چکیده اظهارات بهبهانی، موافقان و مخالفان وی

پس از آنکه زاکانی اتهاماتی را متوجه بهبهانی کرد، حجت السلام نکونام پشت تریبون رفت و در دفاع از وزیر راه به شدت از کوبیدن فردی که عمرش صرف کار و تلاش شده انتقاد کرد؛ احسنت نماینده‌ها پس از سخنان نکونام حکایت از تایید دکتر بهبهانی داشت.
سه‌شنبه، 10 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چکیده اظهارات بهبهانی، موافقان و مخالفان وی
پس از آنکه زاکانی اتهاماتی را متوجه بهبهانی کرد، حجت السلام نکونام پشت تریبون رفت و در دفاع از وزیر راه به شدت از "کوبیدن" فردی که "عمرش صرف کار و تلاش شده" انتقاد کرد؛ "احسنت" نماینده‌ها پس از سخنان نکونام حکایت از تایید دکتر بهبهانی داشت.
 
پیش از برگزاری جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و ترابری پیش‌بینی می‌شد در این جلسه وزیر راه به خاطر سوانح هوایی اخیر به چالش کشیده شود، اما زاکانی نماینده مردم تهران وقتی در جایگاه مخالف قرار گرفت، به انتقاد از بهبهانی به دلیل دریافت حقوق استاد دانشگاهی‌اش پرداخت و او را به دروغ‌گویی متهم کرد.
 
گرچه این سخنان زاکانی که در آن از رسانه‌ای شدن بازدیدها نیز انتقاد کرده بود، چندان با استقبال مجلسی‌ها روبرو نشد، اما حجت السلام نکونام نماینده مردم گلپایگان به عنوان موافق وزیر راه پشت تریبون رفت و این گونه واکنش نشان داد: "شما کجا بودید در شهرستان‌هایی که تا نیم متر برف بود و ایشان بدون رسانه و تلویزیون به پروژه‌ها و برنامه‌ها سرکشی می‌کرده است؟"
 
چکیده‌ای از دیدگاه‌های موافقان و مخالفان و همچنین سخنان حمید بهبهانی به این شرح است:
 
مخالف؛ حسن تأمینی نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون اقتصادی:
 
* بهبهانی را دوست داریم زیرا یک استاد دانشگاه است ولی نکاتی در بحث راه و ترابری وجود دارد که باید به آن پرداخته و رفع شود.
 
* ماه گذشته 770 نفر در اثر حوادث رانندگی کشته شدند در تصادفات جاده‌ای ترافیکی در کشور سالانه معادل 45 هزار میلیارد تومان خسارت وارد می‌شود؛ البته اینکه چه کسی مقصر است بعداً اعلام می‌کنم.
 
* یکی از نمایندگان که پس از من به عنوان موافق صحبت خواهد کرد باید بداند که روز گذشته رادیو اعلام کرد ما نقاط خطرناک جاده‌ای را باید در برنامه‌ چهارم رفع می‌کردیم. ولی خوشبینانه بگوییم حدود 37 درصد تحقق پیدا کرده است.
 
* بحث دیگری بحث هواپیماهای ما است همه واقف هستند حتی ما نمایندگان نیز می‌ترسیم سوار هواپیما شویم در این زمینه چه کسی باید جوابگوی خسارت این بخش باشد.
 
* عزیزانی که در سانحه‌های هواپیمایی می‌میرند از کشور ما هستند زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد جواب قانع‌کننده‌ای برای مردم ندارم فقط می‌گویم جعبه سیاه پیدا شده یا نشده و کسی هم محاکمه نمی‌شود.
 
* اکثر هواپیماهای ما بالای 15 سال سن دارند و آقایان قراردادی را که بستند هواپیما بخرند عمر متوسط آن هواپیماها 12 تا 15 سال است که الان در کشور ما خریداری می‌شود و این هیچ توجیهی ندارد.
 
* ما در مدیریت ترمینالها، فرودگاهها، پروژه‌های نیمه‌تمام، قطارها، آسفالت‌ها و راه‌آهن مشکلاتی داریم که خواهش من از کمیسیون عمران این است که کمیته‌ای تشکیل دهد تا بررسی‌ کنند در لایه خاکریز راه‌آهن‌ها چقدر استاندارد رعایت می‌شود.
 
* در بحث ناوگان‌های دریایی نیز مشکلاتی وجود دارد و ما نفهمیدیم دزدان دریایی چقدر به ما خسارت وارد کردند و در این زمینه کسی پاسخگو نیست.
 
* ما منکر فعالیت‌های بهبهانی نیستیم و شاهد بازرسی ناگهانی وی بودیم.
 
* شبهاتی در این زمینه وجود دارد که باید پاسخگو باشند که در این بازرسی‌های ناگهانی این همه خبرگزاری‌ها آنجا چکار می‌کنند و ایا از قبل مطلع نمی‌شوند این بحثی است که باید جوابگو باشند.
 
* خواهش من از بهبهانی این است که دقت بیشتری در بحث هواپیمایی-دریایی داشته باشد زیرا در کشورهای دیگر از لحاظ هوایی اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد از تأخیر بوجود عذرخواهی می‌کنند.
 
* در بحث وزارت راه درد داریم و مردم مشکل دارند و خواهش من از وزیر راه با توجه به اینکه تجربه عملی و علمی در یک دوره که در وزارت راه کسب کردند توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
 
موافق؛ مهرداد یائوج‌لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون عمرانی مجلس:
 
* وسعت عملیاتی و تخصصی بودن مباحث این وزارتخانه سکان‌داری را می‌طلبد که هم با علم روز دنیا و هم با سوابق اجرایی مختلف حمل و نقل آشنا باشد که دارا بودن همگی این خصوصیات در کمتر انسانی در کشور یافت می‌شود اما به جرأت می‌توان گفت که بهبهانی نزدیک‌ترین فرد به این مشخصات و خصوصیات است.
 
* بهبهانی را یکی از باسابقه‌ترین متخصصان بخش حمل و نقل کشور است؛ بهبهانی به دلیل سابقه طولانی لقب پدر راه ایران را به خود اختصاص داده است.
 
* بهبهانی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته دکتری مهندسی راه و ترابری از دانشگاه فلوریدای آمریکا در سال 1356 همزمان با دوران شکوهمند انقلاب اسلامی با شوق فراوان هم‌صدای با ملت مسلمان ایران به میهنمان بازگشت و از همان زمان مشغول به تدریس در دانشگاه‌های کشور شد.
 
* بهبهانی تاکنون 11 عنوان کتاب تخصصی که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود را تدوین کرده است؛ همچنین بهبهانی بیش از 80 عنوان مقاله پژوهشی در داخل نیز منتشر کرده است.
 
* بهبهانی تربیت بسیاری از دانشجویانی که با جان و دل در طول هشت‌سال دفاع مقدس از میهن اسلامی دفاع کرده‌اند را برعهده داشت و خود شخصا به صورت داوطلبانه در جبهه‌های حق علیه باطل در نقش یک مهندس بسیجی با فعالیت در جهاد سازندگی خدمات بسیاری را با خلوص نیت به میهن اسلامیمان ارائه کرد.
 
* عملکرد یکساله بهبهانی در وزارت راه حاکی از رشد فعالیت‌های این وزارتخانه بوده است، این رشد به دلیل برخورد علمی و دوندگی بسیار، بازدیدهای پروژه‌ها و هماهنگی وی با مجلس شورای اسلامی بوده است.
 
* در طول یکسالی که بهبهانی سکان هدایت این وزارتخانه را بر عهده داشته، 36 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شد و این در مقایسه با عملکرد متوسط سه فروند هواپیما از ابتدای انقلاب تا دولت نهم نشانگر تلاش‌‌های بهبهانی در این وزارتخانه است.
 
* بهبهانی هم علم تصدی وزارت راه و هم تجربه هدایت وزارت راه را داراست به همین دلیل وی می‌تواند در این وزارتخانه به خوبی فعالیت کند.
 
موافق؛ محمدرضا رضایی نماینده جهرم:
 
* آقای بهبهانی از با سابقه‌ترین متخصصان بخش حمل و نقل کشور و دارای دکترای تخصصی مهندسی راه و ترابری از دانشگاه‌های معتبر دنیا با درجه استاد تمامی است.
 
*آقای بهبهانی 6 اختراع و ابداع را به نام خود ثبت کرده و سوابق اجرایی ایشان در حوزه راه و ترابری و حمل و نقل و ترافیک نیز درخشان است.
 
* وزیر پیشنهادی راه دارای سوابق انقلابی و مبارزاتی است و نیروهای مبارز در دوران انقلاب شهادت می‌دهند وی از نقش موثری در مدیریت و سازماندهی نیروهای انقلاب در شهر شیراز برخوردار بوده است.
 
* در دوره آقای بهبهانی 767 کیلومتر راه احداث شده در حالیکه بعد از انقلاب تا دولت نهم متوسط عملکرد سالانه 248 کیلومتر و در 3 ساله اول دولت نهم متوسط سالانه 464 کیلومتر بوده است.
 
* در طول 1 سال وزارت وی 3 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی احداث شده در حالیکه در 3 ساله اول دولت نهم به طور متوسط سالانه 2هزار و 96 کیلومتر راه روستایی احداث گردیده.
 
* در بحث آسفالت راه‌های روستایی نیز در حالیکه بعد از انقلاب تا دولت نهم به طور متوسط هزار و 558 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده، این میزان به 8 هزار و 900 کیلومتر افزایش یافته است.
 
* در حالیکه بعد از انقلاب تا دولت نهم سالانه تنها 19 نقطه حادثه‌ خیز کشور اصلاح گردیده، در زمان وزارت آقای بهبهانی هزار و 40 نقطه حادثه ‌خیز اصلاح شده است.
 
* در توسعه ناوگان هوایی در حالیکه عملکرد بعد از انقلاب تا دولت نهم به طور متوسط سالانه 3 فروند و در سه سال اول دولت نهم سالانه 17 فروند بوده، در زمان آقای بهبهانی به 35 فروند رسیده است.
 
* در احداث خطوط ریلی هم متوسط سالانه 128 کیلومتر بعداز انقلاب تا دولت نهم به 850 کیلومتر افزایش پیدا کرده و در همین مدت واگن باری اضافه شده از 146 دستگاه به هزار و 373 واگن و تعداد واگن مسافربری از 16دستگاه به 150 دستگاه و لوکوموتیو اضافه شده از 6 دستگاه به 40 دستگاه افزایش پیدا کرده است.
 
* بهبهانی مدیری پاسخگو، قانونگرا و برنامه محور، عنصری خدمتگزار به ملت و تکیه‌گاهی برای نیروهای متخصص که دارای خانواده پاک و زندگی سالم است.
 
مخالف؛ علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران:
* وزیر پیشنهادی راه و ترابری در برنامه‌هایشان بر اصل 44 قانون اساسی تاکید داشتند این در حالی است که در دوران یک سالی که تصدی وزارت راه و ترابری را بر عهده داشتند باید پاسخ دهند که چه میزان شرکت را به بخش خصوصی واگذار کردند؟
 
* در طول تصدی‌گری ایشان برخی از معاونان ایشان 33 سال سابقه کار داشته و یا برخی از عناصر بازنشسته را به کار گرفتند که این رویکرد با ادعایی که در برنامه‌شان برای نمایندگان ارائه کردند، منافات دارد.
 
* نمایندگان محترم دقت کنند که خدای ناکرده این ودیعه الهی را به دست کسی نسپاریم که در این گزارشاتش حرف‌های نادرستی را تحویل نمایندگان ملت داده است.
 
* اگر در داخل بزرگراه پردیس بروید ابتدا سرعت مجاز برای رانندگی در این بزرگراه را 80 کیلومتر،‌ در وسط این بزرگراه 50 کیلومتر و در انتهای آن با 30 کیلومتر بود.
 
* گفته می‌شود که پنج دستگاه ترسنت وارد کرده‌اند این در حالی است که این ترسنت‌ها در سال 80 و به میزان 20 دستگاه خریداری شده است و تنها پنج دستگاه در زمان ایشان وارد شده است.
 
* آقای بهبهانی ادعاهای گوناگونی را در روزنامه‌های مختلف در رابطه با کارهایی که می‌خواهند انجام بدهند را مطرح کرد. این در حالی است که تاکنون حتی یک قدمی در این زمینه برنداشته شده است و تنها محدود به یک اعلام و ادعا شده است.
 
* در حالی که آقای رییس‌جمهور اعلام کرده است که وزرایش تنها از یک منبع حقوق می‌گیرند یعنی یا از دولت، یا از دانشگاه، یا از جای دیگری حقوق می‌گیرند اما آقای دکتر بهبهانی هم از دانشگاه و هم از وزارت راه حقوق می‌گیرد.
 
*وزارتخانه‌ها یک امانت در دست ما نمایندگان است، که به وزرا می‌سپاریم. بنابراین خواهشمندم که دقت لازم را برای واگذاری این وزارتخانه‌ها به وزرا داشته باشید.
 
موافق؛ سید علی میرخلیلی نماینده مردم میناب:
 
* به بهبهانی رای بدهید تا تعهد دهد در کنار بهبود و توسعه حمل و نقل کشور نگاهی به روستائیان محروم کشور داشته باشد، بهبهانی دردشناس است و در حادثه‌ها و سختی‌ها او می‌داند که راه کجاست.
 
* تردیدی نیست که وزیر ستون وزارتخانه است و باید بشود به او تکیه کرد، وزیر باید در چشم‌ها بزرگ و دارای عظمتی باشد تا بتواند تکلیف خود را به بهترین شکل انجام دهد و برای بنده روشن است وزیر پیشنهادی راه به لطف خدا در راه است.
 
* وزیری باید در راس این وزارتخانه قرار گیرد که از لحاظ علمی و تجربی دارای سطح بالایی باشد، بهبهانی باتجربه‌ترین فرد کابینه است.
 
موافق؛ حجت الاسلام محمد ابراهیم نکونام نماینده مردم گلپایگان و خوانسار:
 
* ملاک و معیار، اضافه بر شرایط عمومی که قبلا هم مجلس در دادن رای اعتماد به بهبهانی لحاظ کرد کار، فعالیت و داشتن ایده است.
 
* وی کسی است که شب و روز تلاش می‌کند کدام از یک از شما‌ها تلاش وی را ندیده‌اید؟
 
* گفتید که چرا از صدا و سیما استفاده می‌کند شما کجا بودید در آن شهرستان‌هایی که برف بود و وی بدون رسانه برای بررسی‌ پروژه‌ها به آنجا رفته بود؟
 
* سابقه 40 ساله علمی بهبهانی و سابقه 30 ساله اجرایی وی بعضا با یکدیگر توام بوده و همه مرتبط با حوزه کاری و وزارتی وی است.
 
* خودم دیدم که بهبهانی در شهرستانی در ماشین غذا می‌خورد. ما امروز وزیر کاری و متخصص می‌خواهیم؛ از یک طرف فریاد می‌زنند که این وزیر جوان است و سابقه و تخصص ندارد و از طرف دیگر یک نفر را که عمر وی صرف کار و تلاش شده را این طور می‌کوبند.(این سخنان نکونام با احسنت نماینده‌ها همراه شد)
 
دکتر حمید بهبهانی، وزیر پیشنهادی وزارت راه و ترابری:
 
* از حدود 2 سال پیش که برای شتاب بخشیدن به روند امور خداوند سعادت خدمت به مردم را به من بخشید افتخار دارم که توانسته‌ام به سهم خود مجموعه برنامه‌هایی را پیگیری و بخش وسیعی از پروژه‌های متعدد را به سرانجام برسانم.
 
* از زمان حضور در وزارت راه با تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام، اولویت‌دهی توجه به روستاها و توسعه بهسازی راه‌های روستایی و تعامل با نمایندگان ملت شکل جدی کار در این وزارتخانه را به پیش ببرد و تا کنون با بیش از 84 سفر به مناطق مختلف کشور ضمن شناخت دقیق از مشکلات متعدد این حوزه شاهد آن هستیم که کشور در نقاط متعدد در قالب کارگاه‌های راهسازی و ریلی در حال پیشرفت و برخورداری است.
 
* احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه و احداث یک باند عبوری آن پس از 27 سال و اتمام باند دیگر آن تا پایان سال جاری انجام خواهد شد، باند شمالی آزادراه تهران- پردیس افتتاح و تا پایان سال این پروژه پایان می‌یابد، اتمام بازگشایی یک باند کنار گذر در یکی از شهرها بعد از 23 سال، تعیین تکلیف وضعیت مبهم آزاد راه تهران- شمال ،‌بهره‌برداری رساندن یک باند از آزاد راه کمربندی اهواز در کمتر از 100 روز محقق شد.
 
* علیرغم تلاش‌های صورت گرفته حوادث اخیر همگی ما را متاثر کرد که جای دارد به عنوان مسئول مشکلات موجود را ناشی از اعمال تحریم‌ها می دانم چرا که ما به سهم خود تمام تلاش را به کار گرفتیم.
 
* در حال حاضر در حال رایزنی با تعدادی از شرکت‌های مختلف برای وارد کردن هواپیمای سالم به ناوگان هستیم.
 
* اجرای مصوبات سفرهای استانی مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار، توجه به مناطق محروم و توسعه، تکمیل و آسفالت راه‌های روستایی، تامین حمل و نقل عمومی سریع، ارزان و راحت برای مردم شریف ایران، غیرهمسطح کردن تقاطع‌های راه‌آهن و معابر شهری با همکاری شهرداری‌ها، استقرار افسران کنترل و بازرسی ایمنی در کلیه‌ی بنادر و اسکله‌های تخصصی از بخش‌های دیگر این برنامه است.
 
* باید بتوانیم با توصیه به کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب و تکمیل حلقه‌های ارتباطی و بکارگیری سامانه هوشمند در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و توجه به راه‌های روستایی و تامین حمل و نقل عمومی، ارزان و سریع چشم‌انداز روشنی را برای این حوزه فراهم کنیم و اطمینان دارم با حرکت در چارچوب سند چشم‌انداز می‌توانیم به این مهم دست یابیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین