ارزیابی جبار آذین از مجموعه تلویزیونی «راه طولانی»:

کیانیان در اوج قدرت نقش بازی می کند

کیانیان توانسته شخصیت مرتضی را درک کند و با توانایی خاص بازیگریش آن را به گونه ای ارائه کند که برای تماشاگر باورپذیر باشد.
جمعه، 16 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کیانیان در اوج قدرت نقش بازی می کند

راسخون : به گزارش راسخون به نقل از شبکه ایران جبار آذین منتقد پیشکسوت سینما که سال‌ها مدیریت تحریریه نشریاتی همچون سروش و نقدسینما را برعهده داشته در گفتگو با شبکه ایران با مروری اجمالی بر تازه‌ترین تجربه سریال‌سازی رضا کریمی، پرداختن به مسائل مبتلا به جامعه، پرداخت مناسب شخصیت‌ها، سادگی روایت قصه و بازی خوب بازیگران را از جمله نقاط قوت سریال «راه طولانی» می‌داند. بخش‌هایی از گفته‌های آذین را در ادامه می‌خوانید:

پرداختن به مسائل روزمره زندگی مردم و اقبال مخاطبان
در حال حاضر تنها مجموعه‌ای که توانسته مورد استقبال بیننده‌ها و به ویژه خانواده‌ها قرار بگیرد، مجموعه تلویزیونی «راه طولانی» است که عمده دلیل اقبال مخاطبان به این مجموعه تلویزیونی را می توان پرداختن به مسائل روزمره زندگی مردم عنوان کرد. همچنین روایتی که برای گفتن این مسائل توسط فیلمنامه‌نویس و کارگردان مجموعه انتخاب کرده روایتی است که مخاطب با آن آشنا است؛ یعنی ارتباط‌ها، ماجراها و دیالوگ‌ها از نوع و جنسی است که مردم در زندگی با آن سروکار دارند. حرف‌ها شبیه حرف‌های خودشان است، برخوردها مشابه برخوردهای خانوادگی خودشان است و اتفاقات سریال را بارها و به اشکال مختلف تجربه کرده‌اند.

مسائل سریال به واقعیت‌های اجتماعی زندگی مردم نزدیک است
در اصل موضوع سریال عامل مهمی برای جذب مخاطب است و کارگردان سریال تلاش کرده مسائل سریال را به واقعیت‌های اجتماعی زندگی مردم نزدیک کند یعنی نخواسته حرف‌های سنگین را به شکلی ثقیل‌تر عنوان کند که اگر این‌گونه بود مسلما بین نظر و سلیقه بینندگان و سازندگان سریال فاصله عمیق ایجاد می‌شد. همین ساده بودن داستان و پرداخت مناسب شخصیت‌های سریال باعث ایجاد همذات‌پنداری مخاطب با شخصیت‌های قصه شده است ضمن این‌که نباید ازتوانایی کارگردان در بازی‌گرفتن از بازیگران غافل بود.

شخصیت هایی که رفتار و گفتارشان همجنس زندگی است
با وجود حضور بازیگران کمتر شناخته‌شده در کنار بازیگران حرفه‌ای سریال نوع بازی گرفتن کارگردان از بازیگران آنها را به موفقیت در ایفای نقش هایشان رسانده است. در اصل وقتی با شخصیت های سریال روبرو می شویم آنها را در حال بازی کردن نقش نمی بینیم چرا که سعی شده رفتار و گفتارشان همجنس زندگی باشد. به عنوان مثال وقتی به نقش مرتضی دقت می کنیم با عنایت به بازی درخشان رضا کیانیان و نوع هدایت کارگردان با آدمی مواجه می شویم شبیه آدم هایی که در طی روز با آنها سروکار و ارتباط داریم.

کیانیان در اوج قدرت این نقش را بازی می کند
رضا کیانیان بازیگر حرفه ای و از معدود بازیگران با سواد سینمای ایران است؛ کسی که بازی را می شناسد و با جنس بازیگری آشناست. بر همین اساس در ایفای هر نقش با مطالعه و دقت در پرداخت؛ آن را باورپذیر می کند. نقش مرتضی همان چیزی است که باید باشد، کیانیان در اوج قدرت این نقش را بازی می کند. ممکن است در آثار سینمایی این بازیگر نقش هایی وجود داشته باشد که با قیاس قویتر از این نقش به نظر  برسد اما فراموش نکنیم که هر شخصیت نوعی خاص از بازی را می طلبد و این نشان دهنده تسلط و تبحر کیانیان در بازیگری است که توانسته شخصیت مرتضی را درک کند و با توانایی خاص بازیگریش آن را به گونه ای ارائه کند که برای تماشاگر باورپذیر باشد. کما این که اگر این نقش را بازیگری دیگری ارائه می کرد ممکن بود تندتر یا کندتر و یا خشن تر و مضحک تر شود اما کیانیان توانسته با موفقیت بین همه عناصر یاد شده تعادل ایجاد کند و ماحصل آن ارائه بازی مطلوبی است که در نوع خودش کم نظیر است.

تصویر منازل کارت پستالی، انواع لباس، تجمل گرایی و... دیده نمی شود
در مجموع سادگی موضوع، پرداخت روان، بازی خوب بازیگران، هدایت مناسب کارگردان، دوری از مسائل کلیشه ای که در برخی از مجموعه های امروزه تلویزیون وجود دارد و... عواملی است که باعث شده سریال بدرخشد. اغلب سریال هایی که با موضوعات اجتماعی و خانوادگی روانه آنتن سیما می شود معمولا با متوسل شدن به تعدد لوکیشن، تصویر منازل مختلف به صورت کارت پستالی، انواع لباس و تجمل گرایی و... سعی در جذب مخاطب دارند اما در این سریال تا این مقطع قصه با چنین مواردی مواجه نبودیم و اگر هم مسائلی مطرح می شود به صورت معمولی و عادی نگاه شده و در واقع سعی در تبلیغ منفی ندارد. از همین رو «راه طولانی» در آثار چند ماهه اخیر جزو بهترین آثار تلویزیون است که توانسته نظر مخاطبان را جلب کند و در نوبه خودش یک استثناء در کارنامه مجموعه آثار خانوادگی و اجتماعی تلویزیون است.

آیا قرار است پایان بندی قصه شبیه به فیلم های هندی یا فیلمفارسی شود!

تا اینجای قصه سریال مسیر معقولی را طی کرده است و اگر این مسیر تا انتها بر همین روند طی شود و تحت تاثیر نکات دیکته شده برخی از مدیران تلویزیون قرار نگیرد می توان گفت مجموعه به بهترین شکل ارئه شده است. در قسمت های اخیر ماجراهای مجموعه وارد مسیر جدیدی شده است که امیدواریم سیر داستان به شکل منطقی و عینی تداوم یابد و مانند اغلب مجموعه های تلویزیونی بدون هیچ منطقی وارد حریم های فانتزی و کمدی یا تراژدی محض نشود و اگر هم قرار است با نوعی خوشی و یا تراژدی تمام شود زمینه های معقول و هنری این تغییر در قصه لحاظ شود. دو شخصیت از شخصیت های اصلی سریال(فرندان مرتضی) وارد ماجراهای تازه ای شده اند و اینها می تواند چشم اندازهای جدیدی را باز کند و توفیق آن بستگی به نوع نگاه کارگردان به این مسائل دارد. این که قرار است پایان بندی قصه شبیه به فیلم های هندی یا فیلمفارسی شود و یا این که معقولانه و همانطور که قصه شروع شده به صورت عینی با قضایا برخورد کند و از زاویه آسیب شناسی مسائل را مورد نقد و بررسی قرار دهد که اگر این گونه باشد می تواند عنوان سریال را در زمره سریال ها موفق چند سال اخیر تلویزیون ثبت کند.

/110/

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

 

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما