شوق بهار در مشهدالرضا موج می زند

آمادگی مشهد برای پذیرایی از زائران

در آستانه شکوفایی گل و ریحان خراسان رضوی با غبار روبی و تغییر چهره شهرها و روستاها به استقبال بهار می رود، اهالی شهر بهشت با خانه تکانی منازل و مسئولان نیز هم آوا با شکوفایی طبیعت به چهره آرایی شهر مشغولند.
چهارشنبه، 24 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمادگی مشهد برای پذیرایی از زائران

راسخون : در آستانه شکوفایی گل و ریحان خراسان رضوی با غبار روبی و تغییر چهره شهرها و روستاها به استقبال بهار می رود، اهالی شهر بهشت با خانه تکانی منازل و مسئولان نیز هم آوا با شکوفایی طبیعت به چهره آرایی شهر مشغولند.

به گزارش راسخون به نقل از مهر، این روزها شهرداری هر محله می کوشد با رنگ آمیزی تابلوها، نقاشی های دیواری، جداول، بهینه سازی آسفالت خیابانها و نصب المانهای جدید بهارانه؛ مبلمان شهری را زینتی دوباره بخشند.

سر که بچرخانی می بینی، فرشهای شسته شده روی دیوارها و بالکنها، سوار بر اتومبیلهای قالی شویان و تب و تاب زنان برای به تصویر کشیدن تبسم بهار و تلاش مردان برای همکاری و همراهی؛ نوید دوباره نو شدن و شکوفایی دارد.


مسجد و گل و گلاب

گلاب پاشی معابر و غبار روبی مساجد و مزار شهدا از دیگر رسومی است که همراه بهار به زندگی هر ایرانی وارد می شود.

این روزها نماز گزاران هر محله بر خود لازم می بینند که محراب نماز خود را از غباری دلتنگ کننده و یک ساله بزدایند. در این میان زنان و نوجوانان در راس امور قرار دارند. آنها با عشقی مضاعف، به غبار روبی مزار شهدا نیز همت می گمارند.

گل آرایی و تشکیل نمایشگاههای بهارانه نیز از جمله اقداماتی است که رنگ و روی شهر را دگرگون می سازد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز مشهد در همین زمینه می گوید: بیش از 6 میلیون بوته گل در طرح استقبال از بهار سال 91 در شهر مشهد کاشته خواهد شد.

احمدرضا سلامی می افزاید: سال گذشته بیش از 3.5 میلیون بوته گل در طرح استقبال از بهار سال 90 کاشته شد.

 

آمادگی مشهد برای پذیرایی از زائران


وی از افزایش71 درصدی کاشت گل در طرح استقبال از بهار سال 91 خبرمی دهد و تصریح می کند: در طرح استقبال از بهار سال جاری بیش از 6 میلیون بوته گل در شهر مشهد کاشته خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان می دارد: در طرح استقبال از بهار سال 91 بیش از 62 هزار از انواع گل پامچال، یک میلیون و 730 هزار گل بنفشه، بیش از 249 هزار نوع گل شب بو و بیش از 404 هزار از انواع گل مینا در شهر مشهد کاشته می شود.

وی می افزاید: این گل ها در تزیین انواع المان ها، فلاور باکس ها و میادین استفاده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز مشهد اظهار می دارد: برای نخستین بار، طرح کاشت گل در کف معابر و پیاده رو های پرتردد در طرح استقبال از بهار سال 91 اجرا می شود.

سلامی بیان می کند: در این طرح که در دو هزار متر مربع از معابر پرتردد شهر مشهد انجام می شود بیش از 290 هزار از انواع گل کاشته خواهد شد.


بهارانه های مشهد

مدیر امور هنری شهرداری مشهد از نصب 170 یادمان نوروزی 91 در مشهد خبر می دهد و می گوید: بیش از 30 عنوان برنامه و فعالیت هنری به منظور استقبال از بهار در مشهد انجام می شود.

هادی مظفری می افزاید:علاوه برانتشار فراخوان و مشارکت گسترده هنرمندان در شهر، ‌فضاهای شهری مشهد نیز در حوزه آرایه های هنری وگرافیک شهری ساماندهی می شوند و با اجرای پروژه های مختلف در ابعاد و مساحت های گوناگون چهره شهر مشهد شاداب و زیباتر می شود.

مدیر امور هنری شهرداری مشهد تصریح می کند: 18 مورد پروژه نقاشی دیواری ، نقش برجسته و حکاکی به منظور فضاسازی برای بهار در نقاط مختلف شهر و با ابعاد متنوع اجرا می شود.

وی از تجهیز 25 پل گالری در سطح شهر مشهد می گوید و می افزاید:‌ به منظور استقبال از بهار امسال تعداد 237 اثر هنری در این پل گالری ها نصب می شود.

مدیر امور هنری شهرداری مشهد همچنین از برگزاری نمایشگاه های هنری بهاری در تالار نور مشهد خبر می دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز می گوید: برای استقبال از بهار، قرار است در نوروز 1300 نماد در مشهد نصب شود.

غلامرضا بصیری پور با بیان اینکه در نصب این المانها شورای اسلامی شهر تاکید دارد تا سلیقه تمامی گروه های اجتماعی لحاظ شود، می افزاید: توزیع المان‌ها در تمامی نقاط شهر ضمن ایجاد روحیه شاد در بین مردم باعث افزایش نشاط اجتماعی در نوروز 91 خواهد شد.

 

آمادگی مشهد برای پذیرایی از زائران


وی می افزاید: البته شایسته است در مکان هایی که زائران رفت و آمد بیشتری دارند توجه خاصی به نصب المان ها شود و مذهبی بودن در آن نقش داشته باشد.

مرمت آبنماها و نقاشی دیواری با مضامین فرهنگی - مذهبی از دیگر فعالیت های شهرداری مشهد هنگام استقبال از بهار و شهر آرایی است.

همچنین راه اندازی ستادهای تکریم ارباب رجوع از زائران وگردشگران نیز در دستورکار قرار دارد.


مراکز اقامتی

آماده سازی صدها مرکز اقامتی زائرنیز از جمله فعالیتهایی است که کمپ های اقامتی مسافران را جلایی دوباره بخشیده است.

ایجاد نانوایی های سیار، امداد خودرو، مراکز معاینه فنی خودرو و راهنمای زائر را ازدیگر امکانات پیش بینی شده در مراکز اقامتی زائران است.

مدارس آماده و وسایل ستاد اسکان ساماندهی شده اند و از دیگر برنامه های نوروزی مشهد آموزش مفاهیم شهروندی در کمپ های زائر است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و تفریحی مشهد در همین زمینه می گوید: شهرداری مشهد، در نوروز 91 آموزش های شهروندی در کمپ های مشهد ارائه می کند.

علی اکبر عصارنیا اظهار می دارد: یکی از برنامه های ویژه‌ای که در نظر داریم بحث آموزش های شهروندی و دینی در کمپ های شهر است، همچنین ارائه مراسم اوقات فراغت در این مکان ها برای زائران از دیگر برنامه ها است.


عصارنیا با اشاره به افتتاح پارک زیارت در بوستان وحدت و اهمیت آن برای جذب زائران بیان می کند: این پارک یک نمونه از فعالیت های ارزشمندی بود که بعد از گذشت یک سال از عملیات ساخت آن به بهره برداری رسید و یکی از اماکن بسیار خوب در مشهد است که فرهنگ زیارت حضرت رضا(ع)‌ را در بین جوامع گسترش می دهد.

مدیر عامل سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد عنوان می دارد: این پارک‌ها در 100 بخش طراحی شده خانواده و سلامت، خانواده و ازدواج فرزندان، خانواده و شاهد، خانواده و سبک زندگی دینی و فرهنگ شهروندی و خانواده و ورزش در صد ایستگاه فرهنگی، تفریحی را شامل می شود.

شهردار مشهد نیز در همین رابطه می گوید: پیشرفت مطلوب خطوط خط 2 مترو، احداث فرهنگسرا و صدها برنامه دیگر از اقداماتی است که شهرداری با اجرای آنها به استقبال نوروز 91 خواهند رفت.

 

آمادگی مشهد برای پذیرایی از زائران


محمد پژمان با اشاره به پیشرفت رویکرد مدیریت شهری شهر مشهد در سال 91 تاکید می کند: با توجه به اینکه در سال 90 اقداماتی از این دست مانند اجرا شدن پروژه من کارت، راه اندازی خطوط مترو و پروژ های عمرانی بزرگ  را شاهد بودیم در سال 91 هم همین رویکرد با پیشرفت چشمگیری ادامه خواهد داشت.

وی می افزاید: با توجه به اقداماتی که در سال گذشته در نوروز 90 از جانب این ستاد اجرا شد و رضایت اکثر مردم و زائران را به دنبال داشت، امسال این ستاد و نهاد های ذی ربط آن با آمادگی بیشتری نسبت به سال گذشته فعالیت خواهند داشت.

وی تصریح می کند: با توجه به فعالیت های مطلوب و طرح ها و برنامه هایی که در این ستاد تصویب و اجرا شده است در طول سال نیز با توجه به همین رویکرد برای خدمت دهی به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) آماده ایم.


تورهای گردشگری

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد از برگزاری تورهای گردشگری در راستای میزبانی از زائران مشهد الرضا خبر می دهد و می افزاید: برگزاری این تورها که برای اولین بار در شهرداری مشهد انجام می شود برای 10هزار زائر به صورت نیم روزه در نظر گرفته شده است.

محمد مهدی کریمی تصریح می کند: ثبت ‌نام در این تورها از محل اقامت زائران صورت می‌گیرد و علاوه برآن در محل‌های اقامت که در 5 کمپ طرق، بابا قدرت، جمهوری، وحدت و شهید خورشیدی است، ترمینال‌ها، راه ‌آهن و ورودی‌های شهر نیز دارای نمایشگاه گردشگری هستند.

کریمی می افزاید: در نمایشگاه گردشگری جاذبه‌های شهری مشهد به نمایش گذاشته شده است که 10بسته گردشگری با مکان‌های متفاوت تعبیه و پس از ثبت ‌نام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه می کند: همچنین پورتال گردشگری نیز در اینترنت طراحی شده و می‌توان از آن بهره برد.


شور و شتاب

خطه خورشید این روزها در صددآماده سازی 8 پارکینگ موقت برای زائران و چاپ و توزیع ویژه نامه اطلاع رسانی مسافران است.

از سوی دیگر، تقویت سیستم اتوبوسرانی برای زمان تحویل سال، برگزاری جشنواره شهروند الکترونیک، تجهیز و آماده کردن مرکز ارتباطات مردمی 137 برای راهنمایی و همچنین دریافت، پیگیری و پاسخگویی به ‌پیام‌های زائران و شهروندان مشهدی از25 اسفند تا 15فرودین به صورت شبانه روزی از دیگر اقدامات برای استقبال از بهار در مشهد است.

مسئولان همچنین از افزایش سی درصدی ظرفیت هتلها می گویند و ایستگاههای بهارانه ایجاد می کنند.

 

آمادگی مشهد برای پذیرایی از زائران


آنها از راه اندازی تلفنهای مخصوص پاسخگویی زائران هم خبر می دهند.

بنا به گفته استاندار خراسان رضوی تا چشم انداز 1404 مشهد پذیرای بیش از 40 میلیون زائر خواهد بود.

محمود صلاحی تامین زیرساختهای زیارت برای زائران مانند توسعه ترمینال های فرودگاه، احداث باند مورب، مرکز قرار دادن پنج هواپیما از فرودگاه مشهد، برقی کردن قطار مشهد - تهران و بهره برداری از آزاد راه حرم را از جمله فعالیتهایی می داند که در حال بررسی و انجام است تا گردشگران و مسافران با فراغ بال از این شهر زیارت کنند.

 

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

115

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین