سید ابراهیم سید حاتمی

آیت‌ الله سید حاتمی از سادات و علمای جلیل ‌القدر، خیر و انقلابی استان اردبیل بود که عمر با برکت خود را در راه ترویج آموزه ‌های دین مبین اسلام و قرآن کریم، مبارزه با رژیم ستمشاهی و در مسیر تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی صرف کرد.
دوشنبه، 22 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمود عالی نژادیان
موارد بیشتر برای شما
سید ابراهیم سید حاتمی
آیت‌ الله سید حاتمی از سادات و علمای جلیل ‌القدر، خیر و انقلابی استان اردبیل بود که عمر با برکت خود را در راه ترویج آموزه ‌های دین مبین اسلام و قرآن کریم، مبارزه با رژیم ستمشاهی و در مسیر تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی صرف کرد.
 
شناسنامه
 1343 ه.ق برابر با 1303 ه.ش   تولد
 16 دی 1397 ه.ش  درگذشت
 بیماری  علت درگذشت
 مسجد قائم (عج الله) مصلای اردبیل  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 تحصیلات حوزوی، دروس خارج فقه و اصول  تحصیلات
 دانشگاه
 تدریس سطح عالی علوم حوزوی در حوزه علمیه، تفسیر قرآن کریم، وعظ و ارشاد  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1342 ه.ش به بعد  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 چهار پسر و پنج دختر  فرزندان
 پدر: حاج سید جواد  والدین

زندگی نامه

تولد
آیت الله سید ابراهیم سید حاتمی فرزند حاج سید جواد از علمای ربانی و روحانیون جلیل‌ القدر دارالارشاد اردبیل، در سال ۱۳۰۳ ه.ش در محله سلطان آباد اردبیل متولد شد.
 
درگذشت
آیت الله سید ابراهیم سیدحاتمی نماینده سابق مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ظهر روز 16 دی 1397 ه.ش پس از تحمل رنج بیماری، در سن 94 سالگی دار فانی را واع گفت.

مراسم تشییع آیت الله سید ابراهیم سیدحاتمی ساعت 10 صبح روز 17 دی 1397 ه.ش از مقابل مصلای اردبیل به طرف مسجد قائم برگزار شد و براساس وصیت‌نامه وی در درب ورودی مسجد قائم تدفین و خاکسپاری شد.آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بر پیکر آیت الله سیدحاتمی نماز خواند.
 
سید ابراهیم سید حاتمی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات و استادان
وی علاوه بر تحصیل در مدارس دولتی مقدمات و بخشی از علوم حوزوی را از استادان وقت حوزه علمیه اردبیل همچون محسن نجفی، آخوند ملا بشیر مدرس، عبدالغفور عاملی، شیخ غلامحسین غروی قدسی، حاج میرزا ابراهیم کلانتر و دیگر استادان فرا گرفت.وی در سال ۱۳۲۷ ه.ش به حوزهٔ علمیه قم مهاجرت کرد و به تکمیل تحصیلات سطوح عالیه از محضر استادان آن حوزه همچون مجاهدی تبریزی، سید محمدباقر سلطانی طباطبائی، سید رضا صدر، حاج شیخ مرتضی حائری و علامه طباطبائی پرداخت.سپس در دروس خارج فقه و اصول حسین بروجردی، سید محمد حجت، محمدعلی اراکی و روح‌الله خمینی حاضر شد و به مقامات عالیه علمی نایل آمد.
 
تدریس
وی در سال ۱۳۴۳ ه.ش به زادگاه خود اردبیل بازگشت و به تدریس سطح عالی علوم حوزوی در حوزه علمیه، تفسیر قرآن، وعظ و ارشاد و دیگر فعالیت‌ های مذهبی همت گمارد.
 
سید ابراهیم سید حاتمی

فعالیت های اجتماعی
همراهی با نهضت عظیم انقلاب اسلامی در قبل و حضور فعال در انقلاب و بعد از پیروزی به همراه امام جمعه فقید اردبیل مرحوم آیت الله مروج و اهداء فرزند شهید خود (سید حجت سید حاتمی) در جریان هشت سال دفاع مقدس، سرپرستی حوزه علمیه اردبیل و احداث مساجد و مرکز خدمات درمانی و حضور در مجلس خبرگان رهبری از اهم فعالیت‌های اجتماعی این بزرگوار محسوب می‌شود.
 
فعالیت های سیاسی
آیت الله میر ابراهیم سید حاتمی از سادات و علمای جلیل‌القدر، برجسته، خیر و انقلابی استان اردبیل است که بیش از 90 سال از عمر با برکت خودرا در راه ترویج آموزه‌های دین مبین اسلام و قرآن کریم، مبارزه با رژیم ستمشاهی و در مسیر تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی صرف کرده است. نمایندگی دو دوره مجلس خبرگان رهبری و ریاست حوزه علمیه اردبیل از سال 1342 از سوابق آیت الله سیدحاتمی است.
 
