مؤسسه اشراق و عرفان منتشر کرد؛

التصویر، دراسة فقهیة معاصرة

کتاب «التصویر، دراسة فقهیة معاصرة» به قلم احمد عابدین‌زاده برگرفته از تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی است که در آن به بررسی فقهی کارهای هنری، تصویر، نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخته شده است.
دوشنبه، 1 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
التصویر، دراسة فقهیة معاصرة

راسخون : کتاب «التصویر، دراسة فقهیة معاصرة» به قلم احمد عابدین‌زاده برگرفته از تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی است که در آن به بررسی فقهی کارهای هنری، تصویر، نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخته شده است.
به گزارش راسخون به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، «التصویر، دراسة فقهیة معاصرة» که بر اساس تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، تحت عنوان «فقه و هنر» به قلم احمد عابدین‌زاده تقریر و از سوی زین‌العابدین شمس‌الدین به عربی برگردان شده، از سری بحث‌های فقه هنر است که در آن به بررسی فقهی کارهای هنری، تصویر، نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخته شده است.
بنا بر این گزارش، بحث از هنر دامنه وسیعی دارد که فلسفه هنر و دانش هنر از جمله آنها هستند و یکی از مباحثی که پیرامون هنر می‌تواند مطرح شود، فقه هنر و بررسی احکام هنرهای گوناگون است. بی شک، فقه جامعه اسلامی همه رفتارهای مکلفان از جمله رفتارهای هنری را شامل می‌شود و هر یک از کارهای هنری مشمول حکمی از احکام تکلیفی پنج‌گانه می‌شوند.
این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است که در فصل نخست تحت عنوان کلیات ضمن ارائه تاریخچه‌ای از موضوع و هم‌چنین بررسی مفردات، به دیدگاه مذاهب مختلف اسلامی در این خصوص اشاره می‌شود.
در فصل دوم نیز تحت عنوان «صناعة التصویر» به بیان انظار فقهای امامیه در این مسأله اشاره شده و آیات و روایات مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و سپس به بررسی حکم تصویر و تمثال موجودات دارای روح و موجودات بی روح پرداخته شده است.
در فصل سوم با عنوان «فروع مسألة حرمة أو کراهة صناعة التصاویر» در هجده مبحث به مسائلی چون شمول حکم نسبت به صور موجودات خیالی، شمول حکم نسبت به صور مصنوعات بشری، حکم صور ناقصه، اشتراک در ساخت، ساخت با واسطه، تصاویر سه بعدی، اسباب بازی و تعلم و تعلیم پرداخته شده است.
در فصل چهارم نیز تحت عنوان «اقتناء الصور» با موضوع نگهداری تصاویر، اقوال در مسئله، ادله حرمت اقتناء، روایات منع کننده نگهداری تصاویر، روایات مجوز نگهداری و خرید و فروش آن مطرح شده است.
گفتنی است این کتاب با عنوان مجسمه و نقاشی به زبان فارسی از سوی انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده بود.
کتاب «التصویر، دراسة فقهیة معاصرة» به قلم احمد عابدین‌زاده برگرفته از تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی با ترجمه عربی زین‌العابدین شمس‌الدین سال 1391 در 294 صفحه با شمارگان1500 نسخه به قیمت 6000 تومان به همت مؤسسه اشراق و عرفان منتشر شده است.

7432

شما می توانید آخرین اخبارایران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رسانی راسخون"مشاهده نمایید.

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط