کاهش وزن سالم

غذا خوردن از اعمال ضروري و بسيار مهم است براي حفظ سلامتي و بقاي انسان، نيز در عين حال يکي از فعاليت هاي لذت بخش در زندگي است. بنابراين انسان ها همواره در تلاش به دنبال تدارک مواد غذايي قابل استفاده و عمل
دوشنبه، 27 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش وزن سالم

 کاهش وزن سالم
 

 

نويسنده: دکتر مهري صادقي خوانساري




 

غذا خوردن از اعمال ضروري و بسيار مهم است براي حفظ سلامتي و بقاي انسان، نيز در عين حال يکي از فعاليت هاي لذت بخش در زندگي است. بنابراين انسان ها همواره در تلاش به دنبال تدارک مواد غذايي قابل استفاده و عمل آوري، نگهداري و مصرف مناسب آن بوده اند. دانستن يک رژيم غذايي مناسب براي سنين مختلف و بسته به فعاليت، جنسيت، وضعيت فيزيولوژيک و خصوصيت ويژه فردي، امري کاملاً ضروري است. در مورد بيماري هاي مختلف نيز تأثير رژيم مناسب غذايي در مراحل بهبود کاملاً مورد اتفاق قرار گرفته است. رژيم مناسب در پيشگيري، درمان و کوتاه سازي دوره نقاهت بيماري ها و ارتقاي سلامتي افراد، نقش بسيار روشني دارد.
در عصر حاضر از مهم ترين علل مرگ و مير، بيماري هاي قلبي و عروقي، چاقي و ديابت و سرطان ها را مي توان نام برد که نقش تغذيه مناسب در جلوگيري از ايجاد يا پيشرفت و نيز در درمان آن ها به خوبي مشخص شده است. چاقي از معضلات جامعه امروزي است که علاوه بر افزايش فعاليت بدني، داشتن رژيم غذايي مناسب و صحيح در پيشگيري و درمان آن نقش اساسي دارد. يکي از رژيم ها براي کاهش وزن، رژيم Faddiet است که اين رژيم نتايج فوق العاده را در بردارد. اين رژيم ها براي کاهش وزن به مدت طولاني مورد مصرف ندارد، زيرا در درازمدت سالم محسوب نمي شوند. در واقع بعضي از اين رژيم ها مي تواند خطراتي براي سلامتي داشته باشد. از جمله رژيم هاي FAD مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1. رژيم هاي کربوهيدارت کنترل شده که رژيم پروتئين از آن جمله است. اغلب مواد غذايي از منابع پروتئيني تأمين مي شود.
2. رژيم کربوهيدرات به ميزان زياد و چربي وجود دارد ولي کربوهيدرات را به هر ميزان مي توان مصرف نمود.
3. خوردن از همه گروه هاي غذايي به ميزان کنترل شده
4. رژيم مايعات
5. رژيم غذايي کنترل شده بر حسب کالري مورد نياز و کالري مصرف شده
6. ساير رژيم ها بر حسب گروه خوني، ماکروبيوتيک ها، رژيم مايوکلينيک، در رژيم ماکروبيوتيک از حبوبات و سبزيجات و محصولات غذايي حيواني بيشتر استفاده مي شود. اين رژيم خصوصاً در بيماران سرطاني استفاده مي شود.
7. قرص هاي کاهش دهنده وزن من جمله Dexatrim natural از عوارض آن مي توان به سکته هاي مغزي در اثر خونريزي مغزي اشاره کرد. Hydroxycut ( عوارض: احتمال آسيب هاي کبدي ) Metabolife356 ( يک چربي سوز گياهي است و متابوليسم بدن را بالا مي برد. از عوارض آن مي توان به افزايش ضربان قلب و فشار خون اشاره کرد )
بايد بدانيم رژيم هاي کاهش وزن بايد تحت نظر متخصص تغذيه باشد و از گرفتن رژيم هاي کاهش وزن سريع در مدت زمان کوتاه اجتناب نمود زيرا خطرات جدي را در پي دارد. در واقع رژيم کاهش وزن سالم و بدون عوارض را بايد تجربه کرد.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط