های سامسونگ

برای حذف برخی از برنامه‌های سیستمی مثل حذف یوتیوب از گوشی سامسونگ، باید یکی از روش‌های حذف برنامه از گوشی که در بخش قبلی توضیح دادیم را انتخاب کنید. زمانی که وارد منوی اصلی برنامه شدید، باید روی Force stop یا disbale بزنید. برای برخی از برنامه‌ها مثل یوتیوب استفاده از گزینه Unsitall Updates هم به غیرفعال شدن برنامه کمک می‌کند.
 

حذف برنامه‌های سیستمی در گوشی‌های سامسونگ

برای حذف دائمی برنامه‌های سیستمی در گوشی‌های اندرویدی، باید گوشی را اصطلاحاً روت (root) کنید که به دلیل تغییرات ساختاری در سیستم‌عامل و آسیب‌پذیر شدن گوشی در برابر حملات سایبری، این کار توصیه نمی‌شود. با این حال اگر حاضرید این ریسک‌ها را بپذیرید، برای حذف برنامه‌های سیستمی و حذف یوتیوب از گوشی‌های سامسونگ، مراحل زیر را دنبال کنید:
برنامه Room Toolbox Lite را از گوگل‌پلی دریافت و نصب کنید.
پس از باز کردن برنامه، روی App manager ضربه بزنید.
برنامه موردنظر خود را پیدا کنید و روی آیکون سطل زباله بزنید تا حذف شود. می‌توانید از گزینه Freeze هم به جای حذف استفاده کنید.

 
حذف برنامه از گوشی | آموزش حذف فایل‌های غیرقابل حذف اندروید
 

حذف برنامه‌های سیستمی شیائومی

برای حذف برنامه‌های سیستمی شیائومی یک راه دیگر به جز روت کردن وجود دارد که در ادامه مراحل آن را توضیح می‌دهیم:
برنامه MIUI Hidden Settings را از گوگل‌پلی دانلود و نصب کنید.
بعد از باز کردن برنامه، نسخه اندروید گوشی خود را از منوی بالای برنامه انتخاب کنید.

روی Mange applications بزنید.
برنامه موردنظر خود را انتخاب و روی Uninstall کلیک کنید.

لازم به ذکر است که این روش بیشتر برای حذف یوتیوب از گوشی شیائومی و سایر برنامه‌های سیستمی نه‌چندان ضروری جواب می‌دهد.
 

حذف برنامه‌های سیستمی در آیفون

برای حذف برنامه‌های سیستمی در آیفون، باید گوشی خود را اصطلاحاً جیلبریک (Jailbreak) کنید. این کار بسیار زمان بر و پیچیده است و بهتر است از یک متخصص بخواهید این کار را برای شما انجام بدهد. البته مثل روت کردن در گوشی‌های اندروید، انجام این کار به دلیل مسائل امنیتی و احتمال بروز اختلال در عملکرد دستگاه، توصیه نمی‌شود.

برای حذف برنامه‌های سیستمی آیفون و جیلبریک کردن آن، باید گوشی خود را به لپ تاپ متصل کنید. اگر لپ تاپ شما ویروسی یا دارای مشکلات سخت‌افزاری باشد، این فرایند به‌درستی پیش نمی‌رود. در صورت وجود این مشکلات، بهتر است اول به مراکز تعمیرات لپ تاپ در تهران مراجعه کنید.
 

آموزش حذف فایل‌های غیرقابل حذف اندروید

برای حذف برنامه‌های غیر قابل حذف اندروید، باید اول گوشی خود را روت کنید. بعد از آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

برنامه ES File Explorer را از گوگل‌پلی دریافت و نصب کنید.
بعد از باز کردن برنامه، روی منوی همبرگری بالا و سمت چپ برنامه کلیک کنید.

گزینه root explorer را فعال کنید.
کمی صبر کنید تا نرم‌افزار دوباره اجرا شود و فایل‌های سیستمی را نشان بدهد. بعد از آن می‌توانید این فایل‌ها را حذف کنید.
 

مگابایت سیستم؛ مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ و گوشی

در این مطلب انواع و اقسام روش‌های حذف برنامه از گوشی را شرح دادیم و به شما گفتیم که چگونه فایل‌ها و برنامه‌های سیستمی را در گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها حذف کنید. درصورتی‌که به دلیل ویروسی شدن یا ضربه و ... نمی‌توانید برنامه‌های گوشی خود را حذف کنید، می‌توانید از متخصصین مگابایت سیستم کمک بگیرید. این مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ و گوشی، نمایندگی بسیاری از برندهای معتبر و از جمله نمایندگی ایسوس در تهران است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.