آغاز درس خارج فقه ولایت فقیه استاد عابدی

نخستین جلسه درس خارج فقه ولایت فقیه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار می‌شود.
پنجشنبه، 9 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آغاز درس خارج فقه ولایت فقیه استاد عابدی

ویرایش عکس آذر ماه 98

نخستین جلسه درس خارج فقه ولایت فقیه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار می‌شود.
 

به گزارش راسخون به نقل از رسا، نخستین جلسه درس خارج فقه ولایت فقیه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی بر مبنای کتاب مکاسب شیخ انصاری(ره)، از یکشنبه 12 آذرماه ساعت 7 صبح در ضلع غربی شبستان امام خمینی‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به پایان یافتن بحث بیع فضولی پیش از ماه محرم و با توجه به این‌که در ادامه بحث از مکاسب و بیع فضولی، بحث از ولایت فقیه مطرح می‌شود، به بیان ارتباط بحث ولایت فقیه با مسأله کتاب البیع پرداخت.

وی در ادامه یکی از شرایط متعاقدین را مالک بودن آنها عنوان و تصریح کرد: بحثی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که اگر کسی مالک نبود و مأذون از طرف مالک هم نبود، آیا بیع او صحیح است یا نه؟ این امر سبب می‌شود که مسأله مالک بودن بعد از بیع فضولی در کتاب البیع مطرح شود.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، افزود: بعد از بحث بیع فضولی، بحث اولیای عقد یعنی کسی مانند عبد یا جد که مالک نیستند، مثلا فرزند آنها مالک مال است، اما پدر یا جد به خاطر ولایتی که دارند آیا می‌توانند عقدی را انجام دهند یا خیر؟ مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که بعد از ولایت عبد و جد، به مسأله ولایت حاکم و ولایت فقیه می‌رسیم، اظهار کرد: بحثی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که حاکم شرع ولی است، اما مالک نیست، آیا چون ولایت دارد می‌تواند در مال مردم تصرف کند یا خیر؟ به این مناسبت بحث ولایت فقیه در کتاب البیع مطرح شده است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آغاز درس خارج فقه ولایت فقیه از 12 آذرماه، گفت: در این درس ابتدا بحث از حکومت دینی را مطرح خواهیم کرد و پس از بحث حکومت دینی به بحث حاکم در حکومت دینی یا به عبارت دیگر بحث از ولایت فقیه، شرایط و اختیارات آن خواهیم پرداخت.

گفتنی است، نخستین جلسه درس خارج فقه ولایت فقیه حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی از یکشنبه 12 آذرماه ساعت 7 صبح در ضلع غربی شبستان امام خمینی‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار می‌شود و این استاد حوزه و دانشگاه هر هفته روزهای شنبه تا سه‌شنبه به طرح این بحث می‌پردازد.

/7432/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.