عهد بسته بودم فیلمی درباره‌ شهیدعلم‌الهدی بسازم

انسیه شاه‌حسینی با اشاره به تحقیقات گسترده درباره شخصیت شهید علم‌الهدی گفت: از شهید علم‌الهدی خواستم تا فیلم «شب بخیر فرمانده» آبرومند باشد و سرمزار شهید عهد بستم فیلمی درباره او بسازم.
يکشنبه، 24 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عهد بسته بودم فیلمی درباره‌ شهیدعلم‌الهدی بسازم

 انسیه شاه‌حسینی با اشاره به تحقیقات گسترده درباره شخصیت شهید علم‌الهدی گفت: از شهید علم‌الهدی خواستم تا فیلم «شب بخیر فرمانده» آبرومند باشد و سرمزار شهید عهد بستم فیلمی درباره او بسازم.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، نشست خبری فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سیدزاده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج چهارشنبه برگزار شد. ابتدای نشست تیزری چهار دقیقه‌ای از فیلم که توسط کارگردان آماده شده بود، پخش شد در صحنه‌هایی که انتخاب شده بود شاه‌حسینی در مبارزه با یک عراقی دیده می‌شد، درباره چگونگی تحقیق و نگارش فیلمنامه فیلم درباره شهید حسین علم‌الهدی گفت: در زمان تولید «شب بخیر فرمانده» مجبوربودیم در مردادماه در خوزستان کار کنیم برای این‌که بازیگران  و عوامل بتوانند استراحت کنند کپر‌هایی را از چادرنشین در اختیار گرفتیم من و آقای سیدزاده در مزار شهدای هویزه می‌رفتیم .

عهد بستم فیلم درباره شهید علم‌الهدی بسازم

شاه حسینی در ادامه گفت: اکثرا سر  قبر شهدا می‌رفتم اما یک روز بر سرقبر شهید  علم‌الهدی رفتم و گفتم حسین خودت کمک کن فیلم من آبرومند باشد . در همانجا عهد بستم تا فیلمی براساس زندگی شهید علم‌الهدی بسازم.  همان سال فیلم «شب بخیر فرمانده» مورد توجه جشنواره کارلوویواری قرار گرفت و جایزه صلح پاپ را به خود اختصاص داد . شرایط فیلم «پنالتی» آماده شده بود آن را ساختم و پس از آن به سراغ نگارش فیلمنامه حسین علم‌الهدی رفتم.

«زیباتر از زندگی» فطری‌ترین و نزدیک‌ترین کار به خودم است

شاه حسینی در ادامه گفت: ما تمام صحنه‌ها را در مناطق واقعی جنگی گرفتیم . من وقتی در مناطق جنگی قرار می‌گیرم حس و حال عجیبی دارم و تجربیات خودم را از جنگ به تصویر می‌کشم. «زیباتر از زندگی » فطری‌ترین و نزدیک‌ترین کار به خودم است.

سه سال تحقیقات به طول انجامید/ آهنگران فانوس راه ما بود

وی در پاسخ به این سوال که چقدر تحقیقات درباره شهید به طول انجامید و با توجه به شخصیت‌محور بودن فیلم چگونه این تحقیقات شکل گرفت گفت: مشکل‌ترین بخش کار تحقیقات بود. سه سال از همه افراد از جمله بیابانگردها، ساکنین هویزه، خانواده معظم شهید، آقایان سردار شمعخانی، سردار محسن رضایی، غلامپور و یکی از دوستان نزدیک شهید آقای آهنگران ایشان در حکم  فانوس راه ما در تحقیقات بودند. کتاب‌های مختلف درباره شهید را مطالعه کردم. من به شخصه به دلیل رمان نویسی علاقه زیادی به درام دارم اما نمی‌توانستیم در این کار از این بخش استفاده زیادی داشته باشم از سوی دیگر نمی‌توانستم مستندات و واقعیات را رها کنم. کار بسیار سختی بود اما بالاخره پس از مدت‌ها کار روی فیلمنامه، تمام دانسته‌هایم از شهید را کنار هم مانند یک پازل چیدم و  به شخصیت شهید رسیدم. فیلم در لایه‌های مختلف با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و در هر لایه بخشی از شخصیت شهید به تماشاگر معرفی می‌شود.

روایت فیلم از زمان ارایه حکم فرماندهی سپاه هویزه به علم الهدی

شاه حسینی در پاسخ به این سؤال که چه بخشی از زندگی شهید به تصویر کشیده شده است گفت: علم الهدی قبل از فرماندهی در رادیو برنامه داشت و نهج البلاغه و قرآن تدریس می‌کرد اما در یک زمان از سردار شمعخانی می خواهد تا به او اجازه دهد و به جبهه برود ایشان مخالفت می‌کند و می گوید در جبهه فرهنگی فعالیت کن اما او تاکید می‌کند باید به مطالبی که به جوانان می‌گوید عمل کند و همین امر باعث می‌شود که حکم فرماندهی سپاه هویزه او امضاء می‌شود. داستان ما از زمانی که حکم فرماندهی را دریافت می‌کند (که حدود 40 یا 50 روز است)  تا روز شهادتش‌ 16 دی ماه است.

فیلمنامه «زیباتر از زندگی» بهترین مرجع برای تدریس است

وی درباره نزدیک شدن به شخصیت شهید با توجه به فعالیت‌های گسترده‌اش گفت: ایشان اهل تحقیق بودند، از 13 سالگی فعالیت ضد رژیم خود را آغاز کرد، پدرش در نجف همرزم امام بود. مادرش فعال مذهبی بود، در رژیم شاه به زندان رفته و شکنجه شده بود و شکنجه‌گر خود را بخشید . مفسر قرآن و... تلاش کردم تمام این موارد را در فیلم بیاورم . فیلمنامه به گواه بسیار از افرادی که آن را مطالعه کردند خوب بودو می‌تواند بهترین مرجع برای تدریس فیلمنامه باشد در این اثر بدون استفاده از فلاش بک ما به شخصیت اصلی داستان که زندگی پرباری داشته است، نزدیک می‌شویم و مخاطب را با خود همراه می‌کنیم. فیلمنامه  را به گونه‌ای نوشتم و ساختم که اگر کسی با جنگ هیچ آشنایی نداشته باشد و از مشخصات یک شهید اطلاعی نداشته باشد نیز جذب شود و دفاع ما را درک کند.

شاه حسینی با تاکید بر زبان انسانی و بین‌المللی فیلم گفت: تماشاگری که جنگ را تجربه نکرده است به راحتی با فضای دفاع ما ارتباط برقرار می‌کند. هرفیلمی که انسانی باشد به نظرم جهانی است. پس از فیلم «شب بخیر فرمانده» نوجوانی از مخاطبینی تحت تاثیرقرار گرفته بود و آن را بیان کرد.

سید سعید سیدزاده تهیه‌کننده در ادامه گفت: «شب بخیر فرمانده» اولین فیلم در حوزه دفاع مقدس بود که توانست در جشنواره خارجی مطرح شده و مورد توجه قرار گیرد. در آن فیلم نیز نگاهی انسانی دنبال می‌شود و در همان سال کاندیدای حضور درمراسم اسکار بود ایکاش فیلم فرستاده می‌شد و می‌توانست با مخاطب جهانی ارتباط برقرار کند.

شاه حسینی در ادامه درباره گستردگی تحقیقات و چیدمان درست برای رسیدن به شخصیت شهید علم‌الهدی گفت: ما با محدودیت زمانی مواجه بودیم به همین دلیل حوادث را گزینش کرده  و با خط دراماتیک داستان تلفیق کردم. از موضوعات تکراری پرهیز کردم با خانواده شهید صحبت‌های زیادی داشتم تا بتوانم رفتارش در خانواده را بدانم.

کار را با آرامش دنبال کردیم و از حواشی پرهیز کردیم

سیدزاده درباره تولید فیلم و عدم ارایه خبر در طول کار به رسانه‌ها گفت: عملیات نصر عملیات خاص و ویژه‌ای بود در ابتدای جنگ ما صورت گرفته بوده و ما باید تمام انرژی خود را در صرف ساخت فیلم می‌کردیم . سعی کردیم با آرامش کار را دنبال کنیم و از حواشی پرهیز کنیم

شاه حسینی درباره انتخاب بازیگر نقش علم‌الهدی و ارایه این نقش به حامد کمیلی توضیح داد: در طول سه سال که روی فیلمنامه کار می‌کردیم به نقش فکر می‌کردیم. برادرزاده شهید به شدت به لحاظ چهره به حسین نزدیک بود اما به لحاظ رفتاری پختگی کافی را نداشت. کلیپی تولید شده بود و بازیگری داشت که چهره خوبی برای ایفای نقش داشت اما متاسفانه به لحاظ شرایط جسمی برای فیلم جنگی مناسب نبود. با خانواده شهید صحبت کردیم مایل بودند از بازیگری که نقش یکی از پیامبران را بازی کرده بود استفاده کنیم. من راضی نبودم اما فیلمنامه را ارایه دادیم اما متاسفانه گویا به ایشان توهین کردیم از ایفای نقش سر باز زد و جالب این که پس از آن نقش یک جیب‌بر را بازی کرد. اما حامد کمیلی پس از خواندن فیلمنامه گفت : من دست‌هایم بالااست کمک کنید تا بتوانم به شخصیت شهید نزدیک شوم. او گفت اگر باید در خاک یا گل بروم تا به این نقش نزدیک شوم از این کار دریغ نکنید. او اصرار داشت تا به خوبی بتواند از عهده نقش برآید که به خوبی هم به ایفای نقش ‌پرداخت. من از حسین علم الهدی خواستم تا به ما و کمیلی کمک کند. من لادن مستوفی را بسیار دوست دارم اما در قلب من مستوفی رقیبی چون کمیلی پیدا کرده است.

کمیلی به بازیگران دیگر هم کمک می‌کرد

وی در ادامه گفت: 30 بازیگر شهرستانی داشتیم که کمیلی کمک می‌کرد تا آن‌ها هم نقش هایشان را به خوبی ایفا کنند. سرصحنه او را حسین صدا می‌کردیم چون خودش می‌خواست تا به نقش نزدیک شود. او تمام تلاش خود را کرد . کمیلی تاکید داشت آخرین صحنه که شهادت حسین علم‌الهدی در آخرین روز گرفته شود و حال عجیب و غریبی در آن صحنه پیش آمد که وصف شدنی نیست.

کمیلی اهل غلو و خودنمایی نبود

سیدزاده درباره انتخاب بازیگر نقش علم‌الهدی گفت: ما اگر جایی اشتباه می‌کردیم خود شهید ما را هدایت و اشتباهات ما را اصلاح می‌کرد. قبل از انتخاب کمیلی به سراغ بازیگر دیگری رفتیم که در اوج اشتباه بودیم اما ایشان راه ما را درست کرد. حامد کمیلی وقتی فیلمنامه را خواند گفت من نمی‌توانم چیزی به فیلمنامه اضافه کنم، همه چیز کامل است . شخصیت بسیار سالم و پاکی دارد و اهل غلو و خودنمایی نبود.

ایفای نقش علم‌الهدی نقطه عطفی در کارنامه کمیلی است

شاه حسینی در ادامه توضیح داد: اگر نقش کمیلی در فجر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد نقطه عطفی در کارنامه این بازیگر خواهد بود و مسیر زندگی او دربازیگری را تغییر می‌دهد.

وی درباره امکانات و تجهیزات برای ساخت فیلم توضیح داد: ما مشکلی برای امکانات و تجهیزات نداشتیم همه شرایط مهیا بود . گروه بسیار خوبی داشتیم.

آغاز نمایش عمومی فیلم در  هویزه

سیدزاده درباره امکانات فیلم گفت: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان اوج ، ارتش در حد بضاعت و سپاه بسیار خوب از ما پشتیبانی کردند و تمام صحنه‌های فیلم را در منطقه شهادت شهید گرفتیم و امیدواریم بتوانیم موفق عمل کنیم. رونمایی فیلم در فجر امسال خواهد بود اما نمایش عمومی فیلم را قصد داریم با فراهم آوردن شرایط  در مزار شهدای هویزه آغاز می‌کنیم.

علاقمندم فیلمنامه و بازی کمیلی در جشنواره دیده شود

انسیه شاه حسینی درباره حضور فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و توجه به فیلم توسط داوران گفت: ما به تکلیف عمل می‌کنیم بدون چشمداشتی . جشنواره برای من ملاک نیست زیرا نظر هیئت داروان و سلیقه افراد در قضاوت تاثیر می‌گذارد. اما علاقه مندم بازی حامد کمیلی و فیلمنامه این اثر دیده شود.

وی در پاسخ به این سوال که کار بعدی هم درارتباط با دفاع مقدس است: بله من هنوز از فضای جنگ فاصله نگرفتم و فیلمنامه‌اش آماده است . فیلمی شخصیت محور است.

کارگردان در خاتمه صحبت‌هایش به خاطره ای اشاره کرد و گفت: دربخشی از فیلم‌ حسین باید از زندگی خداحافظی کند و به دل طبیعت می‌آید هوا گرم و آفتاب سوزان بود به محض این که به کنار نهر رسیدیم هوا ابری شد و باران بارید و صحنه بسیار زیبایی را گرفتیم.

/7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین