راسخون: بنابر این خبر به نقل ازشبستان دکتر سید یحی یثربی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه، فلسفه را تلاش عقلانی غیر متعهد خواند وگفت: فلسفه با یک سری معیارهای نقلی و عقلی سنجیده می شود و یک تلاش غیر متعهد برای شناخت جهان است مثلا شما می روید بیرون و می بینید که هوا ابری است در اینجا شما هیچ تعهدی ندارید که بگویید هوا ابری نیست بلکه هوا را همام گونه که می بینید معرفی می کنید و می گویید هوا ابری است.
وی ادامه داد: اما ما در علم کلام تعهد داریم یعنی اینکه ما نمی توانیم کلام بدون تعهد داشته باشیم مثلا یک مسیحی و یا یک مسلمان در باره چیزی دینی که می گوید تعهد دارد اما یک فیلسوف چه در حوزه اسلامی و چه در حوزه غیر اسلامی برای آنچه که می گوید هیچ گونه تعهدی ندارد بنابراین ما نمی توانیم بگوییم فلسفه اسلامی و فلسفه مسیحی زیرا در علم فلسفه ما هیچ گونه تعهدی به آنچه که داریم نمی بینیم و تنها واقعیت ها و محسوسات را بیان می کنیم.
وی با بیان این نکته که وظیفه ای که برای فلسفه بیان شده است بی تعهدی است، عنوان کرد: فلسفه اگر با استدلال به این نتیجه برسد که خالق این جهان خداست به وجود این امر اعتراف می کند اما در غیر این صورت واقعیت را بیان می کند در واقع می توان گفت فلسفه علمی به مانند فیزیک و شیمی هیچ تعهدی ندارد و تنها واقیت ها را بیان می کند و همان گونه که در نگرش علم شیمی تعهدی وجود ندارد در علم فلسفه هم نمی توان تعهدی برای بیان غیر واقعیات پیدا کرد.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین فلسفه، علم است یعنی نمی توان آن را به فلسفه اسلامی و غیر اسلامی تقسیم کرد و این تقسیم بندی، تقسیم بندی کاملا نادرستی است و عنوان فلسفه اسلامی در کل آثار فلسفی ما وجود ندارد مثلا ابن سینا یا فارابی در هیچ کجا از آثار خود بیان نکرده اند که ما داریم فلسفه اسلامی می گوییم.
وی با بیان اینکه عنوان فلسفه اسلامی از کجا پیدا شده است، گفت: این عنوان مربوط به دوران اخیر است در واقع نه بزرگان و نه علما هیچ وقت نگفته اند که فلسفه اسلامی یا غیر اسلامی داریم به نظر من اینها علم است و علم متعلق به همه جغرافیایی جهان است.
وی در پایان گفت: عده ای می گویند فلسفه اسلامی یا غیر اسلامی علت این است که مثلا افرادی مثل ابن سینا و فارابی در بلاد اسلامی متولد شده اند و کسانی مثل کانت در کشورهای غربی تولد یافته اند اما با وجود این باز هم نمی توانیم فلسفه را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم کنیم؛ البته بحث در این باره فرصتی طولانی را می طلبد که باید در مجال بیشتری به آن پرداخت.
/1002
جذب خبرنگار افتخاري
وی ادامه داد: اما ما در علم کلام تعهد داریم یعنی اینکه ما نمی توانیم کلام بدون تعهد داشته باشیم مثلا یک مسیحی و یا یک مسلمان در باره چیزی دینی که می گوید تعهد دارد اما یک فیلسوف چه در حوزه اسلامی و چه در حوزه غیر اسلامی برای آنچه که می گوید هیچ گونه تعهدی ندارد بنابراین ما نمی توانیم بگوییم فلسفه اسلامی و فلسفه مسیحی زیرا در علم فلسفه ما هیچ گونه تعهدی به آنچه که داریم نمی بینیم و تنها واقعیت ها و محسوسات را بیان می کنیم.
وی با بیان این نکته که وظیفه ای که برای فلسفه بیان شده است بی تعهدی است، عنوان کرد: فلسفه اگر با استدلال به این نتیجه برسد که خالق این جهان خداست به وجود این امر اعتراف می کند اما در غیر این صورت واقعیت را بیان می کند در واقع می توان گفت فلسفه علمی به مانند فیزیک و شیمی هیچ تعهدی ندارد و تنها واقیت ها را بیان می کند و همان گونه که در نگرش علم شیمی تعهدی وجود ندارد در علم فلسفه هم نمی توان تعهدی برای بیان غیر واقعیات پیدا کرد.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابراین فلسفه، علم است یعنی نمی توان آن را به فلسفه اسلامی و غیر اسلامی تقسیم کرد و این تقسیم بندی، تقسیم بندی کاملا نادرستی است و عنوان فلسفه اسلامی در کل آثار فلسفی ما وجود ندارد مثلا ابن سینا یا فارابی در هیچ کجا از آثار خود بیان نکرده اند که ما داریم فلسفه اسلامی می گوییم.
وی با بیان اینکه عنوان فلسفه اسلامی از کجا پیدا شده است، گفت: این عنوان مربوط به دوران اخیر است در واقع نه بزرگان و نه علما هیچ وقت نگفته اند که فلسفه اسلامی یا غیر اسلامی داریم به نظر من اینها علم است و علم متعلق به همه جغرافیایی جهان است.
وی در پایان گفت: عده ای می گویند فلسفه اسلامی یا غیر اسلامی علت این است که مثلا افرادی مثل ابن سینا و فارابی در بلاد اسلامی متولد شده اند و کسانی مثل کانت در کشورهای غربی تولد یافته اند اما با وجود این باز هم نمی توانیم فلسفه را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم کنیم؛ البته بحث در این باره فرصتی طولانی را می طلبد که باید در مجال بیشتری به آن پرداخت.
/1002
جذب خبرنگار افتخاري