نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد ومناظره گفت:پویایی فقه شیعه نیز در نقد درونی آن است و نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است و جریان‌های فکری حوزوی و غیرحوزوی باید سعی کنند این عقلانیت وحیانی را در حوزه‌های مختلف علوم وارد کرده و نتایجی را برای تمدن‌سازی اسلامی بدست بیاورند.
سه‌شنبه، 30 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است

 ویرایش عکس دی ماه 98

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد ومناظره گفت:پویایی فقه شیعه نیز در نقد درونی آن است و نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است و جریان‌های فکری حوزوی و غیرحوزوی باید سعی کنند این عقلانیت وحیانی را در حوزه‌های مختلف علوم وارد کرده و نتایجی را برای تمدن‌سازی اسلامی بدست بیاورند.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه عصر  امروز در همایش طلبه عصر انقلاب که با موضوع« حکمت تمدن‌ساز» در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزارشد اظهار داشت: تحلیل فلسفه بسیار مهمتر از تدریس آن است.

وی افزود: تمدن همچون فرهنگ داری معانی و تعاریف گوناگون است که در این رابطه گفته می‌شود فرهنگ دستاوردهای نرم‌افزاری انسان و تمدن دستاوردهای سخت‌افزاری انسان است؛ البته اعتقاد داریم که در واقع دستاوردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انسان در راستای پیشرفت او محسوب می‌شود که اگر بخواهیم پیشرفت را نیز معنی کنیم دو نوع پیشرفت داریم که این پیشرفت ممکن است در حوزه مادی ایجاد شود که برآیند آن تمدن مادی و ممکن است در حوزه ملکی و ملکوتی حاصل شود که برآیند آن تمدن ملکوتی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: تمدن دارای مولفه‌های مختلف است که نخستین مولفه آن عقلانیت می‌باشد و  مولود تمدن‌هاست، مثلاً برای شناخت تمدن غرب باید به عقلانیت و فلسفه آن نگریست، در نتیجه عقلانیت و فلسفه دو رکن اصلی تمدن به شمار می‌رود.
دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی و  نقد ومناظره  گفت‌: صنعت، امنیت، سیاست، معنویت، سلامت و سبک زندگی از عناصر دیگر تمدن به شمار می‌رود .
وی افزود: فلسفه ملاصدرا در ادامه فلسفه اسلامی، عقلانیت اسلامی را پیشنهاد داد، او اعتقاد داشت که ما از یک عقل مستقل نظری باید شروع کنیم و در ابتدا باید معرفت پیدا کنیم نه ایمان، یعنی معرفت قبل از ایمان است پس از این با هر کسی می‌توان تعامل کنیم و او منطق را می‌پذیرد و بر اساس عقل نظری برهان، توحید می‌آورد و حتی حسن و قبح عقلی را نیز می‌پذیرد منتهی کار ویژه او این بود که از این عقلانیت مستقل به وحی می‌رسد پس این فاعل شناسی وحیانی  حقایقی را به بشر نشان می‌دهد که هیچ گاه قادر به شناسایی آن نبود.
این استاد حوزه گفت: عقلانیت سکولار، عقلانیت عرف و جامعه را در هم آمیخته در حالی که حکمت متعالیه عقلانیت را با سبقه وحیانی در هم آمیخت تا بتواند به حقایق اصلی عالم دست پیدا کند.
*ملاصدرا از عنصر عقلانیت در  الهیات بهره برد
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان داشت: عقلانیت حکمت متعالیه به سمت الهیات رفت عرصه‌‌های دیگر را پوشش نداد ولی این قابلیت را دارد که آیندگان این مدل عقلانی را پیش ببرند و تمدن را در این محور استوار کنند.
وی از تشکیل کارگروه‌های مختلف در زمینه انطباق حکمت متعالیه در علوم مختلف خبر داد و گفت: به عنوان مثال حکمت متعالیه در علم پزشکی به جای مبارزه با باکتری‌ها و کشتن آنها راه واکسیناسیون را تجویز می‌کند تا با تعامل با باکتری‌ها بتواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد.
رئیس پژوهشگاه فلسفه و حکمت ایران افزود: پویایی فقه شیعه نیز در نقد درونی آن است و نقدپذیری فقه شیعه باعث پویایی آن شده است و جریان‌های فکری حوزوی و غیرحوزوی باید سعی کنند این عقلانیت وحیانی را در حوزه‌های مختلف علوم وارد کرده و نتایجی را برای تمدن‌سازی اسلامی  بدست بیاورند.

7432
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.