گفت‌وگوی مفصل با رییس آکادمی فوتبال درباره مشکلات پایه

علیزاده: باشگاه‌ها به فکر تیم‌های بزرگسالشان هستند/ از 92 کار در فوتبال پایه اجباری است

یکی از مهم ترین موضوعات ورزش دنیا توجه به بخش پایه و پشتوانه سازی برای آینده است. مساله ای که هرگاه در فوتبال ما به آن توجه هر چند کم و گذرایی شده تاثیر آن در آینده نمود بسیار واضحی داشته است.
شنبه، 11 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علیزاده: باشگاه‌ها به فکر تیم‌های بزرگسالشان هستند/ از 92 کار در فوتبال پایه اجباری است

یکی از مهم ترین موضوعات ورزش دنیا توجه به بخش پایه و پشتوانه سازی برای آینده است. مساله ای که هرگاه در فوتبال ما به آن توجه هر چند کم و گذرایی شده تاثیر آن در آینده نمود بسیار واضحی داشته است.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، به عنوان مثال بازیکنانی همچون مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و خسرو حیدری از جمله افرادی بودند که در مقطع کوتاه توجه باشگاه استقلال به فوتبال پایه توانستند رشد پیدا کنند و هنوز هم این بازیکنان از جمله افراد تاثیرگذار در تیم های خود هستند. خسرو حیدری به عنوان مهره تاثیر گذار در سمت راست استقلال حضور دارد.

همچنین رسیدن مجتبی جباری همچنان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی کادر فنی این تیم محسوب می شود و حضور یا عدم حضور آندرانیک تیموریان در ترکیب تیم ملی هم یکی از نکات مورد توجه کادر فنی است اما تنها کار مقطعی و دیمی در پایه نمی‌تواند باعث رشد و پیشرفت فوتبال ایران شود و برای داشتن پشتوانه خوب نیاز است که با یک برنامه جامع و کامل به این بخش توجه شود.

از همین رو عدم توجه به فوتبال پایه را در کنار ضعف برنامه‌ریزی و سوء مدیریت می‌توان از دلایل اصلی ناکامی‌های اخیر فوتبال ایران به شمار آورد که حاصل آن هم شکست‌های تاریخی تیم ملی بزرگسالان برابر لبنان و ازبکستان است.

آکادمی ملی فوتبال ایران مسوولیت اصلی فوتبال پایه و پیگیری تاسیس آکادمی‌های باشگاه‌ها را به عهده دارد. موضوعی که AFC روی آن تاکید ویژه ای دارد و این الزام را به وجود آورده که تا پایان سال 2013 تمام باشگاه های لیگ برتری مجوز آکادمی را دریافت کنند. برای دریافت این مجوز هم آیتم‌هایی مشخص شده که طبق آن به باشگاه‌ها امتیاز داده می شود.

صحبت‌های دکتر محمد حسین علیزاده به عنوان فردی که ریاست آکادمی ملی فوتبال را به عهده دارد در این زمینه می تواند شنیدنی و قابل توجه باشد. از همین رو در گفت‌وگوی مفصلی که با دکتر علیزاده داشت درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های آکادمی فوتبال، وضعیت فوتبال پایه در ایران و... با او همکلام شد.

از طرفی یکی دیگر از مسائل قابل توجه، مدارس فوتبال و فعالیت‌های آن‌ها است که در این زمینه نیز رضا گل محمدی، معاون آکادمی ملی فوتبال توضیحاتی را در گفت‌وگوی مطرح کرد.

 

از احداث ساختمان آکادمی تا انجام پروژه "+11"

 

ابتدا به دفتر دکتر محمد حسین علیزاده در مجموعه آکادمی فوتبال که کمی بالاتر از در غربی استادیوم آزادی واقع شده است رفتیم. از او خواستیم که برای شروع، توضیحاتی را درباره فعالیت های آکادمی فوتبال و برنامه های آن ارائه کند. او ابتدا از کارهایی که در بخش سخت افزاری انجام شده است صحبت کرد: آکادمی فوتبال از سال 1387 همزمان با ریاست جدید فدراسیون فوتبال کار خود را با برنامه‌های جدید آغاز کرد. از جمله بزرگ‌ترین اهداف آکادمی استانداردسازی فعالیت‌های فوتبال در کشور است. به همین دلیل وظایف متنوعی در نظر گرفته شده که بخشی در زمینه فوتبال پایه، بخشی در توسعه دانش و علم و بخشی هم در حوزه مسائلی بوده که به تحقیق و پژوهش بازمی‌گردد. همچنین رویکرد ما این است که بتوانیم فعالیت‌های بین‌المللی هم داشته باشیم. ما برای اینکه به استانداردهای لازم در فعالیت‌هایمان برسیم نیاز به یک مکان استاندارد داریم. قبلا مکانی به نام آکادمی یا کمپ تیم‌های ملی داشتیم اما این مکان به گونه‌ای بود که وسایلش مندرس شده بود و جای مناسبی نداشتیم. خوشبختانه در طول این چند سال حدود 10 میلیارد در این بخش سرمایه‌گذاری شد و حاصل این کار در بخش سخت‌افزاری ساخت هتلی با ظرفیت 140 هزار نفری است که در گذشته فدراسیون در این بخش سالانه 2 – 3 میلیارد هزینه می‌کرد و مرتبا به هتل‌ها بدهکار بود. اما حالا این هزینه صرفه‌جویی می‌شود. هتل آکادمی فوتبال، مهمان‌سرای فوتبال و یک مهمان‌سرای دیگر که عمدتا در اختیار بانوان است نیز ساخته شد.

 

وی افزود: در بخش بعدی هم زمین‌های ورزشی و تمرینی مناسب سازی شدند و خوشبختانه در حال حاضر 4 زمین تمرین داریم که یکی از آن‌ها مختص تیم ملی است و از زمین چمن شماره 2 هم تیم‌های دیگر استفاده می‌کنند. با کمک فیفا زمین چمن مصنوعی استانداردی را هم درست کردیم که از نسل سوم زمین‌های چمن در دنیا است. همچنین زمین فوتبال ساحلی را هم تشکیل دادیم. سالن بدنسازی را هم با استاندارد جهانی و با صرف حدود 800 میلیون تومان تشکیل دادیم و محوطه‌سازی آکادمی هم شکل گرفت تا یک فضای مناسبی برای فعالیت‌های ورزشکاران‌مان داشته باشیم. خوشبختانه اکثر تیم‌ها غیر از تیم ملی بزرگسالان در آکادمی مستقر می‌شوند مگر اینکه مربی جای دیگری را برای برپایی اردو مد نظر داشته باشد. این مکانی که در حال حاضر آکادمی ملی فوتبال در آن قرار دارد یک رختکن زیر پله‌ای بود که آن را به مکان اداری تبدیل کردیم و من، معاون آکادمی و مسئولان دیگر آکادمی در آن مستقر هستیم. در همین چارچوب ساختمان پزشکی ورزشی را احداث کردیم و بازیکنان تیم‌های ملی علاوه بر اینکه تست پزشکی می‌شوند خدمات مدرن درمانی را هم دریافت می‌کنند. در این مجموعه ساختمان اداری مربیان تیم ملی شکل گرفته و کی‌روش و دستیارانش در اینجا مستقر هستند. همچنین در نظر داریم که سالن بدنسازی‌مان را هم برای سنجش قابلیت‌های جسمی و مهارتی در کنار ساختمان آکادمی بسازیم و این پروژه تاکنون نزدیک به 30 درصد پیشرفت داشته است. از آن‌جایی هم که در زمره "گل پروژه 4" محسوب می‌شود در تلاشیم تا از کمک‌ها‌ی فیفا برای این پروژه استفاده کنیم.

 

او در همچنین درباره یکی از طرح های تحقیقاتی مد نظر آکادمی به نام "+11" و همچنین بهره گیری از اساتید دانشگاه در آکادمی توضیحاتی داد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما این است که از افراد دانشگاهی که فوتبال بازی کردند و دکترا هم دارند استفاده کنیم تا در بخش تحقیقات به آکادمی کمک کنند. افرادی مانند مسعود معینی، بیژن ذوالفقار نسب از جمله کسانی هستند که به عنوان عضو آکادمی در دانشگاه هم فعالیت می‌کنند. همچنین طرح‌های تحقیقاتی مانند "+11" را پیگیری می‌کنیم که این طرح مربوط به پیشگیری از آسیب دیدگی در میان بچه‌های فوتبالیست است و در حال حاضر با این کار نزدیک به 40 درصد از آسیب‌ها را کاهش داده‌ایم. این طرح در حال حاضر در 7 استان کشور در حال اجرا است و امیدواریم که آن را به شکل سراسری برگزار کنیم تا از شدت آسیب دیدگی‌ها کم کنیم.

 

علیزاده همچنین درباره بخش نرم‌افزاری فعالیت های آکادمی صحبت کرد که بیشتر معطوف به برگزاری همایش‌ها و رسیدگی به نحوه کار مدارس فوتبال بود:" معمولا در اوایل تابستان شکایت‌های زیادی از سوی خانواده‌ها به دلیل سوء استفاده از بچه‌ها مطرح می‌شد. آن‌ها را در مکان‌هایی که تنها یک نام و نشان داشت به اشکال مختلف اذیت می‌کردند و پول‌های بی‌رویه‌ای صرف شد بنابراین آکادمی فوتبال وارد این عرصه شد و در طول چهار سال گذشته در این قسمت ساماندهی خوبی انجام شد. طبق آمار تا پایان تابستان امسال حدود 900 مدرسه با تمام اطلاعات‌شان ثبت شده است و تمام اطلاعات آنها نیز روی سایت وجود دارد. با این کار می توانید هر مدرسه‌ای را که بخواهید جست‌وجو کنید و ببینید که تحت نظارت فدراسیون قرار دارد یا خیر. در مدارس فوتبال ما نابسامانی‌های خیلی زیادی وجود داشت و به همین دلیل ناظران و مدرسانی تربیت شدند تا با این کار به این فعالیت‌ها شکل مناسبی داده شود.

 

وی ادامه داد: همچنین در بخش توسعه علمی در سال 88 همایشی را برگزارکردیم که حدود 100 نفر مدعو داشت و در این همایش که با حمایت فیفا و AFC برگزار می شد پیام سپ‌بلاتر خوانده شد و بن‌همام نیز در آن حضور پیدا کرد. همچنین مهمانانی از نقاط مختلف در آن حضور داشتند و در کنارش کارگاه‌های مختلف و صحبت‌های گوناگونی هم شکل گرفت. از دل این همایش چند خروجی بیرون آمد و ما توانستیم همایش مدیریت فوتبال پایه را تدارک ببینیم که مخاطبان ما در این همایش مدیران مدارس فوتبال و استان‌ها بودند که حدود 250 مخاطب داشت و با دستاوردهای خیلی خوبی هم همراه شد. همچنین همایش پزشکی فوتبال و همایش فیزیولوژی فوتبال پایه را برگزار کردیم که نتیجه همایش فیزیولوژی فوتبال پایه ایجاد مرکز سنجش قابلیت‌های جسمی و مهارتی بود. بعد از این نشست موفق شدیم تست‌هایی را طراحی کنیم که بر اساس آن "نرم" بازیکنان تیم‌های ملی به دست می‌آید. آنها با توجه به این آمارها می‌توانند خودشان را با ورزشکاران دیگر کشورها که اطلاعاتشان ثبت شده است، مقایسه کنند. این نرم‌ها به صورت مقاله در کنگره‌های جهانی مطرح شد و بازتاب خوبی هم داشت اما مهم‌تر این است که چنین تست‌هایی اجرا شود. در همین رابطه قبل از رفتن تیم ملی فوتسال به جام جهانی هم بنا به تقاضای مربیان تیم ملی این تست‌ها را انجام دادیم. حتی برای باشگاه‌هایی هم که تقاضا می‌کنند می‌توانیم این تست‌ها را انجام بدهیم. در نظر داریم این مجموعه دانشی که تولید شده است را به مرکزی منتقل کنیم که ساختمانش در حال ساخت است و مجهز به استخر، سونا و جکوزی است و به نوعی مرکز ریکاوری ما محسوب می‌شود. همچنین می‌توانیم برای هر کسی که این تست‌ها را می‌دهد ID کارت صادر کنیم تا اطلاعات عملکردش در آن وجود داشته باشد. امیدواریم که این مرکزمان هم شکل بگیرد.

 

پروژه آسیا ویژن و پوشش 30 استان کشور

 

رییس آکادمی ملی فوتبال در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره پروژه آسیا و ایران ویژن و نحوه اجرای آن در کشور گفت: این پروژه به فوتبال در سطوح پایه می‌پردازد. از شروع فعالیت‌های آکادمی ملی فوتبال این پروژه تنها در دو حوزه فارس و اصفهان فعال بودند و با AFC ارتباط داشتند اما با تلاش‌هایی که انجام دادیم توانستیم 11 استان کشور را با AFC مرتبط کنیم، اما دیدیم که کافی نیست و اگر بخواهیم صبر کنیم زمان زیادی می‌برد تا تمام کشور تحت پوشش قرار بگیرد بنابراین با استفاده از تجربه استان‌هایی که پیشرفته‌تر بودند آن‌ها را استان معین کردیم تا هر کدام از آنها استان‌ها دیگری را برای اجرای پروژه آسیا ویژن تحت پوشش قرار دهند. با این کار در حال حاضر 30 استان ما تحت پوشش پروژه ویژن آسیا هستند. ما قصد داریم که در این بخش استمرار کار داشته باشیم و از آنجایی که خودم عضو کمیته ویژن آسیا هستم معتقدم که ایران یکی از فعال‌ترین کشورها در این زمینه است. بر اساس الزام فیفا و AFC کشورهای آسیایی برای رسیدن به فوتبال حرفه ای باید در باشگاه های خود آکادمی هم تاسیس کنند و این مساله در کنار امکانات باشگاه‌ها یکی از مسائل مهم به شمار می رود.

