زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او

زلاتکو کرانیکار متولد سال 1956 در شهر زاگرب کرواسی است این مربی 53 ساله کروات در جام جهانی 2006 روی نیمکت هدایت تیم ملی کشورش حضور داشت ، او دوامی نیاورد ، هموطنش برانکو بهترین مربی خارجی پرسپولیس شد و آقا یحیی و علی آقا دایی نیز از مربیان موفق ایرانی بعد او بودند
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او
زلاتکو کرانیکار هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را بر عهده گرفت.
     
این مربی 53 ساله کروات که در جام جهانی 2006 روی نیمکت هدایت تیم ملی کشورش حضور داشت، سرانجام پس از مدت‌ها بحث و گفت وگو هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را در لیگ نهم به عهده خواهد گرفت. او پس از گفت و گو با عباس انصاری فرد، مدیر عامل پرسپولیس تهران در نهایت با او برای همکاری و کار در پرسپولیس به توافق دست یافت.
کرانیکار متولد سال 1956 در شهر زاگرب کرواسی است. او به عنوان مهاجم در تیم‌های دیناموزاگرب، راپید وین و سن پولت بازی کرد. کرانیکار فوتبالش را از 10 سالگی در دینامو زاگرب کرواسی آغاز کرد (1966) و تا سال 1983 در 556 بازی برای این تیم توپ زد(98 گل زده). او در سال 1990 کفش هایش را آویخت و یک سال بعد به دنیای مربیگری قدم گذاشت. کرانیکار در تیم‌های ملی یوگسلاوی سابق (11 بار) و کرواسی (2بار) نیز سابقه بازی دارد. کرانیکار یکی از بازیکنانی بود که پس از فروپاشی و تجزیه یوگسلاوی و تشکیل کشور کرواسی در نخستین بازی تیم ملی فوتبال این کشور برابر آمریکا در سال 1990 به میدان رفت و نخستین کاپیتان تاریخ تیم ملی فوتبال کرواسی به شمار می آید.
 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او
او به عنوان مربی در تیم‌هایی همچون کرواسیا زاگرب و الشباب امارات سابقه‌ی مربیگری دارد. کرانیکار در فاصله سال‌های 2004 تا 2006 در 18 بازی هدایت تیم ملی فوتبال کرواسی را نیز بر عهده داشت.
کرانیکار به خاطر استفاده از دست هایش در کنار زمین برای انتقال تاکتیک های مورد نظر به بازیکنانش شناخته شده است. نیکو کرانیکار فرزند او نیز در تیم ملی فوتبال کرواسی عضویت دارد.
 

علی دایی بعد از کرانیکار


علی دایی بعد از جام جهانی 2006 آلمان و اتفاقاتی که در آن بازی‌ها افتاد با وجود اینکه تصور می‌شد از فوتبال خداحافظی کند به تیم سایپا پیوست. هدایت سایپا را در لیگ ششم، ورنر لورانت آلمانی بر عهده داشت.

بعد از اینکه لورانت در هفته پنجم رقابت‌ها اخراج شد دایی جایگزین او شد تا به عنوان مربی-بازیکن کار خود را در این تیم ادامه دهد. او موفق شد در لیگ ششم با سایپا به مقام قهرمانی برسد تا اولین و تنها مربی-بازیکنی باشد که در «لیگ برتر» قهرمان شده. قهرمانی سایپا در لیگ ششم حرف‌و‌حدیث‌هایی را هم به همراه داشت.
 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او


علی دایی که بعد از اخراج از تیم ملی چند‌ماهی خارج از محیط ورزش بود با وجود اینکه زلاتکو کرانچار توانسته بود با پرسپولیس نتایج خوبی کسب کند و با این تیم در رده سوم جدول قرار داشت جایگزین او در پرسپولیس شد. دایی در دو هفته ابتدایی حضورش در پرسپولیس نتوانست نتایج قابل ‌قبولی بگیرد اما پنج برد پیاپی سرخ‌پوشان با دایی هواداران این تیم را به ادامه لیگ برتر امیدوار کرد.

دایی موفق شد در اولین فصل حضورش به‌عنوان سرمربی در پرسپولیس و اولین تقابلش مقابل استقلال به شش بازی پیاپی که دو تیم به تساوی رسیده بودند پایان دهد و با گل کریم باقری سرخ‌پوشان پایتخت موفق شدند استقلال را با نتیجه 2 بر یک شکست دهند.

دایی در نهایت در اولین فصل حضور خود با پرسپولیس در لیگ برتر به رده چهارم جدول رده‌بندی و پایین‌تر از استقلال رده‌سومی رسید اما موفق شد با این تیم اولین قهرمانی خودش در جام حذفی به‌عنوان سرمربی را جشن بگیرد تا بازگشتش به فوتبال همراه با قهرمانی باشد.
 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او


مصطفی دنیزلی

 26 مردادماه 1385 دنیزلی مجددا به ایران بازگشت و به عنوان جانشین "آری هان"، هدایت تیم فوتبال پرسپولیس را برعهده گرفت اما شروع خوبی با این تیم نداشت زیرا در نخستین تجربه مربیگری‌اش در جمع سرخپوشان تهرانی، در مشهد با نتیجه 3 بر 2 مغلوب ابومسلم شد. وی در دوران حضورش در پرسپولیس، در فینال پر حرف و حدیث جام حذفی، در تهران و اصفهان برابر سپاهان به تساوی یک بر یک دست یافت اما تیمش در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 تن به شکست داد. در آن روز مسعود مرادی در دقیقه 119 خطای هادی عقیلی روی احسان خرسندی را نادیده گرفت.

 پیروزی 2 بر یک در شهرآورد 61 وی را نزد هواداران پرسپولیس محبوب‌تر کرد اما در روز 23 دیماه همان سال به دلیل اختلاف با حمید استیلی، وی را از کادر مربیگری تیم پرسپولیس کنار گذاشت، گرچه استیلی در مصاحبه‌ای پس از آن اتفاق با خبرنگار مهر اعلام کرد: "دیگر تحمل رفتارهای دنیزلی را نداشتم"!

 در یازدهم خردادماه 1386، به دلیل عملکرد ناموفقی که در تیم پرسپولیس داشت و شکست 4 بر یک برابر تیم سپاهان در دیدار نیمه نهایی جام حذفی، از این تیم جدا شد، هرچند به عنوان سومی با تیم پرسپولیس در لیگ ایران دست یافته بود. وی البته دوباره پس از جام جهانی 2006 به عنوان یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران انتخاب شد اما در نهایت امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.

 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او

برانکو ایوانکوویچ

با پایان جام جهانی 1998 «برانکو» ترجیح داد به عنوان سرمربی به کارش ادامه دهد و هدایت تیم «هانوفر» آلمان را بر عهده گرفت. بعد از توافق ایران با «بلاژویچ» برای هدایت تیم ملی ایران، بار دیگر برانکو به عنوان دستیار در کنار بلاژویچ قرار گرفت؛ تیم ملی ایران با «بلاژویچ» نتوانست به جام جهانی 2002 راه یابد و در مرحله پلی‌آف در مقابل سد ایرلند متوقف شد.
 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او


بلاژویچ که از ایران رفت ، فدراسیون فوتبال ایران تمایل به همکاری با برانکو را داشت ، «برانکو» ابتدا تیم امید ایران را در بازی‌های آسیایی 2002  قهرمان کرده و در ادامه موفق شد تیم ملی ایران را به جام جهانی برساند، ایران هر چقدر در سال 1998 صعود سخت و فرسایشی به جام جهانی داشت اما با «برانکو» این صعود به آسانی میسر شد.

برانکو که ایران برای او به مانند وطن دوم شده بود در سال 94 به ایران برگشت تا با تمام تجربه و انرژی اش کشتی پرسپولیس که سال ها راه گم کرده بود وبیراهه می رفت را به مسیر اصلی اش برگرداند. برانکو ایوانکویچ  سال ها در ایران زندگی کرده بود و با فرهنگ و رسوم ایرانیان کاملا خو گرفته بود. او بعداز تیم ملی برای انتخاب پرسپولیس وسواس زیادی به خرج نداد و با اشنایی کامل از فوتبال ایران به تیم پرسپولیس پیوست و جانشین حمید درخشان شد. او چهلمین سرمربی تاریخ پرسپولیس، پنجمین کروات و چهاردهمین مرد خارجی نیمکت پرسپولیس به شمار می رفت. برانکو در اواخر لیگ چهاردهم شناختی حدودی از شرایط تیم به دست آورد و برنامه ای بلند مدت برای پرسپولیس ریخت.
 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او
 
افتخارات برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس:
تیمی
قهرمانی لیگ برتر در فصل 1396-97
قهرمانی لیگ برتر در فصل 1395-96
قهرمانی جام حذفی 1396-97
قهرمانی سوپر جام ایران در سال 1397
قهرمانی سوپرجام ایران در سال 1396
نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2017-18
نایب قهرمانی لیگ برتر در فصل 1394-95
 
انفرادی
بهترین مربی لیگ در فصل 1396-97
بهترین مربی لیگ در فصل 1395-96

 
زلاتکو کرانیکار سرمربی پرسپولیس شد او موفق بود یا مدعیان بعد او


اتفاق بسیار عجیب و جالب برای بنده این بود ، در حین تنظیم این مقاله و پرداختن به موضوعات پرسپولیس و تیم ملی ، و با توجه به اینکه ابتدای این مقاله با اسم و عکس زلاتکو کرانیکار ( کرانچار ) شروع شده بود ، متاسفانه مطلع شدم که همین امروز و ظاهرن ساعتی پیش کرانچار به رحمت خدا رفته است و برانکو ایوانکوویچ نیز پستی در صفحه ی اینستاگرام خود از ایشان منتشر کرده و یادشون کرده است ، روحشان شاد 
برای من بسیار عجیب بود .
 


 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.