كلوپ روتاري ، عضوي از فراماسونري جهاني

نخستين باشگاه روتاري در سال 1905 توسط يك حقوقدان به نام پل هريس در شيكاگو به وجود آمد. پل هريس به همراه سه تن از بازرگانان شيكاگو به نام هاي سيلوسترايل، پيرام شوري و گوستاولوپر اولين جلسه ي رسمي روتاري را در روز 23 فوريه ي سال 1905 تشكيل دادند و موجوديت تشكيلاتي به نام كلوپ روتاري را اعلام داشتند.
دوشنبه، 28 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كلوپ روتاري ، عضوي از فراماسونري جهاني
كلوپ روتاري ، عضوي از فراماسونري جهاني
كلوپ روتاري ، عضوي از فراماسونري جهاني






فراماسونري ، روتاري ، فعاليت‌هاي تجاري

نخستين باشگاه روتاري در سال 1905 توسط يك حقوقدان به نام پل هريس در شيكاگو به وجود آمد. پل هريس به همراه سه تن از بازرگانان شيكاگو به نام هاي سيلوسترايل، پيرام شوري و گوستاولوپر اولين جلسه ي رسمي روتاري را در روز 23 فوريه ي سال 1905 تشكيل دادند و موجوديت تشكيلاتي به نام كلوپ روتاري را اعلام داشتند.
روتاري بنا به تعريف مؤسسان آن به مفهوم چرخ‌هاي دوار يك كارخانه‌ي به هم پيوسته است كه با چرخش هر دنده چرخ دنده ديگر نيز به حركت در مي‌آيد و در نتيجه كل سيستم متحرك مي‌شود. با اين تعبير كلوپ روتاري بين‌المللي به دنبال ايجاد يك نظام به هم پيوسته و متشكل جهاني است كه با اراده و حركت دندانه‌هاي كلوپ مادر تمام اين سيستم جهاني در جهت منافع غرب به حركت درآيد.
اعضاي كلوپ روتاري در هر جامعه، از فعالان و نيروهاي و كيفي آن جامعه انتخاب مي شوند و مأموريت اصلي آن ها ايجاد حلقه ي اتصال با قدرت هاي غربي از طريق نظام بين المللي با كمك رجال سياسي و كلان سرمايه داران مي باشد.

شرايط عضويت در كلوپ روتاري

جان مينو يكي از استادان برجسته ي علوم سياسي در كتاب خود در مورد تعداد اعضاي روتاري متذكر مي شود:
"ما نبايد سازمان هاي روتاري را كه در سال 1905 تشكيل شده اند و در پي تأسيس يك حكومت جهاني هستند فراموش كنيم. تعداد اعضاي اين گروه بيش از 450 هزار نفر است كه در متجاوز از صد كشور پراكنده هستند ".
چگونگي عضويت و ورود به باشگاه هاي روتاري مانند عضويت در لژهاي فراماسونري، مستلزم انتخاب فرد از سوي تشكيلات مي باشد و براي هيچ كس مقدور نيست كه به ميل و رغبت خود به عضويت اين تشكيلات درآيد و يا براي عضو شدن در كلوپ هاي روتاري تقاضانامه ارسال دارد. بر اساس اساسنامه ي "روتاري بين الملل "تمام كلوپ ها موظفند اعضاي خود را از ميان ثروتمندان، افسران عالي رتبه، مقامات دانشگاهي و مقامات اداري انتخاب كنند، بنابراين كارمندان ساده ي دولت و كارگران از عضويت در كلوپ و حتي در جلسات سخنراني آن محرومند. در هر كلوپ روتاري و به هنگام انتخاب عضو، كميته ي مخصوص عضو جديد را در خصوص مسائلي كه در پي مي آيد تحت نظر و مراقبت كامل قرار مي دهد:
1. ميزان نقش متقاضي چگونگي نفوذ و تأثيرش در ادارات و سازمان هاي محلي.
2. ميزان حرف شنوي و بررسي روحيه ي فرمانبرداري و ميزان تمايل او نسبت به قبول اصول و قوانين روتاري و اجراي مأموريت هايي كه كلوپ محلي يا روتاري بين المللي به وي محول مي سازد.
تأكيد روتاري بر نفوذ در ادارات، ميزان حرف شنوي، روحيه ي فرمانبرداري، پذيرش قوانين روتاري و بالاخره مأموريت هاي محوله، براي رسيدن به اين نتيجه است كه عضو جديد در راستاي دستورات روتاري مركز بايد پيرو اصل تساهل و تسامح لژهاي فراماسونري باشد.
در آيين نامه‌ي كلوپ‌هاي روتاري آمده است كه هزينه‌هاي كلوپ‌ها و تشكيلات بين‌المللي روتاري از محل حق عضويت اعضا تأمين مي‌شود و سازمان‌هاي جهاني روتاري از هيچ سازمان يا دولت خاصي كمك نمي‌پذيرد.
اعضا در كلوپ‌هاي روتاري به گروه‌هاي متفاوتي تقسيم مي‌شوند و هر يك از اعضا با توجه به اين تقسيم بندي در جريان برنامه‌ها و فعاليت‌هاي كلوپ قرار مي‌گيرند. كلوپ‌هاي روتاري تابع نظم و انضباط خاصي هستند و كليه‌ي اعضاي آنها بدون استثنا مكلف به رعايت اين نظم و تشريفات و شركت در جلسه‌ها مي‌باشند و در صورتي كه هر عضو، كوچك ترين تخلفي از مفاد آيين نامه‌ي انضباطي كلوپ داشته باشد فوراً و بدون هيچ گونه چشم پوشي اخراج خواهد شد.
در لژهاي فراماسونري زنان از حق عضويت محرومند و تنها به عنوان زينت المجالس مي‌توانند در ميهماني‌هاي خاص (وايت پارتي، مهماني سفيد) شركت كنند. در كلوپ‌هاي روتاري نيز همين وضعيت حاكم بود و تا سال 1985 تنها مردان حق عضويت در اين كلوپ ها را داشتند، اما از اين سال به بعد بر اين اساس حكم ديوان عالي آمريكا عضويت زنان نيز در اين كلوپ‌ها مجاز شناخته شد. پس از صدور اين حكم، كنوانسيون بين المللي روتاري تشكيل شد و مسئله‌ي عضويت زنان در كلوپ‌هاي روتاري را تصويب كرد.
لژ مزدا شماره 79
آقاي محترم و برادر عزيز
با كمال احترام از جنابعالي دعوت مي شود در جلسه استقرار برادر مهندس رضا رزم آرا استاد ارجمند انتخاب شده لژ محترم مزدا كه در ساعت6 بعدازظهر روز شنبه 14 اسفند ماه 1344 ( 5 مارس 1966) تشكيل مي‌گردد. به محل لژ بزرگ ناحيه ايران خيابان بهارستان شماره 410 تشريف بياوريد.
دبير: محسن كلانتري

كلوپ روتاري ، عضوي از فراماسونري جهاني

لباس اسموكينگ

در اجلاس 1978 كه در شهر شيكاگو آمريكا برگزار شد، سازمان جهاني روتاري تصميم گرفت كه به طور رسمي به فراماسونري متصل شود.
در آمريكا فراماسونرها نفوذ فراواني دارند واخيراً يكي از جرايد آمريكا مقاله‌اي درباره ي يك شركت مهم تجارتي بين المللي نوشته و طي آن اشاره كرده است كه اين شركت به طور غيرمستقيم جزو عوامل فراماسونري جهان است. شركت مذكور "روتاري " نام دارد و مدير آن يك ميليونر آمريكايي به نام "هربرت جي تايلور " است. اخيراً شصت و يكمين سال تأسيس اين شركت در شيكاگو جشن گرفته شد و 8509 نفر از 89 كشور جهان در آن شركت داشتند. مراسم اين جشن محرمانه بود و مدعيون در پايان آن يك جلسه ي مخفيانه ي چند ساعته داشتند.
كمپاني روتاري 402 هزار نفر عضو رسمي است كه در سراسر جهان پراكنده اند از طرف بسياري از مشاهير جهان كه مي گويند عضو فراماسونري هستند و نتوانستند در مراسم جشن شركت كنند، براي تايلور رئيس كمپاني كارت تبريك فرستاده شد كه از ميان آن ها نام اشخاص زير فاش شده است:
چيان كاي چك رئيس جمهور چين ملي، آيزنهاور رئيس جمهور سابق آمريكا، پادشاه سوئد و شيخ الازهر.
منظور اصلي از انعقاد اين جشن، تبادل افكار و اخذ تعليمات براي پيشرفت كارها بود.
تشكيلات مذكور اولين بار در سال 1923 علني شد و تا آن سال كسي نمي دانست چنين تشكيلاتي در آمريكا وجود دارد. در آن سال "سيكلر لوييس " يكي از روزنامه نگاران آمريكايي پي به تشكيلات مخفي فراماسونرها برد و مقاله اي نوشت و بعد از آن اعضاي روتاري فعاليت هاي عادي خود را ظاهر و آشكار ساختند.
اين روزنامه نگار نوشت: برنارد شاو نويسنده ي انگليسي جزو روتارين ها بود و او باعث شد كه بسياري از صاحبان صنايع انگليس كه قابل اعتماد بودند وارد تشكيلات روتاري شوند. اكنون روتارين ها بودجه ي هنگفتي در اختيار دارند و براي نشر عقايدي كه مي توانند ظاهر سازند و جنبه ي كلي دارد، پول هاي گزاف خرج مي كنند.
در سال 1926 دو مدرسه در بالتيمور و در سال 1947 يك مدرسه در سائوپولو از طرف جمعيت داير شد. در ساير نقاط جهان نيز اعضاي جمعيت به طور مستقيم يا غير مستقيم، مدارس و آموزشگاه هاي عاليه دارند كه به نشر عقايد مي پردازند.
البته در اين مدارس اصول عقايد فراماسونري تدريس نمي شود بلكه شاگردان و ذهن آنان را براي اصول و كلياتي آماده مي كنند و بعداً در صورتي كه واجد كليه ي شرايط شدند و به سن حداقل رشد قانوني از لحاظ فراماسونري (21 سال) رسيدند (در اين سن به آنان بچه گرگ گفته مي شود)، مي توانند "فرم فراماسونري " را پر كنند و وارد فعاليت شوند.
از ديدگاه ساواك، كلوپ هاي روتاري و باشگاه هاي لاينز از سازمان هاي جنبي فرماسونري به شمار مي روند.
تفاوت باشگاه هاي روتاري و لاينز با فراماسونري در ماهيت سازماني آن ها نيست بلكه در ساختار اجرايي و صور ظاهري آن مي باشد. دو باشگاه مذكور برخلاف انجمن هاي ماسوني كه پنهان كاري سايه بر فعاليت هاي آن ها انداخته بود، محافلي علني بودند و با مجوز رسمي مقامات اجرايي هر كشور تشكيل مي شدند.
عضويت و حضور زنان در باشگاه روتاري و لاينز برخلاف لژهاي ماسوني آزاد بود و حتي باشگاه هاي روتاري و لاينز ويژه ي زنان نيز در كنار باشگاه هاي مردان به تكاپوي خود ادامه دادند و حتي هر چند ماه يا چند هفته يك بار، جلسات مشترك به منظور تحكيم مودت و دوستي و تبادل افكار در ايران و جهان تشكيل مي شد.
حضور زنان در صحنه ي مسايل سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كه ويژگي تحولات قرن بيستم است، در وجود باشگاه هاي روتاري و لاينز تجلي خاصي پيدا كرده است.
تفاوت ديگر فراماسونري با باشگاه هاي روتاري و لاينز در پايگاه و نقش اعضاي آن ها مي باشد. فراماسون ها بيشتر از ميان قشر روشنفكر و تحصيل كرده و داراي مباني فكري و ايدئولوژيك انتخاب مي شدند در حالي كه در باشگاه هاي روتاري و لاينز غير از افراد تحصيل كرده، مدير كل ها و صاحبان شركت ها و تكنوكرات ها نيز عضو مي شدند.
مي توان گفت كه نظام سرمايه داري غرب حوزه فعاليت فراماسونري را به مسائل سياسي و حوزه فعاليت باشگاه هاي فوق را به مسايل اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي محدود كرده است.
در دائره المعارف بريتانيا چاپ 1961 درباره كلوپ روتاري چنين آمده است.
"روتاري سازماني است كه از بازرگانان و صاحبان تخصص تشكيل شده و آرمانش خدمت به ديگران در همه ي زمينه ها و پيوندهاست. به گفته ي آنان، اين انجمن به ويژه مي خواهد آشنايي را كه وسيله اي براي خدمت است، همراه با موازين عالي اخلاقي در كار و كارشناسي گسترش دهد. تفاهم بين المللي، حسن نيت و آشتي گرايي از راه همكاري مردان كار و كارشناس كه در زمينه ي كمال مطلوب خدمت همساز شده باشند نيز از آرمان هاي روتاري است ".
روتاري بيشتر يك سازمان آمريكايي است، ولي شاخه هايش در كشورهاي ديگر در تكاپو مي باشد. رايموند تيفاني كه خود يكي از بلند پايگان "روتاري بين المللي " است مي نويسد كه اين سازمان نه پنهاني است و نه مذهبي. اجلاس جهاني روتاري سالي يك بار تشكيل مي شود و رئيسي نو همراه با چهارده مدير كه بيش از هفت تن آنان آمريكايي نيستند از ميان اعضاي خود برمي گزيند. دبيرخانه ي ثابت روتاري در شهر شيكاگو جاي دارد و شاخه هايي نيز در زور يخ، بمبئي و لندن بدان وابسته است. روتاري بين المللي با حكومت آمريكا و سازمان ملل متحد نيز پيوندي مستقيم دارد تا جايي كه رايزنان وزارت خارجه ي آمريكا به نمايندگي از سوي "روتاري بين المللي " در كنفرانس سازمان ملل متحد در سانفرانسيسكو شركت جستند.

روتاري در ايران

در اواخر سال 1332 يكي از روتارين هاي آمريكايي به نام دكتر كراتس به ايران آمد تا براي تشكيل كلوپ هاي روتاري در ايران وارد عمل شود.
او سرانجام توانست به واسطه ي هادي اميرابراهيمي كه يكي از سرمايه داران بود، با دكتر جهان شاه صالح استاد دانشكده پزشكي دانشگاه تهران و وزير بهداري و سناتور مصطفي تجدد مالك و مدير عامل بانك بازرگاني ايران و سناتور عباس مسعودي مالك و مدير مؤسسه ي اطلاعات تماس حاصل كرده و نخستين كلوپ روتاري را در ايران تشكيل دهد.
بعد از دكتر كراتس يكي از اعضاي "انجمن دوستداران آمريكايي خاورميانه " به نام چارلز كولاك از بيروت وارد تهران شد و با دعوت از بعضي از سرمايه داران مانند ثابت پاسال، لطف الله حي، قاسم لاجوردي و استادان دانشگاه مانند دكتر جهان شاه صالح و دكتر نجم آبادي استاد ديگر دانشكده ي پزشكي دانشگاه تهران و ديگران كلوپ روتاري تهران را در سال 1335 افتتاح كرد. اين كلوپ كار خود را در پارك هتل تهران آغاز كرد. اولين رئيس اين كلوپ دكتر جهان شاه صالح بود.
با پايان گرفتن انتخابات نخستين هيأت مديره ي كلوپ روتاري تهران، رضا رزم آرا دبير كلوپ روتاري تهران اساس نامه ي روتاري بين المللي را به زبان فارسي ترجمه كرد كه فتوكپي جلد و قسمتي از اساس نامه ي در پي مي آيد:

چگونگي انتخاب مسئولين باشگاه هاي روتاري

انتخاب رؤسا و گردانندگان باشگاه به صورت رأي مستقيم از اعضا انجام گرفته و اعضاي مسئول به مدت يك سال انتخاب مي شدند. شيوه ي انتخاب و دقت عمل در عضو گيري (از هر شغل و صنف يك نفر) تعداد اعضاي جوامع آرماني و مطلوب اذهان آرمان گراي يونان باستان و مدينه فاضله افلاطون را به خاطر مي آورد كه تعداد جامعه ي وي محدود و همه ي اشخاص عضو نيز داراي وظايف كليدي بودند.
در اساس نامه‌ي روتاري درباره ي شرايط لازم براي عضويت فعال در كلوپ روتاري آمده است:
"فرد بايد بالغ و به حسن اخلاق معروف و در حرفه و كار خود موفق و صاحب شهرت باشد. او بايد به عنوان صاحب، شريك، رئيس صنف يا مدير يك واحد تجاري يا پيشه اي كه شايسته و شناخته شده و يا به عنوان يكي از اعضاي هيأت عامل و مؤسسه اي كه شايسته و شناخته شده يا به عنوان نماينده ي محلي يا نمايندگي شعبه ي بازرگاني يا حرفه اي كه شايسته و شناخته شده و يا داراي مقامي مسئول در چنين نمايندگي هايي باشد ".
در انتخاب رؤسا و هيأت مديره و ديگر گردانندگان روتاري كه هر سال روتاري (سال روتاري از يازدهم تير ماه هر سال تا دهم تير ماه سال بعد مي باشد) با عضوگيري مستقيم انجام مي گيرد، اعضاي مؤسس و شخصيت هاي با نفوذ سياسي و فرهنگي و اقتصادي و سرمايه داران عمده شانس موفقيت بيشتري نسبت به ساير رقبا دارند.

تشكيلات باشگاه روتاري

چارچوب اصلي و استخوان بندي باشگاه هاي روتاري از چهار كميته و چند كميسيون زير نظر هر يك از كميته هاي چهارگانه تشكيل شده است. رؤساي كميته ها توسط رئيس باشگاه و رؤساي كميسيون ها توسط كميته ها انتخاب مي شود. براي روشن شدن هر چه بيشتر ساختار اجرايي باشگاه ها و كميته ها و كميسيون ها از باشگاه روتاري شمال تهران به عنوان مثال ياد مي كنيم:
تشكيلات روتاري شمال تهران:
الف: كميته ي خدمات كلوپ
ب: كميته ي خدمات بين المللي
پ: كميته ي خدمات جمعي و گروهي
ت: كميته ي خدمات حرفه‌اي
كميسيون‌ها:
1. كميسيون حضور و غياب
2. كميسيون طبقه بندي
3. كميسيون دوستي
4. كميسيون امور داخلي روتاري
5. كميسيون اطلاعات روتاري
6. كميسيون تشريفات
7. كميسيون روابط عمومي
8. كميسيون سخنراني
9. كميسيون عضويت

باشگاه هاي لاينز:
I.O.N.S L.
(آزادي و ذكاء،ايمني ملي ما را تضمين مي كند)
باشگاه لاينز در سال 1917توسط يكي از فاماسونرهاي آمريكايي به نام "ملوين جونز "در شهر شيكاگو تأسيس شد وشعبه اي از آن در تاريخ پانزدهم فروردين 1336در ايران افتتاح گرديد و به زودي در پنجاه شهر ايراني شعباتي را داير كرد . اعضاي اين باشگاهها در روزهاي پنجشنبه ي اول و پنجشنبه ي سوم هر ماه در يكي از هتلهاي تهران تشكيل جلسه مي دادند. هدف ظاهري باشگاه هاي لاينز گسترش نوع دوستي و حمايت از حقوق بشر و كمك به انسان هاي ستم كشيده و از اين قبيل مي باشد ولي در خفاء، اهدافشان همانند لژهاي فراماسونري و كلوپ هاي روتاري است و آن برقراري جامعه‌ي جهاني و حكومت جهاني مي باشد. بسياري از اعضاي اين باشگاه ها همزمان عضو لژهاي فرماسونري و كلوپ‌هاي روتاري هم بودند. مي‌توان گفت كه فعاليت باشگاه‌هاي لاينز به صورت نيمه علني بود. براي اثبات اين موضوع به اطلاعيه‌ي زير توجه كنيد:

مسابقه ي مقاله صلح باشگاه هاي لاينز

اتحاديه ي بين المللي باشگاه هاي لاينز زير عنوان "صلح امكان پذير است " براي دختران و پسراني كه سن آن ها بين 14 تا 24 سال است مسابقه ترتيب داده است:
"مقاله به زبان فارسي و حداكثر در 5 هزار كلمه است و آخرين مهلت 19 آذر ماه 1345 مي باشد. به نويسنده ي بهترين مقاله ي رسيده به هر باشگاه پنج هزار ريال و به متخبين مناطق ايران و جهان 12 جايزه معادل 4 ميليون ريال داده خواهد شد. برنده ي جهاني براي يك اقامت 15 روزه در آمريكا به شيكاگو دعوت خواهد شد ".
باشگاه هاي لاينز حوزه‌ي تهران عبارتند از:
باشگاه تهران، باشگاه شمال تهران، باشگاه يوسف آباد، باشگاه قلهلك، باشگاه تجريش و باشگاه ري.
براي ثبت نام به منظور شركت در مسابقه و به دست آوردن اطلاعات لازم همه روزه از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 20 به خيابان پهلوي، كوچه ي بيدي، شماره ي 6، تلفن 48905 مراجعه فرماييد.
(علاوه بر اين اوراق پرسشنامه به وسيله دفتر مدارس نيز در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد).
باشگاه هاي لاينز فعاليت زيادي در ميان جوانان و دانشجويان داشتند و سعي مي كردند كه آن ها را به سوي خود كشيده و كنترل كند. يكي از برنامه هاي آن ها نفوذ در اردوهاي عمران ملي دانشجويان بود كه سرانجام موفق شدند مسئوليت هماهنگي اردوهاي عمران ملي دانشجويان را به دست گيرند.
دكتر محمدعلي احمدي از سران باشگاه هاي لاينز ايران و استاد دانشكده ي علوم اداري دانشگاه تهران و مدرسه ي عالي حسابداري و مؤسسه ي علوم بانكي بود كه مسئول هماهنگي اردوي عمران ملي دانشجويان گرديد. او در ضمن عضو لژ فراماسونري رازي هم بود.
يكي از انجمن هايي كه با واسطه ي باشگاه لاينز متصل به لژ بزرگ فراماسونري ايران مي شود انجمن سقراط است. جوانان توسط اين انجمن جذب مي شدند و به ظاهر درباره ي علم و ادبيات بحث مي كردند. يكي از اعضاي فعال آن اسماعيل رفعتي رئيس پيشآهنگي ناحيه ي 10 آموزش و پرورش تهران بود.
باشگاه لاينز ايران بخشي از فعاليت خود را در روزنامه ي اطلاعات به اطلاع عموم مي رساند:
باشگاه لاينز ايران در منزل مهندس علي رضا اميرسليماني تشكيل جلسه داده كه در اين جلسه سيد خليل الله كازروني رئيس باشگاه لاينز شمال هم حضور داشت. آن ها 112 عدد تخت خواب به بيمارستان هاي رواني رازي و فيروز آبادي هديه كردند.
"تاريخ دقيق تشكيل باشگاه هاي لاينز در ايران مشخص نيست. اما مي توان حدس زد كه اين باشگاه ها از سال 1339 هجري شمسي به بعد فعاليت داشته باشند. سال مزبور سال فعاليت منطقه ي 354 الف لاينز در ايران است. مجمع جهاني لاينزها حوزه ي فعاليت خود را به چند منطقه تقسيم كرده بود و باشگاه هاي لاينز ايران در منطقه ي 354 قرار داشتند. خود اين منطقه نيز از نظر جغرافيايي به چند قسمت تقسيم شده بود كه با حروف ابجد نشان داده مي شدند. منطقه ي 354 الف، حوزه ي فعاليت باشگاه هاي تهران را در بر مي گرفت و از سال 1353 منطقه 354 د از الف منشعب شده بود اما حدود جغرافيايي آن و منطقه هاي 354 ب و ج در دست نيست ".
اعضاي باشگاه هاي لاينز همچون روتارين ها و فراسون ها ادعاي عدم مداخله در امور سياسي را دارند (در اينجا سندي از ساواك آورده ايم كه خلاف اين ادعا را ثابت مي كند) و حوزه ي فعاليت آن ها مسائل اجتماعي و اقتصادي و خدماتي و فرهنگي است. باشگاه هاي لاينز برخلاف روتاري سخت گيري چنداني در عضويت چند نفر از مديران و اشخاص برجسته ي يك شغل و صنف ندارند. از اين رو در اين نوع باشگاه ها ممكن است از يك صنف چند نفر عضويت پيدا كند.
ساواك با زير نظر گرفتن فراماسونرهايي از جمله حسين علاء به اطلاعاتي دست مي‌يابد:
براساس سند شماره ي 2:
گزارش ساواك 21862/31 تاريخ وصول خبر: 29/2/41
منبع خبر: مأمور ويژه تاريخ گزارش: 31/2/41
تقويم: ب- ا
يكي از محارم سردار فاخر حكمت اظهار مي داشت كه مسافرت هاي حسين علاء وزير دربار شاهنشاهي به فارس و شيراز كه ظاهراً تحت عنوان سالگرد "انجمن لاينز " صورت گرفته به منظور انجام مأموريت سياسي و مخفي است.
مشاراليه افزود انجمن لاينز كه يكي از شعبات لژ بزرگ فراماسونري انگلستان است تحت عنوان انجام كارهاي عام المنفعه بزرگ ترين دستگاه خبري دولت انگلستان در كشورهاي دنيا محسوب مي شود و آقاي علاء وزير دربار شاهنشاهي كه خود از فراماسونرهاي معروف و از اعضاي لژ بزرگ لندن هستند و رياست جوامع فراماسونري ايران را به عهده دارند، در اين مسافرت به توصيه ي مقامات انگلستان دستورات محرمانه اي به مأمورين نفوذي انگلستان در فارس كه اكثراً بين عشاير داراي نفوذ و رهبري هستند صادر خواهد كرد، زيرا ممكن است روابط شاهنشاهي و دولت آقاي اميني كه به صورت مبارزه ي سياست انگلستان و آمريكا در ايران در آمده است، وضع نامساعدي به خود گيرد. بدين ترتيب عشاير فارس طبق تعليماتي كه آقاي علاء به آن ها خواهند داد براي دولت مركزي اشكالات بزرگي فراهم خواهند كرد. گوينده افزوده است كه اكثر رجال فارس و سران عشاير اين منطقه غالباً فراماسون و تابع دستورات لژ بزرگ لندن هستند و طبعاً تابع نظر و دستورات آقاي علاء خواهند بود و قرار است آقاي علاء مدت 6 روز به عنوان بازديد از تخت جمشيد در آن جا اقامت نموده و جلساتي با حضور دوستان خود تشكيل داده و سپس به كازرون و بوشهر و لارستان عزيمت نموده و به اين طريق مقدمات شورش عشاير را عليه دولت فراهم نمايند.
مهر فوق محرمانه در سند فوق زده شده است

رهبر عمليات سامعي

يكي از باشگاه هاي وابسته به لاينز باشگاهي به نام " كي واني " است. فكر ايجاد اين باشگاه توسط آلن براون يكي از سرشناسان فراماسونري و جوزف پرانس در شهر ديترويت از قوه فعل در آمد، اما به علت عدم موفقيت آن را رها كردند. سپس در سال 1915 در ايالت ميشيگان فعاليت خود را از سر گرفتند و در سال 1918 " اتحاديه ي ملي باشگاه هاي كي - واني " در آمريكا شكل گرفت. كي - وان در اصل كلمه اي هندي است.

انجمن تسليح اخلاقي

مركز تسليح اخلاقي در شهر مونتروي سوئيس است و در سال 1327 شمسي يكي از رؤساي آن به نام "بوخمن " شعبه ي آن را در ايران افتتاح كرد و از سال 1328 عده اي از فراماسونرهاي ايراني جذب اين انجمن شدند. اين انجمن ابتدا مجله اي به نام اميد و سپس مجله ي شورش يا رنسانس را به زبان فارسي انتشار داد كه به رايگان توزيع مي گرديد.
بعضي از اعضاي اين انجمن از استادان دانشگاه هاي تهران بودند كه عبارتند از:
1. دكتر علي اصغر آزاد استاد دانشكده ي پزشكي
2. دكتر رعدي استاد دانشكده ي ادبيات
3. دكتر چهرازي استاد دانشكده ي پزشكي و عضو لژ فرانسه
4. دكتر منصور پورسينا استاد دانشكده ي پزشكي
5. دكتر علي اصغر حكمت استاد دانشكده ي ادبيات و عضو لژ ستاره سحر
6. دكتر رضا زاده شفق استاد دانشكده ي ادبيات
7. دكتر احمد متين دفتري استاد دانشكده ي حقوق و علوم سياسي
8. دكتر علي اكبر مجتهدي استاد دانشكده ي ادبيات، عضو لژ تهران و مؤسس مدرسه عالي علوم سياسي
هدف ظاهري اين انجمن، گسترش اصول اخلاقي و پاك كردن اخلاق از هر عنصري است كه منجر به ناپاكي گردد. اين اخلاق بايد جهاني شود و همه ي مردم مجهز به اين اخلاق شوند. ارزش هاي اخلاقي بايد براي همه يكسان شود تا آدميان اختلافات خود را كنار بگذارند. چگونگي برگزاري جلسات اين انجمن از طريق مطبوعات به اطلاع مردم مي رسيد بنابراين حالت نيمه مخفيانه داشت. به اطلاعيه ي زير كه به وسيله ي روزنامه اطلاعات منتشر شده است توجه فرماييد:

جلسات تسليح اخلاقي ايران

در هفته ي گذشته دو برنامه از طرف بنياد تسليح اخلاقي ايران اجرا گرديد. نخستين برنامه در تالار اجتماعات دانشكده ي ادبيات دانشگاه اصفهان با حضور استاندار و مسئولان سازمان هاي دولتي و ملي، استادان دانشكده و دانشجويان اجرا گرديد. پس از افتتاح جلسه به وسيله كفيل دانشكده ي ما يكي از اعضاي بنياد تسليح اخلاقي پيرامون ايمان به حق يا عامل اصلي ترقي جامعه سخنراني مؤثري ايراد كرد. سپس فيلم جالبي از محصول تسليح اخلاقي جهاني به زبان فارسي نشان داده شد.
جلسه ي دوم در تالار موزه ايران باستان در تهران برگزار شد كه در ابتدا پيرامون رسالت اسلام در تكميل فضايل اخلاقي سخنراني به عمل آمد و بعد فيلمي از محصول جهاني تسليح اخلاقي به زبان فارسي نشان داده شد كه در آن نقش مؤثر خانواده در پرورش نيروي اخلاقي جوانان براي حضار تشريح شد.

جمعيت برادري جهاني

اين جمعيت در سال 1950 به وسيله ي دكتر كلينچي و پروفسور كامپتون در كاخ يوتسكو شكل گرفت. دكتر كلينچي استاد اعظم لژهاي فراماسونري آمريكا مي باشد. وي و پرفسور كامپتون كه يكي از طراحان بمب اتمي است در سال 1337 به تهران آمدند و مركز جمعيت را تأسيس كردند.
هدف اين جمعيت برادري بين پيروان مذهب مختلف از جمله يهوديت و مسيحيت و اسلام بود، آن ها هم چنين تلاش مي كردند كه اختلاف بين فرقه هاي وابسته به اديان را حل كنند. مثلاً در ايران اعلام داشتند كه مي خواهند مطالب زننده اي را كه در كتب درسي فارسي عليه مذهب اهل تسنن وجود دارد حذف كنند و تدريس فقه تسنن را در دانشكده ي معقول و منقول رايج كنند.
در ابتدا رياست جمعيت به عهده ي حسين علاء نخست وزير اسبق و عضو لژ فراماسونري مهر بود و شجاع الدين شفا معاون فرهنگي دربار شاهنشاهي به دبير كلي آن رسيد.
يكي ديگر از اهداف آن ها ايجاد حكومتي جهاني بود، كه مافوق حكومت هاي ملي باشد و نيز خواهان اين بودند كه اعلاميه ي حقوق بشر به صورت قانوني در همه جوامع اجرا شود.
تعدادي از استادان دانشگاه هاي تهران كه عضو اين جمعيت بودند عبارتند از:
1. دكتر علي اكبر سياسي رئيس دانشگاه تهران
2. دكتر ذبيح الله صفا رئيس دانشكده ي ادبيات و عضو لژ فراماسونري تهران
3. دكتر مهدي صناعي رئيس آزمايشگاه هاي دانشگاه تهران و عضو لژ ابن سينا
4. دكتر يحيي مهدوي استاد دانشكده ي ادبيات و عضو لژ كوروش
5. دكتر احمد هومن استاد فلسفه ي دانشگاه تهران و عضو لژ مولوي
6. دكتر علي اصغر حكمت استاد دانشكده ي ادبيات و عضو لژ ستاره سحر
7. دكتر جهان شاه صالح استاد دانشكده ي پزشكي و رئيس كلوپ روتاري تهران
8. دكتر رعدي استاد دانشكده ي ادبيات
9. كه حزب مردم به رهبري پروفسور يحيي عدل استاد دانشكده ي پزشكي افكار اين جمعيت را تبليغ مي كرد و خواهان اجراي اعلاميه ي حقوق بشر بود.
بعضي از استادان دانشگاه هاي تهران كه در رأس اين حزب قرار داشتند عبارتند از:
1. دكتر حسن افشار استاد دانشكده ي پزشكي دانشگاه تهران
2. دكتر احمد فرهادي رئيس دانشگاه تهران
3. مهندس محسن فروغي رئيس دانشكده ي هنرهاي زيبا و عضو لژ تهران
4. دكتر موسي عميد رئيس دانشكده ي حقوق دانشگاه تهران
5. دكتر حسن ستوده تهراني

طرز تفكر جمعيت برادري جهاني

در سند شماره ي 5 موجود در سازمان مدارك اسناد انقلاب اسلامي درباره ي خط فكري طرفداران حكومت جهاني چنين آمده است:
اساس طرفداري از حكومت متحده ي جهاني يعني حكومتي كه سلطه ي آن فوق سلطه ي ملت ها باشد بر اين انديشه استوار است كه برخي شكل جامعه ي انساني را در قالب اقوام و ملل ناديده مي گيرند و به جاي آن كه اصالت ملت ها را درك كنند و افراد را اجزايي از وجود ملت ها در نظر آورند، فرد را اصيل مي پندارند و سازمان هاي ملي را زايد مي دانند و چنين گمان مي كنند كه جنگ ها ناشي از وجود سازمان هاي ملي است و لذا عقيده دارند كه بهتر است نوع انسان حكومت واحدي را تشكيل دهند تا ديگر جنگ و جدال از ميان برود.
طرفداران حكومت جهاني در شرايط كنوني و براي خالي نبودن عريضه مي گويند كه ما به استقلال ملي عقيده داريم منتهي مي خواهيم يك سازمان بين المللي كامل تر از سازمان ملل متحد به وجود آيد تا بتواند ضامن صلح باشد و اختلافات ملل را حل كند .آنها براي رسيدن به هدف خود پيشنهاد زير را مطرح مي كنند:
طرح گرنويل كلارك ( يكي از اعضاي طرفدار حكومت متحده ي جهاني )- بر اساس اين طرح وضع كنوني سازمان ملل متحد كه در آن هر دولت يك رأي دارد صحيح نيست. بنابراين ما بايد عامل جمعيت را در نظر بگيريم و به كشورهاي عضو شوراي امنيت يعني آمريكا، شوروي و چين كه پر جمعيت هستند 30 رأي و به انگليس و فرانسه 15 رأي و به كشورهاي متوسط 10 رأي و به كشورهاي كوچك يك رأي بدهيم.
اگر به طرح فوق به دقت بنگريم متوجه مي شويم كه طرفداران حكومت متحد جهاني چگونه زمينه را براي افزايش قدرت كشورهاي بزرگ فراهم مي كنند و عجيب است كه در دهه ي چهل در ايران بعضي از استادان دانشگاه و رجال، با تشكيل يك فراماسونري جديد و با استفاده از محل مجلس سنا و دانشگاه تهران در صدد برآمدند تا با اصل رأي مساوي ملت ها در سازمان ملل مبارزه كنند و بلكه بتوانند براي آمريكا و شوروي 30 رأي و براي انگلستان و فرانسه 15 رأي در برابر يك رأي ايران دست و پا كنند.
طرح ديگري كه مورد علاقه ي جمعيت طرفداران حكومت متحده ي جهاني است، طرح رالي كلبراستوم است. به موجب اين طرح كشورهاي جهان ابتدا بايد تشكيل فدراسيون هايي را بدهند و سپس فدراسيون ها از ميان خود هيأت عامله ي جهاني را انتخاب كنند. آن چه كه در اين طرح جالب است تركيب فدراسيون هاست. اين فدراسيون عبارتند از 1. آمريكا 2. شوروي 3. انگلستان و ممالك مشترك المنافع 4. چين كمونيست 5. فرانسه.
منبع: كتاب نفوذ فراماسونري در مديريت نهادهاي فرهنگي ايران




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما