سینمای لیبرال هر مسئولیت اخلاقی را یک شر می‌داند

رحیم‌پور ازغدی در نشست هالیوودیسم گفت: سینمای لیبرال، هر نوع مسئولیت اخلاقی را یک شر ضروری و حداقلی می‌داند که باید از دستش خلاص شد و هدفش این است که نشان دهد آنچه اصالت دارد نفسیات بشر است نه معنویت.
سه‌شنبه، 17 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سینمای لیبرال هر مسئولیت اخلاقی را یک شر می‌داند

 رحیم‌پور ازغدی در نشست هالیوودیسم گفت: سینمای لیبرال، هر نوع مسئولیت اخلاقی را یک شر ضروری و حداقلی می‌داند که باید از دستش خلاص شد و هدفش این است که نشان دهد آنچه اصالت دارد نفسیات بشر است نه معنویت.

 به گزارش راسخون به نقل از فارس، رحیم پور ازغدی در بخش دیگری از سومین روز نشست هالیوودیسم با اشاره به سینمای انقلاب اسلامی گفت: اگر انقلاب اسلامی از نظر تئوریک ترکیبی باشد از معنویت ، دین و عدالت ، سینمای انقلاب اسلامی نیز ترکیبی از این سه است و بنابر این، اینکه بگوییم سینما این جهانی و معنویت آن جهانی است و نمی‌توان بین آنها ارتباطی برقرار کرد، مطلب کاملاً اشتباهی است. آنچنان که در انقلاب اسلامی ما این جهانی و آن جهانی مطرح نیست ، هرچیز که این جهانی است باید و می تواند آن جهانی باشد.

او درباره سکولاریسم هم توضیح داد: سکولاریسم از همین جا شروع می‌شود که ماده و معنا دو امر متفاوت بلکه یک رقیبند ولی در فرهنگ اسلام حتی مسائل جنسی در چهارچوب خانواده تعبیر به امری معنوی می‌شود.

وی درباره تفاوت‌های اسلام و مسیحیت افزود: تلاش برای تأمین اقتصاد خانواده امری مقدس است ، از سر راه برداشتن مانعی از سر راه دیگران و یا تفهیم مطلبی به یک فرد ناشنوا صدقه است ، اینها همه روایتی از پیامبر اکرم (ص) هستند ؛ در دین ما تنها صدقه بعد مادی ندارد بلکه صدقه معنوی نیز وجود دارد. شهوت و سکس در اخلاق اسلامی به رسمیت شناخته شده و این تفاوتهای اسلام و مسیحیت است. شما در مذهب کاتولیک می‌بینید که مسائل و حقوق جنسی ، حقوق نیستند ، به رسمیت شناخته نمی‌شوند و برای معنوی بودن اساساً باید ترک ازدواج کرد ولی در فرهنگ اسلام درست عکس این مطلب صادق است.

او درباره دیدگاه انقلاب اسلامی هم گفت: دیدگاه انقلاب اسلامی این است که بازار، دانشگاه ، کارخانه ، مزرعه ، جبهه جنگ و آکادمی هنر همه و همه می‌توانند مسجد باشند اگر که در مسیر معنویت ، عقلانیت و تربیت اخلاق دینی به کار گرفته شوند.

وی افزود: ما در  عرصه سینما با سینمای لیبرالیستی و سینمای فرویدیستی و از این قبیل مواجهیم، همانطور که گفتم کارگردان و فیلمنامه نویس و هنرپیشه غالباً از این چیزها چیزی سر در نمی‌آورند مگر یک مفاهیم ژورنالیستی. اما کسانی که ذهن‌ها را اینطور تربیت کرده اند که به مفاهیم انسانی از چه منظری نگاه شود، آنها توانسته اند مثل اسفنج که آب را در خودش جذب می‌کند افکار عمومی و نخبگان در غرب و دانشگاه‌های دنیا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

رحیم‌پور ازغدی درباره سینمای لیبرال هم گفت: سینمای لیبرال، هر نوع مسئولیت اخلاقی را یک شر ضروری حداقلی می‌داند که باید از دستش خلاص شد، هدفش این است که نشان دهد آنچه که اصالت دارد نفسیات بشر است نه معنویت که این نیز مبتنی می‌شود بر دیدگاه هابز و لایک و منابع انسان شناختی سنت لیبرال ؛ آنها اساساً بر این عقیده‌اند که انسان باید بدون هیچ محدودیتی در هر زمان به هرچه که می‌خواهد برسد و هیچ مرز قانونی ، دینی و اخلاقی نیز نباید مانع آن شود، به عقیده آنها همه چیز در خدمت نفسیات و شهوت بشر است.

او اضافه کرد: انسان شناسی لیبرال موجود در فیلمهای هالیوودی مفهومی است که انسان‌ها برای رسیدن به خواسته‌هایشان همچون سگهای وحشی یکدیگر را می‌درند و جلو می‌روند، ما حتی در تعریف خودمان از انسان اولیه تعریفی کاملاً متفاوت داریم.آنها انسان بدوی و غارنشین را خالی از هرگونه اخلاق و عقلانیت می‌دانند ولی در نظر ما ادبی ترین انسان همان آدم و حوا ، هابیل و قابیل بوده‌اند که در دیالوگ هایشان اخلاق را مشاهده می‌کنیم، در واقع بشر اولیه در ابزار به وجود آمده نه در افکار؛ سینمای هالیوود براساس گزاره‌هایی از این دست که‌  عقل برده شهوت است و اخلاق تنها محصول خود ماست و خدا ما را نیافریده و ما خدا را آفریده‌ایم شکل گرفته است.

/7432/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.