نقش مردان در دوران شيردهي همسر

شيردهي يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي مراقبت از کودک است که مي‌تواند در تمام طول عمر کودک تاثيرگذار باشد. تغذيه کودک با شير مادر نه تنها موجب فراهم شدن همه مواد مغذي بدن در حال رشد کودک مي‌شود بلکه او را در مقابل بسياري از بيماري‌ها مصون مي‌کند. خيلي از ما همه مزاياي خوردن شير مادر براي کودک را مي‌دانيم اما آنچه
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش مردان در دوران شيردهي همسر

نقش مردان در دوران شيردهي همسر
نقش مردان در دوران شيردهي همسر


 

نويسنده:دكتر حسن امامي‌‌رضوي




 
شيردهي يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي مراقبت از کودک است که مي‌تواند در تمام طول عمر کودک تاثيرگذار باشد. تغذيه کودک با شير مادر نه تنها موجب فراهم شدن همه مواد مغذي بدن در حال رشد کودک مي‌شود بلکه او را در مقابل بسياري از بيماري‌ها مصون مي‌کند. خيلي از ما همه مزاياي خوردن شير مادر براي کودک را مي‌دانيم اما آنچه از اهميت زيادي برخوردار است اين است که شيردهي نبايد تنها به‌عنوان يک مقوله مربوط به مادر تلقي شود. شيردهي فرآيندي است که به طور غيرمستقيم موجب تاثيراتي روي جامعه، اقتصاد جامعه، مذهب و ساير عوامل فرهنگي اجتماعي و حتي هنجارها و ناهنجارهاي اجتماعي مي‌شود وبايد به آن به صورت امري مشارکتي نگريسته شود، يعني از سوي جامعه هم مورد حمايت قرار گيرد. عدم شيردهي از پستان معمولا به دليل اطلاعات ناکافي زنان در مورد اهميت اين مساله موضوع مهمي است. در برخي جوامع مردان نقش مهمي در تصميم‌گيري همه جنبه‌هاي زندگي زنان دارند. نقش مردان نه تنها در مساله بهداشت باروري از اهميت وافري برخوردار است، بلکه شيردهي هم متاثر از نقش آنهاست. مطالعات گسترده نشان مي‌دهد که زناني که همسرشان آنها را در دوران شيردهي مورد حمايت قرار مي‌دهند مدت طولاني‌تري به فرزند خود شير مي‌دهند و احساس امنيت و آرامش‌خاطر بيشتري تجربه مي‌كنند. مشارکت مردان در امر شيردهي مادر به نوزاد، حتي موجب بهبود وضعيت زندگي آنها مي‌شود. طبق يک مطالعه انجام شده در کشور نپال در سال 2008 ميلادي، مشارکت مردان در مراقبت‌هاي دوران بارداري و مراقبت از نوزاد مورد بررسي قرار گرفت. 461 مرد 15 تا 59 ساله که حداقل 1 فرزند در زمان تحقيق داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند اطلاعات مردان، امکانات و روش‌هاي حمايتي و مشارکتي مردان، نحوه جست‌وجوي درمان مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان داد که بيش از 78 درصد از مردان اهميت شيردهي از پستان مادر را مي‌دانند. 3/68 درصد آنها از تاثير غذا مخصوصا غلات و حبوبات روي شير مادر اطلاع دارند. اين مطالعه تاثير و مشارکت مردان را در امر شيردهي از 3 جنبه برجسته مي‌کند.
اول اين که: تحصيلات يکي از مهم‌ترين عواملي است که ارتباط مستقيم يا غيرمستقيم با نقش مردان در حمايت از شير مادر دارد. درواقع، تحصيلات نه تنها سبب آگاهي مردان از ضرورت تغذيه با شيرمادر مي‌شود بلکه کمک مي‌کند تا پدر به جنبه‌هاي مختلف زندگي سالم توجه بيشتري داشته باشد و حس مسووليت‌پذيري در او بيشتر شود.
دوم اين که: رسانه‌هاي ارتباط‌جمعي هم در تعيين آثار مثبت مشارکت مردان در امر تغذيه با شير مادر نقش مهمي دارند. درواقع، رسانه‌هاي ارتباط‌جمعي مي‌توانند اهميت شيرمادر را در سلامت کودک و مادر و همچنين سلامت جامعه نشان دهند.
و آخر اين که: بحث و گفت‌وگو و ارتباطات بهتر والدين درک و جست‌وجوي درمان هرگونه مشکل بهداشتي و ساير موضوعات خانواده را راحت‌تر مي‌کند و اين در مشارکت مردان در شيردهي توسط مادران تاثير قابل‌توجهي دارد.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.