چگونه تب را پایین بیاوریم؟

تب خفیف دلیل زیادی برای نگرانی ندارد، مگر اینکه نوزادان کمتر از 3 ماه را تحت تأثیر قرار دهد. تب خفیف می‌تواند به وسیله‌ی داروهای خانگی ساده‌ی زیر به راحتی درمان شود. در نوشته‌ی پیش رو در مورد برخی از راه‌های طبیعیِ
شنبه، 6 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه تب را پایین بیاوریم؟
چگونه تب را پایین بیاوریم؟

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع: راسخون




 

تب خفیف دلیل زیادی برای نگرانی ندارد، مگر اینکه نوزادان کمتر از 3 ماه را تحت تأثیر قرار دهد. تب خفیف می‌تواند به وسیله‌ی داروهای خانگی ساده‌ی زیر به راحتی درمان شود. در نوشته‌ی پیش رو در مورد برخی از راه‌های طبیعیِ پایین آوردن تب و شرایطی که تحت آن بایستی اقدامات پزشکی صورت پذیرد، اطلاعاتی ذکر شده است.
چگونه تب را پایین بیاوریم؟

آیا تب می‌تواند برای شما مفید باشد؟

تب‌هایی که کمتر از °104 فارنهایت یا °40 سانتیگراد هستند (به استثنای نوزادان) طبیعی در نظر گرفته می‌شوند و برای سلامتی مفیدند به این دلیل که آنها سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و به مبارزه بدن در مقابل عفونتها کمک می‌کنند.
تب که در اصطلاح پزشکی پیرکسیا pyrexia (تب) گفته می‌شود و به افزایش درجه حرارت بدن بالاتر از حد طبیعی 98 درجه‌ی فارنهایت اشاره دارد. تب یک بیماری نیست، بلکه شاخصه‌ای از یک عارضه‌ی پزشکی نهفته است. بنابراین، اگر از عفونت رنج می‌برید، بدن شما سعی خواهد کرد با چندین نشانه به آن اشاره کند که یکی از آنها می‌تواند تب باشد. لازم به ذکر است که تب ممکن است به لحاظ بالینی با اهمیت باشد و نیز امکان دارد اهمیت خاصی نداشته باشد.
اگرچه تغییر اندکی در درجه حرارت بدن، معمولاً باعث نگرانی جدی نیست، اما در صورت تب بالا، باید درخواست کمک‌های پزشکی شود، زیرا ممکن است تب و علائم توأم با آن، بدون درمان به موقع، تشدید شوند. علائمی که به همراه تب وجود دارند و نیز روند تب می‌توانند به پزشکان، در شناسایی علت نهفته‌ی بیماری کمک شایانی کنند.

نکاتی جهت کاهش تب در نوزادان

از آنجا که سیستم ایمنی بدن نوزادان ضعیف‌تر از کودکان و یا بزرگسالان است، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت و یا معضلات بیماری هستند که ممکن است تب را بوجود آورد. در اینجا برخی از داروها و اقدامات مراقبت از خود ذکر شده که می‌توانند برای از بین بردن تب در نوزادان بکار گرفته شوند.
← اولین و مهمترین کار این است که درجه حرارت مقعد کودک را گرفته تا مشخص شود که آیا تب خفیف است یا بالا. نوزاد را به پشت قرار دهید. حرارت سنجی که مخصوص مقعد می‌باشد را برداشته و آن را با وازلین چرب کنید. مچ پای نوزاد را گرفته و پاها را تا گوشهای او بالا ببرید. حرارت سنج را در حدود نصف اینچ (معادل 54ر2 سانتیمتر) وارد مقعد کنید و آن را به آرامی، ثابت نگه دارید. هنگامی که صدای بیپی را شنیدید، حرارت سنج را خارج کنید و درجه حرارت را چک کنید.
← اگر کودک شما تب دارد، او را در چندین پتو نپیچانید و یا لباس اضافی بر تنش نکنید. لباس نازکی بر تن او کرده و او را درون یک پتو بپیچید.
← اطمینان حاصل کنید که کودک شما در یک اتاق با تهویه‌ی مناسب قرار داشته باشد. به یاد داشته باشید، دمای اتاق هرگز نباید آنقدر پایین باشد که باعث لرز کودک شده به این دلیل که سرما درجه حرارت بدن را بالا می‌برد.
← تنها پس از مشورت با پزشک متخصص اطفال، به کودک دارو داده شود.
← داروهای رایج تب مانند ایبوپروفن و استامینوفن برای کودکان توصیه نمی‌شوند، پس به تنهایی تصمیم نگیرید. با یک متخصص اطفال مشورت نمایید.
چگونه تب را پایین بیاوریم؟
← توصیه می‌شود که کودک را با آب ولرم استحمام کنید. همواره اطمینان حاصل کنید آبی که برای استحمام کودک استفاده می‌کنید، خیلی سرد نباشد، زیرا باعث لرزش کودک شما می‌شود. همچنین می‌توانید با استفاده از شیوه‌ی اسفنج حمام کودکتان را پاشویه کنید.
چگونه تب را پایین بیاوریم؟
← حمام الکل برای کودکان توصیه نمی‌شود.

داروهای خانگی برای پایین آوردن تب در بزرگسالان

نوشیدن مقدار زیادی مایعات
← بدن ما دارای مکانیسم خود تنظیمی درجه حرارت بدن است. هنگامی که درجه حرارت بدن ما بالا است، عرق زیادی می‌کنیم. این عمل به کاهش درجه حرارت بدن کمک می‌کند. تعریق بیش از حد می‌تواند به کم آبی بدن بیانجامد، که به نوبه خود می تواند باعث حس ناخوشایندی در شما شود. ضروری است که مقدار زیادی آب بنوشید، تا از کم آبی بدن، به ویژه هنگامی که تب بالایی دارید، جلوگیری شود.
← نوشیدن آب میوه و سبزیجات تازه بدن شما را از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در طول تب بالا سرشار می‌سازد. آب چغندر و هویج به خصوص برای کسانی که تب دارند، توصیه می‌شود.
← استفاده از گیاهان نیز می‌تواند در پایین آوردن تب کمک کند. نوشیدن چای گیاهی تهیه شده از ریشه زنجبیل، فلفل، دارچین و میخک، برای پایین آمدن تب بسیار مؤثر می‌باشد و به فرد آرامش می‌دهد.

حمام ولرم

← همیشه بهتر است با آب ولرم حمام کنید. همچنین می‌توانید روغن زنجبیل یا نعناع به آب اضافه کنید.
لباس مناسب بپوشید
← خودتان را در چندین لایه لباس نپیچید. می‌توانید با پوشیدن لباس سبک، تب را به طور طبیعی پایین بیاورید، اما هنگامی که این کار را می‌کنید، درجه حرارت اتاق را در نظر داشته باشید.
استراحت کاملی داشته باشید
← هنگامی که تب دارید، لازم است به اندازه کافی استراحت کنید. استرس و فعالیت بدنی می‌توانند عواملی دخیل در تب باشند. از این رو، بسیار مهم است که به بدن خود استراحت داده تا درجه حرارت بدن به حالت عادی برگردد.

رژیم غذایی در دوران تب

← رژیم غذایی که در مدت تب داشتن دنبال می‌کنید، می‌تواند به کاهش یا تشدید بیماری کمک کند. از این رو، توصیه می‌شود مواد غذایی مصرف کنید که باعث تسکین شده و شما را به لحاظ جسمانی قوی نگه دارد. به لیست غذاهایی که در زیر آورده شده و به هنگام ابتلا به تب بایستی مصرف شوند، نگاهی بیاندازید.:
← یک رژیم غذایی از مایعات، به شدت توصیه می‌شود. مصرف آب و مایعات دیگر مانند سوپ مرغ، آب پرتقال، آب گریپ فروت، آب لیمو، و از این دست را افزایش دهید. هنگامی که تب دارید از آب میوه‌های آماده (درون قوطی) استفاده نکنید. بشرط آنکه بیمار اسهال نداشته باشد، بایستی مقادیر کمی از مایعات، در فواصل منظم، به بیمار داده شود.
← پس از 3-2 روز پیروی از رژیم غذایی مایعات، بیمار می‌تواند از رژیم میوه‌ی کامل استفاده کند. میوه‌ها حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که در طول تب از دست رفته‌اند و همچنین هضم آنها آسان است.
← یک رژیم غذایی نیمه جامد می‌تواند پس از 5-4 روز عرضه شود. می‌توانید غذاهای بدون نمک و ادویه و نرم را که به راحتی هضم می‌شوند مانند غلات، حبوبات، برنج له شده، فرنی، سبزیجات بخار پز، میوه‌هایی مانند موز، عنبه هندی (پاپایا)، خربزه، و غیره را مصرف کنید.
در صورتی که مراقبتهای مناسب بکار گرفته شود، امکان درمان تب در خانه وجود دارد. هرچند داروهای خانگی مختلفی برای درمان تب وجود دارند، اما ضروری است که خود درمانی نکنیم. داروهای گیاهی که مفید بودنشان ثابت شده، اما تا زمانیکه از مزایا و عوارض جانبی احتمالی آنها آگاهی نیافته‌اید، از آنها استفاده نکنید. چنانچه تب طی 4-3 روز از بین نرفت، با یک متخصص جهت درمان مناسب مشورت نمایید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.