گزارشی از مراسم رونمایی از کتاب «بال‌های گشوده شده بر فراز معرفت»

جنتی: امام خمینی(ره) از بزرگترین عارفانی بود که ما در این دوران دیدیم و شناختیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : اگر در تاریخ معاصر خود نگاه کنیم، می‌بینیم جمع کثیری از عالمان و عارفان در میان علما بوده‌اند و در دوران اخیر امام راحل یکی از بزرگترین عارفانی بود که ما در این دوران ایشان را دیدیم و شناختیم.
شنبه، 5 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنتی: امام خمینی(ره) از بزرگترین عارفانی بود که ما در این دوران دیدیم و شناختیم

ویرایش عکس آذرماه 98

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : اگر در تاریخ معاصر خود نگاه کنیم، می‌بینیم جمع کثیری از عالمان و عارفان در میان علما بوده‌اند و در دوران اخیر امام راحل یکی از بزرگترین عارفانی بود که ما در این دوران ایشان را دیدیم و شناختیم.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، مراسم رونمایی از کتاب هشت جلدی حجت‌الاسلام حجت‌الله نیکی ملکی با عنوان «بال‌های گشوده شده بر فراز معرفت» با حضور نویسنده، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله تسخیری رئیس شورای عالی تقریب مذاهب، صالحی معاون وزیر ارشاد هم اکنون در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.
 
جنتی در ابتدای سخنانش گفت: تلاش بسیار ارزنده در زمینه مسائل عرفانی صورت گرفته و جناب آقای نیکی‌ملکی کتاب‌های متعددی در این خصوص به رشته تحریر درآورده و از 15 سال پیش با علاقه در این حوزه قلم زده است.
 
وی با اشاره به اثر 8 جلدی «بال‌های گشوده شده بر فراز معرفت» افزود: در یکی دو دهه اخیر کتاب‌‌های متعددی به خصوص در حالات، خصوصیات و ویژگی‌ها و زندگینامه علما و عرفای بزرگ تدوین شده است که هر یک از آن‌ها برای کسانی که می‌خواهند این مسیر را دنبال کنند آموزنده و مفید است.
 
وزیر ارشاد اظهار داشت: برای شیعیان مایه افتخار است که شاهد ستارگان درخشانی که در آسمان علم و دانش در حوزه‌های علمیه بوده و همراه با تعلیم و تعلم مسائل فقهی، فلسفی، منطقی، اصولی و ... به تذهیب نفس پرداخته و همواره تلاش کردند با مراقبه، محاسبه و سیر و سلوک، آن مسیر اساسی را که همه ما به دنبال آن هستیم و آن کمال معنوی است، گام گذاشته و به قله‌های بلندی دست یافته‌اند.
 
وی تصریح کرد: ما در زمینه عرفان گنجینه ارزشمندی در اختیار داریم و برخی از آنها دعاهای مأثوری است که از اهل بیت وارد شده و انسان می‌تواند نهایت کمال و عرفان را در این دعاها مشاهده کند.
 
وزیر ارشاد عنوان کرد: اگر در تاریخ معاصر خود نگاه کنیم، می‌بینیم جمع کثیری از عالمان و عارفان در میان علما بوده‌اند و شاید در دوران اخیر امام راحل یکی از بزرگترین عارفانی بود که ما در این دوران ایشان را دیدیم و شناختیم.
 
وی ادامه داد: همچنین آیت‌الله بهجت، آیت‌الله قاضی طباطبایی، آیت‌الله حسن‌زاده آملی و بسیاری از کسانی که ما نسبت به آنها شناخت نداشته و نتوانسته‌ایم آنها را بشناسیم در راستای عرفان اسلامی گام‌های بلندی را برداشته‌اند. مرحوم آخوند خراسانی، شیخ حسن نخودکی، ملاحسین‌قلی همدانی، آیت‌الله ملکی تبریزی و 10ها نفر از شخصیت‌های برجسته‌ای که در این مسیر گام برداشته به مراتب عالی دست یافته‌‌اند و این تنها منحصر به علما نیست. چراکه پیمودن مراتب معنوی منحصر به علما نیست بلکه افراد عادی مانند شیخ رجبعلی خیاط و شیخ جعفر مجتهدی و مرحوم دولابی در اثر ریاضت و سلوک الی‌الله توانستند به مقامات بالا دست یابند بنابراین این مسیر برای همه ما باز است.
 
وی گفت: راه تکامل و راه معنا، راهی است که خداوند پیش روی ما قرار داده اما راهی بس دشوار است؛ وقتی انسان می‌خواهد قله بلندی که نهایتی برای آن متصور نیست را فتح کند و البته هر کسی توانایی صعود به درجات بالای آن را ندارد اما باید تلاش کرده و بداند مسیر درست به کدام سمت است.
 
وزیر ارشاد اظهار داشت: سید مرتضی و سید رضی خدمت حضرت ولی‌عصر (عج) تشرف پیدا می‌کردند و این به دلیل مراتب معنوی بود که آنها کسب کرده بودند و در واقع این راه برای همگان باز است.
 
وی ابراز داشت: از تلاش ارزنده برادر عزیزم جناب آقای نیکی‌ملکی در تألیف این کتب ارزشمند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.
 
* سه اثر مهم آیت‌الله محمدباقر صدر و شکل‌گیری زیربنای جامعه اسلامی
 
آیت‌الله تسخیری در بخش دیگری از این مراسم رونمایی گفت: زمانی که مقام معظم رهبری درباره یک روحانی جوان، پیامی را صادر کردند و یادآور شدند که باید روحانیون جوان از سیره پاک خود استفاده کنند به یاد استاد بزرگوارمان مرحوم آقا سید محمدباقر صدر افتادم که در اوج جوانی از حیث علمی واقعا به اوج رسیده بود.
 
وی اظهار داشت: مرحوم آقای صدر معروف است که ایشان قبل از رسیدن به سن بلوغ مجتهد بودند و استاد ایشان مرحوم آل یاسین به ایشان فرموده بودند: تو تقلید نکن خودت اجتهاد کن و مسیر جدیدی را برای خویش ترسیم کن و طلبه جوان باید مبتکر بوده و بتواند بخشی از خلاء‌های فکری جامعه را پر کند.
 
آیت‌الله تسخیری عنوان کرد: مرحوم آقای صدر واقعا کل وجود ما را از تفکر، تربیت و روح بزرگش پر کرده لذا هر جا کتابی ببینم و فعالیتی از طلاب جوان مشاهده کنم یاد مرحوم صدر می‌افتم.
 
* طلاب جوان باید ناشر تفکر اهل بیت(ع) در جهان باشند
 
رئیس شورای عالی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به 3 اثر مهم آیت‌الله محمدباقر صدر گفت: اثر فلسفتنا مرحوم صدر زیربنای یک جامعه اسلامی را شکل داد. ایشان در سن 27 سالگی کتاب ارزشمند «اقتصادنا» و در سن 32 سالگی غیر از تدریس خارج فقه و برخلاف تصور جامعه نجف در آن دوران، زیربنای یک حرکت اسلامی بزرگی را طراحی کردند که امروزه بزرگترین مرجع حرکت سیاسیون عراق، طرح آقای صدر است.
 
وی افزود: این طرح مرحوم آقای صدر، مرکز توجه همه احزاب و گروه‌های اسلامی قرار داشت و یکی از فیلسوفان بزرگ مصر طی نامه‌ای به ایشان گفته بود: « سه ستاره درخشان آسمان تفکر اسلامی برای من رسید» که مقصود این فیلسوف مصری همان آثار؛ فلسفتنا، اقتصادنا و کتاب منطق استقراء بود و به طور کلی آیت‌الله سید محمدباقر صدر در کنار تألیف به تربیت دانشجویان می‌پرداخت و در کنار تربیت، طراحی برای حرکت اسلامی بود.
 
آیت‌الله تسخیری ابراز داشت: امیدوارم بتوانیم فکر و طرح این شهید را خوب درک کرده و در راه نشر اهل بیت، نشر تفکر انقلابی در جهان اسلام گام برداریم و خداوند به جناب آقای نیکی‌ ملکی و طلبه‌های فعالی مانند ایشان توفیق دهد تا بتوانند تألیفاتی را ارائه داده که ناشر تفکر بلند اهل بیت (ع) باشد.
 
* شیعه باید بداند که با «فقه و مصلحت» می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند
 
حجت‌الاسلام نیکی ‌ملکی در پایان مراسم رونمایی از جدیدترین اثرش طی سخنان کوتاهی گفت: از این مجموعه هشت جلدی، کتاب «سلوک مسجدی» سلوک عملی آیت‌الله طالقانی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین از میان سه هزار فرقه در حوزه عرفان تعداد 2900 فرقه هیچ اعتقادی به خداوند ندارند بلکه اغلب آنها به دنبال آرامش درونی منهای خداوند هستند از این رو قرن بیستم به عنوان قرن معنویت و عرفان نامیده شده است لذا کتاب «سلوک عرفانی» کتابی است که مبانی تفکر این رویکرد را نشان داده و کلیت تفکر فرقه‌های نوظهور را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به «شیخ‌الفقها» یادآور شد: یکی از خدماتی که نیاز است حوزه‌های علمیه به آن اهمیت دهند احیا کردن بعضی از شخصیت‌ها است از جمله شیخ‌ عبدالنبی اراکی یکی از شاگردان خاص آیت‌الله قاضی طباطبایی و اعلم فقها در زمان آیت‌الله بروجردی بود که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است.
 
نیکی ملکی اظهار داشت: یکی از اهداف بنده از تألیف مجموعه هشت جلدی «بال‌های گشوده شده بر فراز معرفت» این بود که ما خواستیم یک آیه از قرآن کریم مبنی بر «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» را معرفی کنیم و چه بسا رهبران عزیزمان تأکید دارند که روش علمی و عملی علمای بزرگوار گفته شود که بیش از 4 هزار روش نبوی در این کتاب مطرح شده و ارتباط بین عرفان و آزادی بیان از دیگر مباحث این مجلد است.
 
وی ابراز داشت: «آفتاب عرفان» امتزاج بین فلسفه، فقه و سیاست‌ است که یک نظر کلی در این زمینه ارائه می‌دهد. همچنین «فقه و مصلحت» یک باب و یک نعمتی برای شیعه به شمار می‌رود و شیعه باید بداند که با روش مصلحت می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند و در واقع مصلحت، عصایی در دست ولی فقیه است و ما در این اثر رویکرد امام و رهبری را مورد بررسی قرار داده و این کتاب اثری آموزشی برای طلاب حوزه‌های علمیه است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.