چطور انتخاب رشته کنم؟

داوطلبان ورود به دانشگاه ها در مرحله مهم انتخاب رشته تحصيلي خود قرار دارند. مرحله اي که تشخيص آنها در اين برهه مهم سازنده آينده شغلي و اجتماعي آنان خواهد بود. در اين ارتباط اين مقاله به تشريح ضرورتها و بايدهايي که رعايت آنها در اين مرحله براي اين عزيزان لازم است مي پردازد:
سه‌شنبه، 13 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چطور انتخاب رشته کنم؟
چطور انتخاب رشته کنم؟
چطور انتخاب رشته کنم؟






داوطلبان ورود به دانشگاه ها در مرحله مهم انتخاب رشته تحصيلي خود قرار دارند. مرحله اي که تشخيص آنها در اين برهه مهم سازنده آينده شغلي و اجتماعي آنان خواهد بود.
در اين ارتباط اين مقاله به تشريح ضرورتها و بايدهايي که رعايت آنها در اين مرحله براي اين عزيزان لازم است مي پردازد:
صدها هزار راهيان دانشگاه پس از پذيرفته شدن در آزمون سراسري در مرحله مهم انتخاب رشته تحصيلي قرار دارند.
اين مرحله هم حساس است و هم مهم. همچنين اقدام در اين مرحله در معرض آسيبهايي است که بي تفاوتي و بي اطلاعي نسبت به آنها مي تواند آينده و توانايي جوانان را تحت تاثير منفي قرار دهد. همچنانکه مواجهه درست، سنجيده منطقي و مدبرانه با اين مرحله مي تواند نويدبخش آينده و راهي مطمئن و کم دغدغه براي آنها باشد.
انتخاب رشته تحصيلي “حساس” است. زيرا کوچکترين اشتباه، بي تدبيري، جو زدگي و برخورد و تصميم گيري از سر احساس مي تواند آرزوها و آمال فرد را دچار تهديد و ناکامي سازد.
انتخاب رشته مرحله حساس است زيرا دخالتها و ديدگاه هاي بسياري از اطرافيان بر تصميم گيري فرد موثر واقع مي شود و لذا هرگونه اقدام يا اجبار بي دليل و حساب ناشده افراد پيراموني مي تواند داوطلبان ورود به دانشگاه را در انتخاب صحيح مسير تحصيلي آينده خود با مشکل مواجه سازد.
اين مرحله، “حساس” است زيرا در طي آن فرد داوطلب بايد ميزان “علاقه و توانايي” خود براي ورود در رشته هاي مختلف دانشگاه را به درستي و دقت بسنجد و تصميمي منطبق بر واقعيات و متناسب با توانايي و علاقه خود بگيرد. در نظر داشتن علاقه صرف، بدون توجه به ميزان توانايي و استعداد، مي تواند فرد داوطلب را در انتخاب مسير آينده تحصيلي و حتي کاري اش با مشکل مواجه سازد.
مرحله انتخاب رشته “حساس” است. زيرا فرد بايد در انتخاب رشته خود رتبه و نمره تحصيلي اش را در نظر بگيرد و از تصميم گيري در خلا بدون در نظر گرفتن واقعيات مربوط به استعداد و دانايي خود بپرهيزد.
اين مرحله “حساس” است زيرا انبوهي از مراکز به طور فعال مشغولند و داوطلبان را به مشاوره و انتخاب رشته فرا مي خوانند. مواجهه درست با اين پديده و بهره گيري از مشاوران مطلع، امين و مسلط مي تواند جوانان را به درستي و اميدوار به آينده مطمئن رهنمون سازد.
مرحله انتخاب رشته، مهم است. زيرا ارتباط مستقيمي با آينده شغلي و کاري داوطلبان دارد و غالبا آينده شغلي افراد از اين مسير مي گذرد.
دليل ديگر “اهميت” اين مرحله به آن است که مي تواند مکمل تلاشهاي يک ساله داوطلبان باشد. اين تلاشها اگر با حرکت سنجيده در اين مرحله همراه نشود مي تواند آن را دچار ناکامي سازد.
اين حساس و مهم بودن مرحله انتخاب رشته، اقتضا مي کند تا داوطلبان ورود به دانشگاه با حوصله، دقت، مطالعه و استفاده از تجارب و مشورت افراد امين و مطلع به عبور موفق از اين مرحله بپردازند.
داوطلبان عزيز بايد متوجه آسيبهايي که اين مرحله ممکن است تصميماتشان را تحت تاثير و تهديد خود سازد نيز باشند.
اهم اين آسيبها را مي توان به قرار زير برشمرد:
- فدا کردن دقت به پاي سرعت
چه بسا داوطلباني باشند که از سر ذوق و شوقي که نسبت به عبور از اين مرحله مهم دارند دقت را فداي سرعت نمايند و بخواهند در سريعترين زمان فرم انتخاب رشته را پر کرده و تحويل دهند. در صورت وقوع چنين پديده اي احتمال دارد که فرد داوطلب دچار اشتباه شود و فرصت براي جبران اشتباه را نيز از دست بدهد. از اين رو توصيه ما به عزيزان داوطلب آن است که دقت را فداي سرعت نکرده، از حداکثر فرصت خود براي انتخاب مطمئن رشته خود در محيطي آرام و پرحوصله استفاده نمايند.
- انتخاب رشته در شرايط احساسي:
انتخاب رشته در يک فضاي احساسي و تحت تاثير فشارهاي رواني و يا ترغيبها و تشويقهاي بدون پشتوانه و منطق افراد پيراموني، هم مي تواند اين مرحله مهم تصميم گيري را دچار آسيب و تهديد سازد. در چنين شرايطي، فرد رشته اي را که دوست دارد بي اعتنا به رتبه و نمره خود انتخاب مي کند و نتيجه آن مي شود که فرد مزبور در رشته انتخاب کرده اش نمي تواند وارد شود و از سوي ديگر فرصت ورود به رشته ديگري را که در حدود شرايط علمي اوست، نيز از دست مي دهد.
- اشتباه در تکميل فرم انتخاب رشته:
چه بسا فردي همه شرايط مربوط به انتخاب رشته را رعايت کند مثلا هم رتبه و نمره خود را در اين تصميم دخيل دارد و هم در فضايي واقعي و به دور از احساسات تصميم بگيرد اما در نتيجه عوامل مختلفي در تکميل فرم انتخاب رشته دچار اشکال و اشتباه شود و کد رشته اي ديگر را نوشته بي اختيار به رشته اي که چه بسا نسبت به آن علاقه اي هم ندارد وارد شود. راه غلبه بر اين آسيب آن است که فرد چند بار هم که شده فرم انتخاب رشته را مرور و از صحت گزينه هاي انتخابي و علامت زده اطمينان حاصل نمايد. بهتر است براي اين منظور داوطلبان عزيز از فرم انتخاب رشته کپي تهيه کرده، ابتدا انتخابهاي خود را بر روي آن اعمال نمايند. در نهايت وقتي تصميمشان نهايي شد آن را به فرم اصلي منتقل نمايند.
لحاظ نکردن شرايط ورود به يک رشته خاص: آسيب ديگر که مي تواند در اين مرحله داوطلبان را به خود متوجه سازد آن است که فرد، تحت تاثير نام رشته اي خاص قرار گيرد و بدون در نظر گرفتن شرايط ديگر از جمله توانايي هاي روحي، مالي و فرصت در اختيار خويش به انتخاب آن اقدام نمايد. آگاه باشيم چه بسا به لحاظ استعداد توانايي آن را داشته باشيم که در رشته اي خاص وارد شويم اما از شرايط روحي، ذهني و متناسب با مباحث و مشاغل آن رشته که در آينده ما را بر خود مشغول خواهد ساخت برخوردار نشويم. از اين رو است که بايد گفت بزرگي و پر طمطراق بودن نام يک رشته نبايد ما را به تصميمي نسنجيده وا دارد. دوستي را مي شناسم که در رشته پزشکي قبول شد. اما از شرايط مالي- روحي مناسبي براي ورود به آن برخوردار نبود. عاقبت بعد از گذراندن 3 ترم آن هم با هزار و يک اما و اگر ناچار به انصراف از آن شد و اکنون با صدها مشکل ديگر مواجه است. بايد از اين وقايع درس بگيريم تا ناچار از تکرار آن نشويم
منبع: روزنامه رسالت




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.