گزارش سومین شب از اجرای «شبی با مرتضی»

2 خطر درباره شناخت شهید آوینی | قرائت یادداشت منتشر نشده از «سید مرتضی»

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به دو خطری که درباره شناخت شهید آوینی وجود دارد، گفت: خطر اول این است که سید مرتضی را هر طور که دلمان می‌خواهد، تعریف می‌کنیم و خطر دوم این است که آوینی را به صورت قالب ببینم.
جمعه، 30 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
2 خطر درباره شناخت شهید آوینی | قرائت یادداشت منتشر نشده از «سید مرتضی»

ویرایش عکس آبان ماه 98
 

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به دو خطری که درباره شناخت شهید آوینی وجود دارد، گفت: خطر اول این است که سید مرتضی را هر طور که دلمان می‌خواهد، تعریف می‌کنیم و خطر دوم این است که آوینی را به صورت قالب ببینم.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم سومین شب از اجرای «شبی با مرتضی» به مناسبت همزمانی سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی با ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره‌(س)، با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیرمسئول نشریه خیمه، علی شاه‌حاتمی کارگردان سینما و بهزاد بهزادپور کارگردان تئاتر و سینما در نخلستان مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج برگزار شد.
در ابتدای این مراسم اجرایی با محوریت عاشورا به کارگردانی بهزادپور روی صحنه رفت که توجه حاضرین را به خود جلب کرد.
* نباید آوینی را با مختصات دلخواه خودمان معرفی کنیم
در ادامه، حجت الاسلام زائری طی سخنانی گفت: در همین ابتدا صادقانه اعتراف می‌کنم که تعداد دفعاتی که محضر شهید آوینی را درک کردم، از سلام و علیک تجاوز نمی‌کند.
وی افزود: اینجا افراد دیگری باید صحبت می‌کردند، یکی از آفت‌هایی که ما را تهدید می‌کند این است که کسی مثل من به سخنرانی می‌پردازد.
این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: خداوند به این شهید عزتی داده که همه چیز را با او می‌شناسیم، همت شبانه‌روزی این شهید والا مقام همین جایگاه عظیم است.
وی خاطرنشان کرد: دو خطر در مورد شناخت آوینی وجود دارد: خطر اول این است که شهید آوینی را در هر طور که دلمان می‌خواهد تعریف می‌کنیم.
این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه به ابعاد شخصیتی شهید آوینی پرداخت و گفت: شهید آوینی همه چیز را با هم دارد و ما نمی‌توانیم داشته‌های وی را قطعه قطعه کنیم، آوینی فروردین 72 از یک راه طی شده با ما سخن گفته است، آزادی و انتخاب و شعر گفتن همه‌اش با هم به شهید آوینی می‌رسد. اگر من فقط نماز شب خواندن شهدا را به تصویر بکشم و نگویم که چمران در آمریکا تحصیل کرد و نگویم آوینی چه مسیری را طی کرده است، خروجی کار آوینی از آب در نمی‌آید. من باید به جوان امروز بگویم که می‌توانی مثل شهید آوینی شوی!
زائری تصریح کرد: خطر دوم این است که آوینی را به صورت قالب ببینم، اگر من شهید آوینی را به چفیه و شلوار شش جیب محدود کنم این واقعا ظلم بزرگی است.
وی، شهید آوینی را تربیت‌یافته هئیت امام حسین(ع) و زیارت عاشورا دانست و تصریح کرد: باید چیزی که آوینی را ساخت، تقویت کرد، اگر نگاه اول را داشته باشیم و تحلمان را بالا ببریم و 20 سالگی یک جوان را تحمل کنیم، در 40 سالگی فردی مثل آوینی را تحویل خواهیم گرفت که دلی بزرگ و مسیری مثل مسیر پیامبر اکرم را می‌خواهد.
این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: اگر حضرت سیدالشهداء به حر بن ریاحی اجازه طی کردن مسیر را نمی‌داد، اینطور نمی‌شد، اگر قاعده‌ای که خدا تعریف کرده را طی کنیم از آوینی بزرگتر را خواهیم داشت.
بنابراین گزارش، پس از سخنان حجت‌الاسلام زائری، کلیپی با محوریت وقایع عاشورا پخش شد که از سوی حاضران جلسه مورد استقبال قرار گرفت.
همچنین در ادامه کلیپی از آثار مستند سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی در خصوص دفاع مقدس و ارتباط آن با عاشورا، روی پرده نقره‌ای نقش بست.
اجرای دیگری درباره واقعه عاشورا به کارگردانی بهزاد بهزادپور روی صحنه رفت که این نمایش کوتاه به لحظه وداع عبدالله‌بن الحسن و حضرت ابا عبدالله الحسین در روز عاشورا پرداخته بود و توجه حاضران را به خود جلب کرد.
* خاطره کارگردان «شب آفتابی» از شهید آوینی
بهزادپور پس از این اجرا گفت: من احساس می‌کنم دینی به گردنم است که موضوعی را بگویم، چون ما با سید مرتضی ارتباطات داشتیم و یادم هست که در حوزه هنری، ایشان آن طرف حوض و من این طرف حوض ایستاده بودیم که من می‌گفتم به جای روایت فتح موسیقی بگذار که آقا مرتضی در پاسخ به من می‌گفت: مبانی مبانی!
وی افزود: بچه‌های نسل اول انقلاب خیلی شبیه همدیگر هستند و علتش این است که همه از یک محل آمده‌اند و طعم آن مبانی را که شهید آوینی گفته،‌ حس کرده‌اند.
بهزادپور ادامه داد: بچه‌های نسل اول انقلاب روضه هفتگی می‌رفتند که آرتیست آن‌ها ابی‌عبدالله و حضرت ابوالفضل العباس(ع) بود، این‌ها آداب را رعایت می‌کردند. الان «شهدای جنگ» آرتیست قصه‌های ما شده‌اند.
وی با اشاره به سخنان سید مرتضی آوینی گفت: یکی از علت‌های برگزاری این مراسم آن مبانی بود که آوینی می‌خواست، می‌خواستیم سید مرتضی را علمدار ابی عبدالله کنیم، من احساس می‌کنم کمی راه گم شده است، نسل اولی‌ها «قال الصادق و قال الباقر» گوش می‌کردند و سراغ کتاب‌های شهدا نمی‌رفتند.
این کارگردان سینما ادامه داد: در زمان جنگ بچه‌ها با تکیه بر حضرت اباعبدالله(ع) و حضرت زهرا (س) غرّش می‌کردند و ارتش عراق را به عقب می‌راندند، چون روحشان روح حسین‌بن علی بود.
وی به ابعاد گسترده حادثه عاشورا پرداخت و گفت: هانی‌بن عروه به مسلم گفت که پشت پرده پنهان شود و وقتی عبیدالله‌بن زیاد آمد کارش را تمام کند، مسلم بن عقیل خطاب به هانی بن عروه گفت: هانی مشرب ما از پشت خنجر زدن نیست! به نظر من خیلی از مطالب کربلا نوشته نشده است.
بهزادپور در ادامه به ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) اشاره کرد و بیان کرد: سید مرتضی آوینی با دیدن ابی عبدالله دیوانه شد. الان چقدر از مشرب امام حسین را در جامعه می‌بینم؟ علتش این است که از امام حسین (ع) فاصله گرفته‌ایم.
وی افزود: سید مرتضی آوینی اهل روضه بود، اهل امام حسین بود، اگر در این چند کلمه‌ای که صحبت کردم بپرسید «سید مرتضی کیست» می‌گویم که سید مرتضی را از روضه بشناسید.
به گزارش خبرنگار فارس، پس از سخنان بهزادپور اجرای دیگری با محوریت مصائب سالار شهیدان روی صحنه رفت که حزن و اندوه عاشقان آل الله (ع) را برانگیخت.
بنابراین گزارش، پخش کلیپی با موضوع بیداری اسلامی از دیگر برنامه‌های اجرا شده این مراسم بود.
* متن یادداشت منتشر نشده از شهید آوینی
در ادامه این مراسم، مصطفوی یکی از همرزمان شهید سید مرتضی آوینی به قرائت یادداشتی از سید مرتضی آوینی پرداخت که تا به حال منتشر نشده است.
متن کامل یادداشت مذکور به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
وفدیناه بذبح العظیم
ای آنکه گذرت بر خاک من است، بدان که من طعمه مرگ نیستم.
من در انتظار ننشسته‌ام تا مرگ به سراغم آید.
به ندای «موتوا قبل آن تموتوا» لبیک گفته‌ام  و شهادت را برگزیدم که جاودانگی است.
و اکنون از من زنده‌تر کیست؟
ای رهگذر! از درون این خاک بلا دری به سوی کربلا گشوده‌اند. روحم به ضیافت گاه وصال پر کشید و مخاطب این خطاب ازلی قرار گرفت که: «فدخلی فی عبادی و ادخلی جنتی»
بدان که این راه رفتنی است و باب جهاد فی سبیل الله و شهادت مسدود شدنی نیست.
اگر خداوند متاع وجود تو را خریدنی بیابد، هر کجا که باشی و در هر زمان، تو را در جمع اصحاب کربلا به بهشت خاص خویش فرا خواهد خواند.
سید مرتضی آوینی»
* پایان مراسم با اقامه نماز جماعت
آخرین شب از مراسم «شبی با مرتضی» همزمان با لحظات ملکوتی اذان مغرب به اتمام رسید و هنرمندان و مهمانان به نماز جماعت پرداختند.
از نکات قابل توجه این مراسم می‌توان به طراحی متفاوت محیط و صحنه‌ای اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از هنرمندان و مهمانان قرار گرفت.
همچنین اجراهای صحنه‌ای وقایع عاشورا و مصائب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که بهزاد بهزاد پور کارگردانی آن را بر عهده داشت از تفاوت‌های دیگر این مراسم با دیگر مراسم‌های فرهنگی هنری بود.
بنابر این گزارش، مراسم «شبی با مرتضی» از روز سه شنبه 27 فروردین پذیرای مهمانان و سخنرانانی همچون: سعید قاسمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، نادر طالب‌زاده، یوسفعلی میرشکاک، گل‌علی بابایی، وحید جلیلی و ... بود. 
/7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما