حجت‌الاسلام خسروپناه

اهل عرفان ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌دانند

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به فلسفه نامتناهی ماه مبارک رمضان گفت: اهل عرفان، ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌پندازند.
پنجشنبه، 20 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهل عرفان ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌دانند
 ویرایش عکس دی ماه 98

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به فلسفه نامتناهی ماه مبارک رمضان گفت: اهل عرفان، ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌پندازند.
به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجت‌الاسلام خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان درباره حکمت روزه‌داری گفت: شناخت حکمت احکام الهی کار ساده‌ای نیست، می‌توان از طریق آموزه‌های دینی و قرآن کریم به تمام حکمت‌های آن پی برد.
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم، حکمت ماه مبارک رمضان را به تقوای الهی می‌داند، یادآور شد: بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه، ماه رمضان سپری در برابر عقاب الهی است و مهمترین کارکردی که می‌تواند روزه ماه مبارک داشته باشد، این است که انسان از رذایل پاک می‌شود و طهارت پیدا می‌کند.
خسروپناه با تاکید بر اینکه منظور از طهارت پیدا کردن در این ماه، همان سلوک معنوی، تقرب و مهمانی خدا را پیدا کردن است، افزود: بر این اساس اهل عرفان ماه رمضان را ماه سلوک الهی می‌دانند. بنابراین این ماه در عرفان اسلامی موقعیتی ویژه دارد، چرا که ماه مهمانی خداوند است و به تعبیر قرآن کریم «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» است.
وی، هدف از روزه‌داری برای عارف را مهار نفس در راستای رسیدن به مقصود دانست و گفت: آن مقصود نیز تمام آفرینش و به تعبیری عشق به پادشاه عالمیان است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضای معنوی که در این ماه در جوامع حاکم می‌شود، توضیح داد: فرایض الهی در این موقعیت می‌تواند تحولی عظیم در نهاد انسان ایجاد کند.
خسروپناه تاکید کرد: از جمله نکاتی که در اهمیت این ماه مورد توجه است کاهش جرائم و افزایش انفاق و کمک مردم به انسان‌های نیازمند است که این نکته مهمی است که تقریبا همه مسلمانان شاملش می‌شوند.
/7432/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.