در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم

گاز گلخانه ای به صورت یک لایه دورتادور کره زمین وجود دارد تا دمای این کره برای زندگی مناسب باشد. با شروع انقلاب صنعتی، افزایش جمعیت، استفاده از سوختهای فسیلی و با مداخله انسان، غلظت گازهای گلخانه ای در...
شنبه، 18 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم

افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای

وقتی از گاز گلخانه­ای صحبت می­کنیم شاید اولین و یا تنهاترین چیزی که به ذهن همگان می­آید گرم شدن کره زمین باشد. اما گرم شدن همه و تنها تاثیر این گاز بر روی کره زمین نیست. آنچه محققان جهانی را نگران کرده است تاثیر گاز گلخانه­ای بر محیط زیست و کیفیت زندگی انسان است که البته ماحصل همین گرم شدن هوای کره زمین است.

از تاثیرات تولید بی­رویه این گاز بر محیط زیست، آب شدن یخ‌های قطبی و در نتیجه پدید آمدن سیلاب ها و صدمه به اکوسیستم قطب­، افزایش دما در مناطق حاره­ای که موجب افزایش فصول گرم و  خشکسالی بیشتر این مناطق و همچنین افزایش بیماری­های گرمسیری مانند مالاریاو ... می­شود که علاوه بر انسان، تاثیر زیادی بر کشاورزی این مناطق هم دارد.

این بالارفتن دما با افزایش گازهای گلخانه­ای موجب تغییر در فعالیت­های زمین شناختی پوسته زمین شده و موجب ایجاد زمین لرزه، آتشفشان و سونامی­های بیشتری می­شود. بخشی از گاز گلخانه­ای را CO2 تشکیل داده است که افزایش این گاز موجب اسیدی شدن محیط می­شود. این باران اسیدی وارد آب رودخانه ­ها و اقیانوس­ها می­شود و زندگی آبزیان و ریزش آن در خشکی، زندگی جاندران را تحت تاثیر قرار می­دهد. گاز CFC بخش دیگر تشکیل دهنده گاز گلخانه­ای است که قابلیت ترکیب با ازن را دارد و موجب تسریع سوراخ شدن لایه ازن می‌شود که نتیجه آن افزایش بیماری­ها ازجمله سرطان و بیماری­های چشمی است. (1)

بخش عمده‌ای از ذخایر آب آشامیدنی جهان را یخچال‌ها تشکیل می‌دهند. افزایش این گاز موجب آب شدن یخچال­ها می­شود و در نتیجه منبع آب آشامیدنی سالم رو به کاهش می­رود و شیوع بیماری­های ناشی از نوشیدن آب ناسالم افزایش می­یابد. از پیامدهای دیگر این گاز بالا آمدن آب دریاها و در نتیجه زیر آب رفتن مناطق ساحلی و جزایر، رقیق‌شدن آب اقیانوس‌ها و... است. افزایش گاز گلخانه­ ای برروی فعالیت­های کشاورزی نیز تاثیر می­گذارد. (2)

در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم

گازهای گلخانه­ای در اثر کدام فعالیت­های انسانی افزایش پیدا می­کنند؟

از انقلاب صنعتی و  افزایش جمعیت که بگذریم آنچه که همیشه به ذهن ما متواتر می­شود این است که تصور می­کنیم گاز گلخانه­ ای ماحصل فعالیت اقتصادی است و معمولا سهم بیشتری از تولید این گاز را به کارخانجات می­دهیم؛ درصورتی که کشاورزی نقش عمده­ای در افزایش و درنتیجه تخریب محیط زیست دارد.

فعالیت­هـایی مانند: شالیکاری، دامداری، تخریب جنگل جهت افزایش زمین زیر کشت کشاورزی، سوزاندن کاه و کلش جهت پاکسازی زمین، استفاده از کود شیمیایی و حتی استخراج زغال سنگ، موجب افزایش گاز متان موجود در گاز گلخانه ­ای می­شود که خود حاصل فرایند پوسیدگی است.

قطع درختان که خود منبع بزرگ مصرف CO2 هستند، موجب اسیدی شدن محیط و افزایش گاز گلخانه­ای می­شود. تماشای تلویزیون، بازی کامپیوتری، استفاده از کولر و بخاری، اتو کشیدن، استفاده از لباسشویی، استفاده از مایکروویو و ... همگی نیاز به برق و سوخت دارد که تولید این انرژی­ها نیاز به سوخت فسیلی دارد؛ احتراق سوخت فسیلی یکی از بزرگترین منابع آلوده کننده است. (3)

افزایش استفاده از نفت، نگهداری روباز زباله و دفع آن که باعث ایجاد گاز متان می­شود یا سوخت­های بیومس، استفاده از سوخت نامرغوب برای اتومبیل­ها، آلودگی هوا، فاضلاب­های شهری و صنعتی و... موارد دیگری هستند که بر مداخله انسان در افزایش گازها تاثیر گذاشته است.
 

تاثیر کرونا بر گازهای گلخانه­ای در سطح جهان

آیا کرونا بر گازهای گلخانه­ای تاثیر دارد؟ کرونا موجب کاهش گازهای گلخانه­ای شده است؟ 

 گسترش بیماری کرونا در تمام دنیا به صورت موقت موجب کاهش تولید، توقف فعالیت صنایع، کم شدن پروازها و حمل و نقل ریلی و جاده­ای، کم شدن استفاده از انواع سوخت، خانه نشینی میلیون­ها نفر شد.

تعطیلی موقت در چین به عنوان اولین کشور در تولید و انتشار گاز گلخانه­ ای، به صورت موقت آمار انتشار این گاز را به نسبت قابل توجهی کاهش داد. تحقیاقت نشان می­دهد به دلیل رواج بیماری کرونا در اروپا انتشار این گاز 24.4 درصد کمتر شده است و این مورد به میزان 25 درصد در چین کاهش داشته است.

 اروپا می­تواند انتظار داشته باشد که 388.8 میلیون تن کربن کمتر از آنچه قبل از کوید-19 تولید می‌کرد، منتشر کند. سهم بیشتر این کاهش مربوط به صنعت هواپیمایی و کم شدن تقاضای صنعت برای سوخت است.

کشوری مانند ایتالیا صنعت خودرو و فولاد خود و کارخانه­های غیرضرور خود را تعطیل کرده است، مشابه این اقدامات در فرانسه، آلمان و انگلیس، علاوه بر کم کردن مصرف سوخت، مصرف برق را نیز کاهش داده است. تجزیه و تحلیل­ها در خصوص کمترشدن مصرف انواع انرژی نشان می­دهد کوید-19 توانسته است تاثیر مثبتی بر کم کردن گازهای گلخانه­ای به‌خصوص در کشورهای صنعتی مانند چین و امریکا که در رتبه ­های اول انتشار این گاز هستند، بگذارد. (4)

در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم
 

جهش تولید و نقش آن در افزایش گازهای گلخانه­ ای

در سال جهش تولید که برروی افزایش تولید، رونق اقتصادی، بالابردن کیفیت زندگی و... تاکید شده است این نکته حائز اهمیت است؛ همانقدر که رونق بخش تولید در اشتغال­زایی، کم کردن قیمت­ها و... و در نتیجه بالابردن کیفیت زندگی مردم تاثیر دارد یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر این کیفیت، پاک بودن محیط زیست است.

آنچه مسلم است در کشور ما باتوجه به رشد اقتصادی و اینکه کشور در حال توسعه­ای داریم، میزان آلاینده­هایی که موجب انتشار گاز گلخانه­ ای می­شود بالا است و چه خوب که در سال جهش تولید همزمان با برنامه ریزی برای افزایش تولید، برنامه ­ریزی لازم جهت کم کردن این آلودگی­ها هم از طرف بنگاه­ها، کارخانجات، تولیدگنندگان و... صورت گیرد.

راهکارهایی در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است که از آن جمله می­توان به برنامه­ های پتروشیمی با شعار جهش تولید با حفظ محیط زیست اشاره کرد. این شرکت سعی کرده است در طراحی و ساخت فرآیندهای پتروشیمی کلیه ملاحظات زیست محیطی مانند تصفیه پساب‌ها، مدیریت پسماندها و کنترل آلاینده‌های هوا لحاظ گردد.

همچنین پروژه­هایی جهت کم کردن گاز دی اکسید کربن که اصلی­ترین منبع تولید گاز گلخانه­ای است در چند شرکت پتروشیمی مورد تصویب قرار گرفته است.

طبق مطالعات، امید است در سال جهش تولید و با قرار گرفتن در زمره کشورهای توسعه یافته در شاخه نزولی منحنی زیست‌محیطی قرار بگیریم. (5)

در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم

راهکارهایی جهت حفظ محیط زیست در سال جهش تولید

یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه که اقتصاد آن برپایه نفت و محصولات نفتی است وابسته بودن اقتصاد و تولیدات آن­ها به منابع انرژی تجدیدناپذیر و سوخت‌های فسیلی است که خود عمده انتشار گازهای گلخانه ­ای و عامل مهم در انتشار آلودگی است. بنابراین لازم است درصورتی که می‌خواهیم به توسعه پایدار دست بیابیم، سیاست‌های زیست‌محیطی جدیدی جهت کم کردن تخریب محیط زیست اتخاذ گردد و از انرژی­هایی که هیچ اثر منفی زیست محیطی ندارند بهره گرفت.

یکی از این سیاست­های زیست محیطی، گسترش انرژی­های پاک است و اصلاح الگوی مصرف انرژی است. در همین راستا و نیل به این اهداف و توسعه انرژی­های نو و تجدیدپذیر علاوه بر برنامه­ریزی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری جهت بهبود هوا، نیروگاه برق با استفاده از نیروگاه خورشیدی سالانه 40 مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری می­رساند و علاوه بر آن سالانه از انتشار 30 تن گازهای گلخانه‌ای و استفاده از سوخت فسیلی جلوگیری می‌نماید.

همچنین نتایج نشان می دهد که افزایش یک درصدی تولید برق از منابع تجدید پذیر باعث کاهش 0.31 درصدی در بلند مدت و 0.07 درصدی در کوتاه مدت انتشار کربن دی اکسید می‌شود. (6)

استفاده از این انرژی تجدیدپذیر منجربه کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین انرژی آیندگان نیز خواهد شد. در حال حاضر بیشترین و یا شاید تنهاترین استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ایران در صنعت برق باشد که همین اندک بهره­ بری هم نقش عمده­ای در اصلاح الگو مصرف انرژی و به تبع کم کردن آلودگی داشته است.

امید است در سال جهش تولید، شرکت­های بزرگ و تولیدکنندگان و محققان کشور مطالعات و درنتیجه تولیدات خود را برپایه استفاده از این انرژی بنا کنند تا هرچه زودتر کشور ما هم در زمره کشورهای صنعتی با کمترین آلودگی زیست محیطی قرار بگیرد.

یکی دیگر از راهکارهایی که در سال جهش تولید برای کم کردن آلایندگی وجود دارد اصلاح مدیریت پسماند است که از آن جمله می­توان به سوزاندن پسماندها و بازیابی انرژی که موجب کاهش احتراق سوخت­های فسیلی می­شود، اشاره کرد. از دیگر موارد جهت مدیریت پسماند و کاهش گازهای گلخانه ای می­توان محل‌های دفن بیوراکتوری، تغییر در حمل و نقل پسماند، بهره ­گیری از کمپوست جهت پوشش محل دفن، دفن بهداشتی و به کاربردن استراتژی تفکیک زباله از مبدا را نام برد.

درکنار تمام موارد بالا باید گفت بهتر است برنامه­ریزی بلندمدت و مدون در خصوص بهینه­ سازی مصرف با کمترین هدررفت که هم به محیط زیست کمک می­کند و هم به تولید بیشتر، در دستور کار قرار بگیرد و با جدیت دنبال شود.

در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم

عواقب افزایش گازهای گلخانه‌ای برای ایران

کشور ما با حدود 81 میلیون جمعیت، موقعیت جغرافیایی گرم و خشک و تغییرات اقلیمی که مخصوصا در سال‌های اخیر شاهد آن بوده­ایم به شدت در معرض خطر دارد. گازهای گلخانه ­ای هرساله حدود یک درصد به گرمای زمین اضافه می­کند و این گرما موجب حوادثی همچون، خشکسالی، افزایش سطح آب دریا، سیل، زمین لرزه، از بین رفتن گونه­های گیاهی و حیوانی و ... می­شود.

این درحالی است که ایران برروی گسل زلزله نیز قرار دارد و درصورتی که نتوانیم حامل­های انرژی و الگوی مصرف را تغییر دهیم این افزایش گاز گلخانه­ ای اثرات جبران ناپذیری بر کشور ما خواهد گذاشت. این عواقب فقط معطوف به محیط زیست نمی­شود بلکه بر کیفیت زندگی افراد و سلامت آن‌ها هم تاثیر می­گذارد.

 این گرم شدن هوا بر اثر گاز گلخانه­ ای موجب گسترش سرطان، بیماری قلبی و عروقی و تنفسی می­شود و از طرفی موجب آلودگی هوا نیز می­شود که خود زمینه ساز بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور است. افزایش گاز گلخانه­ ای در حوزه کشاورزی با ایجاد کمبود آب و کم شدن خاک مرغوب و متاسب کشت، تاثیر چشمگیری دارد و در آینده ممکن است ما را به واردات اقلام خوراکی بیشتری وادار کند.

یکی دیگر از مواردی که اگر در آن تغییری ایجاد نشود برای کشور دردسرساز است تغییر در حامل‌های انرژی است. ما باید از ظرفیت­های آب و هوایی کشور در جهت تولید انرژی تجدیدپذیر و همینطور از فناوری هسته­ای کشور در جهت کم کردن سوخت فسیلی که خود منبع اصلی آلودگی است، بیشتر بهره­ ببریم.

در سال جهش تولید مراقب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشیم
 
نتیجه گیری و جمع بندی
با توجه به روند رو به افزایش استفاده از سوخت فسیلی و به تبع آن  انتشار دی­اکسید­کربن در کشور، لازم است سیاست‌های زیست‌محیطی جدیدی اتخاذ گردد تا تخریب محیط زیست کاهش یابد. از آنجایی که رشد مصرف انرژی و رشد تولید ناخالص داخلی که به مفهوم رشد اقتصادی است سبب افزایش آلودگی می‌گردد و امکان کاهش تولید ناخالص داخلی نیز وجود ندارد، زیرا با کاهش آن سطح سرمایه‌گذاری و اشتغال نیز کاهش می­یابد، بنابراین باید تدابیری جهت کاهش میزان مصرف انرژی به واسطه بهبود کارآیی مصرف در واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود تا علاوه بر رونق اقتصادی، رشد تولید و بالا بردن کیفیت زندگی، محیط زیست به عنوان سرمایه برای آیندگان به بهترین وجه حفظ شود.

پی نوشتها
  1. عزمی، آئیژ؛ گازهای گلخانه­ای و تاثیر زیست محیطی آن بر کره زمین، سویلیکا
  2. www.imna.ir
  3. www.hamshahrionline.ir
  4. www.forbes.com
  5. www.jiee.atu.ac.ir
  6. www.ensani.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مجله راسخون مرتبط