 

صدور مجوز حرفه‌ای آکادمی برای تنها 5 باشگاه لیگ برتری

 

علیزاده به برنامه های آکادمی در این زمینه اشاره کرد: ماب رای این موضوع آیین نامه‌ای را تدوین کردیم تا باشگاه‌ها الزام قانونی داشته باشند. خوشبختانه ظرف مدت سه سال توانستیم 18 آکادمی تیم‌های لیگ برتری را شکل بدهیم و آن‌ها باید کیفیت لازم را به دست بیاورند تا مجوز حرفه‌ای را کسب کنند. تاکنون 5 باشگاه بر اساس آیتم‌های موجود در آیین‌نامه فدراسیون توانستند مجوز آکادمی حرفه‌ای را بگیرند و تا چند هفته آینده 6 باشگاه دیگر هم طبق ارزیابی‌های ما می‌توانند مجوز آکادمی‌شان را بگیرند. تلاش ما این است که تا پایان سال 2013 تمام باشگاه‌های لیگ برتری و همچنین تعدادی از باشگاه‌های دسته یک بتوانند مجوز آکادمی هایشان را دریافت کنند. با توجه به جلسه‌ای که با استان‌ها داشتیم کفاشیان دستور داد به خاطر استقبال خوبی که از آکادمی‌ها شده است در همه استان‌ها یک آکادمی داشته باشیم. البته این یک پروسه 3 – 4 ساله است که باید شکل بگیرد چرا که اگر بخواهیم آموزش یکسان داشته باشیم باید ساختار یکسانی را دنبال کنیم. خوشبختانه این ساختار به وجود آمده و از طریق آن می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم تا آکادمی‌ها را برای اجرای نقش اصلی‌شان که مربوط به فوتبال پایه است شکل بدهیم. متاسفانه باشگاه‌ها بیشتر به تیم‌های بزرگسالان خود می‌پردازند اما بعد از سال 92 دستور کاری به آن‌ها ابلاغ می‌شود و آن‌ها ماموریت‌مدار می‌شوند و آن وقت طبق برنامه‌ای که وجود دارد وظیفه دارند که در زمینه پایه به صورت جدی کار کنند.

 

آیتم‌های صدور مجوز حرفه‌ای آکادمی

 

طبق آیین نامه آکادمی‌های باشگاه‌های لیگ برتری برای کسب مجوز، آیتم‌هایی مشخص شده و بر اساس آن به باشگاه‌ها امتیاز‌دهی می‌شود. این آیتم‌ها شامل موارد زیر است:

 

چمن طبیعی

 

چمن مصنوعی

 

سالن سرپوشیده

 

کلاس آموزشی

 

دفتر اداری

 

کتابخانه و بانک سی دی

 

انبار

 

رختکن

 

اتاق معاینه پزشکی

 

سالن آمادگی جسمانی

 

خوابگاه

 

سالن غذاخوری

 

سازمان بخش جوانان

 

نیروی انسانی

 

منابع مالی و ردیف بودجه

 

دو تیم 15 تا 21 سال

 

یک تیم 10 تا 14 سال

 

یک تیم زیر 10 سال

 

یک تیم زیر 8 سال

 

برنامه مراقبت های پزشکی

 

هر کدام از این آیتم‌ها امتیازهایی دارد که مجموع آن 60 است و باشگاه‌ها باید با فراهم کردن این امکانات، امتیاز لازم برای گرفتن مجوز آکادمی را کسب کنند. بر اساس این جدول، باشگاه‌های فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان، تراکتور سازی تبریز و مس کرمان توانسته‌اند مجوز آکادمی خود را دریافت کنند. اما باشگاه‌هایی مانند داماش گیلان، ملوان انزلی، راه آهن تهران و استقلال تا کنون کمتر از 35 امتیاز کسب کرده‌اند که باید با فراهم کردن آیتم‌های ناقص و ارائه اطلاعات آن به آکادمی فوتبال امتیاز لازم را کسب کنند. باشگاه پرسپولیس هم تاکنون توانسته تنها 41 امتیاز کسب کند.

 

تاسیس اتحادیه آکادمی‌ها و جمع‌آوری مدارس فوتبال

 

علیزاده در ادامه به ایجاد اتحادیه آکادمی ها اشاره کرد و به ایسنا گفت: امیدواریم که بتوانیم با ایجاد اتحادیه آکادمی‌ها در طول سال نشست‌هایی بگذاریم و همچنین بتوانیم مسابقه‌های بین آکادمی‌ها را برگزار کنیم. چرا که در آینده نزدیک چیزی به نام مدرسه فوتبال نخواهیم داشت و این مدارس باید زیر نظر باشگاه‌ها کار کنند. ما به فکر ساماندهی فوتبال هستیم و می‌دانیم که این کار عجله‌ای نیست.

 

درخواست ازAFC برای معرفی آکادمی ایران به عنوان مرکز بین المللی

 

از رییس آکادمی ملی فوتبال ایران درباره مقایسه فعالیت های این مرکز با سایر کشور های آسیایی پرسیدیم که او با خوب توصیف کردن فعالیت‌های ایران در این زمینه گفت: فعالیت‌های ما به گونه‌ای است که حتی از AFC تقاضا کردیم تا آکادمی فوتبال ایران را به عنوان مرکز بین المللی برای فعالیت‌های آموزشی AFC معرفی کند. موافقت‌های اولیه در این زمینه انجام شده است و اگر این مجوز را بگیریم می‌توانیم دوره‌های زیادی را به خصوص برای کشورهای هم‌جوار مانند عراق، کویت، افغانستان و... داشته باشیم و کم کم می‌توانیم به سمت بین‌المللی شدن این مجموعه گام برداریم.

 

اطلاعاتم درباره نیت پرسپولیس کافی نیست

 

در شرایطی که باشگاه پرسپولیس از آیتم‌های مد نظر آیین‌نامه آکادمی برای گرفتن مجوز آکادمی تنها 41 امتیاز کسب کرده است، صحبت‌هایی مطرح شده بود که رویانیان در نظر دارد که در امارات آکادمی پرسپولیس را تاسیس کند. علیزاده در این رابطه گفت: کشورهایی مانند برزیل، اسپانیا و ایتالیا در کشورهای اطراف ما و حتی در کشور خودمان آکادمی‌هایی را تاسیس می‌کنند و هدف‌شان این است که به توسعه فوتبال کمک کنند و از کنار آن بتوانند بازیکنانی که تربیت کردند را با هزینه‌ای بسیار اندک به باشگاه‌های خودشان ببرند. این مسئله در واقع بخشی از تجارت فوتبال است و معقول هم به نظر می‌رسد اما اگر پرسپولیس با این نیت قصد ایجاد آکادمی در دبی را دارد نمی‌دانم تا چه اندازه‌ای پاسخگو خواهد بود چون جمعیت متمرکز آن‌جا بالا نیست و خود تیم‌های اماراتی از جاهای دیگر بازیکن می‌آورند. آنها نباید دنبال چنین هدفی باشند اما اگر اهداف فرهنگی را پیگیری می‌کنند و به دنبال ایجاد یک مرکز فرهنگی هستند تا علاقه‌مندان فوتبال را جمع کنند و با مارک فرهنگی- اقتصادی فعالیت‌های تجاری‌شان را انجام دهند می‌توان این کار را انجام داد. البته اطلاعات من درباره نیت پرسپولیس برای انجام چنین کاری کافی نیست و پس از اینکه از مسئولان توضیحات کافی را بشنوم می‌توانم نظر دقیق‌تری بدهم.

 

وی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی نیاز به هماهنگی با آکادمی فوتبال وجود دارد یا خیر بیان کرد: برای این کار نیازی نیست که از ما مجوز بگیرند و فعلا عملکرد ما معطوف به داخل کشور است. پرسپولیس هم باید تلاش کند تا ابتدا از ظرفیت علاقه‌مندانی که در داخل وجود دارد استفاده کند.

 

مدرسه ایران – برزیلیا کیفیت لازم را نداشت

 

محمد حسین علیزاده به یکی از سوال‌های ایسنا درباره اینکه آیا با کشورهای دیگر برای پیشبرد برنامه‌های آکادمی همکاری می‌شود یا خیر پاسخ داد: ما فعالیت ساختارمند را دنبال می‌کنیم و مذاکرات را به صورت فدراسیون با فدراسیون انجام می‌دهیم. نه اینکه فردی به طور مثال از برزیل بیاید و بگوید من مدرسه برزیلیا را در ایران درست می‌کنم و با او همکاری کنیم و ببینیم که در پایان این کار خروجی مناسبی هم نداشته باشد! من در هیچ کدام از مباحث مدرسه فوتبال ایران – برزیلیا شرکت نکرده‌ام. طبق ارزیابی‌های ما این مدرسه جزو مدارسی است که کیفیت لازم را نداشته است و جلوی چنین کارهایی باید گرفته شود اما به هر حال خودمان هم به دنبال همکاری هستیم و مذاکراتی را هم انجام داده‌ایم که این مذاکرات را با فدراسیون‌های فوتبال انجام می دهیم.

 

می‌خواهیم آکادمی مکان قابل اعتماد خانواده‌ها شود

 

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از افراد ایرانی که در آکادمی‌های مطرح دنیا مانند آکادمی باشگاه میلان کار کرده‌اند استفاده می شود یا خیر گفت: افرادی هستند که در کشورهای دیگر کار کردند و در زمینه آکادمی تجربه دارند. این افراد معمولا قصد دارند که از آکادمی‌ها کسب درآمد کنند که البته این کار اشتباه نیست، ولی ما به دنبال درآمد به مفهوم خودگردان بودن آکادمی هستیم و نکته مهم‌تر این است که آکادمی مکان قابل اعتماد خانواده‌ها بشود و از طریق باشگاه ها ساختار خودش را بگیرد. با زیر نظر گرفتن این آکادمی‌ها از سوی باشگاه‌ها یک نهاد حقوقی وجود دارد که می‌تواند پاسخگوی مردم باشد.

 

آکادمی‌های خارج کشور ممکن است بیشتر از ما امکانات داشته باشند ولی کمتر ندارند

 

محمد حسین علیزاده درباره اینکه آیین نامه آکادمی‌های باشگاه‌های لیگ برتر بر چه اساسی تدوین شده و اینکه آیا مطابق با آیین‌نامه AFC و فیفا است اظهار کرد: این کار با مطالعه باشگاه‌های مختلف و همچنین بازدید خودمان از برخی باشگاه‌ها صورت گرفته است. از چند باشگاه بازدید کردیم و دیدیم حداقل امکاناتی که هر جا باید داشته باشد همین‌ مواردی است که در آیین نامه آورده‌ایم. ممکن است که باشگاهی در خارج کشور بیشتر از این امکانات داشته باشد اما کمتر ندارد.

 

یکی دیگر از بخش‌هایی که در فوتبال پایه کشور باید به آن توجه کرد مدارس فوتبال است. مدارسی که اغلب آنها امروزه با هدفی غیر از کشف و پرورش استعدادها و بیشتر برای کسب درآمد فعالیت می‌کنند به گونه‌ای که عده‌ای با گذاشتن نام یک پیشکسوت شناخته شده در فوتبال، خانواده‌ها را به سمت خود می‌کشند تا به بهانه آموزش فوتبال به کودکان و نوجوانان در مدرسه‌اشان برای خود منبع درآمدی را به وجود بیاورند. این مدارس معمولا به صورت فصلی در تابستان به شکل قارچ گونه‌ای پیدا می‌شوند تا در روزهای گرم این فصل بازار داغی برای کسب درآمد صاحبانشان ایجاد کنند. هر چند که تمام مدارس فوتبال را نمی توان در زمره این قاعده قرار داد ولی توجه و ساماندهی آنها اهمیت زیادی دارد. برای بررسی این موضوع دقایقی با محمد رضا گل محمدی معاون آکادمی ملی فوتبال هم کلام شدیم تا از شرایط مدارس فوتبال و برنامه های آکادمی در این زمینه آگاه شویم.

 

مدارس فوتبال سال‌ها سرپرست مشخصی نداشتند

 

او ابتدا درباره وضعیت مدارس فوتبال و اقدامات آکادمی در راستای ساماندهی این مدارس توضیحاتی داد: "مدارس فوتبال به عنوان رکن مهم فوتبال پایه‌ای سال‌ها بدون دارا بودن سرپرست مشخصی به شکل‌ رها مشغول فعالیت بودند. عده‌ای با احساس مسئولیتی که داشتند در این زمینه خوب کار کردند و عده‌ای هم به خاطر گذراندن فراغت یا کسب درآمد به مدارس فوتبال رو آوردند. پس از این که از سال 87 این ماموریت به آکادمی ملی فوتبال سپرده شد، در درجه اول چند کار اساسی را دنبال کردیم. ابتدا آماری از مدارس فوتبال سراسر ایران تهیه کردیم تا مشخص شود چند مدرسه فوتبال در حال فعالیت هستند. اقدام بعدی هم که برای اولین بار انجام می‌شد، تدوین آیین‌نامه برای مدارس فوتبال بود که بر اساس آن هر کسی که در مدارس فوتبال فعالیت می‌کند باید از چارچوب مشخصی پیروی کند. سپس آموزش یکسان در مدارس فوتبال را پیگیری کردیم که این کار سه سال طول کشید. در مرحله بعدی مدرسانی را تربیت کردیم و آنها برای مربیان مدارس جلسه آموزشی گذاشتند. همچنین از تمام کشور ناظرانی را دعوت کردیم و برای آنها هم کلاس‌هایی پیرامون نحوه نظارت برگزار کردیم. در بخش دیگر در راستای ساماندهی مدارس فوتبال از فعالیت‌های مدارس فوتبال غیر مجاز جلوگیری کردیم. در سایت فدراسیون هم سامانه‌ای راه‌ا‌ندازی و تمام اطلاعات مدارس فوتبال را در آنها جمع‌آوری کردیم و در حال حاضر طبق آمار 842 مدرسه وجود دارد که مجوز دارند و فعالیت می‌کنند.

 

ازسال 92 مجوز مدرسه فوتبال تنها برای باشگاه‌ها صادر می‌شود

 

گل محمدی درادامه به طرح جمع آوری مدارس فوتبال و رفتن آنها زیر نظر باشگاه ها اشاره کرد و به ایسنا گفت: کار دیگری که در راستای ساماندهی مدارس فوتبال صورت گرفت این بود که فعالیت‌های مدارس فوتبال از شخص گرفته شد و از سال 92 مجوز مدرسه فوتبال تنها به باشگاه‌ها داده می‌شود چون در دنیا این باشگاه‌ها هستند که به عنوان پایه فعالیت‌های ورزشی محسوب می‌شوند. با این کار دیگر مدرسه شخصی فوتبال نخواهیم داشت و همه آنها زیر نظر باشگاه‌ها کار می‌کنند بنابراین از سال 92 فدراسیون فوتبال دیگر به فرد مجوز نمی‌دهد و تنها باشگاه‌ها هستند که می‌توانند مجوز تاسیس مدرسه فوتبال بگیرند.

 

درآمد فوتبال باید به اصلی‌ترین نقطه یعنی باشگاه‌ها برسد

 

او به مزایای انتقال مدارس فوتبال به باشگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: "با این کار باشگاه‌ها دارای هویت می‌شوند. سودجویی و سوء‌استفاده از کسانی که به این مدارس می‌روند به حداقل می‌رسد. بعضی ها با راه‌ا‌ندازی یک مدرسه فوتبال به اسم یک پیشکسوت بچه‌ها را سرگردان می‌کنند و پول‌های کلان می‌گیرند. اگر فوتبال درآمدی دارد باید به اصلی‌ترین نقطه که باشگاه‌ها هستند برسد. همچنین این روش پیگیری مسایل و مشکلات پیش آمده را هم راحت‌تر می‌کند. با وضعیتی که امروزه وجود دارد فردی مدرسه فوتبال تاسیس می‌کند، اما اگر مشکلی رخ بدهد نمی‌توان او را پیدا کرد ولی وقتی مدرسه زیر نظر باشگاه کار کند همه چیز مشخص و قابل پیگیری است. در تمام دنیا هم به همین شکل است.

 

معاون آکادمی ملی فوتبال درباره نحوه صدور مجوز مدارس فوتبال گفت: هیات‌های فوتبال استان‌ها به عنوان نمایندگان آکادمی فوتبال و همچنین اداره‌های کل تربیت‌بدنی استان‌ها مسوولیت صدور مجوز فعالیت مدارس فوتبال را به عهده دارند. آکادمی فوتبال مرجع صدور مجوز مدارس فوتبال نیست، ولی ضوابط کسب مجوز را تعیین و به هیات فوتبال استان‌ها می‌دهد و آنها مرجع کنترل کننده این موضوع هستند. ما هم به شکل رندوم اطلاعات و مشخصات مدارس فوتبال را بررسی می کنیم ولی مرجع صدور مجوز اداره کل تربیت بدنی و هیات فوتبالی استان‌ها هستند.

 

روش آموزش فوتبال در کشور یکسان سازی می‌شود

 

گل محمدی برنامه‌های آینده آکادمی در زمینه مدارس فوتبال را هم بیان کرد: "در آذر ماه نشستی داریم که آیین‌نامه فعلی را طبق ضوابط فیفا و AFC دوباره مورد ارزیابی قرار دهیم. قدم بعدی ما آموزش یکسان در سراسر کشور است. یعنی در همه جای ایران، آموزش مقدمات فوتبال به یک شکل انجام شود. برگزاری فستیوال‌های مدارس فوتبال را پیش‌رو داریم. قصد داریم که حداقل سالی دو بار این فستیوال را برگزار کنیم و مدارسی که خوب کار کردند را شناسایی و تشویق کنیم. مهم‌ترین هدف ما این است که بین این مدارس و کمیته‌ جوانان که مسئول استعدادیابی و ساماندهی تیم‌های پایه است به گونه‌ای ارتباط برقرار کنیم تا از بین آنها بازیکنان نخبه شناسایی و برای تیم‌های ملی پایه استفاده شوند.

 

یکسان‌سازی بر اساس طرح "گوستاوسون"

 

از او خواستیم که درباره یکسان سازی آموزش در مدارس فوتبال بیشتر توضیح بدهد که در این رابطه به استفاده از طرح آموزش فوتبال راجر گوستاوسون اشاره کرد و گفت: در یکسان سازی فعالیت‌های آموزشی چند بحث را دنبال می‌کنیم. طرحی که فیفا و AFC دارند را در آیین‌نامه‌ها گنجانده‌ایم و به تمام مدارس فوتبال ارسال کردیم و از آنها خواستیم که بر اساس آن عمل کنند. در حال حاضر طرحی که ارائه شده است بر اساس روش گوستاوسون سوئدی است. این طرح را اصلاح و بهینه می‌کنیم و سپس تمام مدرسان را دعوت می‌کنیم و برای اجرای این روش جلسه توجیهی می گذاریم. آنها هم برای مربیان استان‌ها جلسه می‌گذراند تا آنها را با این طرح درس آشنا کنند. اگر کار به همین شکل دنبال شود، یکسان سازی آموزش در سراسر کشور را هم از این طریق دنبال می‌کنیم. در حال حاضر 842 مدرسه داریم و 1920 مربی که با 34 هزار بازیکن کار می‌کنند. این سرمایه بسیار بزرگی است و باید تلاش کنم با کمک بخش‌های دیگر فدراسیون، اداره‌های کل ورزش و جوانان استان و هیات های فوتبال از این سرمایه به بهترین نحو استفاده کنیم.

 

گل محمدی از صدور کارت عضویت برای بازیکنان مدارس فوتبال خبر داد و گفت: پیگیر این هستیم که از سال آینده کارت‌های عضویت فدراسیون در تمام مدارس از ابتدای فعالیت افراد در آنها صادر شود. این کارت‌های عضویت به عنوان شناسنامه ورزشکاران تا پایان عمر ورزشی شان باقی می ماند. بنابراین خواهش می‌کنم که مدارس فوتبال و هیات استان‌ها همکاری‌های لازم برای صدور این کارت را داشته باشند و نسبت به صدور آنها اقدام کنند. با این کار تمام اطلاعات یک فرد در یک کارت موجود خواهد بود. در سایت مدارس فوتبال هم همه باید اطلاعات را ثبت کنند. اگر تمام اطلاعات بازیکنان از همان ابتدا ثبت شود یک بازیکن در مراحل پیشرفته‌تر نمی‌تواند دست به شناسنامه اش بزند و با صغر سن برای تیم‌های ملی مشکل ایجاد کند.

 

وی به تاثیر توجه به کار مدارس فوتبال اشاره کرد و افزود: تمام تلاش ما این است که مدارس فوتبال به عنوان رکن اول آموزش فوتبال، آموزش تاکتیک، تکنیک و مهارت‌های آمادگی جسمانی فوتبالیست‌ها در سنین پایه انجام شود تا در سنین 17 18 سالگی مربیانشان نگویند که آنها بدیهی ترین کارها را هم بلد نیستند. با این کار دیگر نیازی نیست که برای یک بازی تیم‌ ملی 15- 20 روز اردو گذاشته شود. چون در سنین پایه آموزش‌های پایه را فرا گرفته‌اند. در فوتبال ملی دنیا هم تنها چند جلسه تمرین برای هماهنگی ذهنی بازیکنان برگزار می‌شود ولی اینجا به خاطر مشکلات موجود مربیان مجبورند مدت زمان زیادتری برای اردوهای ملی وقت بگذارند. امیدواریم که با آموزش‌های صحیح و با حمایت‌هایی که فدراسیون انجام می‌دهد بتوانیم از پس این بار عظیمی که مدارس فوتبال به عهده ما گذاشته است، بر بیاییم و بتوانیم به بچه‌های مردم در سطح مهارتی،‌ اخلاقی و ورزشی کمک و آنها را با فوتبال روز دنیا آشنا کنیم.

 

در مباحثی که در مصاحبه با رییس و معاون آکادمی فوتبال درباره آکادمی ها و مدارس فوتبال مطرح شد طرح‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند نقش بسیار مهمی را در رشد و پیشرفت فوتبال کشور ایفا کند. بعضی از این طرح‌ها در حال اجرا است و بعضی از آنها هم قرار است که در مرحله اجرا قرار بگیرد. امید است که با توجه به این بخش‌ها، واقف شدن مدیران باشگاه‌ها به بخش پایه و اینکه برای بستن تیم کهکشانی باید ابتدا بازیکن سازی کرد، روزهای خوش فوتبال ایران را هم ببینیم و دیگر شاهد نخستین شکست‌های تاریخ فوتبالمان برابر لبنان و ازبکستان و زانو زدن تیم ملی برابر قدرت‌های درجه دو آسیا نباشیم.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
play_arrow
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
play_arrow
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
مقاومت پیروز خواهد شد
play_arrow
مقاومت پیروز خواهد شد
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
play_arrow
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
play_arrow
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
play_arrow
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
play_arrow
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
play_arrow
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
play_arrow
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
play_arrow
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
play_arrow
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد