موقوفه قائم مقام فرهانی و ربع رشیدی شناسنامه مردم آذربایجان است

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری: سند موقوفه قائم مقام فرهانی در درجه اعلای اعتبار است.
سه‌شنبه، 2 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موقوفه قائم مقام فرهانی و ربع رشیدی شناسنامه مردم آذربایجان است

ویرایش عکس آبان ماه 98

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری : سند موقوفه قائم مقام فرهانی در درجه اعلای اعتبار است.
           
به گزارش راسخون، حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف در جمع خبرنگاران گفت: در راستای احیای موقوفات در استان اذربایجان شرقی قدم های اساسی برداشته شده است و اگر با همین روند ادامه پیدا کند در دو سه سال آینده موقوفات استان، یکی از پایه های اقتصاد و فرهنگ در استان خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه عقب ماندگی در موقوفات کشور وجود دارد بیان داشت: سنت اسلامی وقف که پس از انقلاب رونقی دوباره یافته بود.
 
وی در رابطه با آسیب جدی قانون گذاری که متوجه وقف شده است متذکر شد: از زمان های گذشته حتی در رژیم های طاغوتی نیز موقوفات مشمول مالیات نمی شد، متاسفانه در سالهای گذشته در قانون موقوفات را مشمول مالیات دانسته ولی آن را معاف از پرداخت مالیات کردند.
 
حاتمی ادامه داد: بر همین اساس یک سری ضوابط و شروط در آئین نامه قرار دادند و در برخی استان های کشور از جمله فارس، تهران و خراسان جنوبی اقدام به دریافت مالیات از موقوفات نمودند.
 
معاون حقوقی اوقاف افزود: در ماه های گذشته که قانون جامع مالیاتی بررسی می شد یک قدم پیش تر گذاشتند و برای تمامی مواردی که معافیت مالیاتی داشتند، یک نرخ مالیاتی تعیین کردند.
 
وی با اشاره به اینکه این مسیر با شیوه وقف خیرین همخوانی ندارد اظهار داشت: هرچند اکنون معافیت موقوفات نرخ صفر را دارد، اما ممکن است همین قانون در سالهای بعد درصد برای موقوفات تعیین نماید.
 
حاتمی ضمن بیان معافیت آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س)، آستان شاه چراغ و عبد العظیم حسنی از این قانون متذکر شد: موقوفه امام رضا (ع) از نظر شرعی با سایر موقوفات تفاوتی ندارد و این نکته خود یکی از شبهه های اساسی وارد شده به این قانون می باشد.
 
وی با اعلام این خبر که در سال 92 بیش از 2 هزار مورد وقف در کشور به ثبت رسیده است خاطر نشان کرد: تا کنون 1 میلیون و 400 هزار رقبه وقفی در کشور به ثبت رسیده است.
 
معاون حقوقی اوقاف افزود: همچنین 8 هزار پرونده حقوقی در رابطه با وقف در جریان است که قسمت عمده آن مربوط به اصل وقفیت و موقوفات است.
 
آغاز وقف دسته جمعی با حضور 6 هزار خیر در ساخت بیمارستان
 
حاتمی اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور با انتشار اوراق وقف در جهت ساخت بیمارستان جامع سرطان در تهران، وقف دسته جمعی کلید خورده است.
 
موقوفات شناسنامه مردم است و موقوفه قائم مقام فراهانی و ربع رشیدی از این جمله است
 
وی در رابطه با بزرگ ترین موقوفه استان ابراز کرد: موقوفه قائم مقام فراهانی یکی از بزرگ ترین موقوفات کشور است که سند آن در در درجه اعلای اعتبار است و از جمله میراث فرهنگی این استان به شمار می رود.
 
معاون حقوقی اوقاف گفت: بر اثرکارشکنی برخی از افراد حکمی در رابطه با ابطال موقوفه قائم مقام فراهانی صادر شده بود که با دستور مستقیم ریاست قوه قضائیه این پرونده توسط کمیسیون ماده 2 متشکل از معاون اول قوه قضائیه و برخی از علما مجددا مورد بررسی قرار گرفت و در پایان حکم خروج موقوفه قائم مقام فراهانی را غیر شرعی خواندند.
 
حاتمی ادامه داد: این موقوفه در دست بررسی است و مردم ساکن مناطق وقفی در رابطه با این تغییرات نگرانی نداشته باشند. در رابطه با تعامل با مردم به تفاهم خواهیم رسید و این موقوفه اگر به جای خود برسد کمک قابل توجهی به رشد مسائل اقتصادی و فرهنگی آن منطقه خواهد داشت.
 
عمده موقوفات در کشور جنبه منفعتی دارد
 
حاتمی با اشاره به منفعتی بودن اکثر موقوفات کشور بیان داشت: 2200 موقوفه منفعتی در استان وجود دارد. یعنی موقوفاتی که در آمد آن در راه خیر مورد استفاده قرار می گیرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.