استاندار قم : 70 درصد موقوفات قم دارای نیت روضه‌خوانی است

استاندار قم با اشاره به اینکه 70 درصد موقوفات قم دارای نیت روضه‌خوانی است، گفت : اگر در کشور به جای هزاران میلیارد تومان هزینه برای مبارزه با مواد مخدر و پاک سازی معتادان، درصدی صرف مجالس عزاداری و مذهبی و امور فرهنگی می شد، جوانان هیچگاه به سمت مواد مخدر نمی رفتند.
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استاندار قم : 70 درصد موقوفات قم دارای نیت روضه‌خوانی است

استاندار قم با اشاره به اینکه 70 درصد موقوفات قم دارای نیت روضه‌خوانی است، گفت : اگر در کشور به جای هزاران میلیارد تومان هزینه برای مبارزه با مواد مخدر و پاک سازی معتادان، درصدی صرف مجالس عزاداری و مذهبی و امور فرهنگی می شد، جوانان هیچگاه به سمت مواد مخدر نمی رفتند.
 
به گزارش راسخون، حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی‌منش، استاندار قم در جریان بازدید از اداره کل اوقاف استان قم اظهار کرد: استان قم همواره شخصیت‌هایی را به عنوان مسئولان اوقاف داشته که جزو روحانیون برجسته و منشأ خیرات و برکات بوده‌اند.
 
وی افزود: امروز هم حجت‌الاسلام شیری مسئولیت اوقاف استان قم را بر عهده گرفته و می‌بینیم با تمام تلاش، سعی در ارتقا وضعیت استان در رابطه با اوقاف از راه‌های قانونی دارد.
 
استاندار قم با بیان اینکه جداسازی ادارات اوقاف قم و شهرستان قم از یکدیگر و ارتقا رتبه اوقاف قم به شهرهای درجه یک جزو افتخارات قم محسوب می‌شود، گفت: سعی داریم در راستای ارتقای وضعیت اوقاف و همچنین برطرف کردن نیازهای این اداره کل گام‌های اساسی برداریم.
 
وی ادامه داد: برخی مسائل وجود دارند که نیازمند نهادینه شدن آنها در اوقاف هستیم و جایگاه ویژه‌ای برای مسئله اوقاف در قم به وجود بیاید.
 
صالحی‌منش با بیان اینکه وقف مختص اسلام نیست و سایر ادیان الهی هم به این مسئله پرداخته‌اند، گفت: حتی هنرمندان برجسته و غیر مسلمانی همچون چارلی چاپلین هم خانه‌های خود را در راستای هنر و فعالیت خود وقف کرده‌اند.
 
استاندار قم با اشاره به تاریخچه وقف در ایران و قم خاطرنشان کرد: باید تاریخی مدون و مشخص از وقف در قم که به حدود قرن دوم هجری باز می‌گردد تهیه شود؛ این کار سبب می‌شود بتوانیم به موقوفات قدیمی‌تری دست یابیم.
 
وی ادامه داد: از روزی که حضرت معصومه سلام الله علیها در قم مدفون شد مسئله وقف به صورت کاملا شفاف در قم مطرح بوده و موقوفات فراوانی از آن دوران بر جا مانده است.
 
نماینده عالی دولت در استان قم بیان داشت: یکی از وظایف اوقاف این است که وقف‌نامه‌های همه دوره‌های تاریخی را به عنوان اسناد وقف در گنجینه خود ثبت کند؛ در مورد اوقاف امروزی هم لازم است وقف‌نامه‌هایی سنددار و دارای انشای زیبا تهیه و در نگهداری آنها تلاش شود. وی با بیان اینکه لازم است در نظام جمهوری اسلامی، اهتمام ویژه‌ای به وقف و نگهداری اسناد موجود صورت بگیرد گفت: استفاده از نظرات و راهکارهای پیشنهادی فضلا و دانشمندان که بسیاری از آنها در قم سکونت دارند باید در دستور کار قرار گیرد.
 
صالحی‌منش با تاکید بر سامان‌دهی کامل و جامع املاک وقفی خاطرنشان کرد: همه امور در وقف به ویژه نیت‌های واقفان باید سر جای خودشان باشند و به آنها احترام گذاشت.
 
استاندار قم با اشاره به مصارف وقف در قم عنوان کرد: 70 درصد موقوفات قم دارای نیت روضه‌خوانی، 20 درصد مربوط به امامزادگان و بقاع متبرکه و 10 درصد هم سایر موارد است؛ کسانی که اموال خود را برای برپایی مجالس روضه‌خوانی وقف کرده‌اند کاری بسیار شایسته انجام داده‌اند،این اقدام سبب شده هیئت‌های عزاداری همچنان پابرجا بمانند.
 
وی افزود: هزاران میلیارد تومان صرف مبارزه با مواد مخدر و پاک سازی معتادان می‌شود در حالیکه اگر از همان ابتدا مبالغی بسیار کمتر صرف مجالس عزاداری و مذهبی شود، جوانان ما چنان تربیت می‌شوند که هیچگاه به سمت مواد مخدر و سایر جرم‌ها نخواهند رفت.
 
صالحی‌منش با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی اوقاف در ایران و به ویژه قم رو به پیشرفت است گفت: اینگونه فعالیت‌ها باید ارتقا یابند زیرا هرچه برنامه‌های قرآنی توسعه یابند به نفع نظام جمهوری اسلامی و نسل آینده خواهد بود.
 
نماینده عالی دولت در استان قم عنوان داشت: چینش هیئت امنا هم اقدامی خوب است که توسط اوقاف در قم صورت می‌گیرد؛ حضور علمای خوشنام در این هیئت‌ها سبب گسترش فعالیت‌ها و همچنین برکات و خیرات بیشتر می‌شود و همچنین مراجعات به ادارات اوقاف را هم کاهش می‌دهد.
 
وی با اشاره به آرامستان‌های قم و اقدام شایسته اوقاف قم در این زمینه تصریح کرد: بهسازی آرامستان وادی السلام جزو بزرگ‌ترین کارها در این زمینه بوده که باید هر چه زودتر نسبت به تکمیل آن اقدام شود؛ لازم است کارگروهی در زمینه بهسازی آرامستان‌ها در قم تشکیل شود، به این امر عقیده ندارم که باید آرامستان جدید ایجاد یا قبرستان‌ها را به خارج از شهر منتقل کنیم ضمن اینکه یک آرامستان وقف الی الابد برای دفن اموات است و نباید تغییر کاربری یابد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.