موقوفات
3 قطعه زمین جهت احداث مسجد سادات و مؤسسه خیریه از وی به یادگار باقی مانده است.
 
سید ابراهیم سید حاتمی

اندیشه / نظرات

آیت الله سید حاتمی در 22 آذرماه 1394 ه.ش در دیدار با مسئولان اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: همه ما از خاک آفریده شده‌ و به خاک بر می‌ گردیم بیانگر این امر است که نباید به مال دنیا وابستگی و حرص و ولع داشته باشیم و برای رضای خداوند و رفع نیازهای جامعه همگان وارد کار شده و در این مسیر حرکت کنیم.این واقف عاقبت‌اندیش با بیان اینکه نگهداری و صیانت از اموال واقفان به اندازه خود واقف مهم و با ارزش است افزود: صیانت و نگهداری از موقوفات که امانت گذشتگان محسوب می‌شود بزرگ‌ترین رسالت اداره‌کل اوقاف است و وقف نشانه مدنیت و بلوغ معنوی جامعه بوده که باید برای توسعه و گسترش این فرهنگ در جامعه اسلامی همت کنیم .

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باید ‌‌نهایت دقت در نگهداری از این امانت را به عنوان متولی موقوفات کشور داشته باشد و با تمام توان از موقوفات صیانت کرده و نیز در راستای عمل به نیات واقفان تلاش و جدیت کند تا گسترش این امر حسنه در جامعه اتفاق بیفتد .این واقف خیراندیش و متولی وقف با بیان اینکه بنده مسجد سادات اردبیل و مسجد قائم را با نیت کمک به رفع نیازهای جامعه با آنکه کشاورززاده بودم احداث و وقف کردم تا باقیات صالحاتی برای آینده باشد، تصریح کرد: باید برای رفع نیازهای جامعه همچون گذشته عمل کرده و نیاز به مراکز علمی، مدارس علمیه، مؤسسات خیریه، بیمارستان‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و بسیاری نیاز‌ها را با استفاده از ظرفیت موقوفات برطرف کرد .

سیدحاتمی با بیان اینکه نباید شرایط در جامعه به گونه‌ای باشد که برای رفع نیازها و مشکلات درجامعه دولت را مسئول و متولی امر بدانیم، گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند در همه عرصه‌ها ورود کرده و تمامی مشکلات را در جامعه رفع کند بلکه باید افراد توانگر و غنی جامعه نیز وارد کار شده و به فکر نیازمندان در جامعه باشند تا شاهد از میان رفتن مشکلات قشر نیازمند جامعه باشیم .وی همچنین از وقف به عنوان باقیات و صالحات یاد کرد و اظهار کرد: اگر کسی امکاناتی داشته باشد باید در راه خدا انفال کند تا دیگران هم بتوانند از فواید آن بهره‌مند شوند.
 
سید ابراهیم سید حاتمی

جوایز و افتخارات

شامگاه (11 بهمن سال 1395 ه.ش) مراسم بزرگداشت واقف اردبیلی آیت الله سید ابراهیم سید حاتمی عضو سابق شورای خبرگان رهبری در امامزاده سید صدرالدین (علیه السلام) با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان ارشد استان برگزار شد.

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف در پی درگذشت آیت الله «سید‌ابراهیم سید‌حاتمی»
«ارتحال عالم وارسته و واقف خیراندیش آیت الله سید ابراهیم سیدحاتمی، نماینده سابق مردم مؤمن استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری موجب غم و اندوه اینجانب شد. آن مرحوم که ازجمله علمای ربانی و روحانیون جلیل‌ القدر دارالارشاد اردبیل و ازجمله یاران و شاگردان بنیانگذار جمهوری اسلامی و یاور صدیق مقام معظم رهبری به شمار می‌رفتند، سراسر عمر گرانمایه خویش را صرف خدمت به اسلام، انقلاب و نشر معارف دینی و مذهب تشیع وتربیت طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان مکتب امام صادق(ع) کردند. زندگی ایشان در عرصه فعالیت‌های اجتماعی هم مشحون از خدمت به مردم و نیازمندان است و با تقدیم فرزند گرانمایه خویش در را ه اسلام و انقلاب دین خویش را به نظام اسلامی ادا کردند. آن عالم روشن‌ضمیر در عرصه ایجاد موقوفات جدید هم یکی از واقفان خیراندیش استان اردبیل بودند که مساجد قائم آل محمد(عج)، امام رضا(ع)، سادات و درمانگاه موقوفه شهید سید حاتمی و کتابخانه قائم آل محمد (عج) از جمله یادگار‌های ماندگار آن مرحوم در استان به شمار می‌رود. اینجانب با عرض تسلیت ارتحال این عالم مجاهد به پیشگاه امام زمان (عج)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی به‌ویژه مردم مؤمن و ولایت مدار استان اردبیل و بیت محترم، برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان از درگاه حضرت حق صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.»
 
سید ابراهیم سید حاتمی

پیام تسلیت آیت الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
در این پیام ضمن تسلیت رحلت آن حضرت به محضر مقدس امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان و بیت مکرم ایشان آمده است: «این عالم ربانی عمر با برکت خویش را صرف ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام خدمات عام المنفعه و ماندگار برای مردم استان اردبیل نمود».
 
پیام تسلیت حجت الاسلام ابراهیم رئیسی (سال 1397 ه.ش)
خبر درگذشت عالم ربانی ابوالشهید آیت الله سید ابراهیم سیدحاتمی (طاب ثراه) نماینده سابق مردم مومن و شریف استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

این عالم جلیل القدر، عمر پربرکت خویش را به نشر و ترویج علوم اسلامی و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) سپری کردند و جمع زیادی از روحانیون، اساتید، طلاب حوزه های علمیه و مردم مومن و انقلابی استان اردبیل، از سرچشمه فضائل علمی و اخلاقی ایشان بهره‌مند گشته اند. اینجانب این مصیبت را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، مقام معظّم رهبری(مد ظلّه العالی)، مردم ولایی آن استان، حوزه‌های علمیه، نماینده محترم مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در استان اردبیل و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال در جوار مضجع نورانی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیّه و الثنا) برای آن عالم عامل، غفران الهی و علوّ درجات و برای بیت معظّم، شاگردان و ارادتمندان ایشان، صبر جمیل و اجر جذیل مسالت می نمایم.
 
سید ابراهیم سید حاتمی

پیام تسلیت حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر ( سال 1397 ه.ش)
انالله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم وارسته، روحانی انقلابی ومردمی، مرحوم آیة الله آقای سیدابراهیم سید حاتمی – طاب ثراه - که عمر پر برکت خود را درخدمت به اسلام، مکتب اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم  السلام – و مردم  سپری کرد موجب تأثر و تألم عمیق گردید. اینجانب رحلت این روحانی زاهد و خدمتگذار را به جامعه روحانیت استان اردبیل، خانواده محترم وعموم بازماندگان ایشان تسلیت گفته، از خداوند متعال برای آن عالم فرزانه رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبرجمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. 
نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت وسرپرست حجاج ایرانی
 
پیام تسلیت سید ناصر اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل (سال 1397 ه.ش)
«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
«انا لله و انا الیه راجعون»
خبر درگذشت حضرت آیت‌الله سید ابراهیم سید حاتمی که عمر با برکت خود را در راه تحصیل و تدریس علوم و معارف دینی و تربیت طلاب و شاگردانی مستعد سپری نمود و همواره در نشر آموزه‌های اسلامی و انقلابی و در التزام به مصالح مردم و آینده منطقه و کشور کوشید، موجب تأثر و تأسف گردید. اینجانب درگذشت این عالم ربانی و نماینده سابق مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری را به خانواده داغدار و ملت شریف استان اردبیل تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات را برای مسئلت می نمایم».
سید ناصر اسحاقی        
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی
و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل
 
سید ابراهیم سید حاتمی

پیام تسلیت دکتر شکارچی، رییس دانشکده علوم پزشکی خلخال (سال 1397 ه.ش)
 انالله و انا الیه راجعون
با نهایت تاثر درگذشت عالم ربانی و نماینده اسبق استان اردبیل درمجلس خبرگان رهبری حضرت آیت اله سید ابراهیم سید حاتمی را به محضر مبارک مقام معظم رهبری ( مدظله‌العالی)، حوزه های علمیه، بیت معظم و بستگان محترم وی تسلیت عرض نموده  و از درگاه خداوند  متعال برای آن عالم و فقیه وارسته  علو درجات مسئلت می نمائیم. 
دکترشکارچی(رییس دانشکده علوم پزشکی خلخال)
 
مطلب مرتبط
مستند آیت الله سید ابراهیم سید حاتمی

منابع:
1. ویکی پدیا
2. باشگاه خبرنگاران جوان
3. خبرگزاری ایسنا
4. خبر آنلاین
5. خبرگزاری شبستان
6. مرکز بررسی اسناد تاریخی
7. خبرگزاری ایکنا
8. خبرگزاری فارس
9. دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.