مشروح/ احمدی‌نژاد:

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قابل اجراست/ هدف دولت انتخاباتی نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه من باور دارم که می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم تامین و فقر را ریشه کن کنیم، گفت: نه در فاز اول و نه در فاز دوم، هدف دولت از هدفمندی یارانه‌ها، انتخاباتی نیست؛ برخی دوستان همزمان می‌گویند طرح مضر بوده و شکست خورده و برخی می‌گویند برد انتخاباتی دارد؛ دولت حاضر است که خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند کارهای مهم‌تری انجام دهند.
چهارشنبه، 27 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قابل اجراست/ هدف دولت انتخاباتی نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه من باور دارم که می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم تامین و فقر را ریشه کن کنیم، گفت: نه در فاز اول و نه در فاز دوم، هدف دولت از هدفمندی یارانه‌ها، انتخاباتی نیست؛ برخی دوستان همزمان می‌گویند طرح مضر بوده و شکست خورده و برخی می‌گویند برد انتخاباتی دارد؛ دولت حاضر است که خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند کارهای مهم‌تری انجام دهند.


به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در ابتدا ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع خطاب به نمایندگان اظهار داشت: امیدوارم این ماه طلیعه همه آرزوهای بشریت تحت حاکمیت ولی عصر باشد و خدای بزرگ را سپاسگذارم که توفیق حضور در خانه ملت و حضور مجدد در کنار نمایندگان را به من داد و از هیئت رئیسه و رئیس مجلس صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی در ادامه افزود: امروز که خدمت شما رسیدم مهمترین مسائل کشور و راه حل‌های آن را می‌خواهم با شما در میان بگذارم که اراده مشترکی میان مجلس و دولت شکل بگیرد.

رابطه دولت و مجلس همواره دوستانه بوده

رئیس جمهور همچنین مطالب مهم خود را اینگونه دسته بندی کرد و اظهار داشت: رابطه دولت و مجلس همواره دوستانه بوده و ما یکی هستیم، همه ما در یک سنگر قرار داریم. دولت و مجلس با یک اعتقاد مشترک در صحنه کشور وارد شده‌ایم و برای خدمت به ملت از صیانت‌ از ارزش‌های الهی، عدالت، خدمت‌گذاری، عزت ملت و رفع محرومیت پا به عرصه خدمت رسانی گذاشتیم.

وی در ادامه از مسئولیت مشترک دولت و مجلس گفت و بیان کرد: ما باید برای یک مسئولیت مشترک تقسیم کار کنیم چرا که از گذشته با یکدیگر دوستی داشته‌ایم و در عرصه گوناگون برای ملت تلاش کرده‌ایم و هر دو می‌خواهیم خدمت کنیم مبنای کار ما دوستی و همکاری برای خدمت به مردم برای تعالی کشور است.

عده‌ای از تخریب رابطه مجلس و دولت سود می‌برند

احمدی‌نژاد افزود: این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان قائل بوده و در تشریک مساعی در سفرهای استانی با نمایندگان بسیار فعال بوده است.

وی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید این دولت در مسائل ملی و فرا منطقه‌ ای به مسائل رسیدگی نکرده ولی متاسفانه اخباری متشر می‌شود که خواهان برهم ریختن فضای برادری هستند و عده‌ای از این تخریب گویا سود می‌برند.

خواسته‌های و مسائل مشترک میان دولت و مجلس یکی است

احمدی‌نژاد افزود: خواسته‌های و مسائل مشترک میان دولت و مجلس یکی است و اگر بنا باشد تا در این جلسه همه یک کاغذ برداشته و خواسته‌های خود را بر روی آن بنویسیم اطمینان دارم که 95 درصد از آن‌ها یکی بوده و 5 درصد مابقی قابل حل و تفاهم است .
 
وی در ادامه با اشاره به مطلب دوم سخنرانی خود اظهار داشت: نمایندگان محترم مشکلات حوزه انتخابیه و مردم را پیگیری می‌کنند که این دغدغه مشترک ماست که خوشبختانه با پیگیری نمایندگان دولت کارهای خوبی انجام داده که به دلیل کمبود وقت از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنند.
 
احمدی‌نژاد تصریح کرد: این حرکت ارزشمند در راستای کمک به مجموعه نظام و مردم است که همگی کلیه مسائل و مشکلات مردم را با هم پیگیری می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: اما یک بخش مسئولیت مهمی که داریم به موضوعات کلان برمی‌گردد که باید مورد اهتمام ویژه دولت و مجلس باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به موضوع تحریم‌ها گفت: همه در این اندیشه مشترکی که از اهداف اصلی جمهوری اسلامی در راستای استقلال و آزادی رسیدن به جایگاهی در میان دیگر کشورهای جهان هستیم .

وی افزود: در دوره انقلاب به لطف خدا کارهای فراوان و افتخار آمیزی انجام شده که به محض اشاره در ذهن تداعی می‌شود با همکاری مجلس و دولت طرح‌های ماندگاری اجرا شد.

ظرفیت کشور بیش از این‌هاست

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال های 85 و 86 ما در تابستان قطعی‌های مکرر برق را داشتیم اما در همین 5، 6 سال گذشته توانسته‌ایم ظرفیت تولید برق را افزایش دهیم و علی رغم ازدیاد خانه‌ها، کارخانه‌ها و حتی بالا رفتن مصرف سرانه شاهد قطعی برق نبودیم. از خود شما می‌پرسم در خانه شما چند وسیله برقی وجود داشته و در حال حاضر چند وسیله برقی وجود دارد علی‌رغم تمامی این‌ها امروزه ما توانسته‌ایم به بزرگترین صادر کننده برق در منطقه تبدیل شویم و وزارت نیرو سالانه یک میلیارد دلار از این راه درآمد کسب کند و هنوز هم تقاضا برای خرید برق از ایران در حال افزایش است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: در سال‌های گذشته تولید سیمان از 32 میلیارد دلار به 86 میلیارد دلار در بخش صادرات از 7 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار افزایش یافته است در بخش فرهنگ ، تولید، علوم و فنون دریایی و فضایی در آبادی و آبادانی بیمارستان و دانشگاه و... کارهای بزرگی انجام شده در هر بخش چندین برابر کار شده و خواهد شد. طرح‌های عظیمی دیگر هم در کارنامه ما هست و جزو افتخارات ماست و همه می‌دانیم که ظرفیت کشور بیش از این‌هاست ما باید به الگو تبدیل شویم و این توانمندی ملت ایران است.

مشکل دشمن حقوق بشر نیست، پیشرفت و اقتدار ماست

رئیس‌جمهور دومین مشکل عدم پیشرفت کشور را تسلیم در برابر دشمن دانست و اظهار داشت: البته هم چنین موضوعی هیچ گاه نخواهد بود چرا که خوب می‌دانیم همه کسانی که در این جلسه حضور دارند از هم چنین امری به دور هستند و ایجاد تحول ساختاری ظرفیت سازی در میان اقشار و ملموس کردن دشمن برای مردم از راههای جلوگیری فشار در هنگام انفعال است.

دشمن نقاط ضعف ما را شناخته

وی در ادامه افزود: با همدلی و همکاری می‌توان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد یعنی نقاط ضعف خود را شناخت و این نقاط ضعف را تبدیل به فرصت سازنده در اقتصاد کرد چرا که امروز دشمن نقاط ضعف ما را شناخته و از همان نقطه به ما فشار می‌آورد دشمن نقاط ضعف ما را طراحی و تحریک می‌کند و از همان به ما ضربه می‌زند.

رئیس‌جمهور اولین راه جلوگیری از ضربه دشمن از لحاظ اقتصادی را این گونه تبیین کرد و گفت: در اقتصاد ما مسیر جریان ثروت و سرمایه بیش از 50 سال است که نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته است و از مناطق دور به مناطق مرکزی‌تر می‌آید.

احمدی‌نژاد در ادامه افزود: از یک نقطه دورتر به لحاظ دهک‌های درآمدی به جیب دهک‌های بالا به دهک‌های بالاتر می‌آید به لحاظ نوع فعالیت‌ اقتصادی به سمت سفته بازی و اقتصاد کاذب می‌رود که این در نگاه سرمایه‌دار توجیه می‌شود ولی در نگاه مکتبی ایران که همه از حقوق مساوی برخوردارند قابل قبول نیست.

اصل اقتصاد کشور به چند هزار نفر خاص منحصر شده

وی از منحصر شدن عرصه اقتصاد به افرادی معدود که ایجاد فساد می‌کنند گلایه و بیان کرد: عرصه اقتصاد محدود به افراد خاص نیست و این به ارز نفتی که در دست کسان خاص محدود شده است می‌توان اشاره کرد اصل اقتصاد کشور به چند هزار نفر خاص منحصر شده و نقطه ضعف این امر سیستم بانکی کشور است و این مسئله نه در مدیران بلکه سیستم اقتصادی کشور است.

رئیس‌جمهور به اقدامات انجام شده در کشورمان در جهت رفع محرومیت اشاره و اظهار داشت: در جهت رفع دهک‌های پایین سهام عدالت، مسکن مهر، بهسازی روستاها در نقطه مقابل دهک‌های پایین که پول آن‌ها به جیب دهک‌های مرکزی می‌رود صورت گرفته است.

وابستگی به بودجه و ارز نفتی

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: از دیگر ضعف‌های ما وابستگی به بودجه و ارز نفتی است که از سال‌های 48، 49 و 50 آغاز شده و هر روز این وابستگی بیشتر شده است که در همان سال‌ها دولت و مجلس نشست‌هایی را مانند امروز برگزار کرده که این وابستگی را کم کنند که از نتایج آن صندوق ارزی بوده که یک منبع مهمی برای سرمایه‌گذاری در کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به ضعف چهارم اقتصادی تصریح کرد: عدم اتکا و استناد به برنامه ریزی و منابع بومی و سرزمینی از دیگر ضعف‌های ما است چرا که بیشتر الگوها اقتباسی بوده و عمده تحریم‌ها برای رشد و برنامه ریزی یا سرمایه‌داری یا سوسیالیستی است.

وی در ادامه تاکید کرد: بخش وسیعی از برنامه‌ها متکی به منابع زمینی است و یا از ظرفیت‌های بومی استفاده نمی‌کنیم و اینگونه است که وابستگی شدید به ارز نفتی پیدا می‌کنیم.

25 درصد از ثروت کل کشور در تهران می‌چرخد

احمدی‌نژاد در ادامه اظهارات خود با اشاره به راه حل‌های جبران این ضعف‌ها تصریح کرد: یکی از راه حل‌ها تغییر جریان ثروت و سرمایه است که در غیر این صورت با مشکلات مواجه هستیم.

وی ادامه داد:‌ ثروت باید در کل کشور به گردش درآید چرا که 25 درصد از ثروت کشور تنها در تهران در جریان است در این صورت که می‌توانند از سرمایه‌های لازم برخوردار باشند.

رئیس جمهور اظهار داشت: سفته بازی و سرمایه گذاری‌های کاذب را باید محدود کرد و تقاضا برای کالاهایی که ارزشی در اقتصاد ندارد باید به حداقل رساند.

وی با اشاره به راه حل دوم بیان داشت: باید جوری برنامه ریزی کنیم تا مردم در تمام سرزمین‌ پهناور ایران فرصت را برای فعالیت و سازندگی پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استفاده حداکثری از منابع بومی یکی دیگر از راه حل‌های جبران ضعف‌هاست، تاکید کرد: در صورت توجه و اهتمام ویژه به منابع بومی داشته باشیم هم رشد پایدارتر خواهیم و هم آسیب‌پذیری ما کمتر خواهد شد.

وی در مورد آخر راه حل‌های جبران ضعف‌های اقتصادی کشور به لزوم قطع شدن بودجه و ارز نفتی اشاره و اظهار داشت: باید طی یک تصمیم مشترک این مشکل را برای همیشه حل کنیم چرا که این تصمیم از الزامات است و با توجه به اینکه اقتصاد کشور 100 سال است که به درآمدهای نفتی متکی است فشارهایی را به همراه خواهد داشت.

هدف دولت از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انتخاباتی نیست

رئیس‌جمهور در تشریح پیشنهادات خود برای حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: پیشنهاد اول بنده این است که از زمین که بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است، استفاده کنیم. وسعت ایران به لطف خدا 187.3 میلیون هکتار است؛ از این میزان، 25 میلیون هکتار دشت مرکزی و کویر مرکزی است که نوعا معدن است؛ حدود 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است و از این 103 میلیون هکتار 14 میلیونش جنگل است. 2 میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه زاگرس است.

وی در ادامه تصریح کرد: حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ولی فقط 14 میلیون کشت می‌شود. ممکن است برخی بگویند آب نیست، آب کم داریم اما داریم؛ مگر می‌شود که خداوند زمین حاصل‌خیزی خلق کند اما آب مورد نیاز را خلق نکند. ثروت‌هایی که در بازار سکه و ارز می چرخد چرا نباید به سمت تامین منابع آبی کشور برود.

معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است

احمدی‌نژاد ادامه داد: راهکار دوم استفاده از معادن است؛ بررسی کردیم و دیدیم معادن کشور و وسعت زمینی که برای صرفه اقتصادی هر معدن، گروه معدن‌کار کافی وجود دارد؛ معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است. الان کمتر از 15 هزار بلوک استفاده می‌شود.

وی راهکار سوم را هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و گفت: هدفمندی یارانه‌ها استفاده از منابع ملی است. در گام اول هدفمندی، ضریب جینی از 40 به 37 درصد رسید؛ نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به فقیر در شهری از 12.45 برابر به 10.17 رسید؛ در روستایی از 12.63 به 9.35 برابر رسید؛ هیچکدام از طرح ها در 50-60 سال اخیر نتوانسته شاخص‌ها را اینقدر تغییر دهد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم شده است، افزود: در همین دوره و در سال 90، نزدیک 11 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور افزوده شد و 3 میلیارد دلار نیز واردات کشور کاهش پیدا کرد.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: برخی می گویند هدفمندی قیمت ارز را بالا برد، این اشتباه است، هدفمندی حتی نقدینگی و برخی مسائل راهبردی را هم کاهش داد. دشمن بنزین را تحریم کرد، اما با هدفمندی طرح دشمن خنثی و نیاز ما به واردات به نزیک صفر رسید.

طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود

وی افزود: طرح هدفمندی طرح بسیار موفقی بود و دنیا ملت ایران را تحسین کرد. این کار موجب افتخار نظام، دولت و مجلس شد اما همزمان دشمنان نگران شدند از این که ظرفیت عظیم دولت و ملت را دیدند.

رئیس جمهور بابیان اینکه مرحله دوم هدفمندی را می‌توان اجرا کرد، اضافه کرد: دولت مطالعاتش کامل است؛ تبعات و آثار این اقدام را پیش‌بینی کرده‌ایم. اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است باید همه بدانند و باید برای تشریح یک طرح، اعداد و ارقام آن اعلام شود.

احمدی نژاد اضافه کرد: من باور دارم که می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم تامین و فقر را ریشه کن کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نه در فاز اول و نه در فاز دوم، هدف دولت از هدفمندی یارانه‌ها، انتخاباتی نیست؛ برخی دوستان همزمان می‌گویند طرح مضر بوده و شکست خورده و برخی می‌گویند برد انتخاباتی دارد. دولت حاضر است که خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند کارهای مهمتری انجام دهند.

ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ایم

رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: اصلاح نظام و سیستم بانکی راهکار چهارم ماست؛ چندتا بانک وکیل همه ملت شده‌اند و ملت را کنار گذاشته‌ایم. ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ایم و من امیدوارم در آینده برای تشریح طرح اصلاح نظام بانکی خدمت نمایندگان برسم.

وی در ادامه اظهارات خود در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: اقتصاد نیازمند مدیریت متمرکز است و دولت هر حرفی می‌زند همواره اجرایی کرده است ولی این امر مهم به پشتیبانی نیاز دارد و تصمیم‌گیری باید در هر مساله‌ای متمرکز شود تا دولت موفقیت آن را ضمانت کند و این مهم جز با همراهی، همدلی و پشتیبانی میسر نخواهد شد.

احمدی‌نژاد با گله از برخی از افرادی که وی را به رها کردن از کار خود که شش ماه پایانی ریاست جمهوری است متهم میکنند، گفت: روزها با هم تفاوتی ندارد. چه شش ماه اول دولت و چه شش ماه آخر در هر زمانی دولت می‌تواند بهترین کار را برای مردم کشورش انجام دهد و این طبق قانون اساسی تا روز آخر رئیس‌جمهور وظیفه دارد برای مردم کار کند.

رئیس‌جمهور از بی‌انصافی برخی افراد که وی را متهم به فروش ارز دولتی برای بودجه یارانه می‌کنند بیان کرد: آقای ابوترابی شما را به جدتان قسم می‌دهم مگر می‌توان مخفیانه پولی را از خزانه دولتی خرج شخصی یا برای هزینه دولتی کنار گذاشت و خرج کرد؟ دولت همواره با مردم صادق بوده و حرفهایش را با آن‌ها می‌زند و هیچ کار محرمانه‌ای از چشم مردم ندارد.

وی با اشاره به اینکه اتهاماتی به پاک‌ترین دولت روا شده گفت: در حال حاضر جایی برای رسیدگی به شکایات دولت نداریم که گلایه خود را در قالب لطیفه‌ای نقد می‌کنند که البته واقعیت دارد.

وی ادامه داد: شخصی در اصفهان چندین اتهام را به دولت زد و در پاسخ به فردی که پرسید آیا برای اظهارات خود دلیلی دارید بیان داشت که چندین نهاد نظارتی نتوانستند دلیلی بیابند حال چگونه از من انتظار دارید که برای آن دلیل بیاورم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هر طرحی که مصوب می‌شود دولت اجرا می‌کند ، گفت: دولت نه گله‌ای دارد نه اعتراض و نه دعوا و تمام این صحبت‌ها برای اداره بهتر کشور است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی یک سندی است که اداره کشور و مبنای حقوقی ملت و بخش‌های مختلف کشور را مشخص کرده است، گفت: براساس قانون اساسی، سه قوه از هم مستقل‌اند که بخشی از وظایف آنها نظارت بر سایر قوا است که این به معنی دخالت نیست.

وی ادامه داد: بازرسی کل کشور که بر سایر دستگاه‌ها نظارت دارد فعالیت‌اش به معنای دخالت نیست و همینطور دیوان عدالت اداری که اقدامات آنها استقلال قوا را نقض نمی‌کند برای قوه مجریه نیز یک دسته اختیارات مستقل و یک دسته اختیارات ناظر بر سایر قوا وجود دارد .

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ دولت هیچ‌گاه در قانونگذاری دخالت نمی‌کند اما اگر تصمیمات دولت در انتصاب افراد و مسئولیت‌ها دائما با طرح یا مصوباتی متوقف شود دولت چگونه می‌تواند به کار خود ادامه دهد؟

وی با اشاره به اینکه تغییر دائم قوانین می‌تواند ثبات را بر هم بزندافزود: زمانی که قانونی تصویب می‌شود ممکن است در گذشت زمان نیاز به تغییر و اصلاح داشته باشد ولی تغییرات پی در پی ثبات را بر هم می‌زند و اگر بنا باشد دائما در قانون هدفمندی یا قانون بودجه تغییراتی ایجاد شود دچار مشکل خواهیم شد.

احمدی‌نژاد بیان داشت: زمانی که یک طرحی تصویب می‌شود از زمانی که در قطار دولت قرار گیرد و در ریل بیفتد ماه‌ها می‌گذرد که این طرح می‌تواند مشکلاتی را در اجرای آن ایجاد کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر سایر قوا بخواهند به موضع اجرایی ورود کنندبه ضرر مدیریت کشور است گفت: جایگاه مجلس به لحاظ مسائل مهم و اساسی کشور در آن مطرح می‌شود محترم و رفیع است و به نفع هیچ یک از ما نیست به مرزهای اجرایی وارد شویم.

وی در ادامه با استناد به ماده 138 قانون اساسی اظهار داشت: در قانون اساسی دو مقدمه وجود دارد یکی طرح بوده که می‌تواند توسط 15 نفر از نمایندگان طی مراحل مشخص شده تصویب شود مسئله بعدی لایحه است که حق دولت بوده و زمانی که دولت به این نتیجه برسد که در موضوعی باید اقدامی صورت گیرد آن را در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن درست یا غلط بودن کار، اگر لایحه‌ای آنچنان دگرگون شود که از اهداف اولیه دولت دور باشد چگونه می‌توان دولت را مجبور به اجرای آن کرد.

/111/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویولت و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سرینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
music_note
حکمت | تنها حکومت ولایی در طول تاریخ / استاد عالی
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دالیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم روژان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم مایسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دانیار و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سارینا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کاملیا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم شایلین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین
راسخون برگزار می‌کند: قرعه‌کشی بزرگ کمک هزینه پیاده‌روی اربعین