مهرباني زيباست

محبت و مهرباني کردن، راه حل مهم و حياتي براي اين است که به زندگي خودمان و ديگران معني بدهيم. محبت کردن اين امکان را به ما مي دهد که با ديگران بهتر ارتباط بگيريم و معاشرت کنيم، احساس همدردي و همدلي با ديگران را
پنجشنبه، 7 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مهرباني زيباست
 مهرباني زيباست

 

نويسنده: مسيح آذرين




 

محبت و مهرباني کردن، راه حل مهم و حياتي براي اين است که به زندگي خودمان و ديگران معني بدهيم. محبت کردن اين امکان را به ما مي دهد که با ديگران بهتر ارتباط بگيريم و معاشرت کنيم، احساس همدردي و همدلي با ديگران را در ما افزايش مي دهد و همچنين به ما کمک مي کند که به يک نيرو و عامل مثبت در زندگي ديگران تبديل شويم. مهرباني يک منبع حقيقي در اعماق وجود همه ما دارد و هر چند برخي افراد به صورت فطري مي توانند مهرباني و محبت خود بروز دهند اما هر کسي مي تواند به ميل و اراده خود، تخم محبت را در دل خود بکارد و محصول پر بار و پر منفعت آن را برداشت کند.
آيا شما هم مي خواهيد مهربان تر شويد و انسان هاي اطراف خود را بيشتر دوست داشته باشيد؟ شما به خوبي مي دانيد که هميشه مي توانيد با محبت کردن و دوست داشتن ديگران، دوستان بيشتري پيدا کنيد و اين شيوه حتي در مورد خودخواه ترين و شرورترين انسان هاي روي زمين نيز نتيجه مي دهد چنانچه حتي اين اشخاص نيز در مقابل مهرباني و محبت سر تسليم فرود مي آورند.
همه مردم، انسان هاي مهربان، با محبت، با عاطفه و دلسوز را دوست دارند. از جمله عواملي که براي تبديل شدن به يک انسان با محبت با ما کمک مي کند و توانيم آنها را بياموزيم. به اين شرح است:
* به همه سلام کنيد. در اداره و مدرسه و دانشگاه و هر محيط ديگري که مشغول کار و تحصيل و زندگي هستيد حتي به کساني که آنها را نمي شناسيد نيز سلام کنيد. اکنون که بزرگ شده ايد وقت آن رسيده توصيه مادرتان را که تأکيد مي کرد با غريبه ها صحبت نکنيد فراموش کنيد چون حالا بزرگ شده ايد و سلام کردن به غريبه ها قطعاً مشکلي براي شما ايجاد نخواهد کرد!
* کمک کنيد. اگر متوجه مرد با زني شديد که بار زيادي در دست دارد و قصد دارد وسايل خود را به اتومبيلش منتقل کند و نياز به کمک دارد، دست از کار خود بکشيد و به او پيشنهاد کمک کردن بدهيد. به احتمال زياد افرادي که مي خواهيد به آنها کمک کنيد با خوشحالي پيشنهاد شما را مي پذيرند و وقتي کار خود را درست انجام مي دهيد با يک لبخند واقعي از شما تشکر مي کنند.
* براي ديگران راه را باز کنيد و حق تقدم را به آنها بدهيد. هنگام تردد از در ورودي، وقتي سالمندي قصد عبور دارد کنار برويد و در را براي او نگه داريد و مطمئن شويد که راحت و به سلامت عبور کند سپس با يک لبخند يا عبارت « روزتان خوش » او را بدرقه کنيد.
* بيشتر از آنکه بگيريد، ببخشيد. آيا به تازگي دوستي به شما هديه اي داده است؟ خوب حالا چرا شما اين کار خوب را با فرستادن يک کارت پستال تشکر تلافي نکنيد؟ روي کارت پستال بنويسيد که چقدر دوستش داريد و براي کاري که برايتان انجام داده از او تشکر کنيد. اين کار محبت و مهرباني شما را نشان مي دهد.
* محبت کردن فقط به اين خلاصه نمي شود که براي ديگران کاري انجام دهيد بلکه براي مهربان بودن نياز داريد که به آنها اهميت بدهيد و با ديگران بنابر نيازشان همدردي کنيد. به آنها اجازه بدهيد اگر خودشان مايل هستند، مشکلاتشان را براي شما بازگو کنند و با آنها نسبت به مسائل و مشکلاتي که با آنها روبه رو هستند ابراز همدردي کنيد.
* به ديگران کمک کنيد؛ نه به خاطر اين که نفعي به خودتان برسد بلکه فقط به اين خاطر که ديگران به کمک شما نياز دارند و هر بار که کار خوبي براي کسي انجام مي دهيد انتظار پاداش و جبران نداشته باشيد.
* همه را دوست داشته باشيد! عشق هميشه وجود دارد و شما براي تقسيم کردن آن به ديگران نياز داريد. خانواده و دوستانتان را در آغوش بگيريد و به آنها بگوييد که دوستشان داريد. حتي با افرادي هم که رفتار نامناسب و غير انساني دارند دوستانه رفتار کنيد. احتمالاً آنها به اين خاطر که مي بينند ديگران چقدر شما را به خاطر خوبي هايتان دوست دارند به شما حسادت مي کنند. آنها به اين حسادت مي کنند که چرا به انسان هاي بد ديگر نيکي مي کنيد. محبت روي هر کسي تأثير مثبت مي گذارد اما اگر آنها به حسادت و خودخواهي خود ادامه دادند شما فقط رفتارهاي آنها را فراموش کنيد. اگر آنها نمي خواهند اطراف شما باشند در واقع آنها هستند که يک نعمت گرانقدر را از دست مي دهند.
* محبت را از ديگران بياموزيد. به انسان هاي مهربان و خوش قلب در زندگي خود فکر کنيد و اينکه آنها چه احساسي را در شما ايجاد مي کنند. آيا هر بار به اين اشخاص فکر مي کنيد، حس مي کنيد که گرمايي از وجود آنها در قلب شما جاري مي شود؟ آيا شما هم دوست داريد اين حس از شما نيز در قلب ديگران ايجاد شود؟ وقتي انسان هاي ديگر راهي مي يابند تا شما را به خاطر آنچه که هستيد دوست داشته باشند، غير ممکن است که چنين اطمينان و حس ارزشمندي را فراموش کنند. و بنابراين محبتي که شما از خود در دل ديگران کاشته ايد تا ابد زنده خواهد ماند.
* به همه محبت کنيد؛ نه فقط به افرادي که به آنها احتياج داريد. دايره محبت و نيکي کردن خود را گسترش دهيد. به شيوه « محبت بنده نوازانه » به ديگران نيکي کنيد. اين شيوه محبت کردن به معني نيکي کردن در حق کساني است که احساس مي کنيد واقعاً به کمک شما نياز دارند. به همه آدم ها از هر نژاد و جنسيت و مليتي محبت کنيد. وقتي محبت کردن خود را محدود به شرايط مي کنيد با اين مشکل رو به رو مي شويد که نمي توانيد درک کنيد چرا نياز داريم به همه انسان ها بدون در نظر گرفتن اينکه چه کسي و از چه طبقه و با چه عقايد و باورها يا با چه رفتار و از چه مليتي هستند و چه احساسي نسبت به ما دارند، مهر بورزيم و محبت کنيم. وقتي گزينش مي کنيم تنها به افرادي محبت کنيم که لياقت آن را دارند، بدون شک دچار تعصب و قضاوت مي شويم و در نتيجه محبت کردنمان شرطي مي شود. محبت واقعي محبتي است که تمام انسان ها را در بر بگيرد و در اين صورت وقتي در راه محبت کردن به ديگران با چالش هايي روبه رو مي شويد. به دليل اينکه صادقانه و بي چشم داشت و قضاوت پا در اين راه نهاده ايد هرگز از اينکه ياد بگيريد چطور با تمام توان خود خالصانه محبت کنيد دست نخواهيد کشيد.
* ديگران را درک کنيد. گاهي ممکن است عملي انجام دهيم که به نظر خودتان محبت کردن باشد اما براي ديگران مفهوم کمک کردن نداشته باشد. پس قبل از اينکه اقدامي کنيد که روي ديگري تاثير منفي داشته باشد ابتدا از خود اين سؤال ساده را بپرسيد که آيا کار شما واقعاً از روي محبت است؟ اگر نتوانستيد جوابي به اين سوال بدهيد که شما را قانع کند. بافاصله روش و رفتار خود را تغيير دهيد.
* در لحظه حضور داشته باشيد. بزرگ ترين محبتي که مي توانيد به ديگري کنيد اين است که وقتي کنار شما است و با شما صحبت مي کند، حواستان به او باشد، با دقت به حرف هايش گوش دهيد و با تمام وجود به او توجه کنيد. سعي کنيد به عنوان فردي که هميشه در شتاب و عجله است شناخته نشويد در لحظه بودن به معني در دسترس بودن است. اگر در برخورد با افراد يا فعاليت ها شتابزده عمل نکنيد به اين معناست که در دسترس هستيد. يک ويژگي مهم ديگر اين است که شنونده خوبي باشيد. شايد در کلام ادعا کنيم که شنونده خوبي هستيم اما در دنياي پر سرعت امروز عملا شنونده خوبي بودن کار ساده اي نيست. اينکه مشغول بودن به يک عادت در عصر ما تبديل شده، عذر موجهي براي بي محبت بودن و نامهرباني کردن نيست. پس بايد ياد بگيريد که وقتي با کسي صحبت مي کنيد به دقت و با تمام وجود به حرف هاي او گوش کنيد و به او توجه کنيد تا بتوانيد افکار و ماجراهاي خود را به راحتي برايتان بازگو کنند. واقعاً به کسي که با شما درد دل مي کند گوش دهيد، به چشم هاي او هنگام صحبت کردن نگاه کنيد و حواستان را پرت چيز ديگري نکنيد. زماني که وقت خود را به ديگري مي دهيد تا برايتان صحبت کند در واقع يکي از بزرگ ترين محبت ها را در حق او انجام داده ايد. قبل از اينکه حرف هاي طرف مقابل را با يک جمله از پيش آماده قطع کنيد به خودتان زمان بدهيد تا تمام حرف هاي او را بشنويد و درک کنيد. به طرف مقابل نشان دهيد. موقعيت خاصي را که در آن قرار گرفته به خوبي درک مي کنيد و در کنارش هستيد تا به حرف هاي او با تمام وجود گوش دهيد.
* صميمي باشيد افراد مهربان همچنين تمايل به رفتار دوستانه و صميمي دارند. اين بدان معني نيست که اجتماعي ترين افراد در جمع، مهربان ترين آنها نيز هستند بلکه افراد مهربان سعي مي کنند با اشخاص جديد آشنا شوند و به گونه اي با آنها رفتار مي کنند که حس کنند در جمع خانواده خود هستند. اگر فرد جديدي به جمع شما در مدرسه يا محل کار افزوده مي شود مي توانيد سعي کنيد با او سر صحبت را باز کرده روند کار را براي او شرح دهيد و او را به شرکت در برنامه هاي گروهي و جمعي دعوت کنيد. حتي اگر فرد اجتماعي و برون گرايي نيستيد، فقط با لبخند زدن و يک گفت وگوي کوتاه با ديگران مي توانيد احساس صميمانه تري ايجاد کنيد و اين محبت شما بدون شک ناديده گرفته نخواهد شد.
* مودب باشيد. اگر چه مودب بودن به تنهايي به مفهوم محبت کردن نيست اما ادب صادقانه و واقعي، احترام و توجه شما را نسبت به افرادي که با آن ها در تعامل هستيد نشان مي دهد. مودب بودن روشي براي جلب توجه ديگران و نشان دادن خود در شرايطي است که ديگران بتوانند از شما تقاضاي کمک کنند.
* سپاسگزار و قدردان باشيد. کساني که واقعاً مهربان هستند به راحتي مي توانند سپاسگزاري و تشکر خود را از ديگران ابراز کنند. آنها بدون اينکه از چيزي دريغ کنند و رفتار مثبت خود را محدود به شرايط کنند در مقابل هر محبتي که ديگران در حق آنها انجام دهند، صادقانه و بي درنگ از آنها قدرداني مي کنند.
* دنيا و همه مخلوقات آنها را دوست داشته باشيد. حيوانات را دوست داشته باشيد، به آنها توجه کنيد و از آنها مراقبت کنيد. مراقبت و نگهداري از حيوانات خانگي روشي براي محبت کردن است. هيچ چيز به اندازه مراقبت از جاندار ديگري که به حمايت شما نياز دارد نمي تواند حس مهرباني شما را برانگيزد؛ به خصوص در عصري که ابزارهاي دست انسان براي نابود سازي حيات و موجودات زنده قدرتمندتر شده اند. همچنين به تمام دنيا براي اينکه شما را با سخاوت و بخشندگي در خود پرورش داده است، عشق بورزيد و با مهر و عطوفت رفتار کنيد. مطمئن شويد که به سهم خود آسيبي به آن نخواهيد زد و سلامت آن را به خطر نخواهيد انداخت؛ به اين ترتيب مي توانيد به تمام دنيا محبت کنيد. براي نزديک شدن به اين هدف مي توانيد يک حيوان خانگي را نگهداري کنيد. وقتي به موجود ديگري سخاوتمندانه اين فرصت را مي دهيد که در زندگي شما شريک شود و او نيز در مقابل به شما حس عشق و لذت مي دهد، خيلي قوي تر محبت کردن را تجربه مي کنيد و اين صفت انساني در شما تقويت مي شود. با همه موجودات با احترام رفتار کنيد و همچنين زماني هايي از وقت خود را به کارها و فعاليت هايي براي رسيدگي و حفاظت از محيط زيست محل زندگي خود اختصاص دهيد. به اين ترتيب مهربانانه با طبيعت پيوند خواهيد خورد.
* بيشتر لبخند بزنيد. لبخند زدن راحت ترين و ساده تري شيوه براي محبت کردن است که مي تواند روي افراد تأثير هميشگي داشته باشد، خودتان را عادت دهيد که به دوست و آشنا و غريبه لبخند بزنيد. البته اين بدان معني نيست که با يک لبخند تصنعي روي لب همه جا بچرخيد. وقتي در روبه رو شدن با ديگران به آنها لبخند بزنيد، آنها نيز لبخند شما را با لبخند ديگري پاسخ خواهند داد و به اين ترتيب از هر روزتان لذت خواهيد برد. علاوه بر اين لبخند زدن ترفندي است که به مغز شما القا مي کند، شادتر از گذشته است و شما اين احساس شادي و رضايت را به وضوح تجربه خواهيد کرد. وقتي لبخند مي زنيد ظرفيت شما براي محبت کردن بيشتر مي شود.
* به جاي پيامک زدن به يک دوست با او تماس بگيريد. دفعه بعد که خواستيد براي دوستي پيامک بفرستيد، تصميم خود را تغيير دهيد و با او تماس بگيريد. شايد تصور کنيد اين شيوه قديمي است اما اين توجيه خوبي براي طفره رفتن از تماس تلفني نيست. يک تماس تلفني، روشي بسيار صميمانه تر و دوستانه تر براي صحبت کردن با ديگران است.

کلام آخر

انسان به طور ذاتي خواستار پاکي، درستي و زيبايي است و محبت کردن روان آدمي را متعادل مي کند و آرامش حقيقي را براي انسان به ارمغان مي آورد. در واقع اولين کسي که از محبت کردن شما سود مي برد خودتان هستيد. بي ترديد بسياري از بيماري هاي انسان به دليل تخلف از قانون محبت است که يک قانون الهي و حقيقي است، عشق و محبت به مخلوقات، دواي درد تمام ناخوشي هاي جسمي و رواني بشر است. پس از همين امروز در قلبتان را به سوي ديگران بگشاييد تا بهشت را در زندگي تجربه کنيد.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
play_arrow
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
play_arrow
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
play_arrow
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
play_arrow
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
play_arrow
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
play_arrow
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
play_arrow
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
play_arrow
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
play_arrow
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
play_arrow
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
حکمت | نا امید مثل صادق هدایت / استاد عالی
music_note
حکمت | نا امید مثل صادق هدایت / استاد عالی
علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟
play_arrow
علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