بیستمین شبکه تلویزیونی در راه است

مراسم تقدیر از برترین‌های سیما در ماه رمضان 91 با حضور مدیران و برنامه‌سازان سیما و معاون اول قوه قضاییه و حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی (رییس دفتر مقام معظم رهبری) برگزار شد.
يکشنبه، 2 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیستمین شبکه تلویزیونی در راه است

 مراسم تقدیر از برترین‌های سیما در ماه رمضان 91 با حضور مدیران و برنامه‌سازان سیما و معاون اول قوه قضاییه و حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی (رییس دفتر مقام معظم رهبری) برگزار شد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، در این مراسم از برترین‌های سیما در حوزه‌های مختلف برنامه‌سازی در ماه رمضان امسال تقدیر شد.

بر این اساس سریال «خداحافظ بچه» به عنوان بهترین سریال سیما در ماه رمضان انتخاب شد. علی نصیریان نیز به خاطر فیلم «شکارچی شنبه» در بخش ویژه یک عمر خدمت صادقانه تجلیل شد. همچنین بیشترین جوایز را شبکه اول دریافت و معاون سیما هم اعلام کرد که به زودی بیستمین شبکه تلویزیونی راه‌اندازی می شود. اعلام خبر راه‌اندازی آزمایشی شبکه تلویزیون سلامت از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در ابتدای این مراسم علی گروسی ـ دبیر شورای معارف سیما و رییس هیات داوران برنامه‌های ماه رمضان ـ ضمن اعلام انزجار از عوامل پشت صحنه و روی صحنه فیلم توهین به پیامبر اسلام (ص) اعلام کرد: این هفته جامع‌ترین پایگاه درباره پیامبر اسلام راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین به اعلام آماری درباره‌ی برنامه‌های رمضان امسال سیما پرداخت و افزود: 600 ساعت برنامه‌ی آموزشی، 140 ساعت تولیدات جدید، 170 ساعت سخنرانی و گفت‌وگو در 20 عنوان برنامه و 70 ساعت برنامه‌های کوتاه معارفی در کنار 270 ساعت برنامه‌های افطار و سحر از شبکه‌های مختلف از جمله برنامه‌های امسال سیما بود.

گروسی ادامه داد: یک شبکه‌ی مجازی برای ترتیل‌خوانی قرآن کریم نیز از صبح زود در ماه رمضان شروع به کار کرد. پوشش مراسم‌های حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم و سایر اماکن، نتیجه‌ی تعامل ما از ماه‌های قبل از شروع ماه مبارک رمضان بود. یک شبکه‌ی مجازی برای سخنرانی علمای دینی هم تشکیل شده بود که عموما به‌روز بودند و سعی کردیم سخنرانی‌های آرشیوی را به حداقل برسانیم.

او در پایان عملکرد گزارش سیما در ماه رمضان امسال، به طرح 1446 اشاره کرد که توانسته بیش از پنج میلیون مخاطب را درگیر خود کند.

در ادامه این مراسم رییسی ـ معاون اول قوه قضاییه ـ در سخنانی به دهه‌ی کرامت پرداخت و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ماموریت رسانه ملی در ایام ماه رمضان این است که انسان باید به کرامت برسد، هدایت و مدیریت فکر، فرهنگ و اخلاق در جامعه از دیگر ماموریت‌هاست تا جامعه نه مغلوب هواهای درون باشد و نه مغلوب شیاطین برون، بلکه از روحیه‌ی بلند مقاومت برخوردار باشد.

رییسی تاکید کرد: در این میان نقش رسانه ملی در آسیب‌شناسی و هم در آسیب‌زدایی اهمیت دارد و باید تماما در این جهت هدایت شود که از فرهنگ و اخلاق و فکر جامعه آسیب‌شناسی کند و هم با تدابیری بتواند آسیب‌زدایی را انجام دهد. ماه رمضان از فرصت‌های مناسبی است که می‌توان این ماموریت را بیشتر از هر زمان دیگری انجام داد چرا که زمینه‌ی اجتماعی مناسب وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در این عرصه الزاماتی وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها پایدار بود. برخورداری از مزایای رقابتی نیز در جلب اعتماد مردم نقش مهمی دارد. البته این ایجاد جذابیت نباید به هر قیمتی باشد. چرا که بصیرت‌آفرینی نقش مهمی دارد.

او همچنین با اشاره به فیلم موهنی که درباره‌ی پیامبر اسلام (ص) ساخته شده، گفت: غربی‌ها می‌گویند آزادی بیان دارند در حالی که دروغ می‌گویند. در هیچ دینی توهین به مقدسات سایر ادیان، آزادی بیان شناخته نمی‌شود. در هر حرکتی مهم این است که اخلاص باشد نه اینکه تصنعی باشد. حرکت‌های تصنعی برای مخاطبان قابل باور نیست.

رییس دفتر مقام معظم رهبری

تلویزیون سلامت؛ چهاردهمین شبکه سیما

علی دارابی ـ معاون سیما ـ دیگر سخنران این مراسم بود. او که به دلیل سرماخوردگی سخنانش را کوتاه کرد، درباره‌ی مراسم‌های تقدیری که در معاونت سیما برگزار می‌شود، توضیح داد: در چهار مناسبت نوروز، تابستان، رمضان و دهه فجر برنامه‌های برتر را تقدیر می‌کنیم. به علت اینکه استانداردسازی شود و برنامه‌ها در جهت الگوسازی حرکت کنند؛ اما این طور نیست که در طول سال بقیه‌ی برنامه‌ها دیده و تقدیر نشوند. همچنین تقدیر از این برنامه‌ها به این معنی نیست که این برنامه‌ها عاری از نقص هستند.

او ادامه داد: واقعیت این است که ما در عصری زندگی می‌کنیم که اگر بخواهیم مزیت نسبی دشمنان را برشمریم، همانا امپراطوری رسانه‌یی آنهاست که تلاش می‌کنند به واسطه‌ی آن بر چهره‌ی باطل، لباس حق بپوشانند و آن را به عنوان ارزش‌های دروغین تبلیغ کنند. در این راستا رسالت رسانه ملی بسیار بزرگ است که باید در مقابله با آنها تلاش کند و برنامه‌های خوبی در گفتمان دینی تولید کند.

دارابی با اعلام اینکه شبکه سلامت با دو ساعت کار آزمایشی کار خود را شروع کرده و چهاردهمین شبکه سیما محسوب می‌شود، ابراز امیدواری کرد: در مدت کوتاهی شاهد جشن بیستمین شبکه سیما باشیم.

معاون سیما افزود: شبکه‌های جدید، شبکه‌های تخصصی هستند تا با مخاطبان تخصصی ارتباط برقرار کرده و خلاءهای موجود را پر کنند. گفتمان برنامه‌های سیما بر اساس گفتمان قرآن و عترت در همه حوزه‌هاست، پس باید تلاش کنیم روز به روز نسبتمان را با قرآن بیشتر کنیم تا برنامه‌هایی در شأن جمهوری اسلامی تولید کنیم.

دارابی سپس اشاره‌ای به عملکرد سیما از سال 83 در بخش‌های نمایشی و معارفی داشت و گفت: از سال 83 تاکنون، 50 فیلم و 16 سریال در این حوزه کار کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم در شناساندن حکومت پهلوی فعالیت‌های عالمانه و روشنگری انجام دهیم که در این زمینه بیش از 45 سریال و 50 فیلم را در این باره طراحی کرده‌ایم؛ «کلاه پهلوی» نیز که اخیرا دو قسمت از آن روی آنتن رفته یکی از بهترین سریال‌ها در راستای روشنگری تلاش سازمان‌یافته بیگانگان و نهادینه کردن برهنگی در جامعه ایران و مبارزه با روحانیت است.

*** کلاه پهلوی جای تقدیر دارد

او تاکید کرد: سید ضیاءالدین دری ـ کارگردان سریال «کلاه پهلوی» ـ جای تقدیر دارد. این سریال به مدت یک سال میهمان خانه‌ها خواهد بود. تولید ما در این زمینه ادامه دارد و در سال آینده نیز چند سریال آماده‌ی پخش در این زمینه داریم که نمایش داده خواهد شد.

*** درخواست تلویزیون از دانشگاهیان

او در بخش دیگری از سخنانش از قوای سه‌گانه، روحانیت، دانشگاهیان و رسانه‌ها خواست تا به رسانه ملی کمک کنند، سعه‌ی صدر و مدارای جامعه را بالا برده و برنامه‌های چالشی بیشتری بسازد تا واقعیت‌ها را بیان کند و برای اعتمادسازی مردم تدارک ببیند.

دارابی همچنین اعلام کرد: رسانه‌ی ملی برای انتخابات تدارک ویژه‌ای دیده است که علاوه بر تولید طنز و کمدی به عنوان راهبرد جدی سیما دنبال خواهد شد و خوشبختانه تا نوروز 93 برنامه‌هایی را تدارک دیده و جانمایی کرده‌ایم.

معاون سیما در پایان سخنانش از تلاش شبکه‌های مختلف سیما برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری خبر داد و افزود: هم اکنون سه برنامه در شبکه‌های مختلف برای پیگیری مطالبات ایشان در حال پیگیری است. «پایش» در شبکه یک با محوریت تولید ملی،‌ «راه سوم» در شبکه دو با محوریت مطالبات فرهنگی هنری مقام معظم رهبری و برنامه‌ای که در شبکه معارف سیما به زودی آغاز به کار می‌کند و به حوزه علمیه و پرسش‌های دینی می‌پردازد از جمله برنامه‌هایی هستند که در این خصوص تولید شده‌اند.

علی نصیریان: «شکارچی شنبه» حرف دلم بود

آواز گنجشک‌ها

در بخش تقدیر از برترین‌های سیما از فیلم تلویزیونی «شکارچی شنبه» محصول سیمافیلم به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و بازیگری علی نصیریان تقدیر شد.

نصیریان در سخنانی کوتاه به سوژه و مسایل مطرح شده در «شکارچی شنبه» پرداخت و گفت: سوژه این فیلم طوری بود که خیلی‌ها به ما تاختند. ظاهر قضیه نشان می‌داد که این یک فیلم تبلیغاتی بود ولی در واقع حرف دلم بود؛ شاید گفتن این مساله درست نباشد اما من زیر دستمزدی که باید می‌گرفتم گرفتم.

نصیریان افزود: به خاطر هیچ مساله‌ای مخصوصا مادیات نبود که در این فیلم بازی کردم؛ وقتی قصه را خواندم چند نکته برایم جذاب بود یکی فیلمنامه که بر اساس تحقیق و پژوهش و نه تبلیغات و شعار تولید شده بود. هر نکته و مساله‌ای که در هر جای فیلم مطرح شده بود مستند بود واهی و دروغ نبود بلکه حقیقت بود. مساله افراطی‌گری در دین که در حال حاضر با صهیونیسم مطرح است در این فیلم مطرح شده است.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران تاکید کرد: نکته آخری که باعث شد در این فیلم بازی کنم، جذابیت و پیچیدگی نقش بود. بازی در هر نقش برای هر بازیگر انگیزه و سکوی پرتابی می‌خواهد. نقش‌های اینگونه که دارای پیچیدگی چند بعدی انسان است برای بازیگر جذابیت دارد که بتواند تلاش کند این نقش را تصویر کند و هر چند بازی کردن آن برایم دشوار بود تلاش کردنش جذاب بود.

او در پایان افزود: این کار کار دل من بود و کاری نبود که به من تحمیل شود. چرا که بدون انگیزه کار کردن بی‌فایده است و برای کار کردن باید انگیزه داشت.

انتقاد ابوالفضل جلیلی از تلویزیون

حاشیه‌ها:

ـ ابوالفضل جلیلی که برای مستندش تقدیر شده بود، در هنگام دریافت جایزه‌اش در سخنانی انتقادآمیز گفت: هیچگاه در چنین مراسمی به من فرصت صحبت داده نمی‌شود و فقط مجری صحبت می‌کند و وقتی می‌خواستم معاون سیما را ببینم گفتند نمی‌شود.

او سپس خطاب به علی دارابی گفت: افراد زیادی هستند که کارهای خیلی خوبی می‌کنند ولی فضا را بسته‌ایم. ما می‌توانیم نگذاریم مردم به سمت ماهواره بروند. حتی در یک برنامه‌ی تلویزیونی که من صحبت کرده بودم 20 دقیقه از آن سانسور شده بود در حالی که من 40 دقیقه صحبت کرده بودم فقط 20 دقیقه از آن پخش شد. می‌خواستم با مدیر شبکه صحبت کنم که گفتند دست او نیست.

ـ در حالی که در بخش بهترین سریال از پنج سریال روی آنتن از چهار سریال تقدیر شده بود، هیچ اشاره‌ای به طنز چمدان شبکه دو نشد. همچنین به مجموعه طنز «خنده بازار» هم اشاره ای نشد.

ـ علی امینی نابغه قرآنی میهمان این مراسم بود که دقایقی به سخنرانی پرداخت.

ـ اشتباهات مجری برنامه در خواندن اسامی برگزیدگان و برنامه‌های تقدیر شده، از نکات دیگر برنامه روز گذشته بود.

ـ رییس دفتر مقام معظم رهبری نیز دقایقی به صحبت درباره دهه کرامت پرداخت.

ـ در حالی که از برنامه «ماه عسل» تقدیر شده بود، نامی از علی ضیاء به عنوان مجری جدید این برنامه برده نشد و علی ضیاء مورد تقدیر قرار نگرفت.

*** اسامی برگزیدگان

برگزیدگان برنامه‌های رمضانی سیما که در ماه ضیافت الهی حلقه وصل مهمان و میزبان بودند، تقدیر شدند.

هیات داوران انتخاب آثار برگزیده ماه مبارک رمضان 91 ، برترین های ویژه برنامه های افطار ، سحر ، شب های قدر ، برنامه های کودک و نوجوان ، گفتگو محور ، ترکیبی ، کوتاه ، جمع خوانی قرآن کریم ، مدیریت کنداکتور ، ویژه برنامه های روز قدس ، عید سعید فطر ، برنامه ابداعی و خلاقانه ، مستند ، مجموعه های نمایشی و فیلم تلویزیونی را برگزیده و برای دریافت لوح تقدیر و پاسداشت تلاش های موثر معرفی کرد.

در بیانیه هیات داوران آمده بود: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا رسانه ملی و اصحاب آن ، نقش بی بدیل وساطت فیض الهی را برای مومنین روزه دار رقم زنند و با خلق آثار هنری و برنامه های اثرگذار ، پنجره های نور و پاکی را بر دل بندگان خالص خداوند بگشایند و حضوری موثر در حوزه قرآن و معارف داشته باشند.

تولید و پخش بیش از 140 ساعت کار نمایشی جدید در قالب پنج سریال شبانه و چندین تله فیلم ویژه، بهره گیری بیش از یکصد نفر از فضلا، علما و کارشناسان برجسته در قالب برنامه های متنوع و ویژه برنامه های موضوعی ( در 417 قسمت و 170 ساعت برنامه ) که با حضور مراجع عظام و بزرگان حوزه های دینی ( آیات عظام و حجج اسلام مکارم شیرازی ، نوری همدانی ، جعفر سبحانی ، مهدوی کنی ، جوادی آملی ، ناصری ، مظاهری ، مصباح یزدی و ... با بیش از 70 ساعت برنامه ) برجستگی بیشتری به این حرکت ارزشمند رسانه ملی بخشید.

تولید و پخش بیش از 72 ساعت ویژه برنامه افطار و تولید پخش بیش از 270 ساعت برنامه سحرگاهی و برقراری ساعت های متمادی ارتباط زنده با عتبات عالیات در شب های قدر ، طراحی نهضت تلاوت و جمع خوانی و ایجاد شبکه مجازی ، تلاوت ؛ پخش بیش از 450 ساعت تلاوت جمع خوانی قرآن کریم در شبکه های سیما به صورت برنامه ریزی شده از فجر تا افطار و از اماکن مقدس و متبرکه از جمله حرم مطهر امام رضا (ع) ، با حضور قاریان بین المللی کشور ، تولید ده ها برنامه نوآورانه و واجد خلاقیت برنامه سازی برای بالا بردن نشاط و معنویت روزه داران عزیز در روزها و شب های ماه رمضان از جمله احیاء سنت حسنه مناجات خوانی و مناسک سازی ماه مبارک رمضان از جمله اقدامات معاونت سیما در ماه رمضان امسال بود .

بر اساس رای هیات داوران انتخاب آثار برگزیده ماه مبارک رمضان 91 ، از مجموع برنامه های کودک و نوجوان، با تقدیر از برنامه «صبح بخیر کوچولو ( شبکه قرآن)» برنامه «هزار و شصت و شانزده» به دلیل رنگ آمیزی ، تنوع ، شاد و مطرح بودن و گنجاندن پیام های آموزشی مناسب برگزیده شد و زارعان مدیر گروه کودک شبکه دو ، مسلم آقا جانزاده ( تهیه کننده) و داریوش فرضیایی و امیر محمد (مجریان برنامه) تقدیر شدند.

عموپورنگ

هیات داوران از جمع برنامه‌های گفتگو محور به ترتیب برنامه‌های «این شب‌ها» شبکه یک، « آبی آسمان» شبکه تهران و «سمت خدا» شبکه سه را به دلیل دارا بودن ساختار مناسب، پرداختن به موضوع متناسب با ماه مبارک رمضان، اجرای خوب و تنوع، نوآوری و دعوت از میهمانان متنوع، حائز رتبه‌های اول تا سوم دانست.

در این خصوص حجت‌الاسلام مصطفی توکلیان (مدیر گروه معارف اسلامی شبکه یک سیما )، علی درستکار ( مجری برنامه ) ، محمد شکیبانیا ( تهیه کننده ) ، مهدی نوری ( محقق و نویسنده ) برنامه « این شب ها » ، محسن قائمی نسب (مدیر گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه تهران) ، علیرضا غفاری ( مجری برنامه )، علیرضا درویش نوری ( تهیه کننده) ، حسن صد خسروی ( کارگردان) ، میترا نیک فر ( محقق و نویسنده) برنامه « آبی آسمان » ، محمد تورنگ ( مدیر گروه معارف اسلامی شبکه سه سیما ) ، نجم الدین شریعتی ( مجری برنامه ) ، سید عبدالمجید رکنی ( تهیه کننده) و سید محسن سید حسینی ( محقق و نویسنده ) برنامه « سمت خدا » تقدیر شدند.

علی درستکار

جایزه جمع خوانی قرآن کریم نیز به دلیل جریان سازی و مناسک سازی نهضت همخوانی قرآن کریم در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب ، هماهنگی ، انعکاس شایسته حضور گسترده منظم و هماهنگ شده مردم ، ارائه تلاوت های بسیار خوب و حرفه ای قراء مطرح کشور ، استفاده از قاریان کودک و نوجوان در قالب یک شبکه مجازی در 13 نوبت در شبانه روز از شبکه های سیما به ترتیب به سید هادی حجت ، سید حامد نجفی ، سید عباس انجام ، تهیه کنندگان برنامه های جمع خوانی قرآن کریم شبکه های یک ، سه و قرآن اهداء شد.

اهمیت مهندسی و طراحی برنامه‌ها، توجه به پخش برنامه ها در ساعات طلایی، نظم و انضباط در چیدمان و پخش برنامه ها، نیز سبب شد کامبیز اخوان ( از شبکه یک ) رتبه اول را در مدیریت کنداکتور از آن خود کند و هاشم رضایت ( از شبکه سه ) رتبه دوم را به دست آورد.

جایزه ویژه «ویژه برنامه روز قدس» به دلیل تلاش فراوان در هماهنگی گروه های مختلف برنامه ساز، حضور پررنگ، هماهنگ و تاثیرگذار عوامل مختلف، مجریان و سایر عوامل در محدوده های مختلف راهپیمایی در بین مردم به صورت مشترک به رضا مصداقی ( مدیر پخش) و سید محسن عارف کشفی ( مدیر تولید و فنی ) شبکه یک سیما ، یداله سلطانیان ( دیر پخش) ، علی اکبر بصائری ( مدیر تولید) شبکه دو سیما اهداء شد.

در این بخش ضمن تشکر و قدردانی از زحمات شبکه های سه و تهران، جایزه ویژه برنامه های عید فطر، به دلیل شاد، متنوع و عیدانه بودن برنامه و تنوع آیتم ها ( نماهنگ و آهنگ های شاد) مردمی بودن، رویکرد اجتماعی داشتن از نوع کمک به همنوعان، دعوت از المپیکی ها و مدال آوران المپیک به امیر محمدی (مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما ) و رضا مصداقی (مدیر پخش شبکه یک سیما ) اهدا شد.

در بخش برنامه ابداعی و خلاقانه به دلیل نوآوری در ارائه مفاهیم، پندها و حکمت های کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه ، طراحی سوالات مفهومی کارشناسی شده و ارائه خلاقانه آن به مخاطبان جهت آشنایی و آگاهی نسبت به مفاهیم عظیم این کتاب نورانی ، بهره گیری متنوع از تصاویر رئال و گرافیکی در برنامه های مختلف در قالبی نو به برنامه « ایستگاه نهج البلاغه » از اداره کل آموزش و پژوهش سیما ، مهدی حاجی سیاری (مدیر کل آموزش و پژوهش سیما ) و مجید یوسف زاده (تهیه کننده و کارگردان برنامه ایستگاه نهج البلاغه ) اهداء شد.

سیمای جمهوری اسلامی با عنایت به برنامه ریزی های قبلی انجام شده برای آماده سازی مجموعه های نمایشی ، 9 سریال رمضانی را تولید و 5 سریال آماده تر به لحاظ فنی و محتوایی را در کنداکتور پخش سیما قرار داد.

در این بخش آثاری که از مضمون آرامش بخش و دارای پیام های معارفی مناسب بودند تقدیر شدند. رتبه اول مجموعه‌های نمایشی ماه مبارک رمضان را « خداحافظ بچه» از آن خود کرد.

پرداخت به موضوع روز و ایجاد علاقه برای فرزنددار شدن ، بازی خوب ، دکوپاژ متناسب ، ایجاد تعلیق و انتظار مناسب ، ایجاد آرامش در روحیه مخاطب و تحکیم روابط خانواده های جوان ، تقبیح دروغگویی و پنهان کاری ، آدم ربایی ، جعل و ... ؛ کارگردانی و ساخت خوب و ایجاد فضای همذات پنداری برای مخاطب از دلایل برگزیده شدن آن بود.
بر این مبنا محمد رضا تخشید (مدیر گروه مجموعه های نمایشی شبکه سه سیما)، داوود هاشمی (تهیه کننده)، منوچهر هادی (کارگردان)، سجاد ابوالحسنی و علیرضا افخمی ( نویسندگان ) سریال « خداحافظ بچه» تقدیر شدند.

جوایز رتبه دوم سریال ماه مبارک رمضان نیز به دلیل پردازش مناسب و خوب به مولفه های دین ، اخلاق ، امید و آگاهی ، انتخاب مضامین مناسب با ماه مبارک رمضان و جذابیت محتوایی ، رعایت زیبایی شناسی تصویر و تدوین مناسب و بهره گیری مناسب از اعتبارات و منابع ، کوتاه کردن زمان تولید همراه با حفظ کیفیت به مجموعه «شاید برای شما اتفاق بیفتد» شبکه تهران و سریال «راز پنهان» شبکه یک به دلیل ترسیم تاثیرات مثبت مشورت خانواده به فرزندان در حفظ کیان خانواده، ساختار خوب و کارگردانی قابل قبول و تمایز در پرداختن به نقش پدر و مادر به نسبت سریال های تولیدی به طور مشترک اهدا شد.

محمدرضا معصوم زادگان (قائم مقام و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران) ، اکبر تحویلیان (تهیه کننده) ، احمد معظمی ، محمود معظمی و نوید میهن دوست ( کارگردانان) و طلا معتضدی ، ندا نوبخت و آرش صادق بیگی ( نویسندگان ) مجموعه « شاید برای شما اتفاق بیفتد» ، رحمان سیفی آزاد (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما) ، مجید اوجی (تهیه کننده) و فلورا سام ( نویسنده و کارگردان) مجموعه « راز پنهان » جوایز رتبه دوم این بخش را دریافت کردن .

رتبه سوم سریال ماه مبارک رمضان به مجموعه تلویزیونی «مثل من ، مثل تو» به دلیل تناسب موضوع با ماه مبارک رمضان، محوریت آموزش احکام و آیین روزه داری ، ترویج مجموعه ای از ویژگی های انسانی مثل امانت داری و تاکید بر جایگاه پدر و مارد در خانواده و برجسته کردن نقش والدین و مبنا قرار دادن روایات و احادیث قرآنی به عنوان معیار ارزش گذاری اخلاق صحیح اختصاص یافت و علی زارعان ( مدیر گروه کودک شبکه دو ) ، داود قچاق ( تهیه کننده) ، شاهین باباپور ( کارگردان) و سید جواد راهنما به نمایندگی از گروه نویسندگان تقدیر شدند.

هیات داوران از مجموع ویژه برنامه‌های افطار، ضمن تقدیر از برنامه شهر باران شبکه یک سیما، جوایز این بخش را به دلیل بهره گیری از دکور، آرم استیشن، رنگ بندی و زیرنویس به نحو مناسب، سوئیچ و نورپردازی بسیار خوب، مصاحبه‌های کوتاه با شخصیت‌های مختلف علمی ـ قرآنی و تنوع در دعوت از میهمانان همراه با ارائه نکات آموزنده و بهره گیری از تیتراژ ابتدایی و انتهایی خوب و انتخاب هوشمندانه میهمانان برنامه به برنامه «ماه عسل» از شبکه سه سیما، سید فضل اله شریعت پناهی (مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما)، مجید یوسفی و کیوان مدنی (تهیه کنندگان برنامه ) اهداء شد.

در بخش ویژه برنامه سحر نیز به دلیل بهره‌گیری از گرافیک، نور و تصویربرداری مناسب، مناجات‌خوانی و تصنیف خوانی زنده و احیای سنت مناجات خوانی، پخش مداحی های مناسب و پخش مراسم مسجد ارک در کمترین زمان ممکن و بهره گیری مناسب از تصاویر روایت فتح ، اجرای خوب مجری برنامه و ایجاد فضای معنوی مناسب و وجود آیتم های متنوع و بهره گیری مناسب از زیرنویس در معرفی و اطلاع رسانی برنامه ها، به ترتیب رتبه نخست به ویژه برنامه سحر شبکه قرآن و معارف سیما ( نسیم اجابت) و رتبه دوم به ویژه برنامه سحر شبکه یک ( ماه خدا ) اختصاص یافت.

ماه عسل

بر این اساس محسن کلاهدوز ( مدیر پخش قرآن و معارف) ، حسن سلطانی (مجری ) ، استاد کریم خانی ( مناجات خوان برنامه) ، محمد رضا ماندگاران ( هیه کننده ) ، علی امینی ( مفسر خردسال ) ویژه برنامه سحر شبکه قرآن و معارف ( نسیم اجابت ) ، حجت الاسلام مصطفی توکلیان (مدیر کروه معارف اسلامی شبکه یک )، داود نجفی ( تهیه کننده) و فرزاد جمشیدی ( مجری) ویژه برنامه سحر شبکه یک ( ماه خدا ) تقدیر شدند.

هیات داوران ضمن تقدیر از دبیرخانه شورای معاونت سیما به سبب برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی مناسب بین شبکه ها، برقراری ارتباط زنده با مراکز مذهبی، بهره گیری از سخنرانی مراجع و علما و پوشش حضور گسترده اقشار مختلف مردم در آئین های شب های قدر جایزه ویژه برنامه شب های قدر را به شبکه شبکه سه اختصاص داد.

محمد تورنگ ( مدیر گروه فرهنگ و معارف اسلامی) ، فرهاد پاس ( تهیه کننده) ، احسان شیعه (مدیر پخش) و مهدی سماواتی (تولید حسینیه همدانی ها) جوایز این بخش را دریافت کردند.

در ادامه رویکرد سیما به تولید میان برنامه های کوتاه مناسبتی و موضوعی، چند میان برنامه قابل اعتنا و ارزشمند تولید شد.

هیات داوران جوایز این بخش را به ترتیب رتبه نخست به برنامه های «ارمغان» و «وصال» به صورت مشترک از دبیرخانه شورای معارف سیما و رتبه دوم به برنامه « دکتر سلام» شبکه آموزش اهداء کرد.

دکتر سلام

در این خصوص محمد حسین هاشمی و سید سجاد حسینی (تهیه کنندگان) برنامه های «ارمغان» و «وصال» دبیرخانه شورای معارف و رضا یوسفی محله ـ تهیه کننده برنامه "دکتر سلام" ـ تقدیر شد.

جوایز برنامه‌های ترکیبی نیز به دلیل اجرای بسیار خوب و توام با معنویت مجری، بهره‌گیری از کودکان و نوجوانان برای انگیزه بخشی در مخاطب، دکور بسیار خوب و توام با ارائه یک فضای شاد و سنتی و تسلط مجری به منابع قرآنی و روائی اشعار و بهره گیری مناسب از آن ها به برنامه «چکامه» (مشاعره رمضانی شبکه آموزش) ، اسرافیل علمداری ( مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه آموزش)، دکتر اسماعیل آذر (مجری توانمند برنامه)، مهندس امیر حسین آذر (تهیه‌کننده) و علیرضا فرحجود (کارگردان) اهدا شد.

جدول پخش سیما امسال شاهد حضور تله‌فیلم‌های متعددی از آثار ایرانی بود. در این میان اثری متفاوت تولید و پخش شد. جایزه این بخش به دلیل انتخاب خوب موضوع و فیلمنامه مناسب ؛ ساختار محکم، کارگردانی قوی، میزانسن‌های عالی و تدوین و دکوپاژ خوب، بازیگری بسیار خوب علی نصیریان، نمایش چهره خباثت‌آلود رژیم صهیونیستی اسرائیل و پرداختن به زوایای پنهان صیونیسم و جعل آیین یهود، به فیلم «شکارچی شنبه» مرکز سیما فیلم اهدا شد.

در این زمینه سید جمال نحوی (مدیر گروه فرهنگی اجتماعی مرکز سیما فیلم)، پرویز شیخ طادی (نویسنده و کارگردان)، علی نصیریان (بازیگر پیشکسوت تلویزیون تئاتر و سینما) تقدیر شدند.

هیات داوران در بخش مسابقه نیز با توجه به این که قابل توجهی که متناسب با حال و هوا و فضای ماه مبارک رمضان باشد وجود نداشت، تاکید کرد از هم اکنون برای سال آینده با توجه به اهمیت این نوع ساختار در برنامه‌های تلویزیونی، برنامه ریزی و اقدام صورت گیرد . لذا برنامه خاصی برای تقدیر و اهدای جایزه انتخاب نشد.

/7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.