|
|
خواجـه نصيـر ستاره درخشان تمدن ايراني ـ اسلامي
|
در طي قرون و اعصار پيشين، دانشمندان و نوابغ بسياري از سرزمينهاي مختلف برخاسته و توانستهاند فرهنگ و تمدن را با انديشه و تفكر در هم آميزند و ياد و نام خود را هميشه ايام زنده نگه دارند و بشريت را متوجه خود كنند. در اين ميان، قرن هفتم و سرزمين پارس اسلامي از ويژگي ... |
|
|
|
|
|
| خواجه نصير، بزرگترين متكلم شيعي | دكتر موسي ملايري، عضو هيات علمي و مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز است. با ايشان در رابطه با خواجه نصير گفتگويي انجام داديم كه ايشان در بخش اول اين گفتگو به بررسي شخصيت عمومي، علمي و سياسي خواجه نصير پرداخت و ... |
| |
| |
|
|
درباره ی خواجه نصیر
|
نوشتار حاضر متن سخنرانی دکتر غلامحسين ابراهيمی دينانی با عنوان بررسی كتاب «نصيرالدين طوسی، فيلسوف گفتوگو» تالیف دکتر غلامحسين ابراهيمی دينانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران است که روز سه شنبه، 10 دی سال 1387 در شهر کتاب مرکزی ایراد گردید. |
|
|
|
|
|
|
فيلسوف گفت و گو (1)
|
غلامحسين ابراهيمى دينانى هر بار انديشه هاى يكى از انديشمندان مغفول مانده عالم اسلام را مى كاود: «شعاع انديشه و شهود در فلسفه سهروردى » (۱۳۶۴)، «منطق و معرفت در نظر غزالى» (۱۳۷۰)، ... |
|
|
|
|
|
|
فيلسوف گفت و گو (2)
|
غلامحسين ابراهيمى دينانى اگرچه با فلسفه غرب هم آشنا هست اما شايد بتوان گفت كه در عالم فلسفه اسلامى مى زيد و از پنجره آن به عالم و افكار مى نگرد. او اگر چه از پيشتازان نگرش تاريخى به فلسفه اسلامى است اما بشدت مخالف تاريخى بودن عقل است و آن را فرا تاريخى مى داند. |
|
|
|
|
|
|
عناصر گوهري هنر اسلامي در انديشه خواجه نصير
|
الف: در نگاه اول به نظر نميرسد بتوان بين انديشههاي فقهي، فلسفي، کلامي، منطقي، هندسي، نجومي و ادبي خواجه نصيرالدين طوسي با مباحث نظري هنر اسلامي پيوند و ارتباطي برقرار نمود و اين البته بدين دليل است که از يک سو انديشههاي فلسفي و کلامي خواجه تفوق کامل داردو... |
|
|
|
|
|
|
تجربهاى عقلى و حكیمانه از زندگى سیاسى خواجه نصیر
|
خواجه نصیر الدین طوسى فیلسوفى واقع گرا و حقیقت گراست. وى حكمت و فلسفه را از آن جهت مىخواهد كه نفس انسان، كمال و سعادت خود را در اتصاف و تخلق به آن مىداند. بنابراین تأملات فلسفى خواجه حاصل دغدغههایى است كه وى آن را خارج از ذهن خود و در مواجهه با ... |
|
|
|
|
|
|
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير
|
پژوهش مفهوم بنيادين عدالت، در تفكر هر انديشمند سياسى در خور اهتمامى والاست؛ زيرا بررسى اين مقوله، مى تواند ما را با زواياى متعددى از آراى آنها آشنا سازد. در حقيقت، مفهوم كانونى عدالت، داراى اهميتى كم نظير در عرصه هاى نظرى و عملى سياست و اجتماع بوده و از جامع ترين |
|
|
|
|
|
|
جايگاه سياست در آثار خواجه نصير
|
خواجه نصيرالدين طوسى در سال 597 ه. ق در سرزمين طوس از توابع نيشابور ايران متولد و در سال 672 دار فانى را وداع گفت. سرزمين ايران در قرن هفتم علاوه بر داشتن وقايع عظيم سياسى - اجتماعى نظير حملات وحشيانه مغولان و استيلاى آنان و انقراض دولت ... |
|
|
|
|
|
|
آراء تربيتى غزّالى و خواجه نصير
|
بررسى ديدگاه هاى اين دو دانشمند مشخص مى سازد كه امام محمد غزّالى بيش تر به مسائل دينى پرداخته، ولى خواجه نصيرالدين طوسى علاوه بر آن، توجه زيادى به كاوش در طبيعت و افلاك دارد؛ يعنى گرايش بيش ترى به مسائل دنيوى و علمى دارد. |
|
|
|
|
|
|
تربيت فرزند در انديشه خواجه نصير (1)
|
تربيت فرزند از مهم ترين دغدغه هاى فكرى شخصيت هاى بزرگ دينى و اخلاقى بوده و هر كدام علاوه بر آنكه خود در جهت پرورش فرزندان خويش تلاش نموده اند، به ديگران نيز توصيه هاى لازم را مبذول داشته اند. خواجه نصيرالدين طوسى، از جمله صاحب نظران در باب تربيت فرزند است |
|
|
|
|
|
|
تربيت فرزند در انديشه خواجه نصير (2)
|
پدر و مادر مسلمان وظيفه دارند در صورت مشاهده كارهاى نامناسب از سوى فرزندان، به اصلاح رفتار آنان پرداخته و عادت هاى زشتشان را از بين ببرند. خواجه در اين باره مى گويد:بر پدر و مادر واجب بود كه فرزند را اول در قيد ناموس الهى آرند. و به اوصاف، تأديبات و سياسات... |
|
|
|
|
|
|