سوزن هايي که علاوه بر درمان، لاغرتان هم مي کند

با چند تا سوزن بي اشتها شويد!

شايد باور نکنيد اما با چند عدد سوزن ظريف مي توانيد اشتهاي خود را کنترل کنيد و در نتيجه کمي از وزن اضافه خود را کم کنيد. در اين مقاله در مورد فيزيولوژي بدن از نظر طب سنتي و استفاده از طب سوزني براي کاهش وزن
شنبه، 2 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با چند تا سوزن بي اشتها شويد!

 با چند تا سوزن بي اشتها شويد!
 

 

نويسنده: زهرا شاه حسيني




 

سوزن هايي که علاوه بر درمان، لاغرتان هم مي کند

شايد باور نکنيد اما با چند عدد سوزن ظريف مي توانيد اشتهاي خود را کنترل کنيد و در نتيجه کمي از وزن اضافه خود را کم کنيد. در اين مقاله در مورد فيزيولوژي بدن از نظر طب سنتي و استفاده از طب سوزني براي کاهش وزن توضيحاتي به شما مي دهيم.

1. هورمون ها و عصب ها

افراد سالم مي توانند با درنظر گرفتن تغييرات در ميزان مصرف کالري روزانه و فعاليت بدني وتحرک وزن خود را ثابت نگه دارند. زيرا در اين امر ذخيره انرژي و تداوم فعاليت روزانه بسيار مهم است. اشتها متابوليسمي است که شبکه پيچيده اي از عوامل عصبي و هورموني دارد واين عوامل هستند که باعث تنظيم اشتها مي شوند. مراکز تغذيه و سيري در مرکز هيپوتالاموس مغز نقش محوري ايفا مي کنند و در اين فرايند پروتئينهايي دخيل هستند. دسته اي از پروتئين ها شبيه هورمون کورتون و غدد فوق کليه عمل مي کنند و روي مرکز سيري و بي اشتهايي بسيار اثرگذار هستند و مي توانند باعث کاهش ميزان اشتها شوند. مواد و هورمون هاي ديگري مثل اپي نفرين و نوراپي نفرين نيز باعث کاهش مصرف غذا و افزايش سرعت متابوليسم بدن مي شوند. آمفتامين ها و مواد مشابه نيز باعث سرکوب شدن اشتها مي شوند.
بنابراين در پروسه چاقي يا لاغري، طيف وسيعي از عوامل عصبي و هورموني دخيل هستند. در اثر تحريک تمام اين عوامل پيام سيري به مغز ارسال مي شود.بنابراين بايد از طرق مختلف عملکرد هيپوتالاموس مغز و سلول هاي مغزي و هورمون ها و مواد مورد نياز براي کاهش مصرف مواد غذايي و افزايش مصرف انرژي و متابوليسم را تنظيم و تصحيح کرد. طب سوزني با استفاده از سوزن هاي ظريف باعث تحريک مغز و فاکتورهاي عصبي مي شود، درنتيجه ترشح مواد مورد نياز افزايش پيدا مي کند و آن وقت است که بي اشتهايي به سراغ تان مي آيد و کم کم با کاهش وزن مواجه مي شويد.

2- چاقي بايد ساده باشد

چاقي انواع مختلفي دارند؛ برخي چاقي ها ساده و برخي پيچيده هستند. چاقي هاي ساده به چاقي هايي گفته مي شود که هيچ عامل خارجي و داخلي در آن دخيل نيست و فرد تنها در اثر پر اشتهايي و پرخوري هاي زياد، کالري زيادي در بدن خود ذخيره کرده و افزايش وزن پيداکرده است. چاقي هاي پيچيده شامل چاقي هاي ژنتيکي، چاقي هاي ناشي از مصرف الکل، مواد مخدر ( برخي مواد مخدر، چاق کننده هستند )، مواد پرکالري مصرف هورمون هاي زنانه و ناراحتي هاي اعصاب هستند که در تمام اين موارد، مصرف دارو يا بيماري منجر به اضافه وزن مي شود. طب سوزني در درمان اين چاقي ها به تنهايي کارساز نيست و فقط مي تواند در چاقي هاي ساده مؤثر باشد.

3- از چند مکانيسم استفاده مي شود

در طب سنتي و طب سوزني براي کاهش وزن از چند مکانيسم استفاده مي شود. ابتدا با کمک سوزن ها و تحريک مغز و عصب ها، موادي که مختص کاهش استها هستند، ترشح مي شود. سپس با استفاده از داروهاي گياهي عملکرد دستگاه گوارش بهبود پيدا مي کند و ميزان خروجي بيشتر مي شود و دفع مواد سمي و زائد از بدن بيشتر مي شود. در ضمن با افزايش ميزان متابوليسم، بدن کالري بيشتري از دست مي دهد. در ضمن به بيمار توصيه مي شود که ورزش و فعاليت بدني را حتماً در برنامه روزانه خود قرار دهد و مراقب ميزان مصرف مواد غذايي باشد. به طور کلي فردي که قصد لاغر شدن دارد بايد عادات نادرست غذايي خود را ترک کند. علاوه بر اين، سوزن ها مي توانند باعث افزايش تحرک، کاهش دردهاي عضلاني و اسکلتي، کنترل اشتها، آرامش اعصاب و بهبود عملکرد روده ها و معده شوند.

4- شماها نه...

افرادي که مبتلا به بيماري هاي بدخيمي، تومورهاي بدخيم، زخم هاي باز، ضعف سيستم ايمني و بيماري هاي خوني مزمن هستند، بايد دور طب سوزني را خط قرمز بکشند. درضمن اين روش براي افراد بالاي 60 تا 70 سال نيز مناسب نيست. به طور کلي هر چه فرد جوان تر باشد و سريع تر مراجعه کند، شانس موفقيت او بيشتر است. و در مان همراه با رژيم غذايي بسيار کمک کننده است زيرا بعد از 60 سالگي وزن بدن به طور متوسط سالانه نيم درصد کم مي شود. بنابراين براي لاغر شدن بايد در دوران جواني اقدام کرد.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط