مروري بر نگارگري ايراني

هنر حاصل ذوق و حس زيباشناختي هنرمند و تجربيات و آموخته‌هاي اوست. در اين مسير، او در تعامل با هنر و دانش اقوام و ملل ديگر به غناي تجربة خود مي‌افزايد و افق ديد خويش را مي‌گسترد و از اين رهگذر است كه آثار و انديشه‌هاي هنري به منصة ظهور مي‌رسد و ميراث هنري شكل مي‌گيرد. اين ميراث هنري جلوة تلاش هنرمندان، انديشمندان و انسان‌هايي است كه در آفرينش اثري زيبا سهم داشته‌اند. در واقع آنچه به عنوان دست‌ساخته‌اي انساني در قالب يك تابلو نقاشي چشم‌نواز، بنايي
شنبه، 9 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مروري بر نگارگري ايراني
مروري بر نگارگري ايراني
مروري بر نگارگري ايراني


مؤلف: اولگ گرابر
مترجم: مهرداد وحدتي دانشمند
ويراستار: احمد رضا تقاء
طراح گرافيك: فرزاد اديبي
اجراي صفحه‌آرايي: مهدي كامكار
ليتوگرافي: فرايند گويا
شابك: 7-01-8802-964

مروري بر نگارگري ايراني

سخن ناشر :

هنر حاصل ذوق و حس زيباشناختي هنرمند و تجربيات و آموخته‌هاي اوست. در اين مسير، او در تعامل با هنر و دانش اقوام و ملل ديگر به غناي تجربة خود مي‌افزايد و افق ديد خويش را مي‌گسترد و از اين رهگذر است كه آثار و انديشه‌هاي هنري به منصة ظهور مي‌رسد و ميراث هنري شكل مي‌گيرد. اين ميراث هنري جلوة تلاش هنرمندان، انديشمندان و انسان‌هايي است كه در آفرينش اثري زيبا سهم داشته‌اند. در واقع آنچه به عنوان دست‌ساخته‌اي انساني در قالب يك تابلو نقاشي چشم‌نواز، بنايي عظيم، مجسمه‌اي زيبا و خطوط اسرارآميز خودنمايي مي‌كند، تحت تأثير انگار‌ه‌ها و انديشه‌هاي رايج در تمدن‌هاي گوناگون بشري است. مهم آن است كه اين ميراث را بشناسيم و ابعاد گوناگون هنري، فلسفي، تاريخي، جامعه‌شناختي و ... آن را تحليل و بررسي كنيم.
بر همين اساس فرهنگستان هنر در چارچوب رسالتي كه در نشر، ترويج و حمايت از هنر برعهده دارد، علاوه‌بر برپايي همايش‌هاي بين‌المللي، هم‌انديشي ها و نمايشگاه هاي مختلف، با انتشار مجموعه آثاري در حوزه هاي گوناگون هنر سعي در پاسخگويي به نيازهنر مندان و محققان دراين زمينه دارد.
هنر نگارگري از جملة اين حوزه‌هاست كه انتشارات فرهنگستان هنر به آن پرداخته و در اين زمينه ترجمه و تأليف چندين جلد كتاب را در دست اقدام دارد. يكي از آثار برجسته در عرصة نگارگري اثر ارزشمند اولگ گرابر، مورخ نام‌آور تاريخ هنر اسلامي و استاد دانشگاههاي ييل و هاروارد است كه به عنوان اولين نمونه از اين سلسله كتابها منتشر مي‌شود.
اميد است اين كتاب كه باحمايت بانك پارسيان چاپ و منتشر مي‌شود، مورد استفادة هنرمندان و محققان قرار گيرد.
انتشارات فرهنگستان هنر
زمستان 1383

فهرست مطالب :

سخن ناشر
مقدمه مترجم
سپاسگزاري
مروري بر نگارگري ايراني
تاريخچه مختصر نقاشي ايراني
خاستگاهها و منابع
زمينه‌هاي تاريخي و فرهنگي
مضامين اصلي نقاشي ايراني
درآمدي بر زيبايي‌شناسي نقاشي ايراني
يادداشتها
كتاب‌شناسي
نمايه

موضوعات :
مينياتور ايراني، تذهيب ايراني

گوشه ای از متن کتاب:

صفحات 164
"در فصل اول كتاب، اطلاعاتي درباره‌ي تاريخچه‌ي كشف نقاشي ايراني به طبع رسيده است. در فصل دوم، كتاب‌هايي معرفي مي‌شوند كه در آن‌ها از نگارگري ايراني سخن رفته است. در فصل سوم، زمينه‌هاي تاريخي و فرهنگي نقاشي ايراني بررسي مي‌گردد. مضامين اصلي نقاشي ايران تبيين مي‌گردد. فصل پنجم درآمدي است بر زيبايي شناسي نقاشي ايراني. در پايان كتاب، كتاب شناسي و نمايه درج شده است. گفتني است در لا به لاي كتاب، آثاري از نگارگري‌هاي ايراني به چشم مي‌خورد."
منبع:کتاب مروري بر نگارگري ايراني نوشته اولگ گرابر

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.