جوادی آملی: رفع فقر در سایه عدالت، از مشخصات جامعه اسلامی است

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: رفع فقر و توجه به نیازمندان در سایه عدالت از مشخصات مهم جامعه اسلامی می باشد.
جمعه، 6 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوادی آملی: رفع فقر در سایه عدالت، از مشخصات جامعه اسلامی است

ویرایش عکس شهریور 99
 

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: رفع فقر و توجه به نیازمندان در سایه عدالت از مشخصات مهم جامعه اسلامی می باشد.
به گزارشراسخون به نقل از خبرگزاری ایسنا، آیت الله جوادی آملی عصر روزگذشته، در بنیاد علوم وحیانی اسرا با اشاره به هدفمندی جهان آفرینش گفت: قرآن کریم و انبیاء، آفرینش انسان را در جهان هستی هدفمند می دانند از این رو انسان باید برای زندگی خود هدفی متعالی و ملکوتی داشته باشد.
این مفسر قرآن کریم افزود: قرآن با زبان فطرت انسان و نیازهای او آشنا می باشد و منطبق با عقل برای انسان خط مشی زندگی تعیین کرده است.
وی عدل را یکی از پیام‌های مهم قرآن کریم برای انسان برشمرد و گفت: عدل حقیقت بزرگ و ارزشمندی است این در حالی است که بسیاری از کشورها از عدل و عدالت سخن می گویند اما در حق یکدیگر به ظلم و ستم می پردازند.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد:عدل به معنای قرار داشتن هر چیزی در جایگاه خود می باشد و هر کس بتواند سرشت و سیرت خود را با عدل تطبیق دهد جایگاه رفیعی به دست خواهد آورد که بر این اساس انسان باید روح و جان خود را برای کسب کمال و تعالی آماده سازد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معیارهای ایمان در انسان اشاره کرد و گفت: از مشخصات مهم جامعه اسلامی، گرایش به اخلاق دینی، توجه به احکام شریعت و حفظ ایمان است همچنین در این جامعه نیازهای مردم و حقوق افراد به خوبی رعایت می شود زیرا رعایت حقوق مردم از سنت‌های الهی می باشد.
این استاد برجسته حوزه با تاکید بر ضرورت دوری گزیدن از اختلاف در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: اگر اختلاف بر اثر بدرفتاری‌های دینی حاصل شده باشد تبدیل به عذاب الهی می شود و باید با توبه و وحدت این اختلاف را از جامعه اسلامی دور کرد.
وی ایمان و عمل صالح را معیار برتری انسان‌ها دانست و عنوان کرد: در مقام و شغل هیچ کس نمی‌تواند خود را از دیگری برتر و افضل بداند زیرا در نزد خداوند تنها ایمان، تقوا و عمل صالح معیار برتری انسان ها نسبت به یکدیگر است.
وی توجه به معیشت مردم و رفع فقر در جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: فقر سلامتی و فقر طبیعی برای انسان نقص نیست اما فقر اقتصادی در جامعه اسلامی، نقص می باشد از این رو باید این نقص را در سایه عدالت رفع کرد.
این مفسر بزرگوار اظهار داشت: اگرچه امیرمومنان در ساده زیستی زبانزد بودند اما در برابر فقر سکوت نمی کردند و به نیازهای مردم فقیر توجه داشته و با عدالت خود به تامین زندگی فقرا توجه داشتند که این امر باید سرلوحه جامعه اسلامی باشد.
/7432/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما