کارگزاران بورس! آیا می دانید در سال جهش تولید، چه شاخص هایی برای داغ شدن تنور بورس الزام است؟

کارگزاران بورس به خوبی می دانند که به عنوان واسطه‌ای بین سرمایه گذاران و بازار، نقش حیاطی در هدایت نقدینگی بازار دارند. آن‌ها به خوبی نبض بازار را می شناسند و می دانند که در هر شرایطی احتمالاً کدام حرکت به آن‌ها سود بیشتری خواهد رساند. اما بجز موارد نامبرده حالا نقش کارگزاران بورس از هر زمان دیگری برای کشور و اقتصاد آن حیاتی‌تر شده است. امروز کارگزاران باید شاخص‌های مربوط به شرکت‌های تولیدی را که در سال جهش تولید در راس اهداف ملی قرار دارند، در بالاترین سطح اهمیت قرار داده و با توجه به شعار سال، تنور بازار را برای پیشبرد اهداف ملی داغ نمایند. حال که توجه مردم بیش از هر زمان دیگری به بازار سرمایه معطوف است، بهتر است که این موضوع به طور دقیق‌تر پرداخته شود.
پنجشنبه، 23 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کارگزاران بورس! آیا می دانید در سال جهش تولید، چه شاخص هایی برای داغ شدن تنور بورس الزام است؟

نقش بورس در جهش تولید

به منظور تحقق شعار جهش تولید، یک برنامه استراتژیک در سطوح مختلف نیاز است. به این علت، دولت و شرکت‌های خصوصی باید برای رسیدن به این هدف بزرگ تمام تلاش خود را بکنند و مسیری را برای رسیدن به جهش تولید، بررسی منابع مورد نیاز و بررسی محدودیت منابع در نظر بگیرند. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به منظور راه اندازی طرحهای توسعه، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و سرمایه در گردش مناسب به دنبال تامین مالی هستند که با توجه به عملکرد شرکت‌ها وضعیت سود آوری آن‌ها باعث شده بازار سرمایه برای اقشار مختلف جامعه جالب توجه باشد و نقدینگی زیادی وارد بازار بورس شود.

در گذشته اقتصاد کشور بر پایه ی تجهیز و تامین منابع از طریق بانک‌ها استوار بود؛ اما اخیراً این وضعیت تغییر کرده و بازار بورس توانسته نقش مهمی در تامین مالی شرکتهای بزرگ و متوسط داشته باشد. ادامه این پروسه می تواند به اقتصاد کشور کمک مهمی کند.

در سال‌های اخیر، بازار سرمایه ثابت کرده که توانایی و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه اقتصاد دارد و در صورت تمرکز بورس بر تجهیز منابع مالی بخش خصوصی و شرکت های اقتصادی، می‌تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی و جهش تولید ایفا کند.

هماهنگی بین بازار مالی و بورس، نقش مهمی در رشد اقتصادی و جهش تولید دارد و اگر این هماهنگی اتفاق بیفتد مهم‌ترین دغدغه شرکت های تولیدی برای کسب منابع ارزان‌ قیمت رفع می‌شود که درنهایت موجب جهش تولید خواهد شد. در اقتصاد، تولید از ۳ عنصر فناوری، سرمایه و نیروی کار تشکیل شده است؛ به این ترتیب به‌ منظور تحقق جهش تولید، علاوه بر تامین سرمایه و نیروی کار، باید برای دستیابی به فناوری جدید، بهره‌وری و توسعه مهارت‌های نیروی کار، سرمایه و تلاش برای جذب سرمایه را نیز افزایش داد.

به همین علت، بورس  می‌تواند با ارزشمند دانستن فناوری و تقویت آن موجب جذب سازمآن‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس شود. اکنون، رونق بخش‌های مختلف تولیدی و حمایت از تولید خلاقانه از موضوعات اساسی کشور است. به علت رونق بورس در ایران و اینکه ابزارهای مالی مختلفی در اختیار بازار سرمایه قرار دارد، بورس با ابزارهای مالی نوین و جذب نقدینگی می‌تواند به رونق و جهش تولید و رشد اقتصاد کشور کمک کند (1) .

کارگزاران بورس! آیا می دانید در سال جهش تولید، چه شاخص هایی برای داغ شدن تنور بورس الزام است؟
 

نقش کارگزاری ها در رونق بورس و هدایت سرمایه

هنگامی که قصد دارید سرمایه گذاری در بازار سرمایه را شروع کنید، اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب کارگزار بورس است. این انتخاب دقیقاً مانند انتخاب اتومبیلی است که فکر می کنید برای شما مناسب ترین گزینه است. شما می توانید برای یافتن بهترین خودرو، در کل بازار تحقیق و جستجو کنید، اما برای اجرای معاملات واقعی به یک واسطه یا یک مکان نیاز دارید. همین استراتژی در هنگام خرید سهام در بورس کالا لازم است (2).

شما برای انجام معاملات نهایی و خرید سهام خود از بازار بورس، نیاز به یک کارگزار خواهید داشت. یک کارگزار بورس به عنوان نماینده ی یک سرمایه گذار عمل می کند و نماینده مشتریان خود برای خرید یا فروش سهام، مشتقات و سایر اوراق بهادار است.

عوامل مختلفی می‌توانند بر توسعه یافتگی و عدم توسعه بازار سرمایه کمک کنند. یکی از این عوامل، نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه هستند که مهمترین نهاد مالی فعال در این بازار شرکت‌های کارگزاری هستند. شرکت های کارگزاری با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به انجام فعالیت های مختلفی مانند کارگزاری، انجام معامله، تاسیس صندوق سرمایه گذاری مشترک و مشاوره ی سرمایه گذاری می پردازند (2).

در واقع شرکت های کارگزاری اینگونه تعریف می‌شوند: شرکت هایی که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف اشخاص و براساس قوانین و مقررات مربوطه، به داد و ستد اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و سایر خدمات کارگزاری میپردازند.

نقش اصلی کارگزار بورس، انجام معاملات به نمایندگی از مشتریان خود با خرید و فروش اوراق بهادار در بازار سهام است. کارگزاری‌ها از طریق بهبود رابطه بین سرمایه گذار و تولید کننده، در رونق بورس و هدایت سرمایه نقش مهمی ایفا می کنند.

به عنوان نماینده مشتریان خود، یک کارگزار بورس به دنبال بهترین معاملات برای خرید و فروش سهام است. آن‌ها معمولاً با انواع اوراق بهادار سر و کار دارند. همچنین به مشتریان خود توصیه می کنند چه موقع معاملات را انجام دهند و آن‌ها را راهنمایی کنند که سراغ انجام چه معاملاتی بروند.

شما همیشه باید قبل از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری مالی در بازار سرمایه، با مشاور مالی شخصی خود مشورت کنید. آن‌ها پس از اتمام معامله، اطلاعات مربوط به مشتریان خود را ارسال کرده و ترتیب انتقال گواهینامه های سهام یا سایر مدارک را تهیه می کنند (3).
 

5 عامل مؤثر بر سرمایه گذاری های جذب شده توسط بازار سرمایه

 
1.ریسک
ریسک یا احتمال خطر، تا حد زیادی به ساختار و فرآیندهای سیستم بازار سرمایه و کشور وابسته است. با توجه به نوسانات اقتصادی از جمله رکود و بحران اقتصادی جهانی اخیر، با افزایش اقتدار مقامات نظارتی و غیره ساختار بازارهای جهانی سرمایه تقویت شده است.
 
2.بهره وری
بهره وری، توانایی سیستم برای پردازش معاملات، صرف نظر از حجم آن‌ها، در سریعترین زمان و در زمان مقرر و بدون خطا است.
 
3.سیستم‌های قابل اعتماد
سیستم های قابل اعتماد بدون در نظر گرفتن خطرات ناشی از اشتباهات داخلی و وقایع بیرونی، باید همواره در دسترس و عملیاتی شوند.
 
4.هزینه
هزینه هر تجارت یا معامله، برای بسیاری از سرمایه گذاران بیشترین اهمیت را دارد.
 
5.نفوذ فناوری
امروزه فناوری تأثیر بسیاری در زمینه ی اقتصاد دارد. کارایی سیستم با استفاده از فناوری مناسب می تواند در بهترین حالت باشد. هزینه ها با بهبود بهره وری کنترل می شود، و این باز هم به فناوری وابسته است (4).
 
کارگزاران بورس! آیا می دانید در سال جهش تولید، چه شاخص هایی برای داغ شدن تنور بورس الزام است؟
 

نقش سرمایه گذاران در رونق بازار سرمایه

  • سرمایه گذاران از ابزارهای مختلف مالی برای بدست آوردن نرخ بازده برای دستیابی به اهداف اهداف مالی استفاده می کنند.
 
  • اوراق بهادار سرمایه گذاری شامل سهام، اوراق قرضه، صندوق های متقابل، مشتقات، کالاها و املاک و مستغلات است.
 
  • سرمایه گذاران را می توان از معامله گران متمایز کرد زیرا سرمایه گذاران از موقعیت های استراتژیک بلند مدت در شرکت ها یا پروژه ها استفاده می کنند (5).
 

عواملی که باعث رونق یا سقوط بازار سرمایه می شود

 
1.عرضه و تقاضا
اگر کاتالیزور تهدیدی جدی برای خط پایین شرکت باشد (یا حداقل موقعیت را کاهش دهد)، ممکن است محتاط باشد که سهام را حتی با ضرر بفروشد. مانند هر کالای دیگر، سهام اگر کم باشد، ارزش آن افزایش می یابد. این احتمالاً روی بازار فعلی نیز تأثیر دارد. این موضوع با خرید سهام شروع می شود و در شرایطی رخ می‌دهد که شرکت ها سهام خود را خریداری می کنند و این کار باعث کاهش میزان سهام برای فروش می شود و معمولاً قیمت سهام را افزایش می دهد. این روند قابل توجهی در سالهای اخیر بوده است.
 
2.عقاید عمومی
این عامل اغلب توسط نظرسنجی ها بررسی می شود که آن را در بهترین حالت به یک علم ناقص تبدیل می کند. اما وقتی افراد نسبت به وضعیت ملت، امور مالی، اقتصاد و تراز بین المللی احساس خوبی داشته باشند، معمولاً تأثیر مثبتی بر بازار بورس دارد.

کارگزاران بورس! آیا می دانید در سال جهش تولید، چه شاخص هایی برای داغ شدن تنور بورس الزام است؟
 
3.جریان سرمایه بین المللی
در این صورت، خبرهای بد می توانند به خبرهای خوب تبدیل شوند. مشکلات اقتصادی یا ژئوپلیتیکی در اقتصادهای بزرگ خارجی می تواند محرک مثبتی در بازار سود باشد. دلیل این امر بدتر شدن اوضاع در کشورهای خارجی است که سرمایه آن کشورها را کاهش می دهد.
 
4.سود شرکت
در نهایت، سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار شامل سود سهام شرکت های صادر کننده است. اگر سود شرکت در حال افزایش است، این یعنی قیمت سهام بالاتر می‌رود و بازار رونق پیدا می کند. اگر سود کاهش پیدا کند، این نشان دهنده ی سقوط بازار است.
 
5.رشد حبابی سهام
رشد حبابی سهام در اثر خرید و فروش ناشی از هیجانات و شایعات پیرامون یک سهم رخ می‌دهد و در رونق بازار اهمیت دارد.
 
6.شرایط سیاسی
روابط و تصمیم‌های سیاسی بیشتر از هر چیز دیگری شاخص بورس را بالا و پایین می‌برد. اگر در کشوری جنگ رخ دهد، عملیات تروریستی به وقوع بپیوندد یا نظام سیاسی یک کشور سقوط کند، بازار بورس هم تغییر خواهد کرد.
 
7.نرخ تورم
اگر تورم بالا باشد، قدرت خرید افراد کاهش پیدا خواهد شد. در این صورت فروش شرکت‌ها پایین می‌آید و این یعنی سود سهام کم می‌شود. وقتی سود واقعی شرکت‌ها از مقدار پیش‌بینی‌شده کم‌تر باشد، قیمت سهام هم کاهش پیدا می‌کند. کاهش نرخ سهام و سود‌ باعث کاهش شاخص کل بورس می‌شود (6).

کارگزاران بورس! آیا می دانید در سال جهش تولید، چه شاخص هایی برای داغ شدن تنور بورس الزام است؟
 

عوامل مؤثر بر بازار بورس

تحول در زمینه ی بازار بورس می تواند کاملاً بی ثبات باشد و به نظر می رسد که این گونه نیز هست. با این حال، برخی عوامل اساسی وجود دارد که تأثیر زیادی بر بازار بورس دارند.
 
1.رشد اقتصادی
رشد اقتصادی بالاتر یا چشم انداز بهتر رشد به شرکت ها کمک می کند که سودآورتر باشند، زیرا تقاضای بیشتر برای کالاها و خدمات وجود دارد. این به افزایش سود و در نتیجه رونق بازار بورس کمک خواهد کرد.
 
2.نرخ بهره
کاهش نرخ بهره می تواند به دو دلیل روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. پایین آمدن نرخ بهره باعث سودآوری شرکت ها می شود. همچنین، نرخ بهره پایین باعث می شود که سرمایه گذاری در بورس بهتر از پس انداز پول در بانک باشد. اگر بازده اوراق قرضه کاهش پیدا کند، ممکن است سرمایه گذاران را ترغیب کند تا وارد بازار بورس شوند که  سود نسبتاً بهتری دارد.
 
3.ثبات
بازارهای بورس از ایجاد شوک هایی که مانع ثبات اقتصادی و رشد آینده می‌شود، بیزار هستند.
 
4.اعتماد به نفس و انتظارات
یک عامل مهم، روحیه سرمایه گذاران است. اگر آن‌ها اخبار اقتصادی خوش بین کننده دریافت کنند، احتمالاً سهام بیشتری در بازار بورس خریداری می کنند. اگر خبر بد دریافت کنند، سهام خود را می فروشند. به همین دلیل است که در عمق رکود اقتصادی، بورس سهام می تواند افزایش پیدا کند. سرمایه گذاران همیشه سعی در پیش بینی آینده دارند.
 
5.بازارهای مرتبط
اغلب سرمایه گذاران گزینه هایی دارند. به عنوان مثال، آن‌ها به جای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار، می توانند اوراق قرضه دولتی یا کالایی خریداری کنند. اگر سرمایه گذاران احساس کنند که اوراق قرضه دولتی گران قیمت است و احتمال سقوط آن وجود دارد، با تشویق افراد به خرید سهام، سود بازار سهام می تواند افزایش پیدا کند.
 
6.نسبت قیمت به درآمد
برخی از سرمایه گذاران و اقتصاددانان، احساس می کنند بهترین راهنما برای عملکرد بلند مدت سهام قیمت آن‌ها نسبت قیمت به درآمد است (7).
 
نتیجه گیری
مهم‌ترین هدفی که همه کشورها و جوامع در تلاش برای رسیدن به آن هستند، رشد و توسعه اقتصادی است. سرمایه گذاری در بورس دارای اهمیت بسیار زیادی در حوزه ی اقتصادی است و به عبارتی به‌عنوان دماسنج اقتصادی کشورها عمل می‌کند. نقش بورس در اقتصاد یک کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. رونق بازار سرمایه باعث رونق گرفتن بخش تولید شده و می تواند مشکلات مرتبط با بیکاری را تا حد زیادی برطرف کند، همچنین بورس در جهش تولید نقش بسزایی دارد.

پی نوشتها
  1. www.smtnews.ir
  2. www.kscripts.com
  3. www.kscripts.com
  4. www.asianbankingandfinance.net
  5. www.investopedia.com
  6. www.investorjunkie.com
  7. www.economicshelp.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.