دمنوش هاي زمستاني

زمستان، سرما، روزهاي کوتاه، شب هاي بلند؛ همه ي اين ها باعث مي شوند که بدن ما به نوعي آسيب پذير باشد. در واقع در طول زمستان، سيستم ايمني بدن ما ضعيف تر و حساس تر مي شود و خيلي ها از دل و دماغ مي افتند. علاوه
شنبه، 2 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دمنوش هاي زمستاني

 دمنوش هاي زمستاني
 

 

نويسنده: الهه ختايي




 

دمنوش هايي براي آلودگي هوا

زمستان، سرما، روزهاي کوتاه، شب هاي بلند؛ همه ي اين ها باعث مي شوند که بدن ما به نوعي آسيب پذير باشد. در واقع در طول زمستان، سيستم ايمني بدن ما ضعيف تر و حساس تر مي شود و خيلي ها از دل و دماغ مي افتند. علاوه بر اين، در اين فصل آلودگي هوا به اوج خود مي رسد. براي از بين بردن اين آسيب ها مي خواهيم چند دمنوش ساده معرفي مي کنيم که هم سرحال تان مي آورد، هم سرماخوردگي و آنفلوآنزا را از شما دور مي کند و هم اينکه به شما انرژي بيشتري مي دهد. لطفاً با ما همراه باشيد.
مصرف برخي دمنوش ها باعث دفع آلودگي ها و رفع مشکلات تنفسي مي شود. در مواقعي که هوا آلوده است مي توان براي دفع آثار سوء آن برخي از دمنوش هاي طب سنتي را مصرف کرد مثلاً دمنوش آويشن از بروز مشکلات تنفسي و آسم جلوگيري مي کند.

1- دمنوش گل گاو زبان

نوشيدن دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطيب در هواي آلوده توصيه مي شود. اين دمنوش آرام بخش است و از بروز گرفتگي عروق قلب در هواي آلوده پيشگيري مي کند.

روش تهيه:

دو قاشق غذاخوري ( يک مشت ) گل گاو زبان و يک قاشق غذاخوري ( يک مشت کوچک ) سنبل الطيب را به همراه نبات با دو ليوان آب جوش دم کنيد. نيم ساعت منتظر شويد تا دم بکشد و به رنگ قرمز آلبالويي درآيد.
در هنگام دم کردن دمنوش گل گاو زبان مي توانيد يک عدد ليمو عماني نيز داخل آن بيندازيد يا چند قطره ليموترش را در فنجان تان بريزيد تا نوشيدني تان خوش رنگ شود.

2- دمنوش آويشن و ليمو

مقداري برگ آويشن و ليمو عماني را در آب بجوشانيد وصبر کنيد تاخوب دم بکشد سپس آن را با کمي عسل و نبات مصرف کنيد.

3- دمنوش ضد سرماخوردگي

سرماخوردگي يکي از بيماري هاي رايج در فصل زمستان است، با مصرف دمنوش گشنيز مي توانيد از بروز سرماخوردگي پيشگيري کنيد حتي نوشيدن اين دمنوش علائم سرماخوردگي را هم در مدت کوتاهي از بين مي برد و در عرض دو روز حال تان خوب مي شود.

روش تهيه:

سه قاشق برگ هاي خشک شده گشنيز را در 2 تا 3 فنجان آب جوش بريزيد و به مدت 15 دقيقه دم کنيد و هفته اي 3 تا 4 فنجان از آن بنوشيد.

4- دمنوش آويشن

گاهي اوقات پيشگيري کارساز نيست و با حمله غافلگيرانه ويروس سرماخوردگي مواجه مي شويد. در چنين شرايطي نوشيدن دمنوش آويشن کمک کننده است چون تأثير زيادي در تسکين سرفه و تنگي نفس دارد.

روش تهيه:

يک قاشق غذاخوري آويشن را در 2/5 فنجان آب جوش بريزيد و اجازه دهيد حدود 10 دقيقه دم بکشد. روزي 2 تا 3 بار از آن ميل کنيد تا سرماخوردگي تان طي 2 تا 3 روز کاملاً خوب شود.

5- جوشانده استوخودوس

يکي از مهم ترين داروهاي گياهي براي درمان سرماخوردگي، جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعناع و آويشن است که هم خاصيت ضد درد دارد و هم باعث تسکين سرفه هاي خشک مي شود.

روش تهيه:

ميزان مساوي از گياهان نام برده را در ظرفي مناسب بريزيد، دو ليوان آب به آن اضافه کنيد و روي حرارت مستقيم بگذاريد تا جوش بيايد. مصرف اين جوشانده يک ساعت پس از هر وعده غذايي، باعث درمان سرماخوردگي در کوتاه ترين زمان ممکن مي شود.

6- جوشانده بادرنجبويه

گياه بادرنجبويه در کاهش استرس، التيام زخم ها، درمان دندان درد، آسيب ديدگي گردن و درمان گوش درد مؤثر است. همچنين از اين گياه به عنوان دارويي براي درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، کابوس هاي شبانه، آنفلوآنزا و حالت تهوع ياد مي شود. البته يکي از مهم ترين خواص بادرنجبويه اين است که روي خلق و خوي شما تأثير مي گذارد و بي حوصلگي تان را درمان مي کند.

روش تهيه:

15 گرم گياه بادرنجبويه را در يک ليتر آب جوش بريزيد و روي شعله مستقيم گاز قرار دهيد تا جوش بيايد و بعد از خنک شدن و افزودن کمي عسل يا نبات، سه تا چهار فنجان درهفته بنوشيد.

7- درمان سرفه هاي خشک با دمنوش دارچين

خشکي هوا در فصل زمستان يکي از مهم ترين دلايل بروز سرفه هاي خشک به ويژه در افراد مبتلا به حساسيت هاي فصلي يا بيماران تنفسي است. براي حل اين مشکل مي توانيد از جوشانده دارچين کمک بگيريد.

روش تهيه:

چند تکه چوب دارچين را درون قوري فلزي بريزيد وحدود 3 ليوان آب به آن اضافه کنيد و روي حرارت بگذاريد تا بجوشد. نوشيدن اين جوشانده دو تا سه بار در هفته توصيه مي شود. البته خانم هاي باردار بايد دور اين نوشيدني گياهي را خط بکشند!

8- جوشانده ضد خستگي

پرتقال ميوه اي است که کسالت وخستگي شب هاي سرد زمستاني را از بين مي برد. بنابراين پيشنهاد مي شود هفته اي دو تا سه بار در هفته بعد از وعده شام يک فنجان جوشانده پرتقال بنوشيد.

روش تهيه:

آب دو عدد پرتقال را بگيريد و يک فنجان آب جوش و نصف قاشق غذا خوردي عسل به آن اضافه کنيد، 10 دقيقه روي حرارت قرار دهيد و به صورت ولرم ميل کنيد.

9- جوشانده مخصوص خانم ها

دارچين بوي بد دهان را از بين مي برد، باعث کاهش قند خون مي شود و در تسکين دردهاي دوران قاعدگي مؤثر است؛ به ويژه در فصول سرد چرا که سرما شدت دردهاي قاعدگي را افزايش مي دهد. کافي است در پنج روز نخست عادت ماهانه تان روزانه دو فنجان جوشانده دارچين و زنجبيل بنوشيد.

روش تهيه:

يک قاشق غذا خوري چوب دارچين خرد شده را با يک بند انگشت زنجبيل نسابيده در دو ليوان آب جوش بريزيد و به مدت 30 دقيقه روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به نقطه جوش برسد. سپس در 10 دقيقه، اين جوشانده را دم کنيد و بعد از شيرين کردن با عسل طبيعي بنوشيد.

نکته طلايي دمنوش ها

فراموش نکنيد افراط درمصرف دمنوش ها و جوشانده ها خطرناک است و مي تواند عوارض جانبي داشته باشد؛ براي مثال نوشيدن بيش از حد جوشانده نعناع که براي درمان مشکلات گوارشي و نفخ تجويز مي شود ميزان جذب آهن را کاهش مي دهد و زمينه بروز کم خوني را فراهم مي کند. بنابراين پيش از مصرف دمنوش ها و جوشانده ها با يک متخصص طب سنتي مشورت کنيد.

دمنوش هاي زمستانه مفيد براي بدن

اين هم چند دمنوش ساده که در فصل زمستان هم سرحال تان مي آورد و سرماخوردگي و آنفلوآنزا را از شما دور مي کند و هم به شما انرژي بيشتري مي دهد. لطفاً با ما همراه باشيد.

سرخارگل يا گياه اکيناسه

اين گياه حاوي خواص متعددي است ريشه آن همانند گل ها و ساقه اش در طب سنتي استفاده ي زيادي دارد. سرخارگل سيستم ايمني بدن را تقويت کرده و بدن را در برابر عفونت هاي باکتريايي و ويروس ها مقاوم مي کند.
به عقيده ي متخصصان، اين گياه، ضد التهاب، ضد عفوني کننده، ضد باکتري، آنتي بيوتيک، ضد ويروس و حتي تسکين دهنده ي زخم هاست. خلاصه اينکه سرخارگل از گياهان ناب زمستاني است. سري به عطاري بزنيد و خودتان را به فنجان دمنوش سرخارگل مهمان کنيد.

رزماري

رزماري، تقويت کننده، ضد خستگي و سم زدا است و کلي خاصيت ديگر هم دارد. يعني يک شاخه رزماري است و هزار و يک خاصيت دمنوش اين گياه براي تسکين فشارهاي عصبي و عضلاني مفيد است. رزماري خاصيت ديورتيک دارد يعني ادرارآور است و يک درمان مؤثر در برابر خستگي و تجمع توکسين ها در بدن محسوب مي شود.

مريم گلي

گل هاي مريم گلي سياه براي درمان عفونت هاي تنفسي، احتناق سينوس ها و آنفلوآنزا مفيد است. اگر سرما خورده ايد و زياد سرفه مي کنيد توصيه مي کنيم که روزانه 2 تا 3 فنجان از اين دمنوش ها ميل کنيد. مريم گلي، شما را از پيري زودرس هم دور مي کند. امتحان کنيد.

اکاليپتوس

اکاليپتوس خواص زيادي روي سيستم تنفسي دارد وانواع پاستيل هاي آن براي تسکيل گلو درد بسيار مفيد است.
دمنوش اين گياه خواص ضد عفوني کنندگي قوي دارد و با سرفه، سرماخوردگي يا برونشيت مقابله مي کند. با اين حال نبايد در مصرف آن زياده روي کرد چون مي تواند باعث مسموميت، حالت تهوع، استفراغ، يا تحريک لوله ي گوارشي و مجاري صفراوي شود.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.