سيري در وصيت نامه ي شهدا

نماز جمعه و جماعت؛ نماد انسجام و همبستگي

يک توصيه به ملت ايران دارم و آن هم اين است که امام عزيزمان، خميني بت شکن را تنها نگذارند و نماز جمعه ها و جماعت ها را برپا دارند؛ زيرا که همبستگي خود را نشان مي دهند و مشت محکمي به دهن اين منافقين
سه‌شنبه، 28 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نماز جمعه و جماعت؛ نماد انسجام و همبستگي
 نماز جمعه و جماعت؛ نماد انسجام و همبستگي

 

تهيه و تنظيم: سعيده اصغري آذر




 

سيري در وصيت نامه ي شهدا

شهيد سيد شهاب آزاده قهفرخي ( 1362-1345 شهرکرد )

يک توصيه به (1) ملت ايران دارم و آن هم اين است که امام عزيزمان، خميني بت شکن را تنها نگذارند (2) و نماز جمعه ها و جماعت ها را برپا دارند؛ زيرا که همبستگي خود را نشان مي دهند و مشت محکمي به دهن اين منافقين ضددين مي زنند.

شهيد احمد آقابابايي ريزي ( 1363-1343 زرين شهر )

پيام من به برادران و خواهران ديني خودم اين است که در اين شهر ما، از دودستگي و تفرقه بپرهيزيد. ما همه هدفمان خداست و ما که يک خدا بيشتر نداريم؛ چرا دودستگي بينمان به وجود آيد؟ شما با وحدت و همبستگي خود، نماز جمعه ها را پرشکوه کنيد. با همين وحدت و همبستگي [ بود ] که توانستيم (3) عامل آمريکا را از (4) کشورمان بيرون کنيم و با همين وحدت، خواهيم توانست خود آمريکا و همه ي دشمنان داخلي و خارجي را نابود کنيم.

شهيد احمد آقامجيدي ( 1361-1334 تهران )

حضور خود را در صحنه حفظ کنيد. با حضور در نماز جمعه و مجالس و محافل سياسي - عبادي، به کساني که بخواهند سد راه انقلاب بشوند، نشان دهيد با انسجامي که امت شهيدپرور ايران دارند، هيچ غلطي نمي توانند بکنند.

شهيد محمود احمدي ( 1362-1334 فراشبند )

اي دوستان عزيز!... از ما شهيدان اين وصيت هست که دست از اين ماه تابان ( خميني ) برنداريد که روزنه ي اميد مستضعفان جهان و ايران است. با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و جماعات [ و ] کارهاي خير، راه ما را ادامه دهيد و کارهاي شما مخلصانه (5) باشد تا خدا از شما راضي و خشنود باشد.

شهيد حميدرضا ادهم فومني ( 1363-1343 تهران )

از شما ملت ايران مي خواهم که در پشت جبهه، وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد؛ زيرا بعد از سال ها مطالعه، سازمان کثيف سيا تنها راه نابودي اين انقلاب را جدايي انداختن بين صفوف اين مردم دانسته است؛ کاملاً هم درست تشخيص داده؛ زيرا نه اين انقلاب بلکه تمامي انقلاب ها و تمامي نهضت [ ها ] در اثر نفاق و جدايي از هم پاشيده مي شود و ما بايد با وحدت خود ثابت کنيم که ملتي هستيم يکپارچه و هيچ چيز ما را از پا نمي اندازد و راه هاي اعلام همبستگي ما با اسلام و انقلاب اين است که در نمازهاي جماعت در مساجد شرکت کنيم و نماز جمعه را هرچه باشکوه تر برپا کنيم و با يکديگر دوست و مهربان باشيم.

شهيد مهرنوش ايزدي ( 1362-1347 ممسني )

از شما امت عزيز تمنا دارم که همبستگي هاي نماز جمعه، جماعت و دعاي کميل و توسل را حفظ نماييد (6). همانا دشمن تنها و تنها از دعا مي ترسد.

شهيد حميد بيون ( 1362-1344 تهران )

از خواهرانم و خواهران حزب اللهي مي خواهم که با حجاب خودشان، حافظ خون شهيدان باشند و [ با ] حجاب خودشان، مشت محکمي بر دهان آمريکا و ايادي آن ها بزنند. شما بايد مانند فاطمه زهرا (سلام الله عليها) و حضرت زينب (سلام الله عليها) استوار و صبور باشيد. [ در ] نماز جماعت در مسجد شرکت کنيد. [ در ] نماز جمعه و دعاي کميل و دعاي توسل شرکت کنيد که باعث همبستگي شما افراد حزب الله مي شود.

شهيد حسين پاکدل خانقاهي ( 1365-1341 مشهد )

اي خانواده ي عزيز و گرامي و دوستانم! امام امت، اين پير جماران را در تمام سختي ها و مشکلات ياري نماييد و در نمازهاي جماعت و جمعه شرکت کنيد که وحدت جامعه در گرو همين اجتماعات است تا چشم منافقان از اين همه همبستگي شما کور شود و شما ابرقدرت ها بدانيد که اين ملت آزاده، ملتي که با خون هزاران شهيد درخت تنومند اسلام را آبياري کرده است، از راهي که [ در پيش ] دارد، باز نمي گردد.

شهيد محمدحسن تقي نسب شورکي ( 1365-1351 ميبد )

به عنوان برادر کوچک تر شما، اين چند تذکر را از من گناهکار بپذيريد: تذکر اول اينکه هميشه پشتيبان اين رزمندگان و ياري کننده ي امام باشيد و نگذاريد که دشمن در بين شما نفوذ کند و هميشه با شرکت فعال خود در صفوف نماز جمعه، وحدت خود را انسجام بخشيد و هرگز در هر کجا که هستيد، خدا را فراموش نکنيد.

شهيد مختار حسين آبادي ( 1361-1341 اراک )

از خانواده ام مي خواهم که همچون روحيه اي [ را ] که خانواده ي شهدا دارند، داشته باشند... از خدمت به اسلام کوتاهي نکنيد. هميشه گوش به فرمان امام امت باشيد. براي خير و نيکي و انسجام [ و ] وحدت خود در انقلاب، در راه پيمايي ها، در نماز جمعه ها و در تمام مراسم (7) مذهبي شرکت کنيد.

شهيد محمدحسن حسين زاده ( 1362-1342 تربت حيدريه )

از ما شهيدان به شما ملت قهرمان اين نصيحت باد و بزرگ ترين پيام ما اين است که دست از اين ماه تابان ( امام امت ) برمداريد که روزنه ي اميدتان است و پيوسته با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و در مساجد و در کارهاي خير، راه ما را ادامه دهيد و از خون ما پاسداري کنيد.

شهيد محسن حسين قلي پور اصل بناب ( 1365-1345 بناب )

برادران حزب الله و امت اسلامي! در مراسم عبادي - سياسي نماز جمعه که تجلي گاه وحدت و همبستگي اقشار مردم و مهبط ملائکه الله مي باشد و در نمازهاي جماعت و دعاي کميل و ساير محافل ديني شرکت جوييد و خويشتن را از فيوضات معنوي اين گونه مجالس محروم نسازيد. هميشه سعي در تزکيه و تهذيب نفس خويش نماييد و با توکل بر خدا بر نفس سرکش و اماره ي خويش غالب شويد.

شهيد مسعود خودسياني ( 1363-1343 اصفهان )

امت حزب الله و شهيدپرور!... به آن هدفي بينديشيد که امام و فقيه عالي قدرمان مي انديشد و به آن راهي برويد که فرزند زهرا (سلام الله عليها)، ابراهيم بت شکنمان، امام خميني مي روند و به فرموده ي اماممان، اين دژ محکم نماز جمعه ها را با وحدت و انسجامتان حفظ کنيد.

شهيد داوود داوري ( 1361-1343 اراک )

وصيت مي کنم به شما که در نماز جماعت و جمعه شرکت کرده و وحدت و انسجام خود را بيش از پيش گسترش داده و مشت محکمي در دهان ياوه گويان شرق و غرب بزنيد و از برادران همسنگر در جبهه ي داخلي ( مساجد ) مي خواهم که سنگرهاي خود را همچنان حفظ کرده و مراقب حرکت هاي ضد انقلاب باشند. همان طور که امام مي فرمايد: مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنيد.

شهيد حسين دقت ( 1361-1344 شيراز )

از شما برادران عزيز، مخصوصاً برادران مسجد، مي خواهم که... هرچه زودتر شر صدام و صداميان و منافقين را از بيخ و بن برکَنيد. نماز جمعه [ را ] که نشانه ي وحدت و همبستگي مردم است، فراموش نکنيد و نماز را حتي الامکان [ به ] جماعت بخوانيد.

شهيد بهرام رادان کوپايي ( 1367-1349 تهران )

مادرم و پدرم! بدانيد که من براي جهاد در راه خدا به جبهه آمدم تا وظيفه ي شرعي و الهي خود را در اين برهه ي حساس به انجام رسانم و اين تکليف براي همه ي ماست که از انقلاب عزيزمان پاسداري کنيم و جبهه ها را پر نگه داريم. از شما مي خواهم که هيچ وقت دست از رهبر و امام عزيزمان نکشيد و در نماز جماعت شرکت کنيد که منافقين از همين اتحاد و همبستگي ها وحشت دارند. در دعاي توسل و کميل شرکت کنيد و در ديگر کارهاي عرفي و اجتماعي نيز به همچنين.

شهيد محمد سقرجوقي فراهاني ( 1367-1346 تهران )

... چند توصيه نيز به امت شهيدپرور دارم... دعاها و نماز جمعه ها را خالي نکنيد که دشمنان ما از اين دعاها و نمازها که مايه ي همبستگي و وحدت است، ترس زيادي دارند.

شهيد غلام رضا سليماني دهنوي ( 1361-1343 خميني شهر )

از مردم قهرمان و شهيدپرور ايران، خواستارم که راه شهيدان را ادامه دهند... و از همه ي شما مي خواهم مسجدها را [ که ] سنگر هستند، خالي نگذاريد و نمازهاي جمعه را که خار چشم دشمنان اسلام هستند و مايه ي تشويق مردم و اتحاد و انسجام مردم، هرچه باشکوه تر (8) برگزار نماييد.

شهيد احمد صالح زاده عليايي ( 1363-1347 تهران )

پدر و مادر!... نماز جماعت را فراموش نکنيد. از آنجا که اسلام، دين اجتماعي و دين توحيد و همبستگي است، براي نماز جماعت اهميت بسيار قائل شده است. نماز جماعت در اسلام، مظهر يگانگي و برادري و مهر و الفت است و بدون آنکه کسي عهده دار نظم آن باشد، خود داراي روح انضباط و نظم و ترتيب است.

شهيد عباس علي صرامي ( 1362-1345 خميني شهر )

شما اي مردم عزيز! هوشيار و بيدار باشيد و مواظب گروه ها و منافقين در کشور اسلامي باشيد و... هميشه پيرو خط رهبري و امام باشيد و به فرمايشات او به دل و جان گوش فرا داده و به آن عمل کنيد. هيچ گاه امام را تنها نگذاريد. در نماز هرچه بيشتر و با انسجام شرکت کنيد و نماز جمعه و جماعت را به پا داريد که دشمن از وحدت و نماز جمعه و جماعت مي ترسد و هميشه در دعاهايتان امام را دعا کنيد.

شهيد مسعود صمدي ( 1361-1346 اقليد )

از امت اسلام [ و ] از ملت ايران [ مي خواهم که ] هرگز فريب منافقان را نخوريد و روحانيت را حامي باشيد. در نماز جمعه ها شرکت کنيد؛ چرا که دشمن از همين اتحاد و همبستگي شما به لرزه درآمده است و هيچ وقت ما نبايد منتظر باشيم که مرگ ما را فرارسد، بلکه بايد سراغ مرگ برويم. مگر انسان يک دفعه بيشتر مي ميرد؟ پس چه بهتر که آن يک دفعه هم در راه خدا باشد.

شهيد مجيد عباس زاده برزي ( 1361-1343 تهران )

پدر و مادرم و خانواده ي عزيزم! من حقير شما را به پرهيزکاري و تقوا سفارش مي کنم و ان شاء الله که نمازهايتان قضا نشود؛ چون انساني که نماز نخواند، مانند يک کافر است که شما ان شاء الله اين طور نباشيد و شما را دعوت مي کنم به وحدت و همبستگي در همه ي کارها، از جمله نماز جمعه ها، نمازهاي روزانه، دعاي کميل و ديگر دعاها و موقعي که شما نمازي مي خوانيد براي امام و رزمندگان و من حقير دعا کنيد که بلکه خداوند ما را به راه راست هدايت کند و جزو ياران خود قرار دهد.

شهيد کاظم عبدالمجيدي ( 1366-1347 ياسوج )

اما اي امت حزب الله! پشتيبان امام باشيد و در نمازهايتان امام را دعا کنيد. مانند اهل کوفه نباشد که امام را تنها گذاشتند و به ماديات دل بستند و آن ها را وسيله قرار دادند براي عيش و نوش و تبهکاري و ديگر مسائل نامشروع و برعکس از اسلام فاصله گرفتند و قدم در راه جهل و ناداني گذاشتند. دعاهاي کميل و نمازهاي جمعه را فراموش نکنيد؛ چرا که دشمن هميشه از اجتماع مردم وحشت دارد و سراسر وجود آن ها را ترس و تألمات فرامي گيرد. براي اينکه در همين نمازهاي جمعه است که مردم با هم عهد و پيمان مي بندند و بر وحدت و همبستگي شان بيش از پيش مي افزايند و تقواي خدا [ را ] پيشه ي خود مي سازند.

شهيد يحيي عبدلي فاضلي ( 1362-1341 تبريز )

برادران من! شما هم راه برادر خودتان را ادامه دهيد. اسلحه ي خونين من را برداريد و به ميدان جهان قدم بگذاريد و انتقام خون شهداي کربلا [ ي ] حسيني و کربلا [ ي ] ايران [ را ] از استکبار جهاني بگيريد... مسجد را ترک نکنيد؛ مسجد سنگر است و با رفتن به مسجد و شرکت کردن در نماز جماعت و نماز جمعه و دعاي کميل، وحدت مسلمين را انسجام دهيد.

شهيد علي رضا فريدوني ( 1362-1342 تهران )

از دعا و نماز جمعه و نماز جماعت دست برنداريد؛ چرا که از شعائر اسلامي (9) مي باشد و جلوه ي اتحاد و انسجام مسلمين است. از اختلاف دست برداريد.

شهيد محمدحسن فلاح پور ( 1361-1338 تهران )

اي امت حزب الله!... طبق تجربه (10) دريافته ايم که دشمن، از تجمع مسلمين در هراس است و مي کوشد که همواره به طرقي، اين وحدت و همبستگي را به هر شکل و خيانتي بر هم زند و به لطف خداوند تاکنون کاري از پيش نبرده اند. پس هرچه باشکوه تر در نماز جمعه، اين کنگره ي عظيم اسلام شرکت کرده و نقش اساسي خود را که حضور در صحنه است، بازي نماييم.

شهيد محسن قرباني ميرآبادي ( 1365-1350 اصفهان )

و اما برادران و خواهران!... در مساجد و دعاها شرکت کنيد و در دعا، امام و رزمندگان را فراموش نکنيد و حتماً در نماز جمعه شرکت کنيد که از مراکز وحدت و انسجام بين اقشار ملت است.

شهيد علي اکبر کارگر ابرقويي ( 1364-1345 ابرکوه )

اگر مرا تکه تکه کنند و استخوان هايم را ريز ريز نمايند، راضي هستم؛ ولي راضي نيستم اين امام عزيزمان را تنها بگذاريد. برادران عزيز! قدر اين نعمت بزرگ را بدانيد. هميشه با اتحاد و انسجامتان در نماز جمعه و در مساجد و در کارهاي خير، راه شهدا را ادامه دهيد و از خونشان پاسداري نماييد و به خاطر حرمت اين همه شهيد، کارها و عبادت هايتان مخلصانه تر باشد و از شما مي خواهم که هيچ گاه بين يکديگر اختلاف نيندازيد که دشمن از اين اختلاف ها سوء استفاده مي کند و هميشه سعي تان بر اين باشد که اين اختلاف ها را از بين ببريد.

شهيد ابوالقاسم کاظم دهباشي ( 1365-1328 تهران )

مردم!... مبادا نماز جمعه را بدون عذر ترک کنيد،‌ چون تنها چيزي که دنيا را به وحشت انداخته، نماز جمعه است و دوست دارم حتي جنازه ام هم در نماز جمعه تشييع شود که منافقين بدانند امت شهيدپرور، جسمشان هم در نماز جمعه است. پس مردم و دوستان خوبم! هر هفته با انسجام بيشتر در نماز جمعه شرکت کنيد و دشمن را بيشتر ذليل و خوار گردانيد.

شهيد قربان کنعاني سقين سرا ( 1365-1333 تبريز )

اي عزيزان حزب اللهي که در پشت جبهه هستيد! از شما خواهشمندم که در هر سنگري از تلاش هستيد، مخلص (11) باشيد... اين را بدانيد که مهم ترين عامل پيروزي ما در اين انقلاب و جنگ، امدادهاي غيبي الهي بوده است و نزول آن به جز نزديکي و زياد کردن معنويات نيست و از مهم ترين عوامل تقرب عمومي امت حزب الله به خداوند در وهله ي اول، حفظ انسجام و يکپارچگي و وحدت کلمه مي باشد که اکثراً با شرکت در نمازهاي جمعه و پرداختن به دعاهاي کميل و توسل تحقق مي يابد.

شهيد اکبر کوثري ( 1361-1346 اقليد )

سخنم با مردم شهرم اين است که به شايعه ها گوش ندهند و در نماز جمعه ها شرکت کنند که اين نماز جمعه ها است که باعث همبستگي ما ملت ايران اسلامي [ مي باشند ].

شهيد علي اصغر مبرهن مسلک دوست ( 1361-1342 رشت )

برادران و خواهران!... خواهشم از همه ي شما عزيزان اين است که هميشه و در هر صحنه حضور داشته باشيد. خصوصاً حضورتان در نماز جمعه ها و دعاي کميل که تمام ابرجنايتکاران شرق و غرب از همين وحدت و انسجام شما مي ترسند. پس اگر مي خواهيد مورد رضاي خدا واقع شويد، پايبند به قرآن و انقلاب و امام باشيد که اين راه براي همه ي شما سعادت بخش است.

شهيد امير متولي ( 1362-1341 تهران )

اي مسلمين! صابر و مجاهد باشيد و در ايجاد اجتماعات و صفوف و نمازهاي جماعت و جمعه، انسجام داشته باشيم.

شهيد محمدرضا محمدپور ( 1363-1344 آران و بيدگل )

برادران گرامي! استکبار جهاني در صدد است که امروز اتحاد و يگانگي شما ملت شهيدپرور را از (12) هم بپاشد و بزرگ ترين نشانگر اتحاد و همبستگي شما، سنگرهاي نماز جمعه و نماز وحدت است. عزيزان! مبادا با عدم شرکت خود در اين سنگرهاي عبادي و سياسي، نقشه ي دشمن را بخواهيد چشم و گوش بسته عملي سازيد. استکبار از اين اتحاد شما عصباني است. بياييد اتحاد خود را بيشتر و منسجم تر سازيد تا به تعبير امام عزيز، آن ها در اين عصبانيت بميرند.

شهيد محمدقاسم مظفري ( 1365-1347 مرودشت )

برادران ديگر هدف و راه من را دنبال کنند و اسلحه ي از دست افتاده من را برداشته و پيکر بي روح صداميان را نشانه بروند و آن ها را نابود کنند... دعاي کميل و دعاي توسل را برپا داريد؛ چون انسجام و اتحاد مي آفريند و متحد کننده ي مردم است.

شهيد حسين ملکي ( 1361-1341 کوهپايه )

از شما ملت شهيدپرور مي خواهم در همه جا اتحاد را حفظ کنيد و اين اتحاد و همبستگي خود را در صفوف به هم پيوسته ي نماز جمعه و جماعات و شرکت در دعاهاي کميل و توسل و با پر کردن مساجد به نمايش بگذاريد.

شهيد سيد احمد ميرطالبي رکن آبادي ( 1361-1342 ميبد )

خواهران و برادران عزيزم! همان طوري که امام عزيزمان فرمودند، رمز پيروزي ما وحدت ماست. از شما تقاضا دارم که صف هاي نماز جمعه را با انسجام هرچه بيشتر تشکيل داده و مساجد را خالي نگذاريد.

شهيد مسعود يمني شريف ( 1362-1346 تهران )

برادران عزيز! هرگز نماز جماعات، جمعه و دعاي کميل را رها نکنيد؛ چرا که دليل دگرگوني در کشور ما همين اتحاد و انسجام بوده که در اين عبادات به وجود آمده و راهنمايي روحانيون که هميشه پرچمدار انقلاب بوده اند.

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: با.
2. در اصل وصيت: نگذاريد .
3. در اصل وصيت: توانستيد.
4. در اصل وصيت: در.
5. در اصل وصيت: مخلص.
6. در اصل وصيت: نموده.
7. در اصل وصيت: مراسم ها.
8. در اصل وصيت: و هرچه باشکوه تر.
9. در اصل وصيت: شعارهاي اسلامي.
10. در اصل وصيت: به طور تجربه.
11. در اصل وصيت: مخلصانه.
12. در اصل وصيت: در.

منبع مقاله :
سيف زاده، ايوب؛ (1391) گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (4) وحدت «دفتر اول»، تهران: نشر شاهد، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.