دوستِ پوست خود باشيد

پوست هم مانند ديگر ارگان هاي بدن به رسيدگي نيازمند است. شايد واژه ي غذا دادن به پوست براي تان کمي غريبه باشد اما بايد اين واژه را در ذهن تان نهادينه کنيد و ياد بگيريد که پوستي زيبا و سالم براي اينکه بتواند به زيبايي چهره
چهارشنبه، 29 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوستِ پوست خود باشيد

 دوستِ پوست خود باشيد
 

 

نويسنده: سميه خرم آبادي




 

پوست هم مانند ديگر ارگان هاي بدن به رسيدگي نيازمند است. شايد واژه ي غذا دادن به پوست براي تان کمي غريبه باشد اما بايد اين واژه را در ذهن تان نهادينه کنيد و ياد بگيريد که پوستي زيبا و سالم براي اينکه بتواند به زيبايي چهره ي شما بيفزايد نياز به غذا، رسيدگي و مراقبت روزانه و شبانه دارد. گاهي با تغييرات هورموني و بالا رفتن سن، پوست دچار تغييراتي مي شود اما با چند راهکار ساده و تغيير در شيوه ي زندگي مي توانيد پوست را همچنان شاداب و با طراوت نگه داريد.

1- پوست خود را زيبا نگه داريد

پوست از بدن شما محافظت مي کند اما موضوع فقط همين نيست. صورت شما و پوست، آن چيزي است که شما را به مردم معرفي مي کند و وقتي سالم باشد زيبايي را به شما هديه مي دهد. بنابراين انتخاب هاي شما، اينکه چه غذايي مي خوريد، کجا مي رويد و چه احساساتي داريد، روي ظاهر پوست شما اثر مي گذارد. براي اينکه پوست خود را سالم، جوان و بدون چين و چروک نگه داريد بايد کارهايي را انجام دهيد.

2- به صورت تان غذا برسانيد

مي خواهيد پوست خوبي داشته باشيد، پس مراقب رژيم غذايي تان باشيد، براي جلوگيري از پيري و بهبود پوست بايد ميزان مصرف ويتامين «C» را افزايش دهيد و مصرف چربي ها و کربوهيدرات ها را محدود کنيد.
مواد غذايي غني از آنتي اکسيدان مثل ماهي، ميوه ها و سبزي ها را حتماً در برنامه غذايي خود قرار دهيد. اين مواد از پوست شما محافظت مي کنند. در ضمن مصرف غلات و پروتئين هاي سالم نيز به سلامت بيشتر پوست شما کمک مي کند.

3- کرم هاي ويتامينه

از کرم ضد چروکي که حاوي ويتامين هاي« E و C» است، استفاده کنيد. اما در عين حال اين ويتامين ها و مواد معدني مثل سلنيوم را به صورت خوراکي نيز مصرف کنيد تا پوست تان از درون تقويت شود. اين مواد از پوست شما در مقابل آسيب ديدگي هاي ناشي از آفتاب محافظت مي کند. علاوه بر اين از بروز چين و چروک و تغيير رنگ پوست نيز جلوگيري مي کند.

4- ورزش کنيد

ورزش براي تمام اندام ها و ارگان هاي بدن تان مثل پوست بسيار مفيد و مؤثر است. ورزش باعث تقويت و بهبود جريان خون مي شود و به تغذيه پوست کمک مي کند. جريان خون خوب اکسيژن بيشتري به پوست مي رساند و آن را تغذيه مي کند به توليد و ترشح کلاژن کمک مي کند و مانع ايجاد چين و چروک روي پوست مي شود اما بايد بلافاصله پس از ورزش، صورت خود را بشوييد. در ضمن از بستن هدبند پرهيز کنيد زيرا مي تواند باعث حساسيت پوست شود.

5- به بدن تان استراحت بدهيد

چند شب پشت سر هم يک شمع را تا انتها بسوزانيد و بعد از چند روز اثر آن را روي صورت و پوست خود مشاهده کنيد کبودي زير چشم، چشمان پف آلود و صورت رنگ پريده از آثار اين کار است. 7 تا 8 ساعت خواب شبانه بدن صورت و پوست را هميشه سرحال و متناسب نگه مي دارد. البته نحوه خوابيدن نيز بسيار مهم است. اگر چند سال متوالي صورت خود را در يک حالت روي بالش بگذاريد، روي همان سمتي از صورت تان که آن را روي بالش مي گذاريد، چين و چروک هايي ظاهر مي شود. خوابيدن روي شکم کبودي دور چشمان و حلقه سياه زير چشم را تشديد مي کند. بنابراين توصيه مي شود به پشت بخوابيد.

6- بارداري تغييراتي روي پوست ايجاد مي کند

استريا يا خطوط چاقي و لاغري پوست در 90 درصد زنان باردار ديده مي شود اما در برخي اين خطوط پس از زايمان محو مي شود. مرطوب کننده ها تا حدود زيادي باعث بهبودي ظاهر اين خطوط مي شود. مصرف کرم هاي حاوي ويتامين A و ليزر درماني نيز تا حدود زيادي کمک کننده هستند. بروز آکنه نيز يکي از مشکلات رايج پوستي است که در اثر تغييرات هورموني و افزايش ترشح هورمون ها در دوران بارداري ايجاد مي شود. براي جلوگيري از بروز آکنه بهترين راهکار، شست و شوي صورت 3 مرتبه در روز و استفاده از مرطوب کننده هاي فاقد چربي است. البته قبل از استفاده از هر محصولي توصيه مي شود با پزشک مشورت کنيد.

7- از بروز ملاسما جلوگيري کنيد

در برخي از زنان در دوران بارداري يا هنگام مصرف قرص هاي ضد بارداري لکه هاي تيره رنگ ( ملاسما ) روي پوست ظاهر مي شود. افزايش ترشح ملانين ( ماده اي که مسئول رنگ دهي پوست است ) مسئول ايجاد اين لکه هاي تيره رنگ است. ملاسما معمولاً پس از زايمان يا قطع مصرف قرص هاي ضد بارداري، خود به خود برطرف مي شود. گاهي نيز با روش هايي مثل پيلينگ يا مصرف داروهايي مثل هيدروکينون ملاسما برطرف يا حداقل کم رنگ مي شود.

8- پوست را از اشعه هاي مضر دور نگه داريد

بيش از 90 درصد تمام پوست ها در اثر عبور آفتاب دچار آسيب ديدگي مي شوند. هر چه زمان بيشتري در معرض نور آفتاب قرار داشته باشيد خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بيشتر خواهد شد. بنابراين توصيه مي شود هيچ وقت استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنيد و بهتر است از محصولات حاوي زينگ اکسايد، ديواکسايد تيتانيوم استفاده کنيد. از ضد آفتابي استفاده کنيد که داراي SPF حداقل 30 باشد و سعي کنيد بين ساعات 10 تا 2 بعد از ظهر در معرض نور آفتاب قرار نگيريد زيرا در اين زمان، نور آفتاب شديدتر است.

9- مراقب پيري پوست باشيد

با بالا رفتن سن، پوست دچار تغييرات مي شود زيرا بدن ديگر قادر نيست مثل گذشته کلاژن توليد کند، الاستين که باعث قدرت انعطاف پذيري پوست مي شود، ضعيف تر مي شود و سلول هاي پوستي مثل گذشته و با سرعت گذشته توليد يا از بين نمي روند. براي به تعويق انداختن پروسه پيري پوست با استفاده از لايه بردارها، سلول هاي مرده را از پوست جدا کنيد و استفاده از مرطوب کننده ها را فراموش نکنيد. با مشورت پزشک از محصولات ضد پيري و ضد چين و چروک استفاده کنيد.

10- مصرف قهوه را محدود کنيد

کافئين موجود در قهوه و چاي باعث کم شدن آب بدن مي شود، بنابراين باعث خشک شدن پوست مي شوند. بنابراين بايد در مقدار مصرف آنها احتياط کنيد و مصرف آنها را محدود کنيد.

11- همين حالا سيگار را ترک کنيد

سيگار به پوست آسيب زيادي وارد مي کند و بعد از نور آفتاب دومين عامل ايجاد چين و چروک و خشکي پوست است. درحقيقت، حتي در پوست افراد سيگاري 20 ساله هم مي توانيد زير ميکروسکوپ چين و چروک هاي صورت را مشاهده کنيد، سيگار کشيدن باعث کاهش جريان خون در پوست و کاهش ترشح و توليد کلاژن مي شود. هر چه کلاژن پوست کمتر باشد، ميزان چين و چروک ها بيشتر خواهد بود. پک زدن به سيگار باعث ايجاد چين و چروک اطراف لب ها مي شود. اين آسيب ها را نمي توانيد درمان کنيد اما با ترک کردن سيگار مي توانيد جلوي آسيب هاي بيشتر را بگيريد.

12- زمستان مراقبت هاي خاصي مي طلبد

آب و هواي سرد بادي به پوست آسيب وارد مي کند و پوست را خشک و حتي به اگزما مبتلا مي کند. در ضمن دستگاه گرم کننده داخل منزل نيز مي تواند به پوست آسيب وارد کند، بنابراين در روزهاي سرد حتماً دستگاه بخور در منزل داشته باشيد، آب زياد بنوشيد و در طول روز حتماً از مرطوب کننده استفاده کنيد، در ضمن هنگام خروج از منزل ضد آفتاب را فراموش نکنيد.

13- نکات هوايي را فراموش نکنيد

پروازهاي طولاني باعث خشک شدن و کشيدگي پوست مي شود زيرا در هواپيما رطوبت مناسب وجود ندارد. توصيه مي شود در پروازهاي طولاني برنامه مطلوبي براي پوست خود داشته باشيد. حتماً آب زياد بنوشيد. در طول پرواز قهوه و چاي ننوشيد و قبل، بعد و در حين پرواز، پوست خود را با کرم مرطوب کننده مرطوب کنيد. تا حد امکان سعي کنيد از آرايش کردن صورت پرهيز کنيد و در صورت امکان يک لوسيون کوچک در کيف دستي خود داشته باشيد.

14- پوست خود را تميز نگه داريد

پوست هر روز در معرض آلودگي هاي مختلفي از جمله دود سيگار، آلودگي هاي ناشي از خودروها و آلودگي هاي هوا قرار مي گيرد، بنابراين اگر مي خواهيد پوست سالمي داشته باشيد، آن را تميز نگه داريد. بسته به نوع پوست تان با استفاده از تميز کننده و شوينده مناسب، پوست خود را تميز کنيد و هر شب با استفاده از لايه بردارها و تونرهاي مناسب، سلول هاي مرده را از روي پوست پاک کنيد. سپس يک کرم رتينوئيد يا مرطوب کننده مناسب به پوست خود بزنيد.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط