میراث فرهنگی

شنبه، 19 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در بین متونی که از گذشته‌­های دور به ما رسیده است، کلمه فرهنگ از دو حرف  فره به معنای شکوه و عظمت، و هنگ از ریشه اوستایی سنگ، به معنای کشیدن، سنگینی و وقار برگرفته شده است. در فارسی جدید فرهنگ به معنای علم و دانش و ادب است1.

فرهنگ و هنر در سرزمين ايران طی هزاران سال تاريخ پر فراز و نشيب،­ همواره در جلوه­‌هايی گوناگونی تجلی يافته است. فرهنگ و هنری با چنین قدمت کهنی، در جلوه­‌هايی از خلاقيت و شيوه­‌های زندگی بروز يافته است، که آثار آن امروزه تبلور اخلاق، رشادت، دین‌باوری، غیرت و... است.

اگر خلاقيت و از آن جمله خلاقيت هنری را، استعداد توليد ايده‌­های فراوان و به کار بستن شيوه­‌ها و روش­‌های گوناگون بدانيم، بی­ترديد يکی از پايه‌­های لازم برای داشتن اندیشه‌­ای خلاق، اندوخته­‌های دینی، فرهنگی و هنری است که با تفکر، مطالعه، ديدن، تأمل و تجربه آثار گذشتگان بدست می­‌آید.

در اين زمينه ميراث فرهنگی و هنری ايران منبع لايزال آموزش و پرورش خلاقيت هنری است، و رشد و بالندگی اين خلاقيت پيوسته در گرو شناخت آن ميراث است.

میراث علمی جامعه شامل تمام تراث و آثار علمی پیشینان است و میراث فرهنگی و هنری شامل؛ آن دسته از آثار و اشیا  به جا مانده و نیز شخصیت‌های انسانی فرهیخته از نسل­‌های گذشته است، که دارای ارزش­‌های فرهنگی و هنری باشند. این میراث علمی و هنری منحصر به انسان­‌های نامدار تاریخ نیست بلکه همه مردم در این مهم سهم دارند.

برخی از این آثار در قالب اشیا و وسایل کار ، زندگی، علوم و فنون، آثار معماری، مجموعه­‌های زیستی و بعضی آثار مکتوب علمی، ادبی و دینی است. این­ آثار با ریشه­‌های دینی و تاریخی در زمینه سنت­‌های هنری، زبان و گویش­‌های مختلف، آیین و مراسم، اندیشه و تفکر شکل گرفته و تا امروز باقیمانده است، و در حقیقت نشانگر آثار فکری و رفتاری بشردر طول زمان است. پژوهش، حفظ و احيا و معرفی ميراث فرهنگی و هنری ايران سبب بالندگی روح، ارتقاء اعتماد به نفس و مايه فخر و مباهات هنر ايرانی است و توجه به آن بسيار حائز اهميت است.

 گذشتگان در حفظ و حراست اين يادگارهای گران بها تلاش کرده­‌اند، شايسته نيست که نسبت به اهميت اين مقوله و ارزش­‌های نهفته آن غفلت شود و اکنون وظيفه ما اين است که همچون پدران خود ميراث علمی و هنری جاويدان کشورمان را نگهداری کنيم.

سید احمد سجادی

پی نوشت:

1) فرهنگ لغت دهخدا



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.